דף הבית בניין ואחזקה נדל"ן תמ"א 38/1 או תמ"א 38/2 - מה כדאי יותר?
תמ"א 38/1 או תמ"א 38/2 - מה כדאי יותר?
יסודות 14/07/12 |  צפיות: 2691

אם אתם מתגוררים בבניין ישן וחולמים על שיפוץ, ייתכן שפרויקט תמ"א 38 הוא הפתרון עבורכם. תמ"א 38 הינה תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אשר אושרה על ידי הממשלה בשנת 2005. מטרתה היא לעודד חיזוק מבנים ישנים, שנבנו לפני 1980, מפני רעידות אדמה על ידי תמריצים: תוספות בנייה והטבות מס משמעותיות.


מהי תמ"א 38/1?

במידה והגעתם להסכמה כללית של דיירי הבניין על הצורך בתמ"א, עומדות לרשותכם שתי אפשרויות: תמ"א 38/1 ותמ"א 38/2. משמעותה של תמ"א 38/1 היא חיזוק הבניין הקיים מפני רעידות אדמה והוספה של עד 2.5 קומות, ובהן דירות חדשות שימכור הקבלן. הדיירים מקבלים בתמורה הרחבה של שטח הדירה, וכן הוספת מעלית. הטבות נוספות נפוצות הן הוספת מרפסת שמש, שיפוץ הלובי וחדר המדרגות, טיפול בגינה, הוספת חניות ועוד. לשם מימוש התכנית זקוקים הדיירים להסכמה של 66%.


מהי תמ"א 38/2?

תמ"א 38/2 הינה מעין תכנית 'פינוי-בינוי', המאפשרת ברוב של 80% מהדיירים להרוס את הבניין הישן ולבנות במקומו בניין חדש לחלוטין, על בסיס ההקלות של התמ"א. הדיירים לא יקבלו בהכרח שטח דירה גדול יותר, והדבר תלוי בהיתר הבנייה. משך הפרויקט הוא ארוך יותר: כשנתיים-שנתיים וחצי של בנייה, במהלכה יתגוררו הדיירים בשכירות, על חשבון החברה המבצעת. לדעת המחוקק, בניין חדש ועמיד מפני רעידות אדמה עדיף על בניין ישן שחוזק.


פרויקטים שהסתיימו

עד עתה הסתיימו פרויקטים של תמ"א 38 בערים תל אביב, ירושלים, רעננה, רמת גן, גבעתיים, הרצליה, חולון, אשדוד, ראשון לציון, חיפה וכפר סבא. פרויקטים רבים נוספים נמצאים בשלבים שונים של התהליך. פרויקטים של תמ"א 38/2 נמצאים בשלבים שונים, אך אף פרויקט לא הגיע לכדי סיום. מרבית הפרויקטים של תמ"א 38 מתבצעים במרכז הארץ, בשל הכדאיות הכלכלית של בניית דירות חדשות באזור זה.


אין מענה לפריפריה

ביקורת מרכזית על תמ"א 38 מתרכזת בכך שהיא אינה מספקת כלל מענה לערי הפריפריה, ובהן ערים אשר נמצאות בסיכון גבוה לרעידות אדמה, כמו צפת, טבריה ובית שאן. היזמים והקבלנים אינם מגלים עניין בערים אלו, בשל הביקוש והמחירים הנמוכים. בערי הפריפריה כמעט ולא הוגשו בקשות לתמ"א 38, ואף בניין לא חוזק שם עד כה מפני רעידות אדמה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יסודות


 


מאמרים נוספים מאת יסודות
 
תמ"א 38/1 או תמ"א 38/2 - מה כדאי יותר?
14/07/12 | נדל"ן
דיירים שרוצים לחזק את ביתם מפני רעידות אדמה עומדים בפני שתי אפשרויות: תמ"א 38/1 - חיזוק המבנה הקיים ושיפוצו או תמ"א 38/2 - הריסת הבניין הקיים ובניית בניין חדש לחלוטין
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI