דף הבית עסקים ניהול יומן מלחמה ויזמות עסקית
יומן מלחמה ויזמות עסקית
עדי פלאוט 14/01/09 |  צפיות: 2904

אני רוצה להתחיל את המאמר עם כמה מילים אישיות עלי. עשיתי תואר שני במנהל עסקים, שהתרכז ביזמות עסקית. מהי יזמות? יזמות היא היכולת לזהות מצבים שעדיין לא קרו בזירה העסקית ולתרגם אותם לפעילות עסקית חדשה, שתפרוץ את הגבולות. כמו שאמנות יוצרת לנו מציאות תרבותית חדשה, כך עולם העסקים יוצר לנו מציאות חדשה מבחינת החוזק הכלכלי של המדינה. ואני לגמרי מתכוון לכך, שהעול הכלכלי של המדינה מוטל על כתפיהם של בעלי העסקים. מי שמחכה שהמדינה תבוא ותעזור לו באורך פלא להצליח ולשגשג מסתכל לכיוון הלא נכון - המדינה היא זאת שנשענת עליך, איש העסקים.

אנשי העסקים הם אלה שיוצרים את המחר של המדינה כולה.

אם נמשיך עם הדימוי של אמנות כבסיס להתפתחות של תרבות, נראה שמדינה החונקת מוסדות תרבות, שלא מעודדת יצירה או דמיון או חופש ביטוי כורתת את הענף שעליו היא יושבת ובסופו של דבר העם יצביע נגדה. מצד שני, אפשר לראות שתמיד היו ותמיד יהיו אמנים שלמרות כל המחסומים, למרות שאין להם פרוטה על הנשמה, למרות הביקורות והכול, ממשיכים ליצור. שלמה ארצי אמר לפני כמה שנים במאמר, שלקח לו למעלה מ-20 שנה להפוך ל-"שלמה ארצי: כוכב". הוא הופיע בכל הארץ, עבד עבור גרושים והמשיך ויצר. אני מוצא שזה מלא השראה.

בעולם העסקים אנחנו יוצרים. אנחנו מנווטים את העסק דרך תהפוכות המשק, דרך תהפוכות הצרכנים, אל מול הפיתוחים של המתחרים ואל מול התאגידים הענקיים שמולם אנחנו רק "יתוש". אבל מאות אלפי יתושים כמונו מחזיקים את הכלכלה על הכתפיים. עשרה או עשרים תאגידים לא יכולים לתמוך במדינה. הם אולי מאוד עשירים ומעסיקים אלפי עובדים - אבל הם יתוש לעומת מאות אלפי העסקים הקטנים והבינוניים, שמעסיקים מאות אלפים ולפעמים אף מיליונים. אז בואו נפרגן לעצמנו קצת ובואו נתחיל להסתכל על העסק שלנו מנקודת מבט של יזמים.

למרות המלחמה, למרות המיתון ולמרות חוק התקשורת, ללא קשר למי שייבחר בבחירות הקרובות (כן, גם זה מתקרב בקצב מהיר מאוד), אנשי עסקים חייבים לקחת את נקודת המבט של קברניט שמנווט את הספינה שלו. איפה אתם רוצים להיות בסוף 2009? עכשיו הזמן להגדיר את היעדים ולתכנן את המסלול לשם.

והנה אני מגיע לשורה התחתונה: במלחמה, הדבר היחיד שאפשר לתכנן לקראתו הוא תוהו ובוהו:

1. כאשר אתם מתכננים את התקציב שלכם - קחו בחשבון אחוז גדול יותר של סטייה מכפי שאתם מתכננים בדרך כלל. שימו יותר כסף בחסכונות לשעות חירום.

2. בשיווק, אתם חייבים לתכנן איך להשיג הרבה יותר לקוחות פוטנציאליים מאי פעם בעבר. הסבירות היא שעסקאות רבות יותר לא יסגרו, לכן אתם חייבים שיהיה לכם שפע כך שתוכלו "לבזבז" עסקאות ולא להילחץ אם מישהו מבטל. ואם יהיו הרבה סגירות, מה טוב!

3. בייצור, היו ערוכים לשינויים בלתי צפויים. קחו את כל המצבים בחשבון: אנשי ייצור יוצאים למילואים, אולי אתם בעצמכם במילואים, אבל העסק חייב להמשיך לייצר! העסק לא מקבל צו 8.

4. בניהול - מדיניות העסק חייבת להיות מאוד נוקשה וחד-משמעית. דווקא ביזמות המדיניות היא זאת ששומרת לכם על הנתיב לעבר היעד שלכם. אם היעד הוא למכור בכך וכך כסף, אין ספק שהנחות שונות ומשונות לא יקרבו אתכם לשם. מדיניות גבייה גם כן חיונית בשעה שכזאת, כי יהיו הרבה לקוחות שינסו להימנע מלשלם לכם על חובות. צריך לקבוע מסגרות גם לזה.

יש עוד הרבה דברים שאפשר וצריך לעשות. הכי חשוב "להרגיש" את השוק. לראות לאן הרוח נושבת, לא לתת למצב הנוכחי להוריד אתכם ביגון שאולה, ולתכנן את העתיד למרות כל המכשולים.

טיפ קטן: אני באורח קבע מתכנן לאסונות יותר גדולים מזה אבל פועל באופן עקבי בנחישות וללא פחד על מנת להגיע למטרות גבוהות ככל שניתן. בזכות זה אני שורד כל מצב כלכלי שקורה, כי שום דבר לא תופס אותי בהפתעה. אני ממליץ גם לכם לאמץ את הכלל הזה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי פלאוט

עדי פלאוט, מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת החזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.

בקבוצה פועלות חמש חברות: קומסקיור - יבואנית אנטי-וירוס NOD32 מבית ESET, וובוקס - ספקית שירותי מחשוב ענן מהראשונות בישראל, קומפון - המשווקת הבלעדית של שירות 'פון-פלוס' למענה טלפוני חכם ומתקדם, קומליין יעוץ עסקי – המתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים ופרומו המתמקדת באספקת שירותי שיווק ויחסי ציבור במדיות השונות.



 


מאמרים נוספים מאת עדי פלאוט
 
הכן את הבנקאי שלך לחורף: כך תקבל מהבנקאי שלך שיתוף פעולה להלוואות בתנאים משופרים
ראשית, השורה התחתונה: לא טוב לגשת לבנק מעכשיו לעכשיו לבקשת הלוואה, תמיד טוב יותר להכין את הקרקע מראש, לדעת בדיוק מהו הצורך המדויק ולא בתור כיבוי שריפות כי יתרון הזמן לא עומד לרשותכם.

הופ, הנה הלך הכסף לפרסום
איך זה קורה שדווקא תקציב הפרסום והשיווק הוא זה שנמחק ראשון מהתכנית? ולמה זאת השגיאה הקלאסית?

ניהול פיננסי "אנושי"
כיצד להיות עצמאי ולא להיות "לחוץ" מניהול פיננסי?

שתי גישות לגיוס עובדים
חברות ענק מחזיקות מדורי כוח אדם המגייסים עבורן עובדים אך ברוב השוק העסקי מנהל העסק נאלץ להתמודד עם גיוס כוח האדם ולפעמים אף לבצע את הפעולה בעצמו. יש מנהלים שלא יקבלו מועמד אלא אם הוא בעל ניסיון עשיר, מנהלים שיחפשו רק את העובדים הצעירים והזולים, או את אלה שנראים הכי טוב וכך זה ממשיך. כמובן שהגדרות התפקיד עוזרות להגדיר את הדרישות והמנהל, שמכיר היטב את התפקידים שתחתיו ידע להחליט על הקריטריונים הנחוצים.

המקל והגזר בעסקים
02/02/10 | מכירות
את שיטת "המקל והגזר" כולם בטוח מכירים – נותנים פרס על הישגים וקנס על כישלונות. אבל אפשר גם אחרת.

למומחים בלבד: מה באמת אנשים חושבים עליך?
20/10/09 | מכירות
אחד מהטיפולים הרווחים יותר והשגויים יותר בעסקים הוא להוריד מחירים - הרעיון שיעדיפו אותך מפני שאתה זול יותר ולאו דווקא טוב יותר. למען האמת, מחירים נמוכים אכן מושכים לקוחות ואכן מקלים על סגירת העסקות. אך ישנם מצבים שככל שהמחיר יהיה נמוך יותר כך גם המינוס בבנק יגדל או שלכל הפחות הרווח לא יהיה יותר מאשר משכורת ממוצעת כאשר הטרחה רבה יותר מאשר במשרה ממוצעת. לא שווה לטרוח במצב עניינים כזה משום שאין בו יחס נכון של עלות מול תועלת.

הסכנה מאחורי מכירות בסכום גבוה
08/09/09 | מכירות
לרוב העסקים יש סל מוצרים שכולל עסקאות קטנות, בינוניות, גדולות או אפילו ענקיות. העסקאות הגדולות הן אלה שדורשות את מרבית תשומת הלב כי הן גם אלה המכניסות לעסק את סכומי הכסף הגדולים והן דורשות את מרבית ההשקעה מצד בעל העסק או איש המכירות. לאחר כל ההשקעה כשהעסקה נסגרת, יש חוזה והצ'קים או כרטיס האשראי כבר בכיס, הנטייה הטבעית לרוץ מיד ולהשקיע את הכסף, לשלם איתו חובות או לרכוש איתו דברים שמזמן היו צריכים כבר להירכש ורק חיכו לתזרים מזומנים – זו הנקודה לעצור!!! זו בדיוק הדרך למלכודת פיננסית.

המדריך להקמת עסק מצליח
שאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב בעלי עסקים: "שיווק זה טוב ויפה, אבל לפני שמשווקים עסק, איך מקימים מלכתחילה עסק שיצליח?"

הצד האפל של העסק או כיצד להזרים הכנסה מיידית?
אחרי חצי שנה של מיתון שהולך ומעיק יותר ויותר, עסקים רבים חווים קשיי תזרים בלתי פוסקים. יש לכך כמה פתרונות, בחלקם לוקח זמן עד שמתחילים לראות את הכסף וחלקם הם "מעכשיו לעכשיו". בעוד שבמקרים רבים בעלי עסקים פונים לבנק בבקשה להלוואה כדי להמשיך ולשרוד, במקרים רבים מדי זהו פתרון לא נכון, שרק הולך ומסבך את העסק בקשיי תזרים חדשים.

קל להוריד מחירים, קשה להעלות אותם לאחר מכן. מוטו בעסקים!
25/05/09 | מכירות
בגלל חוק טבע זה, כאסטרטגיה אני לא בעד להוריד מחירים גם אם זה בזמן מיתון. ואם חייבים לעשות זאת צריך למצוא דרך בה לא יראה הדבר כפתרון למצבה הרע של החברה.
כיצד בכל זאת מורידים מחירים מבלי לפגוע במוניטין של העסק?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI