דף הבית חינוך ולימודים ליקויי למידה מהן לקויות למידה על פי הגדרת משרד החינוך?
מהן לקויות למידה על פי הגדרת משרד החינוך?
אתי קסנר 19/09/12 |  צפיות: 3826

הלקות פוגעת ביכולת הלימודית, כמו גם במשפחה, זוגיות חברים, ועבודה. כמו כן גם איכות החיים נפגמת מאוד. הקריטריונים של משרד החינוך הינם: בכדי שילד יוגדר כלקוי למידה עליו לעמוד בשני הסטנדרטים הללו: קיים פער משמעותי מתמשך בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים ממנו על פי גילו ורמת כיתתו. תנאי הנוסף הינו פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישורים אינטלקטואלים כפי שנמצאו במבחני משכל אובייקטיבים. ההגדרות לקריטריונים הינן כלליות ומתייחסות לליקויים באופן הטרוגני. הליקויים יכולים לבוא לדי ביטוי באופן אחד או יותר. ההפרעות הן פגמים נוירולוגים וניתן לגלותם בכול שלב במהלך החיים. הלקויות הינן גנטיות מולדות ולא כפי שנטו בעבר לחשוב שהן קשורות לבעיות ממקור סביבתי.

באילו תחומים באות לידי ביטוי לקויות הלמידה?

לקויות למידה פוגמות מאוד ביכולת להישגים אקדמיים כמו גם להתנהליות היומיומיות בהן נדרשים כישורי קריאה וכתיבה ומתמטיקה ופוגעות מאוד באיכות החיים. מרבית מהסובלים מלקויות למידה אלו בעלי פער גדול בין מידת ההשקעה להישג בפועל, באופן שבעל לקות למידה אינו מצליח ליישם את הפוטנציאל המרבי הטמון בו. לקויות למידה עשויות להתגלות בתחומים הללו:

בתחום ההתנהגותי: אימפולסיביות, אי שקט, היפר אקטיביות, התקשות בתכנון וארגון פעולות, ורגישות יתר לגירויים, קושי לציית ולהסתגל למסגרות.

התחום הקוגניטיבי: התמצאות במרחב ובזמן, תפיסה, קשב ובריכוז ותפקודי שפה וחשיבה.

בתחום המיומנויות הנרכשות: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ומתמטיקה. בתחום הזה מוכרות, דיסגרפיה, דיסקלקוליה והדיסלקציה

בתחום ההסתגלות החברתית: הקושי בדחיית סיפוקים, התקשות בהבחנה בין עיקר לטפל, קושי בהבנת רמזים, הערכה עצמית נמוכה וקושי חברתי.

לקויות למידה: דרכי אבחון וטיפול

אם קיים החשד ללקויות למידה רצוי לגשת לאבחון פסיכו דידקטי. האבחון מורכב מחלקים פסיכולוגיים וחלקים דידקטיים כדי לאפשר התבוננות מקיפה על הנבדק. האבחון הדידקטי בודק את החלקים הלימודיים בהתאם לשכבת הגיל בכדי לזהות פערים, דפוסים, וקושי. החלק הפסיכולוגי בוחן את ההשפעות הרגשיות והקוגניטיביות על תהליכי רכישת הידע של הנבדק. בבחינה אפשר לזהות את רמת המשכל של הנבדק ובהתאם לממצאי המבדק ישנן המלצות לתוכנית למידה התפורה בדיוק לצרכים של הנבחן. ישנה גם הפנייה לנוירולוג לשם בדיקת אפקטיביות השימוש בטיפול בריטלין. התרופה ממשפחת המעוררים ומעניקה שלווה ריכוז וקשב. לריטלין יש תופעות הלוואי הרגילות, היא אינה ממכרת ולא מסוכנת. התרופה אפקטיבית אף במצבים של דיכאון והיא אחת התרופות היעילות ביותר. השלב  הבא הוא למעשה השלב היישומי: הטיפול בלקויות למידה.

ההוראה המתקנת: להתכוונן לצרכים של התלמיד

הוראה מתקנת היא הוראה המתאימה את עצמה לצרכים הייחודיים של התלמיד שפיתח פערים לימודיים בגלל לקויות למידה בהם הוא לוקה, ובשל מוגבלותו הוא אינו מצליח להגשים את היכולת הקוגניטיבית הטמון בו ואינו עומד בציפיות. ההוראה הייחודית מאפשרת לתלמיד, לצמצם הפערים הלימודיים ומעניקה לו גם כלים אסטרטגיים בכדי לאפשר לו ללמוד לדלג מעל את המגבלה בדרכים הייחודיות לו, ובכך להופכו ללומד עצמאי היודע ומאמין ביכולותיו. בנוסף מוענקות התאמות במבחנים ובמטלות בהתאם לדרגת הלקות כמו הארכות זמן במבחנים, התרת השימוש בדפי נוסחאות במתמטיקה, שימוש במילון אלקטרוני באנגלית, הקראת שאלונים, שעתוק מבחנים ועוד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אתי קסנר

גלגל הצלה,

נוצר ע"י אתי קסטנר, מומחית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים

בראשון לציון.



 


מאמרים נוספים מאת אתי קסנר
 
הפרעות קשב וריכוז – ממה הילד שלכם סובל ? אתם יודעים ?
הפרעות קשב וריכוז – לטפל בשורש הבעיה בצורה הנכונה והיעילה ביותר

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – לשים לב למצבו של הילד ולהגיש עזרה במהירות
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – לשבור את מעגל ההרס וחוסר ההצלחה

הוראה מתקנת – מתי התחילו להיעזר בשיטת ההוראה המתקנת ?
הוראה מתקנת - למה חשוב לאפשר לכמה שיותר אנשים לרכוש השכלה ?

הוראה מתקנת – לממש את הפוטנציאל האישי
הוראה מתקנת – איך נוסד המכון

הוראה מתקנת - תקן אותי אם אני טועה
הוראה מתקנת - הכנה לחיים הבוגרים

זיהוי הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך
שובבות של ילדים או הפרעות קשב וריכוז – איך מבחינים בין השניים?

לקויות למידה- אז מה?
לקויות למידה- אבחן וטפל עוד היום מכירים את זה שהילד שלכם חוזר הביתה בשעה שתיים, זורק את התיק והמעיל על הרצפה ומייד מתיישב על המחשב עד שאתם קוראים לו לאכול?

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון- משפחה וחברים
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון - מה יהיה עם מושיקו? מושיקו נולד למשפחה חסרת אמצעים. אחיו הגדול היה בחור מבריק מאין כמוהו, הוא היה מצוין במתמטיקה, פתר תרגילים במהירות ואף עזר לאחרים. כמו כן, היה אחיו הגדול שחקן כדורגל מעולה ומקובל מבחינה חברתית.

הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון – להפוך את הדרכים העקלקלות לקלות
הפרעות קשב וריכוז בראשון לציון- ללמוד בדרך הישרה שלך קיימות אינטליגנציות שונות, ביניהן: אינטליגנציה לוגית מתמטית, אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה מוסיקלית, אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה גופנית- תנועתית, אינטליגנציה בן- בן אישית, אינטליגנציה תוך- אישית ואינטליגנציה נטורליסטית. ייתכן כמובן כי קיימות עוד. מה עשויה מערכת החינוך להבין מכל אלו? מערכת החינוך עשויה להבין כי כל התלמידים שונים זה מזה ולכל אחד צורת החשיבה אשר אופיינית לו.

מהן הפרעות קשב וריכוז?
קיים מידע רב על תופעה הזו של קשב וריכוז המסתובב ברשת שכבר קשה לדעת האם המידע מדויק ועד כמה. הפרעות קשב וריכוז (ADHD) היא תופעה השנויה במחלוקת
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI