דף הבית חינוך ולימודים לימודי תעודה ומקצוע ללמוד לבד עריכה לשונית
ללמוד לבד עריכה לשונית
שרון וינטרוב 05/07/13 |  צפיות: 2841

יותם כתב מאמר אקדמי שעליו עמל שנים רבות. הוא רצה מאוד לפרסם אותו בכתב עת מדעי, אך היועצים המדעיים דחו את מאמרו מכול וכול. לא היה מדובר בכישלון אישי שלו, כלומר בבעיות תכנית או מחוסר עניין, אלא בעיות של ניסוח ושגיאות כתיב. קוראי הטקסט לא יכלו להבין דבר ממה שיותם כתב והם שלחו אותו ריקם.

פנייה לעורך לשוני

יותם לא התייאש. הוא החליט לעשות מעשה ולהתחיל ללמוד כללים של עריכה לשונית. אולם כעבור זמן מה הוא התייאש מכך. הוא הבין שלמידת הכללים תיארך שנים רבות, ואין הוא מספיק מיומן ומשופשף כדי לטפל בטקסט לבדו. ואז יום אחד קיבל יותם עצה מחבר קרוב - לבצע עריכה לשונית לטקסט שהוא כתב. עורך לשוני מנוסה יסדר את הטקסט, ינקה את כל שגיאות הלשון, ולמעשה ינסח את הטקסט מחדש.

ואז פנה יותם לעורך לשון, ולאחר שיחה קצרה ביניהם הוא התחיל במלאכתו. קודם כול קרא עורך הלשון את כל הטקסט כדי לדעת על נושאי המאמר. אחר כך התחיל במלאכתו. במקומות שבהם לא הבין העורך דבר, צלצל אל יותם וביקר הבהרות. בהתאם לכך ניסח עורך הלשון את המשפטים הבעייתיים לשביעות רצונו של יותם.

טקסט אקדמי איכותי

בתום העבודה שארכה מספר שבועות, הגיש יותם שוב את המאמר לוועדה שיפוטית של כתב העת, והיא הסכימה לקבלו מיד. "הטקסט נראה הרבה יותר טוב וגם מובן", אמר לו יו"ר הוועדה, ויותם התמוגג מנחת. אושר כזה לא הציף אותו מזמן. מיד התחיל לכתוב מאמר נוסף, שיהיה המשך של המאמר הקודם, ובכך ימשיך במסורת שבו התחיל - לפנות לעורך לשון בכל פעם שיסתיים את מלאכת הכתיבה.

במאמר הבא כבר הייתה עבודתו של העורך לשוני קלה יותר. יותם כבר התחיל ללמוד את הכללים מעורך הלשון והבין מהם הכשלים בכתיבה. עריכה לשונית הייתה עדיין יסודית ונדרשה התערבות ממשית של העורך בטקסט, אך חל שיפור גדול בכתיבתו של יותם, מה שהקל על עבודת העורך. הנה כי כן, הרבה יותר פשוט ללמוד כללים של עריכה לשונית מעורך לשוני מאשר ללמוד לבד. כאשר עושים זאת לבד, קשה לדעת היכן להתחיל, אלו כללים חשובים לצורך כתיבת מאמר אקדמי או מדעי וכו'.

לנסח לבד את הטקסט

בחלוף מספר שנים ניתן לומר שיותם כבר כותב את הטקסטים שלו באופן בהיר וקולח יותר. הוא חש כי שולט היטב בכללי עריכה לשונית. אמנם הוא עדיין פונה לעורך לשוני, אך זה מבצע הגהה בלבד. כך למעשה כל אדם יכול ללמוד כללים של עריכה לשונית, אך רצוי לעשות זאת יחד עם עורך לשוני מיומן.

המאמר נכתב באדיבות www.dovdevan.co.il עריכה לשונית של טקסטים אקדמיים


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שרון וינטרוב


 


מאמרים נוספים מאת שרון וינטרוב
 
ללמוד לבד עריכה לשונית
עריכה לשונית לא ניתן ללמוד לבד. צריך ללמוד יחד עם עורך לשוני מיומן שיערוך את הטקסט שכתבתם. כך תוכלו ללמוד באופן יעיל כללים של עריכה לשונית
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI