דף הבית נשים הריון ולידה מהו דיכאון בנשים לאחר לידה?
מהו דיכאון בנשים לאחר לידה?
רעות יוסף 22/05/08 |  צפיות: 4361

דיכאון אחרי לידה וטיפול ברפואה סינית


מאת: רעות יוסף ואפרת קרני

 

 

מהו דיכאון אחרי לידה?

 

דיכאון לאחר לידה מתאפיין בתחושות גופניות ונפשיות. ישנן דרגות של חומרה במצב זה כאשר המצב השכיח ביותר הוא ה" בייבי בלוז"- ביטויי עצבות, אירטביליות (חוסר שקט), בכי לא ברור, מצב רוח משתנה, לרוב המצב חולף לבד. המצב החמור יותר הוא דיכאון – במקרה זה התופעות מופיעות מספר ימים לאחר הלידה, סימני עצבות, ייאוש, חוסר חשק, או כוח, חוסר תיאבון, חרדות וכו'. כאשר מצב זה בד"כ מטופל ע"י תרופות או הורמונים.
המצב החמור ביותר נקרא פסיכוזה – מצב יותר נדיר אך קיים. בד"כ מתחיל בחודשים הראשונים לאחר הלידה. ופה מופיעות מחשבות שווא, דמיונות, הזיות ומחשות להזיק לתינוק. הטיפול המומלץ דורש התערבות של פסיכיאטר, שילוב תרופות וכל טיפול אחר שייבחר.  



דיכאון לאחר לידה לפי הרפואה הסינית

בסוף המאמר מופיע מילון מונחים סיניים


הקדמה:
מצב האישה לאחר הלידה לידה הינה אירוע טראומטי לגוף האישה, הצורך אנרגיה עצומה בכל הרמות: צ'י, דם, יין, צ'י מקורי (יחסית יאנגי) וגינג. במהלך הלידה נדרש מהאישה להפעיל כוח רב, אשר מאתגר את מצב הצ'י בגופה. איבוד הדם פוגע בדם וביין, יציאת השליה גורעת מהצ'י המקורי ומהג'ינג, ערוצי ה
CV ,CHONG ו GVמתרוקנים ולכן הינם מועדים לפלישת פתוגנים חיצוניים. כמו כן, דם, נוזלים והפרשות, ששהו לאורך זמן ברחם, עשויים לגרום לסטאזיס של דם. מכאן, שתקופת השבועות הראשונים לאחר הלידה מתאפיינת בשלושה סינדרומים אפשריים עיקריים:
חסר דם

חסר יין

סטאזיס של דם
חסר דם וסטאזיס של דם ישפיעו על מצבה המנטאלי של האישה לאחר הלידה, כאשר חסר דם עשוי לגרום לדכאון וסטאזיס של דם למצב פסיכוטי או הפרעות שונות במישור הנפשי. אבחנה מבדלת ראשונית כוללת שלוש שאלות חשובות:
האם יש כאב אבדומינל (בבטן) תשובה לשאלה זו תעיד האם יש תקיעות של דם והפרשות ברחם.
האם האישה סובלת מעצירות?
תשובה לשאלה זו תעיד על רמת התשת הדם, יין ונוזלי הגוף. ככל שהעצירות חמורה יותר, מצב הנוזלים, הדם והיין יהיה יותר של חסר.
האם יש לאם חלב להנקה בכמות מספקת?
תשובה לשאלה זו תעיד עד כמה נחלש צ'י הקיבה.
ככל שיש פחות חלב, צ'י הקיבה יהיה חלש יותר. העיקרון הטיפולי צריך להתבסס על אבחנה ברורה בין חסר (צ'י, דם, יין) לבין עודף (סטאזיס של דם). במצב בו חסר הוא הסינדרום העיקרי, נידרש לחזק דם וצ'י ולהזין יין. אם סטאזיס של דם הוא הסינדרום העיקרי, נידרש להניע דם ולסלק תקיעות דם. במקרים רבים סינדרומים חסר ועודף יהיו מעורבים ולכן, גם אם חסר דם הינו הסינדרום המרכזי, לצד חיזוק הדם יהיה חשוב גם להניע דם במתינות ואם סטאזיס של דם הינו הסינדרום המרכזי, לצד הנעת הדם גם נחזק דם באופן מתון.
לפי ד"ר
Chen Jia Yuan
, אסטרטגית הטיפול צריכה להתבסס על הזמן שעבר מאז הלידה: הנעת דם - ב 20 הימים הראשונים לאחר הלידה.
בזמן זה, הצ'י והדם אינם יציבים ויש הפרשות שעדיין נמצאות בגוף וצריכות למצוא דרכן החוצה.
חיזוק צ'י ודם במקביל להנעת דם ? לאחר 20 יום מזמן הלידה.
בשלב זה הצ'י והדם התייצבו חזרה בערוצים, תתכן עדיין הפרשה מהרחם. במישור ההתנהגותי חשוב לשים דגש על מנוחה רבה, אוכל מזין וקל, להימנע מחשיפה לקור וחום קיצוניים ולהימנע מלחץ רגשי. מנוחה נכונה נחשבת למנוחה של לפחות חודש לאחר הלידה, משום ששכיבה תומכת בדם הכבד. למרות זאת, רצוי שהאישה גם תעשה פעילות גופנית מתונה כדי למנוע התפתחות סטגנצית צ'י או דם. לאחר הלידה המרידיאנים נחשבים ל"פתוחים" ורגישים ולכן חשיפה לקור עלולה להביא לפלישת פתוגנים חיצוניים. חשיפה לחום רב מחלישה גם כן, משום שהזעה גורמת לאיבוד נוזלים, שיכול להביא למצב של חסר יין. באשר לתזונה, רצוי שהאישה תמנע ממאכלים מטוגנים הגורמים לליחה ומאוכל קר ונא שעשוי לגרום לקור ברחם. מאכלים מזינים בתקופה זו הם בשר בקר, עוף, גזר ושאר ירקות. דיכאון לאחר לידה לתופעת הדיכאון לאחר לידה הסבר יחסית פשוט ברפואה הסינית: איבוד הדם בלידה יוצר מצב של חסר דם. משום שהלב שולט על הדם ומאחסן את ה,
Shen במצב בו הדם חסר, לShen אין משכן ומכאן נגזר מצב של דכאון ולחץ נפשי.
תופעות נוספות יכללו חרדה, אינסומניה ועייפות. במישור המנטאלי, האם אינה מסוגלת לתפקד, היא בוכה, מאבדת חשק מיני ולעיתים אף עשויה להרגיש כעס או רגשות אשמה. אצל נשים עם נטייה קודמת לחסר יין, חסר הדם עלול להתפתח, לאחר זמן מה, לחסר יין עם חום ריק. מצב זה יביא לדכאון וחרדה חמורים יותר, אינסומניה, איריטביליות וחוסר מנוחה נפשי. כאשר סטגנציה של דם מפריעה ל,
Shen האישה תפתח דכאון ובנוסף לכך יתכנו בלבול, התנהגות אובססיבית, פוביות ובמקרים קיצוניים אף התנהגות פסיכוטית או סכיזופרנית, אגרסיביות, מראות ודמיונות שווא, נטיות אובדניות ויחס הרסני כלפי התינוק.

אטיולוגיה ופתולוגיה
איבוד דם רב בזמן הלידה גורם לחסר דם. הלב מאחסן את הShen ושולט על הדם ולכן בחסר דם של הלב אין מספיק דם לאחסון הShen, שהופך לדיכאוני ועצבני. מצב זה יתכן אצל נשים עם חסר דם קודם, גם אם לא היה איבוד דם מאסיבי בזמן הלידה. חסר דם יביא לדכאון והחלשת הShen. אם חסר הדם גורם גם לחרדה ואינסומניה, הShen לא רק יוחלש אלא גם יראה סימנים של חוסר יציבות. חסר דם הלב לאחר לידה כמעט תמיד יערב גם חסר דם הכבד וחסר יין של הלב בדרך כלל יערב גם חסר יין כבד וכליות. ? סטאזיס של דם לאחר הלידה בדרך כלל קורה אצל נשים עם סטאזיס של דם, שקדם ללידה. דם סטגננטי מורד ועולה למעלה, במסלול המרידיאן החודר (Chong) ומפריע ללב. משום שהלב שולט על הדם ומאחסן את הShen, דם סטגננטי יגרום להפרעות וחסר יציבות ברמת ה.Shen
סטאזיס של דם הלב כמעט תמיד יערב גם סטאזיס של דם הכבד במרידיאן החודר.
נטייה לבעיות במישור הרגשי-מנטאלי הינה הבסיס להתפתחות בעיות מנטאליות לאחר הלידה. סימנים לנטייה כזו הם לשון עם חריץ ארוך לכל אורכה (חריץ כזה מעיד על פתולוגיה של הלב), לשון בצורת פטיש, לשון נפוחה מאד עם חיפוי דביק מאד ועיניים חסרות ברק.
אבחנה וטיפול הסינדרומים המרכזיים בהם נדון:
חסר דם הלב
חסר יין הלב

סטגנצית דם הלב
חסר דם הלב סימנים קליניים: דכאון לאחר לידה, עייפות, חרדה קלה, אינסומניה, בכי, תחושת אשמה, איבוד חשק מיני, זיכרון חלש, פלפיטציות(פעימות לב מורגשות). לשון דקה וחיוורת, דופק חלש ומתוח בשמאל, במיוחד בעמדה הקדמית והאמצעית. אסטרטגית טיפול: חיזוק דם, חיזוק הלב והעלאת מצב הרוח.
נקודות דיקור:
Ht 5 וUB 15 מחזקות צ'י של הלב Ht 7, CV 14, CV 15 מחזקות את הלב ומרגיעות נפש GV 20 מעלה מצב רוח ומסלק דכאון Liv 8 מזין דם הכבד, Cv 4 עם מוקסה מזינה דם ומחזקת את הרחם St 36, Sp 6 עם מוקסה מזינות דם GV 19בשילוב עם CV 15
מרגיעות את הנפש
המלצות נוספות:
UB 17, 18, 20 "ששת הפרחים" לחיזוק והנעת דם טיפול בשיאצו להרגעה ותמיכה, שינוי תזונתי ונשימה מודעות
חסר יין הלב סימנים קליניים: דכאון לאחר לידה, תשישות, אינסומניה (התעוררויות תכופות באמצע הלילה), חוסר מנוחה נפשי, תחושת אשמה, חלב אם מועט, תחושת חום בערב, הזעת לילה, איבוד חשק מיני, פלפיטציות. לשון אדומה ללא חיפוי עם חריץ לכל אורכה, דופק צף וריק. אסטרטגית טיפול: הזנת יין, חיזוק הלב והרגעת הנפש.
נקודות לדיקור:
Ht 7, ,Pc 7 CV 14, CV 15 מחזקות את הלב ומרגיעות נפש Ht 5 מחזקת את הלב GV 20 מעלה מצב רוח ומסלק דכאון Liv 8, Cv 4, Sp 6מזינות יין St 36, Sp 6 עם מוקסה מזינות דם GV 19 ,GV24 מרגיעות את הנפש
המלצות נוספות:
UB 17, 18, 20 "ששת הפרחים" לחיזוק והנעת דם HT 3 נקודת ים של הלב, נקודת שמחת החיים Kid 6 מזינה יין הכליות שינוי תזונתי, פעילות גופנית (יוגה, צ'י קונג, טאי צ'י), שיאצו.
סטגנצית דם הלב: סימנים קליניים: דכאון לאחר לידה, התנהגות מאנית ואגרסיבית, מראות ודמיונות שווא, נטיות אובדניות, מחשבות הרסניות, אי היקשרות
bonding לתינוק.
לשון סגולה, דופק מיתרי ומהיר.
אסטרטגית טיפול: הנעת דם, סילוק סטאזיס, הורדת צ'י מתמרד במרידיאן החודר, הרגעת הנפש, פתיחת פתחים.
נקודות:
Pc 7 CV 14, מחזקות את הלב, מרגיעות נפש ופותחות את פתחי הלב GB 17, GB 18 פותחות את פתחי הלב GV 24 מרגיעה את הנפש UB 15 מרגיעה את הלב והנפש PC 6, Sp 4 פותחות את המרידיאן החודר, מניעות דם ומורידות צ'י מורד Liv 3 מניעה דם ומורידה צ'י מורד ודם במרידיאן החודר Kid 1 מרגיעה את הנפש ומורידה צ'י מורד UB 17, Sp 10 מניעות דם ומסלקות סטאזיס המלצות נוספות: HT 3 נקודת ים של הלב, נקודת שמחת החיים HT 7 נקודת מקור, מרגיעה את הנפש שינוי תזונתי, פעילות גופנית (יוגה, צ'י קונג, טאי צ'י), שיאצו


פרוגנוזה דכאון לאחר לידה
תגובה טובה מאוד לטיפול בדיקור, צמחי מרפא ושיאצו. השיאצו עצמו, כתרפיה במגע מחזק, מפזר ומניע יכול להביא לחיזוק המרידיאנים היינים (אלו שנפגעים במיוחד במהלך הלידה), להרגעת הנפש ושיפור השינה דרך נקודות אקופרסורה(לחיצה על מרידיאנים), טיפול ראש, צוואר וחזה ושילוב מוקסה כאשר חסר הצ'י והדם דומיננטיים. במהלך הטיפול ניתן לפתוח את ה
Chong בעזרת מגנטים, אם יש אבחנה תומכת לכך. בכל הסינדרומים שהוזכרו לעיל חשוב יהיה לשלב טיפול בצמחים יחד עם השיאצו על מנת לחזק דם ויין בעזרת חומר (שילוב שיאצו עם צמחים ייתן מענה לאספקט האנרגטי והחומרי) ולשבור סטגנציה של דם.
מבחינת ההשתתפות של המטופלת בתהליך הטיפול חשוב יהיה להדגיש את הצורך במנוחה. אם המטופלת סובלת מאינסומניה (נדודי שינה) ובכל זאת אחרי טיפול הינה רגועה יותר ומסוגלת להירדם או לנוח, ניתן לנסות ולתאם את הטיפול לזמן שאחריו תהיה פנויה למנוחה. עם זאת, על מנת להניע את הצ'י שנתקע גם בשל מצב הרוח הירוד לאורך זמן, נמליץ לאישה ללכת מדי יום הליכה מתונה, להצטרף לחוג יוגה לנשים לאחר הריון, לתרגל נשימות כשמתעוררת ולפני השינה לשנות את התזונה שאלה וכדומה.
בהתאם לסינדרום ניתן לה המלצות תזונה לחיזוק הצ'י והדם. במישור המנטאלי ניתן לבקש ממנה לספר בכל טיפול על שלושה דברים טובים שקרו לה השבוע, לתרגל חיוכים, דמיון מודרך המחזיר אותה לזמן בו הייתה במיטבה עם הכוונה לראות עצמה כך גם עכשיו ועוד מגוון רעיונות מסוג זה. כמו כן ניתן להפנותה לפסיכולוג, טיפול בדמיון מודרך או כל סוג אחר של תרפיה אליו היא מתחברת להשלמת הטיפול במישור הנפשי. במקרים קשים של נטיות אובדניות, התנהגות הרסנית כלפי התינוק או הפרעות נפשיות אחרות, הטיפול הסיני יבוא לצד טיפול תרופתי מערבי.

 

מילון מונחים:(2)

 

יין Yin [Yin] העיקרון הנשי, החומרי, הפנימי של השלם.

יאנג Yang [Yang]העיקרון הגברי, האנרגטי, החיצוני של השלם.

סטגנציה – תקיעות אנרגטית ברמה הפיזית והנפשית.
ליחה – תופעה המחקה הפרשות צמיגות, מתבטאת באיטיות, גודש ודביקות במערכות שונות בגוף ולא רק במערכת הנשימה.
צ'י - מילולית משמעות הביטוי היא "
אנרגיה". לכל יצור חי מערכות שונות הנמצאות בזרימה מתמדת של אנרגיית החיים. כל גוף שואף לאיזון של אנרגיות, לזרימת האנרגיה בצורה מאוזנת וללא מחסומים. זרימה אנרגטית טובה היא זו המאזנת בין הניגודים המשלימים שנמצאים בנפש ובגוף של כל אדם.

ליחה בלב - תופעה המחקה הפרשות צמיגות ויוצרת סטגנציה ופוגעת באיבר הלב (הסיני). מצב זה יכול להיגרם ע"י מתח נפשי, עישון כבד, אלכוהול, תזונה שמנה וחוסר פעילות סימני סטגנצית צ'י כבד: כאב ומלאות באזור בית החזה, היפוכונדריום, צידי צלעות, שדיים, דיכאון, חוסר שקט, כאבי ראש, PMS ודיסמנוריאה.

סימני חסר צ'י הטחול: תשישות, חוסר כוח, תאבון ירוד, צואה רכה.

סימני לחות: בצקות, הפרשות וגינאליות, עור לח.

סימני ליחה: נודולות, ליחה בריאות, ליחה בלב ובפתחים.

סטגנצית דם: כאב חד ממוקד, מופיע בהקשר לווסת או בכל מקום בגוף. (22,23)
גופנית.

 

דםBlood [ Xue ]
נוזל הדם הזורם בתוך כלי הדם מזין את הרקמות. מקורו בטרנספורמציה של מזון ועיבודו דרך הטחול והקיבה, בתהליך המשתף את תמצית החיים של הכליות. הוא מאוכסן אצל הכבד ומוקצב בעזרתו לאזורי הגוף השונים. פיזורו נעשה על ידי הכוח המניע של הלב (ובמידה מסוימת גם הריאות). כל פגיעה באחד האיברים עלולה להוביל לחסר דם או לפגיעה הזרימה החופשית שלו.

תמצית החייםEssence of Life [ Jing ]
הג´ינג הוא המרכיב הבסיסי הנוצר מאלמנטים מולדים (דרך הכליות) ואחר מולדים (דרך המזון). התפיסה המערבית מייחסת לו גם את המרכיב התורשתי שבזרע ובביצית. הג´ינג ממוקם בכליות יחד עם הצ´י המולד ושולט על ייצור דם דרך מח העצם, תהליכי רבייה והתפתחות ואספקטים שונים של המוח.

 

איברים בראייה סינית:
כבד -
Liver [ Gan ]

הכבד מאכסן את הדם בעת מנוחה, מנקה ומטהר אותו, מקל על זרימה של צ´י ולפיכך מונע חסימות, שולט על גידים ורצועות ומתבטא בעיניים ובציפורניים.

טחול
Spleen Pancreas [Pi ]
הטחול מייצג שני איברים והאנרגטיקה שלהם: את הטחול ואת הלבלב. הוא שולט על מטבוליזם ותהליכי עיכול שונים, מוביל ומפזר מזון ונוזלים באיברים הפניים, מחזק את הצ´י, שומר על הדם בכלי הדם ועל האיברים במקומם. הוא שולט על שרירים ושומנים ומתבטא בפה.

לב
- Heart [ Xin ]
הלב שולט על זרימת הדם ועל פעילות מנטאלית המתייחסת בעיקר ל
Shen . בהיררכית האיברים הוא נחשב לקיסר השולט על כולם. הוא שולט כלי הדם ומתבטא בלשון.

כליותKidney [Shen]
הכליות מכילות את תמצית החיים האחראית לגדילה, להתפתחות ולרבייה. הן אחראיות על סינון והפרשת השתן ועל קבלת הצ´י מן הריאות. שולטות על העצמות ומח העצמות ולפיכך גם על המוח. מתבטאות באוזניים.

 



ביבליוגרפיה


רפואה סינית:

 

. Giovanni Maciocia, 1.  Obsterics and Gynecology in Chinese Medicine,    
   
hurchill Livingstone, 1998, p. 577-595  

2. http://www.tmurot.org.il/article.asp?id=569a comprehensive text for

מונחים ברפואה סינית מתוך אתר תמורות

 

רפואה מערבית:

1. http://www.infomed.co.il/glossary/g_4244.htm


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רעות יוסף

רעות יוסף, מורה ליוגה ומטפלת ברפואה סינית



 


מאמרים נוספים מאת רעות יוסף
 
טיפול בפיברומיאלגיה דרך תרגול היוגה
26/06/08 | יוגה
מהי פיברומיאלגיה -
משמעות השם 'פיברומיאלגיה' F.M.S הוא פיברו: סיבי שריר מיאלגיה: כאב (בלטינית).
הכאב יכול להופיע בשרירים ,בסיבי רקמות החיבור, המפרקים והגידים.
מצב זה עדיין לא מוגדר כמחלה אלא כאוסף של סימנים ותסמינים המתרחשים יחדיו
ההבדל הוא שסימן זה מה שמוצא הרופא בבדיקה ותסמין הוא מה שהחולה מדווח עליו . הסימנים יכולים להיות: עייפות, רצון לישון, חרדה, דיכאון, בעיות במערכת העיכול וכאבי גוף. בנוסף ישנם 28 נקודות טריגר שאובחנו אצל מרבית מחולי התסמונת אשר גם מהווים חלק מהאבחנה נקודות אלה נק


טיפול בשיאצו בכאבי ראש: גישה מערבית וסינית
כאבי ראש נמנים עם הבעיות הרפואיות הרווחות ביותר. יש אנשים הסובלים מהם לעיתים קרובות ואילו אנשים אחרים כמעט שאינם מכירים אותם. כאבי ראש כרוניים או חוזרים ונשנים עלולים להיות מכאיבים ומעיקים, דבר המוריד מאיכות חייו של האדם ומפריע ב חיי היומיום (עלול להביא להעדרויות מעבודה, שינה לא איכותית, עיפות, עצבנות וכדומה). רק לעיתים נדירות כאבי הראש יעידו על מצב בריאותי חמור ועם זאת, תמיד חשוב לערוך בירור רפואי על מנת לשלול גורמי סיכון.

יתרונות תרגול היוגה
26/06/08 | יוגה
משמעות המילה יוגה היא איחוד, צירוף, שיתוף, הרמוניה. איחוד שלנו עם עצמנו כשלם – גוף ונפש, נשימה ותודעה. יוגה אינה דת, אלא טכניקה להעצמת יכולות וכישורים לחיי היומיום, המבוססת על מסורת עתיקה שמקורה בהודו. היא איננה מבוססת על אמונה, אלא על חוויה אישית והתנסות.
יתרונות היוגה כוללים גמישות, חיזוק הגוף (טונוס שרירים, בניית גוף יציב), נשימה נכונה ומלאה, הורדת לחצים, זרימת דם טובה, שיפור הריכוז, שיפור היציבה, מניעת כאבי גב (ואף משפר מצב קיים של בלט או פריצת דיסק), תורם לפעילות מערכת העיכול ועוד...


מהו דיכאון בנשים לאחר לידה?
מהו דיכאון אחרי לידה?
דיכאון לאחר לידה מתאפיין בתחושות גופניות ונפשיות. ישנן דרגות של חומרה במצב זה כאשר המצב השכיח ביותר הוא ה" בייבי בלוז"- ביטויי עצבות, אירטביליות (חוסר שקט), בכי לא ברור, מצב רוח משתנה, לרוב המצב חולף לבד. המצב החמור יותר הוא דיכאון – במקרה זה התופעות מופיעות מספר ימים לאחר הלידה, סימני עצבות, ייאוש, חוסר חשק, או כוח, חוסר תיאבון, חרדות וכו'. כאשר מצב זה בד"כ מטופל ע"י תרופות או הורמונים.
המצב החמור ביותר נקרא פסיכוזה – מצב יותר נדיר אך קיים. בד"כ מתחיל בחודשים הראשוני

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI