דף הבית מחשבים וטכנולוגיה חומרה מערכות נגד גניבה | מדבקות EAS
מערכות נגד גניבה | מדבקות EAS
שמעון מנצור 31/10/09 |  צפיות: 3634

מערכות נגד גניבה | מדבקות EAS

מערכות ושערים נגד גניבות מיועדות בעיקר לחנויות קמעונאיות המעוניינות למנוע גניבת מוצרים מהחנות. בין עם אנו עוסקים בבגדים, דיסקים, ספרים וכדומה, אחוז הגניבות מחנויות (Shoplifting) עולה משנה לשנה ומסב נזקים רבים לחברות וחנויות. עלות הנזק נעמדת כיום בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, בארה"ב בלבד. שיטות ההגנה שפותחו ממזערות בצורה ניכרת את אחוז הגניבות וחוסכות הון עתק לבעלי עסקים המשקיעים בהתקנתן.
בין השיטות הנפוצות אפשר למצוא מצלמות אבטחה מוסתרות מאחורי מראות, שערים מגנטיים, אנשי אבטחה סמויים ועוד.
 
הפתרון הנפוץ ביותר נגד גניבות הינם מערכת שערים ( או בשפת העם זמזמים נגד גניבות) הנמצאים ביציאה מהחנות ומסוגלים לזהות את המדבקות או הכפתורים המוצמדים לפריטים ולהתחיל לזמזם בעוצמה רבה ואפילו להפעיל מצלמות אבטחה באופן אוטומטי. מערכות אלו נקראות Electronic ArticleSurveillance או בקיצור EAS.

מערכות נגד גניבה (EAS) מורכבות משלושה חלקים עיקריים:

1) תגים אלקטרוניים המוצמדים לפריטים עליהם רוצים להגן. בין סוגי התגים אפשר למצוא כפתורים, זמזמים, מדבקות חד פעמיות, תגים קשיחים הניתנים לשימוש חוזר ועוד. כיום קיימים תגים קשיחים חכמים המכילים קפסולות דיו מיוחדות, אשר נשברות כאשר מנסים להסיר את התג בכוח. מערכות אלו נקראות גם Benefit Denial (מניעת הנאה).  כיום קיימים פריטים אשר כבר בשלב הייצור מוטבעים בהם רכיבי EAS אשר אינם ניתנים להסרה.

 2) מתקני נטרול המאפשרים ללקוח לעבור בשער ללא הפעלת האזעקה. מתקני הנטרול יכולים להיות ידניים, מגנטיים, פדים מיוחדים הנמצאים על השולחן ליד הקופה ועוד, תלוי בסוג המערכת ובטכנולוגיית התגים.

3) משדרים ומקלטים הנמצאים ביציאה מהחנות. בד"כ אלו הם שערים המשדרים אותות רדיו ומסוגלים לזהות האם קיימים תגים בקרבתם.  השערים יכולים להיות בודדים לפתחים צרים, מרובים לצורך כיסוי מלא של פתחים גדולים או מותקנים בצורה הנסתרת מן העין.

 מערכות נגד גניבה אינן מונעות לחלוטין את הגניבה מהחנות, אך בהחלט מסוגלות למנוע כ-60-70% מהגניבות. המערכות משמשות קודם כל להתרעת הגנבים מפני ניסיונות גניבה ובשילוב עם מערכות אבטחה אחרות כמו מצלמות אבטחה, אפשר למזער למינימום  את הגניבות.

 
מערכות ה-EAS מתחלקות ל-3 טכנולוגיות עיקריות הנפוצות כיום בשוק:

מערכות (Radio Frequency (RF

מערכות Swept-RF (סריקה ע"י גלי רדיו) הן המערכות הנפוצות ביותר בשוק. בטכנולוגיה זו, המשדר מכסה טווח תדרים בין 7.4-8.8MHz. החיישנים קטנים מאוד ונראים כמדבקות לבנות או כמדבקות ברקוד בגודל 3x3 או 4x4 ס"מ ומוצמדות לפריטים עליהם רוצים להגן. המדבקה מורכבת מסליל אלומיניום דק ומדיודה או קבל חשמלי היוצרים "הד". המשדר פולט גל רדיו בהספק נמוך ומאזין ל"הד" שיוצרת המדבקה כאשר היא עוברת בין הגלאים. התגובה מהמדבקה נקלטת בחזרה במקלט ואזעקה מופעלת במידה והמדבקה לא מנוטרלת.
בכדי לנטרל את המדבקה, קיימים מתקני נטרול ליד הקופה, המשדרים אות רדיו בהספק גבוה מאוד למדבקה וגורמות לשריפת האלקטרוניקה הנמצאת במדבקה. מדבקה מנוטרלת איננה משדרת בחזרה שום אות רדיו כאשר עוברים בשער ולכן לא מופעלת האזעקה.
המרחק האפשרי בין השערים הוא כ- 80-160 ס"מ והתדרים הנפוצים הם בין 2-10MHz. קיימים שערים המסוגלים לזהות תגים בתדר מסוים בלבד (לדוגמא 8.2 או 10MHz) ושערים העובדים בשיטת Frequency Sweep המאפשרת להם לזהות מדבקות במגוון תדרים שונים.
קיימות מערכות בעלות אנטנה (שער) אחת בלבד , בהם המקלט והמשדר נמצאים באותו עמוד. מערכות שערים אלו נקראות Mono Systems.

 מערכות (Acoustic-Magnetic (AM

המערכות המבוססות על טכנולוגיה אקוסטו-מגנטית, משתמשות במשדר השולח פולסים של גלי רדיו בתדר 58KHz. הפולסים נקלטים ע"י התגים ומשודרים חזרה למקלט. התגים עשויים מחומר מגנטי מיוחד הנוטה להתכווץ כאשר מופעל עליו שדה אלקטרו מגנטי. כאשר התג נכנס לטווח השער, הוא מתכווץ בזמן הפולס של המשדר ומתרחב בחזרה כאשר הפולס מפסיק. מצב זה של התכווצות והתפשטות התג נקראת "הדהוד" אשר נקלט בחזרה במקלט ומזוהה עם תדר התג. במידה והתדר מתאים, תופעל אזעקה אשר תתריע על גניבה.
מערכות AM מאפשרות הגנה על מעברים רחבים ומאפשרים תגובה טובה גם המעבר מהיר של תגים.

מערכות אלקטרומגנטיות (EM)

מערכות EM עובדות בעזרת מדבקה המכילה פס מתכת בעל חדירות מגנטית גבוה, המוצמדת לפריט עליו מגנים.
המשדר יוצר שדה אלקטרומגנטי בתדר נמוך (1KHz) המשנה באופן תמידי את קוטביות ואת עוצמתו.
כאשר המדבקה עוברת בשער היא משנה את עוצמת האות האלקטרומגנטי המגיע מהמשדר והמקלט מזהה את השינוי באות. המדבקה איננה מוסרת מהפריט אלא מנוטרלת באמצעות מגנט בעל עוצמה נמוכה. היתרון במערכת EM היא היכולת להפעיל בחזרה את המדבקה.

 מאמר שפורסם ב-פורום הברקוד הישראלי

 המאמר נלקח מאתר מקור טכנולוגיות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שמעון מנצור


 


מאמרים נוספים מאת שמעון מנצור
 
מערכות נגד גניבה | מדבקות EAS
31/10/09 | חומרה
מחד מהפתרונות של טכנולוגיית RFID - מערכות נגד גניבה | מדבקות EAS

פורום הברקוד הבנילאומי
בתאריך 9.9.009 הושק אתר חדש בשם פורום הברקוד הבינלאומי לדוברי אנגלית

מחשב נייד
מה זה מחשוב נייד, ואת מי זה יכול לשמש
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI