דף הבית עסקים יזמות עסקית מודל התכנותי של מוצר: ארבעת השלבים
מודל התכנותי של מוצר: ארבעת השלבים
גלעד אופנהיימר 16/06/08 |  צפיות: 3029

 

מודל התכנותי של מוצר

מאת  גלעד אופנהיימר, מנכ"ל intovision : פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר

www.intovisiondesign.com

 

תהליך פיתוח מוצר הינו תהליך רב-שלבי, כאשר כל שלב נבנה ונסמך על מסקנות השלב הקודם לו. תהליך פיתוח המוצר דורש חקר השוק, ניתוח ופירוק תהליכי הייצור, תכנון טכנולוגי ועוד. תכנון נכון של התהליך מהשלב הראשוני ועד הסופי, ניתוח והבנה מוקדמת של נקודות התורפה והמכשולים הצפויים בדרך והערכות מוקדמת למתן פתרונות לבעיות אלו, הם פעמים רבות מה שמבדיל בין מוצר הזוכה להצלחה שיווקית וכלכלית לבין מוצר הנגנז בדרך בשל בעיות תכנון, טכנולוגיה או עלויות.

 

בתהליך פיתוח מוצר יש לבחון הן פרמטרים ברמת השוק (האם יש ערך מוסף במוצר, האם יש לו יתרון על פני המתחרים והאם הצרכנים הפרטיים ובעיקר חברות מובילות בשוק יכולות להוות לקוח פוטנציאלי של המוצר וכדומה) והן פרמטרים מההיבט הטכנולוגי האם המוצר ניתן ליישום עם הטכנולוגיה הקיימת כיום או שיש לפתח עבורו טכנולוגיה חדשה, האם קיימים בשוק החומרים והמרכיבים הנדרשים לייצורו ומהן העלויות הנגזרות מן הדרישות המכאניות של ייצור המוצר).

 

מודל היתכנותי מטרתו לוודא כי יישום הרעיון אפשרי והוא דרוש במוצרים המאופיינים במנגנונים מכאניים ואלקטרו-מכאניים, בהם עלול להיווצר מצב בו רעיון מסוים נראה אפשרי ליישום ברמה התאורטית אך בשלב המעשי אינו אפשרי

ארבעת שלבי המודל ההתכנותי מאפשרות ליזם לבחון בצורה מדוייקת ולאבחן כבר בשלבים הראשונים של הפיתוח את אפשרות היישום של המוצר, מהן הדרישות המכאניות והטכנולוגיות הנדרשות לייצורו, מהן הבעיות שעלולות להתעורר בשלבי הפיתוח ומהן עלויות הייצור הצפויות.

 

ארבעת השלבים של מודל התכנותי: 

 

1. מחקר ראשוני

המחקר הראשוני כולל אפיון המוצר והשוק אליו הוא מיועד. בתהליך האפיון הראשוני נבחנים ההיבטים השונים המגדירים את המוצר, השימושים שלו והייעוד שלו. אפיון זה כולל מגוון פרמטרים המפרקים את המוצר לפרטיו וכוללים: הגדרת הייעוד של המוצר וקביעת קהל היעד, זיהוי הפונקציות שניתן לבצע עם המוצר (נייד, נייח, ניתן לאחסון וכדומה), בחינת מבנה המוצר,  דרישות הייצור והתפעול, בחינת המוצרים המתחרים בשוק ומאפיינים נוספים.  

 

2. פיתוח קונספט ראשוני

לאחר המחקר הראשוני והאפיון, ניתן לפתח קונספט ראשוני שעיקרו פיתוח מנגנון הפעולה של המוצר. בשלב זה מתוכנן המבנה הכללי של המנגנון המציג באמצעות סקיצות והדמיות ממוחשבות את מנגנון הפעולה של המוצר ואת מבנה מעטפת המנגנון, בנוסף להגדרת חומרים כללית (פלסטיק, מתכת או עץ) והגדרה כללית של טכנולוגיית הייצור. לאחר סיום שלב פיתוח הקונספט הראשוני, כאשר מנגנון הפעולה של המוצר כבר נקבע והוגדר, עוברים לשלב פיתוח קונספט מפורט.

3. פיתוח קונפסט מפורט

בשלב זה נעשה תכנון מפורט של מנגנון הפעולה של המוצר, שממנו ניתן יהיה לבנות דגם היתכנותי. מנגנון הפעולה מפורק לחלקים המרכיבים אותו, תוך בחירת חלקים סטנדרטיים לשימוש והגדרת חלקים הדורשים תכנון, כאשר כל חלק הדורש תכנון נבחן ומוגדר מבחינת גודל, עובי, משקל וכדומה. זה השלב בו אותם חלקים שהופיעו בהדמיות הממוחשבות הופכים למרכיבים ממשיים, ונעשית אינטגרציה בין כל החלקים.

 

4. בניית דגם היתכנותי

שלב זה הינו שלב בחינת הקונספט והוא מציג מודל פשוט וראשוני הבוחן את הטכנולוגיה/מנגנון שפותח עבור המוצר. חלקי מנגנון הפעולה שהוגדרו בשלב פיתוח הקונספט המפורט מורכבים לכדי דגם היתכנותי, הבוחן את ההיתכנות הטכנולוגית של מנגנון הפעולה, מזהה בעיות ושיפורים נדרשים שניתן לזהות מתוך הדגם ההיתכנותי, ובוחן האם מנגנון הפעולה עונה על הדרישות שהוגדרו עבורו בשלב האפיון הראשוני, והאם ניתן לייצר את המוצר בעלויות ייצור אטרקטיביות.

 

.

המאמר נכתב על ידי גלעד אופנהיימר, מנכ"ל חברת intovision:

פיתוח הנדסי  ועיצוב מוצר     www.intovisiondesign.com

 

חברת intovision מתמחה בפיתוח הנדסי ועיצוב מוצר. החברה מלווה את הלקוח משלב הרעיון הראשוני ועד המוצר המוגמר, ומציעה סל שירותים מקיף הכולל: פיתוח ואפיון מוצר, עיצוב המוצר, תכנון הנדסי, יצירת הדמיות שיווקיות, בניית אב טיפוס, הכנת תיק מוצר וליווי בשלב הייצור. בפיתוח המוצרים עושה intovision שימוש בכלים המתקדמים ביותר בתחום ההנדסה, ארגונומיה,טכנולוגיות ייצור ועיצוב. 

intovision מאגדת בתוכה מעצבים תעשייתיים ומהנדסים, בעלי ניסיון רב בפיתוח מוצרים. הממשק הייחודי בין מהנדסים למעצבים יוצר חממת מוחות שמובילה למציאת פתרונות ייחודיים ופיתוח מוצרים חדשניים המשלבים בין עיצוב והנדסה.

intovision מפתחת מוצרים הן עבור יזמים פרטיים והן עבור תעשיות ההיי-טק, הצבא, הרפואה ומוצרי הפלסטיקה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גלעד אופנהיימר

גלעד אופנהיימר

Intovision- פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר

www.intovisiondesign.com


 


מאמרים נוספים מאת גלעד אופנהיימר
 
משולש הפיתוח: תהליכי פיתוח מוצר בחברות היי-טק ובסטארט אפ
משולש הפיתוח מורכב מצלע הפיתוח, הכוללת את הפן הטכנולוגי-אלקטרוני, צלע ההנדסה המכאנית וצלע העיצוב התעשייתי. על מנת ליצור תהליך פיתוח יעיל ומיקסום פוטנציאל המוצר, יש משמעות מרובה לשיתוף הפעולה בין שלושת צלעות אלו. מאמר זה בוחן את תהליך העבודה של חברות הפיתוח מול ממשקי העיצוב וההנדסה ואת הדרישות הנגזרות מחיבור זה.

מרעיון למוצר- השלבים בדרך לפיתוח פטנט
בתהליך המורכב של פיתוח פטנט לכדי מוצר מוגמר, ישנן נקודות מפתח חשובות בהן בוחנים טכנולוגיות אפשריות שונות, בודקים את המכשולים ופועלים לפיתוח פטנט שיציע את החלופה האטרקטיבית ביותר להיצע הקיים בשוק.
מאמר זה מציג את חמשת השלבים בדרך לפיתוח פטנט- מן הרעיון ועד המוצר המוגמר הכוללים: ניתוח ואפיון, פיתוח קונספט, תכנון מפורט, בניית אב-טיפוס וייצור.


הצגת אב-טיפוס למשקיעים- מודלים אפשריים
בתהליך פיתוח מוצר, מגיע שלב בו צריך היזם להחליט כיצד להפיק את הרווח הכלכלי הרב ביותר מן המוצר שלו. האופן בו היזם מציג את הרעיון ואת המוצר, משפיע בצורה משמעותית על היכולת שלו לשכנע את בעלי ההון (בין אם מדובר במשקיע או בחברה עסקית), בפוטנציאל של המוצר ולשכנע אותם לרכוש את המוצר ולהשקיע בו.
המאמר סוקר חמישה מודלים אפשריים להצגת אב-טיפוס למשקיעים פוטנצאיליים ובוחן את היתרונות והחסרונות של כל אחד מן המודלים הללו.


מודל התכנותי של מוצר: ארבעת השלבים
מודל התכנותי של מוצר בא לוודא כי יישום הרעיון למוצר אפשרי מבחינה מכאנית ואלקטרו-מכאנית, ומזהה מהן הדרישות הטכנולוגיות הנדרשות לייצור המוצר, כבר בשלבים הראשונים של תהליך הפיתוח.
המאמר מציג את ארבעת השלבים של מודל התכנותי עבור מוצר, הכוללים: מחקר ראשוני, פיתוח קונספט ראשוני, פיתוח קונספט מפורט, ובניית דגם התכנותי


מדריך ליזם: אפיון ראשוני של מוצר
המאמר מציג מדריך מפורט ופשוט לאפיון ראשוני של מוצר. אפיון מוצר מסייע ליזם להכיר לעומק את המוצר שלו ולהפוך את הרעיון הראשוני-הכללי לפירוט מדוייק של מבנה המוצר, דרישות הייצור והתפעול, שימושים, מגבלות ויכולות של המוצר, קהל היעד, דרישות הנדסיות ועיצוביות ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI