דף הבית הודעות לעיתונות עסקים, מימון וכספים מדענים בולטים זכו להוקרה על התקדמות בריפוי גנטי למחלות נוירומוסקולריות ותגליות RNA
מדענים בולטים זכו להוקרה על התקדמות בריפוי גנטי למחלות נוירומוסקולריות ותגליות RNA
חיים נוי 24/04/24 |  צפיות: 84

מדענים בולטים זכו להוקרה על התקדמות בריפוי גנטי למחלות נוירומוסקולריות ותגליות RNA: חתני הפרס ע"ש המלך פייסל הם: פרופסור ג'רי מנדל - רפואה, פרופסור הווארד צ'אנג - מדע

במהלך המושב ה-46 הוענק פרס המלך פייסל לאישים בולטים נוספים בתחומי לימודי האסלאם והשירות לאסלאם

ריאד, ערב הסעודית, 22 באפריל 2024 (GLOBE NEWSWIRE) –

במהלך המושב ה-46 של הפרס ע"ש המלך פייסל (King Faisal Prize ) ב-22 באפריל, הוכרו הישגים יוצאי דופן בתחומי הריפוי הגנטי למחלות נוירומוסקולריות ותגליות RNA פורצות דרך. פרופ' ג'רי מנדל (Jerry Mendell) זכה בפרס הרפואה על תרומתו פורצת הדרך לבדיקות סקר, אבחון מוקדם וטיפול בהפרעות נוירומוסקולריות, בעיקר ניוון שרירים בעמוד השדרה (SMA) וניוון שרירים מסוג דושן (DMD). פרופסור הווארד צ'אנג (Howard Chang ) קיבל את פרס המדע על חשיפת התפקיד הפנימי של RNA ארוך שאינו מקודד בוויסות גנים ובתפקודם, תחום מחקר שבעבר התעלמו ממנו.

באמצעות גישות חדשניות של ריפוי גנטי, פרופסור מנדל, מנהל המרכז לתרפיה גנטית בבית החולים הלאומי לילדים והקתדרה לחקר ילדים ע"ש קורן פיטרס, חולל מהפכה באסטרטגיות הטיפול, ומציע תקווה לאינספור חולים ברחבי העולם.

ניוון שרירים בעמוד השדרה (SMA), שנחשב בעבר לגורם גנטי מוביל לתמותת תינוקות, ראה שינוי פרדיגמה בטיפול עקב מאמציו החלוציים של פרופסור מנדל. על ידי שימוש בריפוי גנטי כדי להעביר גנים חיוניים לתאים מושפעים, הוא שיפר באופן משמעותי את התוצאות עבור חולים, מה שהוביל בשנת 2019 לטיפול הגנטי הראשון אי פעם שאושר על ידי ה- FDA לחולי SMA ילדים (Zolgensma®).

בנוסף לעבודתו ב-SMA, המחקר של פרופ' מנדל התרחב לניוון שרירים דושן וניוון שרירים בחגורת הגפיים, והראה את הרבגוניות והיעילות של ריפוי גנטי בהתמודדות עם ספקטרום של מצבים עצביים-שריריים. מוטציות גנטיות בחולי ניוון שרירים דושן (DMD) מעכבות את הייצור של דיסטרופין, חלבון חיוני לבריאות השרירים. בעוד שהתסמינים הראשוניים משפיעים בעיקר על שרירי השלד, מחלת הדושן מתקדמת ומשפיעה על תפקודי הלב והנשימה. ריפוי גנטי מציע פתרון על ידי טיפול באנומליה גנטית זו, ומאפשר לגוף לייצר דיסטרופין ולעצור ניוון שרירים. ביוני 2023 אישר מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) את הטיפול הראשון בחולי דושן בילדים בגילאי 4-5, תוך שימוש בתרפיה גנטית חלוצית שפותחה במשותף על ידי פרופ' מנדל ופרופ' לואיז רודינו-קלפק (Louise Rodino-Klapac), לשעבר פוסט-דוקטורנטית במעבדתו של מנדל. טיפול זה כולל זריקה אחת, המספקת גן מיקרו-דיסטרופין בתוך סרוטיפ וירוס הקשור לאדנו (AAVrh74), מה שמקל על העברת גנים חסרים או מתוקנים לתאים.

הוא מילא תפקיד משמעותי בניסויים קליניים שהתמקדו בצורות שונות של ניוון שרירים בגפיים (LGMD), המאופיין בחולשת שרירים המשפיעה על הכתפיים, הזרועות העליונות, הירכיים והרגליים העליונות. מחקר אחד התמקד במיוחד ב- LGMD2B, והראה כי זריקה אחת של וקטור ריפוי גנטי שיקמה ביעילות סיבי שריר פגועים, הקלה על ניוון ושיפרה את תפקוד השרירים.

פרופ' מנדל מתגאה בפורטפוליו של יותר מ-400 מאמרים שפורסמו, עדות לתרומתו הפורה לתחום. כהוקרה על הישגיו, הוא זכה לכבוד בבחירתו לאקדמיה הלאומית לרפואה בשנת 2021. האגודה האמריקאית לתרפיה גנטית ותאית העניקה לו את פרס המדע התרגומי היוקרתי שנקרא על שמו. יתר על כן, בשנת 2017, מגזין Science הכיר בעבודתו פורצת הדרך בטיפול גנטי SMA בפרס הישג פריצת הדרך המוערך. השבחים שלו כוללים גם פרסים רבים אחרים והזמנות לשאת הרצאות כבוד במוסדות מכובדים.

בנאום קבלת הפרס במהלך הטקס אמר פרופ' מנדל: "עקרונות הפרס המשקפים את כוונתו של המלך פייסל להקל על הסבל האנושי עולים בקנה אחד עם השקפותיי והישגיי בחיים. עשיתי כל שביכולתי לעשות כדי לשפר את האיכות ולהאריך את חייהם של חולים הסובלים ממחלות נוירומוסקולריות."

על גבול הביולוגיה המולקולרית, פרופסור הווארד צ'אנג, רופא-מדען ופרופסור לדרמטולוגיה וגנטיקה, ופרופסור לחקר הסרטן באוניברסיטת סטנפורד, וירג'יניה וד"ק לודוויג, זכה בפרס המלך פייסל למדעים בביולוגיה. הבהרתו של פרופסור צ'אנג את תפקידם של RNA ארוך שאינו מקודד (lncRNAs) בבקרת גנים חוללה מהפכה בהבנתנו את תהליכי התא ומנגנוני המחלה.

באמצעות מתודולוגיות חדשניות ברחבי הגנום, פרופסור צ'אנג חשף את יחסי הגומלין המורכבים בין lncRNA לבין ביטוי גנים, ושפך אור על תהליכים ביולוגיים בסיסיים העומדים בבסיס התפתחות, סרטן והזדקנות. למרות שאינם מקודדים חלבונים, lncRNA חיוניים לשליטה על העיתוי והכמות של ייצור החלבון, ומשפיעים על התפקוד הכללי וההתנהגות של תאים.

בתוך כל תא אנושי מתגלה הישג יוצא דופן של ארגון: 2 מטרים של דנ"א דחוסים היטב בגרעין בגודל של 10 מיקרון בלבד. אריזה צפופה זו הופכת את רוב הדנ"א לבלתי נגיש, למעט מרכיבי הדנ"א הפעילים החיוניים לתפקוד התא ולקריאתו. זיהוי האלמנטים הנגישים הללו חושף תובנות שלא יסולא בפז על ה"תוכנה" הסלולרית. הטכניקות פורצות הדרך שלו טמונות במיפוי כרומטין, החומר המרכיב כרומוזומים, המורכב מדנ"א וחלבונים נלווים השולטים במבנה הגנום ובביטוי הגנים. זה סיפק תובנות חסרות תקדים על מנגנוני הבקרה השולטים בביטוי גנים, וסלל את הדרך להתערבויות טיפוליות חדשניות ולגישות רפואה מדויקת. טכניקה אחת היא Assay of Transposase Accessible Chromatin, תוך שימוש באנזים Tn5 transposase כדי להעתיק ולהדביק DNA ביעילות. טכניקה מהפכנית זו הניבה שיפור של פי מיליון ברגישות ושיפור של פי מאה במהירות המיפוי של דנ"א רגולטורי – האפיגנום – בתאים אנושיים.

כמייסד התוכנית לרפואת RNA באוניברסיטת סטנפורד, פרופ' צ'אנג ממשיך להוביל את המאמצים לתרגם את מדע ה- RNA ליישומים קליניים מוחשיים, ומקדם את ההבטחה של טיפולים מבוססי RNA בטיפול במגוון רחב של מחלות. פרופ' צ'אנג זכה בפרס NAS לביולוגיה מולקולרית, פרס החוקר המצטיין של המכון הלאומי לסרטן, פרס פול מרקס לחקר הסרטן, פרס ג'ודסון דאלנד של החברה הפילוסופית האמריקאית ופרס וילצ'ק להבטחה יצירתית. עבודתו זכתה לכבוד על ידי כתב העת Cell כמאמר פורץ דרך במהלך 40 השנים האחרונות ועל ידי Science כ"תובנה של העשור".

בנאום הקבלה שלו במהלך הטקס אמר פרופ' צ'אנג: "המחקר שלנו שאל שאלה בסיסית: כיצד תאים מחליטים מתי והיכן להפעיל גנים שונים? איך ההחלטות האלה עוברות לאורך זמן? המחקרים שלנו הובילו אותנו לסוג חדש של רנ"א, שנקרא RNA ארוך ולא מקודד, שעוזר לתאים לזכור את גורל התא שלהם. הבנתנו את מתגי הגנים הובילה להבנה כיצד הבדלים גנטיים תורשתיים גורמים למחלות, במיוחד מחלות חיסוניות. הבנה זו סייעה גם להתמודד עם מוטציות המתעוררות בסרטן".

בנוסף להוקרה על התקדמות ברפואה ובמדע, פרס המלך פייסל הכיר גם בתרומות מופתיות בלימודי האסלאם ובשירות לאסלאם.  פרופ' ואאיל חלאק (Wael Hallaq), מבכירי 500 החוקרים במדעי האסלאם בעולם, זכה בפרס ללימודי האסלאם על תרומתו פורצת הדרך בהנחיית התפתחות החקיקה האסלאמית ובקריאת תיגר על הנרטיב של סגירת שער האג'תהאד - פירוש טקסטים אסלאמיים - זכה לבולטות ועיצב מחדש פרדיגמות מקובלות בתחום.

האגודה המוסלמית היפנית ומר מוחמד אל סמאק (Mohammad El Sammak) זכו לכבוד על מנהיגותם המופתית בשירות האסלאם והאנושות. האגודה המוסלמית היפנית היא ארגון אסלאמי חלוצי עבור מוסלמים יפנים, הידוע בתרגומו ההיסטורי של הקוראן הקדוש ליפנית, ובהגנתו על ענייני המוסלמים ביפן. ומר מוחמד אל סמאק, חלוץ בדיאלוג ובבניית גשרים בין דתות שונות, השפיע השפעה מתמשכת על דיאלוג בין-דתי במשך חמישה עשורים. הוא הוענק לו על תרומתו האפקטיבית לכנסים שחקרו את יחסי האסלאם עם אמונות אחרות ועל מנהיגותו במוסדות המוקדשים לסובלנות ולשלום.

פרס המלך פייסל לשפה וספרות ערבית לשנת 2024 בנושא "מוסדות לא-ערביים ופעילותם לקידום השפה הערבית" נשלל בשל עבודות מועמדות שלא עמדו בקריטריונים של הפרס.

מאז 1979, פרס המלך פייסל בחמש הקטגוריות השונות שלו הוענק ל- 295 חתני פרס אשר תרמו תרומות מכובדות למדעים ומטרות שונות. לכל חתן פרס מוענקים 200 אלף דולר; מדליית זהב 24 קראט במשקל 200 גרם, ותעודה עליה חקוק שם הזוכה וסיכום עבודתו שזיכתה אותו בפרס.

קבצים מצורפים

פרופ' הווארד צ'אנג, חתן פרס המלך פייסל למדעים 2024

פרופ' ג'רי מנדל, חתן פרס המלך פייסל לרפואה 2024

לפרטים נוספים:

Maysa Shawwa

King Faisal Foundation

[email protected]

*** הידיעה מופצת בעולם על ידי חברת התקשורת הבינלאומית GlobeNewswire


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
WadzPay מתכננת להרחיב את הפורטפוליו שלה אל עסקי מטבעות יציבים
WadzPay, חברת פינטק מובילה המתמחה בטכנולוגיה מבוססת בלוקצ'יין לפתרונות תשלום על נכסים וירטואליים, גאה להודיע על כוונתה להיכנס לעסקי המטבעות היציבים, ובכך מסמנת הרחבה משמעותית של היצע המוצרים שלה. עם מחויבות איתנה לחדשנות ומענה לדרישות השוק המתפתחות, החברה מיצבה את עצמה אסטרטגית כדי לנצל את ההזדמנויות הגדלות בתחום השירותים הפיננסיים בנכסים וירטואליים.

INVNT GROUP ו-MSM משפרות את היצע שירותי השותפות והשיווק בתעשיית הספורט המוטורי עם מינוי אסטרטגי של מנהל חדש
INVNT GROUP מקבלת בברכה את לוקה זנלו, בעל הוותק ב-Roc Nation, כסמנכ"ל אסטרטגיית התוכן

Arqit ו-SoftIron ישתפו פעולה כדי למכור יותר פריסות של דאטה סנטרים מאובטחים
Arqit Quantum Inc. (נאסד"ק: ARQQ, ARQQW) (Arqit), מובילה בהצפנה בטוחה בקוונטים, ו-SoftIron, המובילות בתחום התשתית לענן פרטי אמיתי ברחבי העולם, מכריזות על שותפות שתאפשר ללקוחות לבצע הגירה חלקה למטלות קוונטים שמבוצעות בבטיחות בענן, עם תעדוף להתמקדות עדיפות בתחום האבטחה. מוצרי הקוונטים הבטוחים לשימוש של Arqit יהיו זמינים ב-SoftIron Partner Marketplace לצד פתרונות מובילים אחרים בתעשייה.

רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי SSR Mining Inc לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי SSR Mining Inc לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב של 17 במאי בתביעה ייצוגית בניירות ערך שהוגשה לראשונה על ידי החברה – SSRM

מייסד Xsolla שוריק אגפיטוב ידבר על עתיד האינטרנט בפורום הכלכלי של קטאר
יציג בפני המנהיגים הגלובליים את החדשנות של המטאברס והזדמנויות שיתופיות בתחומי הגיימינג וה-Fintech

סורים מבקשים פסיקת זכויות אדם של האו"ם נגד רוסיה בשל תקיפת בתי חולים ב-2019
הפדרציה הרוסית הואשמה בפני ועדת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה בביצוע התקפה מכוונת על בית חולים בסוריה – בפעולה משפטית המדגישה את השימוש החוזר ונשנה של מוסקבה בכוח צבאי נגד מתקני בריאות בסוריה, שם כוחותיה תומכים במשטרו של הנשיא בשאר אל-אסד.

רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד משקיעים של Global Cord Blood Corporation לקבל ייעוץ
רוזן, יועץ למשקיעים מהימן, מעודד משקיעים של Global Cord Blood Corporation לקבל ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CO, CORBF

TUM שעטו לניצחון במרוץ הפתיחה של ליגת המרוצים של מכוניות מרוץ אוטונומיות של ASPIRE אבו דאבי על מסלול המרוצים Yas Marina Circuit
צוות TUM (האוניברסיטה הטכנית של מינכן) מגרמניה חטף את הניצחון במרוץ ליגת המרוצים של מכוניות המרוץ האוטונומיות של אבו דאבי (A2RL), על מסלול Yas Marina בשבת (27 באפריל). בזמן שהמכוניות הסתדרו על המסלול, עם אנטנות, חיישנים, יכולות AI ומערכות היגוי אלקטרוניות במקום נהגים אנושיים, התחרו שמונה צוותים זה עם זה במשך יומיים של מרוצים ואתגרים.

Monday.com מכריזה על מינוי מנהל כללי ראשון לאזור EMEA
monday.com Ltd.‏ (נאסד"ק: MNDY) (“monday.com”), פלטפורמה מרובת מוצרים המריצה את כל היבטי הליבה של העבודה, הכריזה היום על מינוי פייר ברלין כמנהל כללי לאזור EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה).

תאריך מועד לתביעה נגד IRBT: רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי iRobot Corporation עם הפסדים העולים על 100 אלף דולר להבטיח ייעוץ
תאריך מועד לתביעה נגד IRBT: רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את משקיעי iRobot Corporation עם הפסדים העולים על 100 אלף דולר להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב של 7 במאי בתביעה ייצוגית בניירות ערך - IRBT
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI