727ארוחה עם אידיוט-פרנסיס וובר-הבימה צילומים-ז'ראר אלוןתיאטרון הבימה מציג את הקומדיה "ארוחה עם אידיוט"מאת המחזאיהצרפתי פרנסיס וובר בבימויו של משה קפטן. כאשר אני הולך לראות קומדיה תמיד יש בי החשש כיצד יציגואותה כי מקובל בדרך כלל להכניס בה אלמנטים ,לפעמים זרים לה, כדי להגביר את הצחוק בקהל. אין בקומדיה זו פתיחת וסגירת דלתות,אין בה פגישות מקריותומפתיעות. הפעם הקומדיה בוימה כך שאתה צוחקמהמצבים הקומיים ,ממעמדים,המשחק והתמליל ולא בגלל הבעות הפנים,בדיחותזולות או הכנסת מילים אקטואליות שבחדשות או ירידה מתחת לחגורה.טבע האדם לצחוק מאחרים .קומדיה זו בנויה על רצוןזה. יש בה גם מוסר השכל.אסור לצחוק על ומאחרים כי כל צחוק כזהבסופו של דבר חוזר אליך כבומרנג. זה מה שקורה בקומדיה זו. פייר ברושאן הוא מוציא לאור מהמעמד הגבוה.הוא נפגש פעם בשבועעם חבריו לארוחת ערב אליה מוזמן האידיוט התורן שמצאו. מטרת ההזמנה לצחוק ממנו ולהשתעשע על חשבונו. יש בהזמנה כזו ניצול לרעה של תמימותו של אדם שלא עשה להם כלרע ולא יודע את המטרה האמיתית להזמנתו לארוחת הערב.יש במעשה כזה הנעשה ע"יאיש המעמד הגבוה ביקורת של המחזאי על התנהגותם,הזילזול שלהם באחר,והתנהגות האומרת"לי מותר הכל". יש כאן חיצים המכוונים אל השכבה הזו שבזה לזולת, לנמוך ממנהוהחושבת שלהם מותר הכל ויכולים לזלזל בכבודו של אדם לצורך שעשוע.פרנסואה פיניון מוזמן לארוחה כזאת אך לרועה מזלו של המזמיןגבו נתפס והוא אינו יכול לזוז.הוא נאלץ לבלות בביתו עם האידיוט שהזמין.האידיוט מסבךאותו בתמימותו וטוב ליבו בדברים רבים ועם אנשים שונים.הסתבכויות אלו הן הגורםלצחוק.המחזה מפורסם מאוד ,הפך לסרט מצליח והגיבור פרנסואה פיניוןשימש למחזאי כדמות קבועה בסידרה של קומדיות שכתב לאחר מכן. כאשר המסך נפתח מתגלה לפנינו תפאורה נהדרת יפה ,אוורירית,בצבעים בהירים,מושקעת,חדר בדירה מודרנית שעיצב ערן עצמון כיאה לאיש החברההגבוהה.קפטן ביים את המחזה בצורה מאוד קיצבית,בקצב מסחרר,מלאהפתעות,מאורגנת ומוקפדת.יש בה בכוונה עליות וירידות מתח כדי שהקהל יוכל להרגע מפעםלפעם מהמצבים המשעשעים והמצחיקים. ברגע שהמתח יורד במקצת מסתבך האידיוט בפרשיה אחרת והמתח עולהמחדש. הכל בויים בעדינות,בצורה קלה,בשימוש בלשון כמעט נקיה פרטלקטע מסויים בטלפון,במחשבה ורצון לא להפוך את הקומדיה לזולה.יש לציין שקפטן הצליחבכך היטב.הקומדיה זורמת,מהנה ומענגת את הצופים. היא איננה קומדיה של טעויות כפי שאנו רגילים לראות אלא זאתקומדיה הנובעת לא מטעויות שעושה האידיוט אלא ממעשים הנובעים מהיותו אידיוט שאינוחושב עד הסוף ואינו יכול לראות את תוצאות מעשיו.חוסר המחשבה אצלו הוא הגורם שהופךאת מעשיו לקומדיה.האידיוט בדרך כלל גורם נזק אך הוא אינו מודע לו והנזק נגרםלא בגלל רוע לב של האידיוט אלא בגלל היותו אידיוט שבדרך כלל הוא טובלב. האידיוט מתואר כאנושי מכולם אך המסקנה היא שאידיוט נשאראידיוט ואנושיות זו בסופו של דבר מסבכת אותו ואת האחרים מבלי שהוא-האידיוט התכווןלכך.יש בקומדיה זו משחק מצויין של כל הצוות רמי הויברגר טוב מאוד בתפקיד פייר.הוא עדין,מכניס אורחים טובלמרות שכוונותיו אחרות.אנו מאמינים לו וגם סולחים לו על מעשהו הלא כל כךאלגנטי. יעקב כהן בתפקיד האידיוט תמים וטוב לב.רוצה לעזור.מראהוהחיצוני שונה ואופר כך שגם ממבט ראשון יראה כאידיוט.הבעת פניו ותנועותיו אומרותזאת. משחקו טוב כרגיל ומתבסס על טיפוסים שכבר מילא בעבר. שיחת הטלפון במבטא הפרסימעוררת צחוקים אדירים ובצדק. שמעון כהן כמפקח המס מעולה.שקט,מתבונן,מחושב.רציני. למרותבעיותיו עם אישתו שבאו לו כהפתעה אינו שוכח את תפקידו כמפקח. אמנון וולף-חברו של פייר הבא לעזור לו בעת צרה מגלם אתתפקידו על הצד הטוב ביותר. מיכאל כורש נהדר בתפקידו האפיזודי כרופא. ליעל צפריר כאשתו של פייר תפקיד קטן ביותר המשוחקהיטב. ריקי בליך בשתי אפיזודות קצרצרות מפגינה נוכחות במהטובה.הנוסח העברי נעשה ע"י יוסף אל-דרור שהשתמש בתרגום בשפההמדוברת. ילנה קלריך עיצבה תלבושות מצוינות לכולם כיאה למעמדם.התאורההבהירה הנדרשת עיצב מאיר אלון. משה קפטן ביים הצגה במקצועיות והמוצר המוגמר מעולה.מבוצעתהיטב וגורמת לקהל לצחוק ממחזה טוב המוגש בקופסה נאה עם כלים נהדרים.לראות או לא לראות:בידור מקצועי על רמה בו אתה נהנה ביותרמשך שעה וחצי.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,31/10/2010 10:02 אם באתר זה אינן מופיעות תמונות אפשרלראותן באתרי-ELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחרהכתובתELYBIKORET.022.CO.il
אלי ליאון-ELYBIKORET