דף הבית בידור ופנאי הפקת אירועים מתקני משחקים בעיר - חלק 3
מתקני משחקים בעיר - חלק 3
עידן מור 24/11/10 |  צפיות: 2378


מתקני משחקים בעיר - חלק 3
מקור המאמר: איגוד מבקרי הרשויות
המקומיות
http://www.auditors.org.il

6.5 המשך הבדיקה ע"י מכון התקנים הושלמה במרץ 2000.

א. להלן מצב המתקנים למשחקי ילדים מעודכן למרץ 2000 :

מקום המתקנים

כמות מתקני משחקים שנבדקו

כמות מתקנים שנמצאו אסורים לשימוש

אחוז מתקנים אסורים לשימוש

גני ילדים

410

143

35%

גנים ציבוריים

351

128

37%

סך הכל

761

271

36%


יוצא איפוא כנכון למרץ 2000, 271 מתקנים למשחקי ילדים, בגנים ציבוריים ובגני ילדים שהם 36% מכלל המתקנים בעיר היו אסורים לשימוש.

ב.להלן התפלגות מתקני המשחקים שנבדקו במרץ 2000 למתקנים פשוטים ולמתקנים משולבים :

המתקנים

כמות מתקנים לכלסוג

סך הכל

פשוט

משולב

גני ילדים

393 (88%)

52 (12%)

445 (100%)

גנים ציבוריים

295 (86%)

57 (16%)

352 (100%)

סך הכל

688 (86%)

109 (14%)

797 (100%)


מתוך 52 מתקנים משולבים בגני ילדים, 33, שהם 63%, היו על פי הבדיקה מסוכנים ואסורים לשימוש.

מתוך 57 מתקנים משולבים בגנים ציבוריים 39, שהם 69%, היו מעל פי הבדיקה מסוכנים ואסורים לשימוש.

פירוט ממצאי הבדיקה ממרץ 2000 מובא בנספחים לדו"ח.

6.6 מסקנות

לנוכח ממצאים אלה, הביקורת הגיעה למסקנה כי מצב מתקני המשחקים הינו חמור ביותר וזאת במיוחד בגני הילדים, אך גם בגנים הציבוריים.

הביקורת ממליצה:

uלמנוע באמצעים אפקטיביים ולאלתר שימוש בכל מתקן שנמצאו
בו פגמים קריטיים (אשר הופכים את השימוש בו למסוכן).

u לתקן בהקדם רק את הראוי וניתן לתיקון (באופן שיכשירו
לשימוש לפי דרישות התקן).

u להחליף מתקנים שאסורים לשימוש במתקנים חדשים תקניים.

מנהל אגף שפי"ר הודיע לביקורת כי מייד עם קבלת ממצאי בדיקת מכון התקנים הוחל בתיקון הליקויים ע"י תיקון והחלפת מתקנים בגנים הציבוריים והן בגני הילדים. עבודות התיקון נמצאות בשלבי סיום.

7. ביטוח

העירייה משלמת כל שנה סכומים נכבדים כדי להבטיח כיסוי ביטוחי לשוהים ומבלים במקומות ציבוריים, כולל למשתמשים במתקני משחקים בגנים ציבוריים ובגני הילדים.
הביקורת ביקשה לבדוק אם ביטוח זה תקף גם במקרה שהשימוש הינו במתקן לא תקני או במתקן שנמצאו בו פגמים חמורים הפוסלים אותו לשימוש.

בעקבות זאת פנו מנהל מחלקת גנים ונוף ומנהל אגף שפי"ר אל הממונה על הביטוחים בעירייה (סגן גזבר העירייה) לקבלת תשובתו ביחס לתקפות הביטוח לגבי מתקנים מסוכנים או לא תקניים. עד מועד כתיבת דו"ח זה לא נתקבלה כל תשובה לשאלות הנ"ל, ולכן יש להניח שהביטוח אינו מכסה מקרים כאלה.

לדעת הביקורת, עד לפתרון סוגיה זו של תקפות הביטוח יש להתייחס למתקנים לא תקניים כאילו אינם מבוטחים, ולפיכך למנוע לחלוטין שימוש במתקנים אלה.

הביקורת מדגישה כי אם הביטוח אינו תקף עולות כאן שתי סכנות שיש לתת עליהן את הדעת :

u הסיכון הכספי המשמעותי של העירייה, שתיאלץ לשלם לנפגעים
מקופתה, למרות שהיא משלמת דמי ביטוח, באם יקרה אסון.

u הסיכון של בעלי תפקידים בעירייה (מנהל אגף שפי"ר, מנהל מחלקת
גנים ונוף) להיתבע באופן אישי, כנושאי משרות או ברשלנות במילוי
תפקידם.

8. ההתקשרות עם מכון התקנים לבדיקה השנתית באופן ביצועה

8.1 תהליך ההתקשרות

העירייה שכרה את שרותי מכון התקנים הישראלי, להלן "המכון", לביצוע הבדיקה השנתית במתקני השעשועים בגנים הציבוריים ובגני הילדים על פי המוגדר בתקן הישראלי מס' 1498.

הביקורת בדקה את הליך ההתקשרות ומסקנתה כי ההליך לקוי ונוגד את כללי המינהל התקין, וזאת מהטעמים הבאים :

u לא נערך כל מכרז לביצוע העבודה ולא נתבקשה אף הצעה נוספת מכל גורם שהוא. לא פורסמה בשום מקום בקשה לקבל הצעה מעין זו.

לדברי מנהל אגף שפי"ר, העירייה נהגה בדרך זו על בסיס ההנחה כי אין כל גורם נוסף במדינת ישראל מלבד המכון, המסוגל ומוסמך לבצע בדיקה זו. כאמור, לא היה כל נסיון למצוא גורם כזה לאחר.

u יצויין כי כיום, לאחר ביצוע העבודה בידי המכון, בא מנהל אגף שפי"ר בדברים עם החברה למשק ולכלכלה (להלן "החברה"), ומצא כי החברה באמצעות מהנדס מוסמך ומורשה לביצוע בדיקות שנתיות כאלה, מסוגלת ומוכנה לבצע בדיקות מעין אלה. יודגש, כי לדברי מנהל אגף שפי"ר, מחירי הבדיקות ע"י החברה כפי שהוא קיבלם בהצעת מחיר, נמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים שגובה המכון. הצעת החברה : 200 ש"ח לבדיקת מתקן. יתרה מזאת, החברה מוכנה ומסוגלת גם לבצע תיקונים של הליקויים שנמצאו בבדיקות, ובמקרה זה מוחזר מלוא התשלום עבור הבדיקות, כך שמחירן בפועל יכול להיות אפס. בפועל עלתה בדיקת מתקן על ידי המכון 585 ש"ח.
בדיקות 184 מתקנים עלתה 92 אלף ש"ח + 17% מע"מ.
המכון בהצעתו המקורית לעירייה נקב במחיר של 1,000 ש"ח לכל מתקן לביצוע הבדיקה השנתית. על פי הצעת המכון אין כל הבדל אם מדובר במתקן פשוט, כמו נדנדה פשוטה, או במתקן מורכב ומשולב.
בעקבות משא ומתן שנוהל עם המכון, שינה המכון את צורת הצעתו, והציע בתאריך 9 במאי 1999 מחיר כולל בסך 92,000 + מע"מ, דהיינו כ - 108,000 ש"ח, לביצוע הבדיקה השנתית של
כ - 200 מתקני משחקים בעיר (בגנים ציבוריים ובגני הילדים).
גם בהצעה זו לא פורט כמה מתוך המתקנים יהיו מתקנים פשוטים וכמה הם מורכבים ומשולבים. המחיר הממוצע על פי הצעה זו הינו 538 ש"ח למתקן. בהצעה זו של המכון צויין משך הזמן הנדרש לביצוע ב - 90 יום (3 חודשים).

מנהל אגף שפי"ר העביר בתאריך 25 באוקטובר 1999 למכון מכתב, ובו הוא מזמינם לבצע את הבדיקה השנתית עפ"י הצעתם מתאריך 9 במאי 1999. על פי מכתב זה " הזמנה רשמית תצא בהקדם ולאחר שנבצע את כל ההליכים הדרושים".
מנהל אגף שפי"ר מציין עוד, כי "יש אישור המנכ"ל לבצע את העבודה".
המנכ"ל אכן העביר למנהל אגף שפי"ר הנחייה כזו, המתבססת על הסכמת הגזבר לבצע את העבודה ב - 1999 על חשבון תקציב 2000.
מלבד ההצעה הכוללת של המכון לביצוע הבדיקות לא נחתם כל הסכם התקשרות המפרט את תנאיה ומרכיביה, ואף לא נמצאה כל הזמנה רשמית מטעם העירייה אל המכון לביצוע העבודה.

כמו כן, לא הוגדרה רשימת המתקנים הספציפית לבדיקה.

לא הוגדר מה העירייה תקבל בתמורה (איזה סוג וכמה דו"חות), לא הוגדרו תנאי התשלום המדוייקים (בהצעת המכון שנרשם "התשלום יבוצע ב - 5 תשלומים שווים" - האם 5 תשלומים חודשיים או אולי דו חודשיים ? ממתי יחלו התשלומים וכו'?)

8.2 תהליך הבדיקה ותפוקותיה

המכון ערך את בדיקת המתקנים (לא מתקנים מתנפחים רגילים או מתנפחים אתגריים - עידן מור).
בחודשים נובמבר ודצמבר 1999 (ממחצית נובמבר ועד השבוע השלישי של דצמבר). הבדיקה ערכה כ - 6 שבועות - פחות ממחצית הזמן שנכתב על ידי המכון בהצעתו.

הביקורת תמהה אם הזמן הקצר הינו ביטוי ליעילות ראוייה לציון, או שמא הערכת הזמן המקורית של 90 יום הייתה מלכתחילה מופרזת, ויש לה קשר להצעת המחיר המקורית ולהצעת המחיר המתוקנת.

המספר הכולל של המתקנים שנבדקו הינו 189 לעומת 200 מתקנים מוערכים על פי ההצעה (94.5%). האם מספר 189 הוא כל המתקנים בגנים הציבוריים ובגני הילדים ? אין לביקורת תשובה לכך, בהעדר ניהול כמות המתקנים בעירייה. עם זאת, על פי הערכת מנהלי אגף שפי"ר ומחלקת גנים ונוף יש בעיר מאות מתקני משחקים. לפי כל פרשנות - אפילו השמרנית ביותר - 184 אינם "מאות".

ראוי להדגיש, כי מתוך המתקנים שנבדקו נכללים 115 מתקנים ב - 23 גני ילדים בלבד(!) (האם ב - 72 גני ילדים אין ולו גם מתקן משחקים אחד?)

בגנים הציבוריים נבדקו רק 74 מתקנים ב - 19 (!) גנים בלבד (!) זאת מתוך 83(!) גנים ציבוריים, שלדברי מנהל מחלקת גנים ונוף ברובם מוצבים מתקני משחקים.

הביקורת רואה בהעדר המידע החיוני הנ"ל : כמה מתקני משחקים עדיין לא נבדקו כלל וכמה מתקני משחקים פועלים ללא שגורם בעירייה מתייחס אליהם או אף יודע על קיומם, כליקוי חמור ביותר, הראוי לתיקון מיידי וללא כל דיחוי!

רוב המתקנים שנבדקו גם בגני הילדים וגם בגנים הציבוריים הינם מתקנים פשוטים (יחידת משחק בודדת) ומיעוטם מתקנים משולבים, כפי שמוצג להלן :

התפלגות מתקני המשחקים שנבדקו לפשוטים ולמשולבים
- נכון לסוף 1999 -

המתקנים כמות מתקנים לכל סוג סך הכל

פשוט

משולב

גני ילדים

98 (85%)

17 (15%)

115 (100%)

גנים ציבוריים

61 (82%)

13 (18%)

74 (100%)

סך הכל

159 (84%)

30 (16%)

189 (100%)


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI