747גן הדובדבנים-ביקורת-צ'כוב-החאןהירושלמי747 צילומים-אלי ליאוןאנטון צ'כוב סופר ומחזאי רוסי שהיה גם רופא נפטר משחפת בגילצעיר ביותר.בן 44 היה במותו. במשך חייו הספיק לכתוב סיפורים קצרים רבים וכן 5 מחזותביניהם השחף,איבנוב,שלוש אחיות וגן הדובדבנים שהוצגו אצלנו בזמן האחרון וחלקםמוצגים עדיין. גן הדובדבנים הנו המחזה האחרון שלו ותקופה קצרה לאחר שנכתבנפטר המחזאי.מחזותיו כולם נכתבו בסגנון הריאליסטי ואפשר לשייך אותם לכלזמן ומקום.המחזה מציג את מפלת האריסטוקרטיה שקיעתה והזילזול והיחס שלה אל המשרתיםואל המעמד הנחות.המחזה מתאר בני משפחה שלא רואים את הנולד, חיים בנוסטלגיהלעבר,לא יכולים להשלים עם המציאות החדשה ומאבדים את עולמם. זאת משפחה אריסטוקרטית שפיזרה את הונה ועומדת בפני פשיטתרגל.סוחר ידיד המשפחה שהוריו עבדו בה שהתעשר מציע לעקור את גן הדובדבנים כדי לשמורעל האחוזה. מלאת נוסטלגיה המשפחה אינה רואה את המציאות והאחוזה נמכרת כאשר הקונההוא הסוחר בעצמו.ראוי לציין את ההבדל בין השקפת עולמם של הדורותהשונים. בעוד עבור הדור הישן המעמד חשוב,עבור הדור הצעיר אין הבדללאיזה מעמד הוא שייך וערבוב בין המעמדות אינו מפריע לו. הסטודנט הצעיר הוא המהפכן,המבוגר הוא הארכאי,החי בעבר ואינויכול להסתגל לשינוי. עבור הדור הישן הגן הוא הכבוד,הגאווה,הוא הדבר היצוגי.עבורהצעיר זהו גן שנבנה על גבם של הפועלים, של העמלים עבור הפרזיטים,הבטלנים דהינוהאריסטוקרטים או הגן הוא מקור לרווחים.לא כל אחד אוהב את צ'כוב.לא כל אחד נהנה לראות את מחזותיובהן העלילה אינה מתקדמת.הכל מתנהל לאט לאט ללא מתח,ללא אירועים מיוחדיםומרעישים.הכל שלוו ,הכל איטי.ההפקה שהעלה מיכאל גורביץ בחאן הירושלמי שונה. אמנם כל האלמנטים הנ"ל קיימים גם בהפקה זו כי זה צ'כוב, אךההצגה כפי שבויימה זורמת וכל המתואר אינו מורגש,אינו מפריע להנות ממנה להפך זהמוסיף לה יופי וענין.זאת הפקה מבריקה,נקיה.תפאורה מקסימה שעיצבה סבטלנהברגר שמשתמשת בתמונות מוקרנות נהדרות כרקע.התלבושות-יהודית אהרון נהדרות והמשחק שלצוות השחקנים הגדול משובח.את המוסיקה בנימה הרוסית ערך רועי ירקוני ואת התאורההבהירה ומלאת האור עיצב רוני כהן. על התנועה היתה אחראית מרינה בלטוב. כל המרכיבים הללו עושים את ההצגה לפנינה,לאחת ההצגות הטובותוהיפות של מחזה מאת צ'כוב שהוצג בארץ לאחרונה.לאורה ריבלין בעלת הגן והבית שהיתה במרכז ההצגה ,טבעיתביותר,מקסימה .מצד אחד היא מתרפקת על העבר ומצד שני רוצה להשתנות,להיות מציאותית אךזה אינו בשליטתה.היא היתה אפתית ,נדיבה,פוחדת.חייה בשמיים ולא רואה מה שמתרחש לנגדעיניה על האדמה. עיצבה את הדמות בדיקנות,בפרטי פרטים בתנועה,בקול,בפניהואיבריה.היתה בעלת לב זהב מתחשבת באחרים ואינה מחזיקה ממעמדה. יוסי עיני נהדר בתפקידו.הוא "המוז'יק" הפועל שהתעשר.הוא זהשקנה והשתלט על האחוזה. יש לו סנטימנטים וזיכרונות ממנה, אם כי גרועים, אך הואמציאותי והמציאות חזקה יותר מהסנטימנט. הוא מגלם את אחד התפקידים שמתפתח בהצגה.חל בו שינוי שלא כשארהדמויות שנשארו קפואות ולא חלה בהן כל התפתחות ולא שינו את הרגלם.ארז שפריר כאחיה של בעלת הבית רך,תמים שלא התבגר מספיק.הואזקוק לעזרה שמקבל אותה ממשרתו הקשיש .הוא המיצג את המעמד המתפורר שהתנוון שסופו קרבאו הגיע. ויטלי פרידלנד הוא הסטודנט- דור הקידמה,האידאליסט שאינו מוכןלהתקשר בנשואין ומסתפק רק באהבה. בכל המחזה אין נשואין.אין קשר מחייב .יש אהבה אך מרובשמתבישים היא אינה מביאה לדבר. אין עתיד יש עבר.אבי פניני חוזר בהצגה זו לתיאטרון שהיהממיסדיו. הוא מציג מה סופה של נאמנות למעמד הגבוה שאינו מעריך אותהולראיה הוא- המשרת ששירת את המשפחה בנאמנות שנים כה רבות נשכח בבית הנעול כאשר כולםעזבו. השתתפו עוד בהצגה בתפקידים שונים שמרית לוסטיג,אורית גל,אריהצ'רנר,פלורנס בלוך,ניר רון,נילי רוגל,לירון ברנס,ואריה צ'רנר. משחק כולם היה מרשים ,טוב מאוד וכולם השלימו אחד אתהשני.תרגמה את המחזה תרגום מצויין רבקה משולח.לראות או לא לראות:הצגה מקסימה,חובה לכל אוהב תיאטרוןוצ'כוב והנאה מקסימלית לכולם. נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,09/12/2010 08:14תמונות אפשר לראותבאתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחרהכתובתELYBIKORET.022.CO.il
אלי ליאון-ELYBIKORET