דף הבית בידור ופנאי בידור תחביבים ופנאי - אחר 772מירי בש-ביקורת-אני נורמלית-גבעתיים
772מירי בש-ביקורת-אני נורמלית-גבעתיים
ELYBIKORET 06/02/11 |  צפיות: 2440

ופע חדש בבמת מיצג מפרק את המערכה הראשונה של "בית ברנרדה אלבה" ומרכיב אותה מחדש

רב שיח טקסטואלי תיאטרלי

יש כמה אופני התייחסות אפשריים ל"דינג דונג – המערכה הראשונה" של אנסמבל 209, בבימויה של תמר רבן. בכל זווית ראייה שתיבחר – טקסטואלית, דרמטית, תיאטרלית - התוצאה היא רב שיח מקורי מאוד בין המרכיבים והתמודדות מרתקת עם חלקו הראשון של מחזהו הגדול האחרון של פדריקו גרסיה לורקה "בית ברנרדה אלבה". "דינג דונג" הוא גם חלק ראשון בטרילוגיה המתבססת על המחזה הזה, שאת חלקה השני “רמיקס” מביים גיא גוטמן. 

המופע נוצר בעקבות תהליך עבודה המתבסס על תרגומו של המשורר רפאל אליעז, יותר משהוא מתמודד במישרין עם המקור של לורקה. לפיכך, בין השאר, החלטתה של רבן כי שמות הנשים יהיו שמה שלה, במקום זה של ברנרדה, וגם חברותיה המבצעות ייקראו בשמותיהן שלהן. 

המהלך הזה מדגיש היטב את העובדה שכמו בעבודותיה הקודמות של רבן ("סיפורי סבתא", cookies) ובמיצגי הסולו שלה, כך גם במופע החדש היא חושפת גישה מקורית לטקסט, המוקרן על הקיר האחורי, היא מפרקת משפטים לתיבות, ומילים להברות, כך ונוצרים הקשרים חדשים שמתייחסים למשמעויות המקוריות כמו שדרך המיצג יוצרת מצדה הקשרים מקוריים ל”הצגת תיאטרון”. 

כך למשל התמונה הראשונה של המחזה בין המשרתת המסורה לה פונסיה ומשרתת אחרת נאמרת על ידי כל המשתתפות, בחלוקה הנראית כאקראית, אך בהמשך מתקבלת כטבעית לדמויותיהן. 

דינג-דונג-1-פלוריאן-קראוס.jpg
"דינג דונג - מערכת ראשונה" (צילום: פלוריאן קראוס)


אפשר לומר כי המיצג הזה מתייחס לעולם התיאטרון מנקודת מבט "אחורית", כלומר הקהל צופה, בחלק מסוים אף משתתף, בהרכבת הצגה או בתכנונה באולפן-חזרות, כאילו רבן בוחנת מה אפשר לעשות עם הדרמה במצויה בתוך הטקסט, איך להתמודד עמה מנקודת מבט ריאליסטית חוץ-בימתית שבכל זאת מתפקדת כהצגה. זאת במידה רבה המהות של ה"מיצג" שהיא מציגה עם שבע השחקניות-מבצעות: חיה ברשינסקי, שרית טלמור, כנרת חיה מקס, יאנה פרידמן, תמר קריסטסיאשוילי, מיכל רוזנמן, מיריי שנאן וגיל בן עברי - הגבר היחיד בצוות. 

המיצג נפתח לפיכך בחשיכה חלקית ובנקודת זמן שמתבררת רק אחרי שהקהל כבר תפס את מקומותיו סביב שולחנות, שנראה כי כמו הרצפה נותרו באי סדר לאחר אירוע שכבר הסתיים. ואמנם ברגע מסוים, אחרי שהעיניים ניסו להבין את המצב, מגיעה רבן, מעלה את האור הישיר, חלק מהתאורה העניינית שעיצב גיא גוטמן. 

היא נותנת את האות לחברותיה להתחיל להכין את המקום למופע, ואחר כך גם להוליך את הקהל אל טריבונה שממנה יצפו במתרחש. בשלב מסוים מפרידים את הנשים, ההופכות לאורחות מעמד של אבל בתוך בית ברנרדה, שעתה זה שבה מקבורת בעלה. הגברים נותרים על הטריבונה, כאילו זו החצר שבה "מותר להם" לשהות ביום הזה. 

דינג-דונג-2-פלוריאן-קראוס.jpg
"דינג דונג - מערכת ראשונה" (צילום: פלוריאן קראוס)


מהטריבונה מתגלה חלל המיצג במלואו אם כמטבח ריאליסטי מאוד, אם כחדר אוכל עם  שולחן גדול לסעודה שישנה מיקום, ויהיה לשולחן אירוח בפינה רחוקה,  ובה בעת אותם השולחנות שלידן ישב הקהל ב"קדם-התחלה" כבר הפכו לשולחנות איפור מתחת למראות בקיר השמאלי. 

מבחינה טקסטואלית המופע מתחיל אחרי הקדמה קצרה וישירה של רבן, בקול שטוח נטול גוונים. אחר כך היא מתיישבת בשורה הראשונה של הטריבונה, ומשם היא משגיחה על המתרחש בקפדנות או בסקרנות – כאחת הצופים. אבל תמר היא, כאמור, עין השתקפות אישית של ברנרדה אלבה וכאשר יגיע תורה להשתתף בפועל במתרחש – היא תשמור על אותו גון מנוטרל של קולה, למעט פעם אחת לקראת סיום, כאילו נמצא בה פתאום האשנב הישיר אל זהותה של הדמות המקורית. 

האירוע מתרחש במשך כשעתיים מתרחש בחלל המרכזי של במת מיצג, בעיצובה הפרטני של דבורה מורג,  בתלבושות שנבחרו בייעוץ של קרול גודין ולכוריאוגרפיה של יאנה פרידמן. 

ברגעי הסיום ניתנת לקהל הזדמנות להתארח שוב ליד השולחנות עם המפות הלבנות, הפרחים, המפיות האדומות וצלוחיות המרק שהוכן והתבשל במהלך המופע. הסיום פועל כמין התמזגות בין המופע עצמו לבין היציאה ממנו, ונותן הזדמנות להודות במישרין לחברי האנסמבל המצוין הזה על החוויה המיוחדת שהם מעניקים בחלקה הראשון של הטרילוגיה המסקרנת העתידה להתהוות בהמשך.



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI