781הטחנה על הנהר-הלן אדמונסון-ביתצבי צילומים-אליליאוןג'ורג אליוט או בשמה האמיתי מרי אן אוונס היתה סופרת בריטיתשחיה במאה ה19.היא כתבה על החיים בעיירות קטנות בבריטניה.כתבה רומן על משפחתטוליבר שחייה בטחנה ליד נהר פלוס בכפר סנט אוגס.הלן אדמונסון, גם כן ממוצאבריטי,על פי רומן זה,כתבה מחזה בשם"הטחנה ליד הנהר" אשר זכה בזמנו לפרס טיים אוטלתיאטרון בבריטניה.כעת תיאטרון בית צבי מעלה את המחזה בתרגומה של דפנה אילתובבימויה של אתי רזניק. רזניק ביימה דרמה מרגשת ההופכת בסופו של דבר לטרגדיה.היא הצליחה ללהק את התפקידים הראשיים בשחקנים המתאימים מתוך אלו שעמדולרשותה וכך יצרה הצגה מעולה,מענינת,חזקה עם הרבה שיאים. זהו בימוי חי,תוסס,רענן ומלא מתחוענין. הביצוע של כל השחקנים טוב מאוד ועל חלק מהםאתעכב בהמשך. המחזה מתאר את חייה של המשפחה ומתעכב במאבקה שלבת המשפחה מגי המגולמת בהפקה זו על ידי שלוש שחקניות שונות בהתאם לגיל הדמות כאשרכצעירה ביותר משחקת ברקת מופקדי בצורה נפלאה.היא טבעית,חכמה,מתחשבת באנשים,שובבהכשצריך ורצינית במעמדים מסוימים למרות היותה ילדה.כל זאת היא עושה בצורה מוקפדתביותר,מורדת במוסכמות ומגישה משחק אמין המלא הן תקיפות והן רוך נשי.מעין רוביiהנה המבוגרת יותר ולימור צרפתי הכי מבוגרת. היא צמאה לאהבה אך נזהרת לא לעבור אתהמוסכמות שבתקופה הויקטוריאנית בה המחזה מתרחש..היא היתה מלאת רגש,מלאת אהבה ללא אפשרותשתתפרץ. מגי לא התקבלה בחברה ובאין ברירה היתה חייבתלעזוב. בסצינות רבות אנו רואים יחד את שלוש השחקניותהמגלמות את מגי המתוכחות ביניהן,מחליפות דעות,מראות את ההתלבטויות הפנימיות שלהןואת השיקולים הרבים בהחלטותיהן.מעמד האישה בתקופה זו היה נחות מהגבר שהואהקובע,הוא השליט ובאישה הנחותה לא התחשבו בה ובבעיותיה. היא אינה צריכה ללמוד.מגי נלחמת כדי לפלס את דרכה,לרכוש השכלה,להיותחופשיה,להביע את דעתה ולהיות עצמאית הן בהתנהגותה והן במחשבותיה.המשפחה עוברת משבר כלכלי עקב סכסוך עם עו"דוויקס-יהודה אברון ולרוע מזלה של מגי היא עוד מילדות התאהבה בבנו פיליפ-יונתןמשעלי.הדבר אינו נותן לה מנוח ובסופו של דבר הורס את חייה.האח -תום-אבירם קליך מצויין.תחילה בהתנהגותוכילד עם דיבור אופיני לבני גילו ולאחר מכן כמקריב את לימודיו כדי לעזור בשיקוםהמשפחה. הוא היה מלא רגש.ליבו התרכך ולמרות שאסר הרשהבסופו של דבר למגי להתראות עם פיליפ.היתה לו נוכחות חזקה ומשחקו היה מלא ניואנסיםותהפוכות.נהנתי מאוד מצורת משחקו המגוון.פיליפ- משחקו היה טוב.הוא היה מלא אהבהותשוקה.אין לו מישהו בעולם .כולם צוחקים מצורתו המעוותת.הוא מתאהב במגי וזו אחתהסיבות, אם לא היחידה, לדבריו, שיש טעם להמשיך ולחיות. הסיבה היחידה שתפריד בינולבין מגי הנו תום. מגי מקריבה את חייה ואת אשרה עבור זכרונות העברואהבת העבר שלא פגה.סטיבן-ניצן ינקלוביץ מאורס לקרבת משפחה של מגיאך עובדה זו אינה מונעת ממנו לחשוק במגי והוא עושה זאת היטב. נלי צ'רנוברוב הנה דודה גלג.היא מראה אתההתנשאות של המעמד הגבוה יותר. יש לה מזג "מחורבן" כדבריה.משחקה טובמאוד. גב' טוליבר-סמדר אדלמן- האמא -שקטה,עדינה, נכנעתומשחקה היה טוב מאוד. יהודה אברון היה הכומר סטלינג.הואהיה שקט,עדין,חלקלק ורך.בנוסף,בתפקידו השני כעו'ד היה ממולח,אכזר ולאמתחשב. משחקו עוצב בשני התפקידים היטב.אבי גבריאלוב היה עקשן,רגיש ומשחקו היה טובמאוד. בוב ג'ייקין-זוהר גלבוע היה תמים,טוב לב ומשחקוהיה בהתאם. כן השתתפו בהצגה בתפקיד אחד או בכמה,בצורה טובהמאוד רן גוזי,בת אל וייצמן ופאולו אדוארדו מואורה.על התאורה היה אחראי זיו אולושין.היא היתה טובהמאוד אך בהצגה שאני ראיתי חלק מהפנסים לא היו מכוונים היטב וסינוורו חלק מהקהלבשורות הראשונות.התפאורה היפה עוצבה ע"י סלבה מלצב.את התלבושות עיצבה בהתאם לתקופהוהמעמד ובטעם טוב אירנה שר.על המוסיקה היה אחראי יאיר סרי ועל התנועה גנדיבביצקי. תמונת השיטפון עם כל התנועה שבה,היתהמעולה,בנויה היטב,מלאכת מחשבת וביצוע נהדר. ניגנו בפסנתר יאיר סרי ומתנאלבראשי.בזכות הבימוי המעולה והמשחק המצויין של כלהשחקנים הקהל היה מרותק למתרחש ולא הורגש אורך ההצגה שהיה מעל לשעתיים.לא היה בהצגהרגע אחד דל או משעמם.לראות או לא לראות:הצגה מעולה ,בימוי ומשחקמצויינים,דרמה עם סוף טראגי.מומלץ ביותר.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,27/02/2011 16:18 הרוצה לראות תמונות מההצגותמוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il אני מזמין אתכם להכנס לאתריהחדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי מ1.6.10 והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחיהאמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10אפשר לראות רק באתר שבו פורסמוהכתובת www.elybikoret.022.co.il
אלי ליאון-ELYBIKORET