805שתי להקות ריקוד מהודו-חודש תרבותהודו בישראל צילומים-אלי ליאוןבמסגרת חודש תרבות הודו בישראל הגיעו לארץ שתילהקות מחול הודיות. ראשונה ראיתי את להקת המחול של אדיטי מנגלדאסבתכניתה "ים לא נודע". הלהקה נחשבת למובילה בתחום המחול הקלאסי-מסורתיוהן בתחום המודרני. היא מתמחה בתחום הקאטאק שהוא אחד מצורות המחולההודי הקלאסי. זהו אחד הזרמים המרכזיים ומקורו בצפון הודו.פרושהמילה קאטאק הוא לספר כי מספרי הסיפורים היו רוקדים אותו כדי להעביר את מה שרצולהגיד.שלושה הם המרכיבים העיקריים של מחול זה ואלה היוכמובן גם המרכיבים העיקריים של המחולות שראיתי בהופעה. המרכיב הראשון קשירת שרשרת פעמונים רעשנייםלרגליים ויצירת הקצב באמצעותן,מרכיב שני היה עבודת ידיים רבה הדומה בחלקה כאילומדברים בשפת החרשים ומרכיב אחרון סיבובי גוף מהירים וממושכים. הלהקה כולה ללא יוצא מהכלל בצעה אלמנטים אלובצורה מעולה ונאמנה.הכוריאוגרפיה וכן רעיון הריקודים, התלבושותועיצוב הבמה נעשו ע"י מייסדת הלהקה הגב" מנגלדאס. התכנית שראינו נקראת "ים לא נודע" וככתוב בדףהתכניה תמציתה "חיפוש אחר הלא מוחשי-אלהים,אמת,יופי אהבה או חירות."חיפוש אחריהמשמעות. השתתפו במחולות השוניםשלושה רקדנים וארבערקדניות ובנוסף שני נגנים וזמר שניגן בו בזמן במפוח. התאורה עוצבה כך שיצרה על הבמה מסתורין מיוחדבאור אפלולי שלא איפשר לראות דקויות קיימות בריקוד הודי זה. בתנועות הידיים לקחו חלק כל האצבעות,פרקהיד,הזרוע. לדברי הכוריאוגרפית זהו מחול קלאסי כאשרהאלמנטים העכשויים שהכניסה בו מעטים מאוד ולא משמעותיים.הצבע ששלט רוב הזמן ביחוד בחלקו הראשון היה החוםבהיר כאשר לקראת סיום הערב הופיעו גם צבעים אחרים שהשתלבו עם החוםבקלות.אין זו הפעם הראשונה שרואה אני מחול הודי והואהיה מענין,שונה מהריקוד הקלאסי המערבי או המודרני. הביצוע היה מצויין אך הורגשה בהופעה חד גווניותמסויימת.גם המוסיקה ההודית המלוה,למי שלא רגיל אליה,נשמעה כחוזרת עלעצמה. יחד עם כל זאת לא היה רגע משעמם.אתה מוקסם מהשוני,מהביצוע בתנועות שאינך רואה כליום.רוב המחולות היו של סולו או קבוצה קטנה של רקדנים .בכל הריקודים הביצוע היהמאוד מוקפד,מאוד מדוייק וניתנה תשומת לב מיוחדת לכל פרט ופרט. ברוב הריקודים הקצב היה מהיר. אינני חושב שהקהל הישראלי הבין במחולות משמעויותכל שהן כי רובו אינו מתמצא ברזי הריקוד ההודי הקלאסי אך אין לי ספק שנהנה לראותמופע יפה ומוגש היטב. מה שיזכר הן ללא ספק רקיעות הרגליים ותנועותהידיים.במופע השני בערב אחר ראיתי את אנסמבל נריטיגרםבתכניתו שרייהSRIYAH. אלה היו ריקודים קיצביים יותר,שמחים יותרועליזים יותר.הדברים האופיניים שתיארתי למעלה חזרו גם כאן. הרכב הלהקה היה קטן יותרוהורכב משלוש רקדניות בלבד כשהכוריאוגרפית היא סורופה סן שגם רוקדת.לוותה אתהריקודים מוסיקה מוקלטת.האנסמבל נחשב לאחת מאבני הדרך של המחול המסורתיההודי. הריקוד הראשון הוקדש לאללה כדי להאיר לנו אתהדרך.בהמשך ראינו ריקוד החוקר את האבסטרקט,טיפול בעור הפנים,נשמה אחת ההופכתלשתיים- חצי גבר וחצי אישה החיה בצורה מושלמת ועוד.היו במחולות הרבה מעמדים בהם הרקדניות יושבותאו קורעות ברך ורוקדות בישיבה כאשר הריקוד התבצע ע"י הזזת הראש והידייםבלבד. הריקודים היו צבעוניים.בהרבה סצינות אחתהרקדניות רקדה והשאר קפאו על המקום או ההפך.היה תיאום מושלם בין קצב המוסיקה שהיתהמורכבת מצלילי פעמונים לבין תנועות הרקדניות.באחד הריקודים תנועה איטית של שילוב ידייםותנועות פרק היד עם האצבעות יוצרה תנועה כאילו של פרח נפתח. הראש הוזז שמאלה וימינה בתנועות קצובותמהירות. חלק מהריקודים נרקדו לצלילים של הקראת פואמהבשפה האנגלית ללא לווי מוסיקלי עם הפסקות דיבור וריקוד בין המילים כאשר המחול תיאראת הנאמר בפואמה.כל ריקוד התחיל כמעט בחושך מוחלט ולאחר מכן האורהתגבר,הבמה הוארה היטב עד הסוף ושוב הפעם לקראת הסיום האור נחלש עד שלא רואיםדבר. אורך המופע כשעה ו40 דקות.הריקודים נראו ארוכיםוקיצורם היה מוסיף יותר ענין כי התנועות חוזרות וכן הליווי המוסיקלי כך שקיצור היה מגביר את הענין בריקוד.בשני הערבים הביצוע היה כאמור מצויין,הרקדניםיצרו צורות נהדרות כאשר נעמדו במקום ואיפשרו לראות ולהרגיש את התמונה היטב וזאתביחוד במופע השני.שני הערבים פתחו צהר להצצה מרתקת בתרבות לאמוכרת וביופי של הריקוד ההודי הקלאסי.לראות או לא לראות:היה מסקרן וכדאילראות.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון 6/5/2011 10:12 הרוצה לראות תמונותמההצגות מוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il אני מזמין אתכםלהכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי מ1.6.10 והתפרסמו באתרי אינטרנט שוניםבכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.ביקורות שהתפרסמו לפני1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבו פורסמוהכתובת www.elybikoret.022.co.il
אלי ליאון-ELYBIKORET