דף הבית ביטוח ביטוח מנהלים ביטוח מנהלים- זכותך לפרוש בכבוד!
ביטוח מנהלים- זכותך לפרוש בכבוד!
דביר ארצי 13/07/11 |  צפיות: 13965

לעין בלתי מקצועית שאינה מיומנת באבחנות כלכליות, נראה כי כל אפיקי החיסכון הפנסיוני זהים ודומים במאפיינים שלהם ושונים רק בשמם ובאיזשהו נתון היסטורי שאינו רלוונטי עוד. אך לאותם אלו שמעוניינים להעמיק ולדעת להיכן הם נכנסים ולאן מופקדים אחוזים לא מבוטלים ממשכורתם החודשית, צפויות הפתעות ונתונים מעניינים שיכולים להשפיע על מכלול קבלת ההחלטות והכרעותיהם הפיננסיות. במאמר קצר זה נעמוד על ההבדלים העיקריים בין אפיק ההשקעה בקרן פנסיה לבין רכישת פוליסת ביטוח מנהלים ואיך יודעים מה טוב יותר וכדאי יותר לכל שכיר ועצמאי?

מהו ביטוח מנהלים?

אין לטעות בשם האפיק הפנסיוני הזה. למרות שמו הוא לא מיועד אך ורק למנהלים ולבעלי דרגות ניהול אלא לכל שכיר ועצמאי המעוניינים בו. ביטוח מנהלים הוא אופציית ביטוח חיים למקרה של מוות או אובדן כושר השתכרות ועבודה, כמו גם חיסכון פנסיוני לכל עניין ודבר הנועד לגיל הפרישה והיציאה לגמלאות. הביטוח מסוג ביטוח מנהלים הוא לא ביטוח חובה ומבוסס על יחסי עובד ומעביד ועל הפרשות הדדיות וחודשיות לביטוח. החוק מחייב הפרשה מינימאלית של 18.33% מהשכר, כאשר המעביד נוטל את עיקר ההפרשה על עצמו בעוד שהעובד מחויב בהפרשה של עד 5% משכרו בלבד. ככל שיחסי העבודה טובים יותר, ולהבדיל, ככל שיכולת העובד להתמקח על תנאיו טובה יותר, כך ניתן להגדיל את נתח ההפרשה של המעסיק ולהקטין את הנתח של העובד. קיים שיעור מקסימאלי, יש לציין, אותו ניתן להפריש לביטוח מנהלים והוא 22.83% מהשכר.

מהם ההבדלים המהותיים בין ביטוח מנהלים לקרן פנסיה?

מאחר ושני האפיקים הללו מיועדים לקבלת קצבה חודשית הוגנת וראויה בעת פרישה ויציאה לגמלאות, שניהם מורכבים מתנאים קשיחים וברורים בכל הנוגע לתנאי מימושם ואפשרויות משיכת הכספים מהם. שתי הקרנות מאושרות ופועלות תחת מסגרת מס ההכנסה ומשרד האוצר ולכן חלות עליהם הגבלות לגבי גביית עמלות והיטלים מצד הגופים המבטחים, ומצד שני, ישנו הבדל בין העמלות הניתנות לגביה בקרנות פנסיה שאינן ביטוח מנהלים, והן יכולות להיות נמוכות משמעותית מהעמלות הנגבות לטיפול בביטוחי מנהלים. הבדל נוסף, ומשמעותי ביותר, הוא העובדה כי קרן פנסיה היא קרן ממשלתית ולכן יכולה להיות מושפעת משינויים מיקרו כלכליים, גם לטובה ופעמים רבות לרעת המשקיעים בעוד שביטוח מנהלים הינו הסכם הדדי ופרטי בין המבוטח לחברת הביטוח ולכן קשיח לשינויים בכלכלה או במדיניות. גורם שלישי אשר יכול להכריע בשאלת כדאיות ההשקעה הוא העובדה כי קרן פנסיה הינה קרן קיבוצית התלויה בכל ציבור המשקיעים בה וגם גובה הקצבה החודשית נגזר מכך, לעומת ביטוח מנהלים שהוא חוזה עסקי בין שני צדדים ולכן אף צד ג' לא משפיע עליו.

אז מה כדאי לעשות?

גם לקרן פנסיה יש יתרונות משלה, בעיקר בעמלות ניהול נמוכות יותר ובהבטחת ריביות גבוהות יותר מצד הממשלה, אך רצוי לערוך השוואה אמיתית ומקיפה בין כל הגורמים והגופים השונים ולבדוק היכן תתקבל התשואה האמיתית הגבוהה ביותר בסופו של דבר, דהיינו, איפה יוכל כל עובד לקבל את הקצבה החודשית הגבוהה ביותר כאשר יזדקק לה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דביר ארצי


 


מאמרים נוספים מאת דביר ארצי
 
ביטוח רכב- חובה לנהוג נכון
19/07/11 | ביטוח רכב
נהיגה ברכב היא קודם כל אחריות. אחריות אישית של כל נהג ונהג כלפי עצמו, בטיחותו ובריאותו האישית, אחריות ציבורית כלפי הקהל הסובב את כלי הרכב שלו בזמן נהיגה ויכולים להיות אלו נהגים אחרים הנוהגים בכלי רכב מנועיים, אופניים או הולכי רגל ואחריות כלפי הנמצאים איתו ברכב, בדרך כלל אלו בני משפחתו או ידידיו או הקולגות שלו לעבודה, ובכל מקרה אלו אנשים שיקרים לליבו ושכל פגיעה בהם, ולא משנה באחריותו של מי, תהיה קשה מנשוא ובעלת השלכות מיידיות ועתידיות.

ביטוח מנהלים- זכותך לפרוש בכבוד!
במאמר קצר זה נעמוד על ההבדלים העיקריים בין אפיק ההשקעה בקרן פנסיה לבין רכישת פוליסת ביטוח מנהלים ואיך יודעים מה טוב יותר וכדאי יותר לכל שכיר ועצמאי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI