831תש"ח-יורםקניוק-תיאטרון חיפה צילומים-אליליאוןיורם קניוק בן ה82 הנו סופר,צייר ועתונאימוערך שכתב ב2010 ספר בשם תש"ח. בגיל 17 שירת בפלמ"ח במלחמת העצמאות והשתתףבקרב "נבי סמואל".בויקיפדיה בדף עליו מצאתי שורות המאבחנות אתכתיבתו: "את כתיבתו ניתן לחלק לשלוש סוגיותעיקריות.רומנים בדיוניים ארוכים,נובלות וסיפורים קצרים וכתיבה ביוגרפיתואוטוביוגרפית.עם זאת אין חלוקה ברורה בעיקר בגלל סיגנון כתיבתו של קניוק ששוברבהתמדה את ההבחנה בין דמיון ומציאות".ספר תש"ח זכה בפרס ספיר בשנה שעברה והואעובד למחזה המועלה כעת בתיאטרון חיפה. הספר הנו אוטוביוגרפי ובו מתוארים חוויותיובהיותו חייל בפלמ"ח במלחמת העצמאות.ההצגה בתיאטרון חיפה הנה רומן מומחז עם נימהפוליטית בולטת. אינני יכול לראות בתש"ח מחזהרגיל. במבט ראשון הוא נראה לי כמסכת -פלקט פוליטי,מגמתי שאין בו דיאלוגים כמעט אלא מונולוגים בדיבור פרונטלי של יחידים או קבוצהבדיבור ישיר או דרך שני מיקרופונים המוצבים על הבמה. המיקרופונים נמצאים על הבמה אולי כדי להדגישאת הסיסמאות הנאמרות מעל הבמה.הבמה כולה שחורה. פס עם אותיות לבנות לכלרוחבה בציון מקומות של קרבות וישובים.במהלך ההפקה מורחים השחקנים על הקיר צבע דםדהוי ומנסים לנקותו ולמחוק אותו אך ללא הצלחה אלא זה רק מטשטש אתהעקבות.אקדים ואומר שהבימוי שנעשה ע"י נויה לנצטוהמשחק של שמונת השחקנים המשתתפים של הקבוצה החיפאית שהיא בעצם"צעירי תיאטרוןחיפה"טובים מאוד.השחקנים מעולים,מלאי מרץ,התלהבות,חן נעורים,מאוד פעלתניים ומגישיםמשחק מגובש הן כיחידים והן כקבוצה.הספר שהוגדר כאוטוביוגרפי נכתב כ60 שנה לאחרשהאירועים המתוארים בו קרו למחבר במציאות. היכן הוא היה עד כה ומדוע נזכר רק כעת לכתובספר על אירועים שקרו לו לפני 60 שנה. האם הזכרון לא בגד בו במקצת או בהרבה הןבגלל התקופה הארוכה שעברה מאז והן בגלל סיבות אוביאקטיביות אחרות או אולי כפישציטטי למעלה גם כאן יש שבירה בהבחנה בין דמיון למציאות.האם המלחמה ההיא-מלחמת העצמאות היתהאיוולת,מיותרת,חסרת מוטיבציה שפרצה סתם ככה. אין במחזה כל איזכור,כל זכר על מה קרה ומדועפרצה המלחמה. האם ישראל היתה קיימת היום אם כל זה היהנכון.האם חיילי הפלמ"ח או צה"ל היו אכזריים כלפיאוכלוסייה שקטה,רודפת שלום,תמימה שרצתה שכנות טובה שלום ושיתוף פעולה עםהיהודים. האם המלחמה היתה מבולבלת ומבלבלת,מלאת פחדורגשי נקמה של החיילים שעשו טבח באזרחים חפים מפשע,ילדים וביצעו פשעיםאחרים. יש ספק גדול בכך.הזכרון של קניוק המתאר כל זאת סלקטיבימאוד. לא השתתפתי במלחמה זו ואינני יודע מה האמתאך יחד עם זאת אינני יכול להסכים עם זכרון הסלקטיבי של המחבר.המחזה ,הנו כאמור פלקטי,מסכת תעמולתיתמבויימת היטב ומבוצעת היטב.האם היה צריך לפגוע בהילה ,בגבורה,בזכרוןוהערכה שרוכשים לאלה שנפלו למען חרותנו,למען המדינה,למען החזוןהציוני. לאחר כמה דורות הספר והמחזה ישארו כעדות שלאיהיה מי שיערער את אמינותם. זהו תיאור מגמתי,חד צדדי של מלחמה הרואית,שלהקרבה,של גבורה.לכל אחד הזכות להביע את דעותיו.לכל אחדהזכות לראות דברים מזוית האישית שלו.לכל אחד הזכות לראות אירועים בהשפעתדעותיו. אם אלה דעותיו של המחבר בעל הפרסיםהסיפרותיים הרבים,אין לי אלא להצטער על כך.אינני איש פוליטי. אינני אוהב לערבב בין אמנות ופוליטיקה.אניבעד האמת,נגד ניפוץ מיתוסים,הילות,פגיעה בחללים וחיילים שנלחמו בגבורהלמעננו.לכן,בחוסר רצון,הרשתי לעצמי להרחיב בחושבישאני משמש כפה לרבים החושבים כמוני.לראות או לא לראות:אינני בעד צנזורה אמנותיתוכל אחד זכאי לומר ולראות כל דבר כרצונו.נכתב עלידי elybikoret-אליליאון , 14/7/2011 07:05אלי[email protected]03-6856786עיתונאי-מבקראמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבוריםשכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רקבאתר שבו פורסמו.באתרי אפשר גם לראות תמונות רבות מהאירועים עליהםכתבתי.הכתובת www.elybikoret.022.co.il
אלי ליאון-ELYBIKORET