ביקורת: אביב מתעורר - בית צבי - המחזה של וודקינד שחולל שערורייה בזמנו בביצוע עוצמתי ומרגש
מאת חיים נוי
"אביב מתעורר" של המחזאי הגרמני פרנק וודקינד חולל בשעתו שערורייה ציבורית בשל עיסוקיו בנושאים שהיו עד אז בגדר טאבו בחברה הפרוסית ועם זאת המחזה ואחריו המחזמר היוו כלי ביטוי תיאטרלי ייחודי ואתגרי. ההפקה המועלית בבית צבי ברמת גן מצליחה להיות מרגשת ועוצמתית ומאפשרת ללהקת השחקנים המוכשרת להפגין יכולות דרמטיות ומשחק משובחים.
בנימין פרנקלין וודקינד שהתפרסם בשם פרנק וודקינד נחשב לאחד מאבות האקספרסיוניזם. הוא נולד בהנובר ב-1864 ומת בשנת 1918. הוא עבד במגוון עבודות ואפילו בקברט עד שהחל מושך ידו בכתיבה . אביב מתעורר היה מחזהו הראשון והחשוב ונכתב על ידו בשנים 1880-81 . המחזה חולל שערורייה בזמנו, כיון שתקף את הצביעות המוסרית של אותה תקופה ששררה בגרמניה. המחזה מבוסס לדעת החוקרים על חוויות ילדותו והוא עוסק בהתבגרות בני נוער, בגרות מינית, עיסוק בהתאבדויות והפלות בשל שמירת כבוד המשפחה. המחזה דן בשמרנות המשפחתית הנוקשה ובדיכוי היצרים בבית ובבית הספר. לדעת וודקינד, אותה תקופה אפלה ונוקשה היא שאחראית לטרגדיות שהיו שכיחות בקרב בני הנוער באותה עת.
אין קשר בין המחזה לבין המחזמר, למעט השלד של העלילה. המחזמר אופיין בנוסף למוזיקה , גם בתצורה ייחודית ועיקרה התנועה והקצב על הבמה.
המחזה בהפקה הנוכחית , נראה שעובד וקוצר והוא משקף את עלילות הגיבורים מראשית חוויותיהם ועד לסיום הטראגי.
עידו ריקלין אחראי לנוסח העברי העכשווי והקולח.
ארי רמז ביים את ההצגה במקצועיות, בצורה קולחת והעמיד מחזה רב עוצמה ומלא רגש.
יואל ברמן מגלם את מלכיור הנער וגם את אביו, תצורה מעניינת וייחודית (כך גם צחי לוק , המגלם את הנער מוריץ ואת אביו).
יואל ברמן הוא שחקן נהדר, איכותי ונעים. משחקו ללא דופי ומרשים.
צחי לוק משחק באורח נפלא את הנער מוריץ . הקטע הקצרצר בדמות אביו הוא מצוין במיוחד. שיא המשחק המרגש הוא בדמות רוחו של מוריץ בבית העלמין, כאשר הוא מנסה למשוך אליו את מלכיור. משחקו של צחי הוא מצויין.
נופר ברקול מגלמת את אילזה באורח מדהים . נופר היא פרפורמרית וכישרונית והתפקיד מבוצע בצורה מלאת חן, נהדרת וייחודית.
מונא חוה כוונדלה התמימה משחקת בצורה משובחת ביותר ומצוינת. היא מזדהה עם התפקיד באורח נפלא ומשחקה הוא ללא רבב.
מורן מלכה כאימא של וונדלה משחקת בצורה אמינה, מרגשת, ברורה ומקצועית. מורן היא שחקנית מצויינת.
תמר בטלהיים כגב' גאבור משחקת באורח יפה מאוד , נעים ומוצלח. יש לה פוטנציאל מרשים ואיכותי.
בירו טשלה כאיש עם המסכה בבית העלמין מגיש הופעה בולטת ומוצלחת.
כמו כן משתתפים בהצלחה דורון רכליס,ניצן רנגיני, הגר זיידל-כהן, ויטלי פסיק,דודו אבגי, צחי עמר ואלעד קונפינו.
המוזיקה של שוש רייזמן היא אפופת הוד והדר ומרשימה.
התפאורה של לילי בן נחשון היא סמלית ביותר, אמיר של עץ ומוט ברזל המסמל את הגזע וערימת עפר. עם זאת, התפאורה היא פרקטית ומוסיפה לאוירה ולעיצוב המחזה.
נטשה מנטל עיצבה את התלבושות והן מוצלחות, במיוחד של אילזה וונדלה.
אביב מתעורר הוא מחזה עדין, עצוב ופיוטי וההפקה בבית צבי הצליחה להגיש לצופים מנה גדושה של חוויה תיאטרלית מעניינת.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים