1211נשף המסכות-ורדי-האופרה הישראלית צילומים-אלי ליאוןהאופרה הישראלית העלתה כעת על בימתה את האופרה "נשף המסכות"מאת ורדי בהפקה חדשה הנשענת כמעט כולה על כוחות ישראליים. זאת ההפקה השלישית של אופרה זו המועלת על בימתהאופרה. אופרה זו שונה בהרבה מהאופרות האחרות של ורדי בטיפולבעלילה,בדמויות ועוד. גם הסוף שונה מהמקובל באופרות כי כאן הגיבור הראשי נרצחוהגיבורה נשארת בחיים.האופרה מבוססת על מקרה היסטורי אמיתי בו מלך שבדיה גוסטבהשלישי נרצח בנשף מסכות שהתקיים בבית האופרה המלכותי בשטוקהולם. מאחר ולורדי היו בעיות עם הצנזורה שלא הרשתה להתבצע רצח שלמלך על הבמה, שינה ורדי את התפקידים ובמקום מלך בא מושל. כך יצא שיש שתי גרסאות לאופרה. הגירסה השבדית בה מדובר עלמלך שנרצח והגירסה האיטלקית-אמריקאית בה הגיבור הוא מושלבוסטון הנרצח. במקום גוסטבו בא ריקרדו אך הסיפור והדרמה נשארו ללאשינוי.הדעה המקובלת היא שאם רוצים לדעת היטב את ורדי, באופרה זוהוא במיטבו המושלם. ורדי הכניס באופרה נימה קומית בדמותו של אוסקר ושניהקושרים-הרוצחים שהם דמויות המוצגות כנלעגות. באופרה עושר עצום של דמויות כאשר כולם מוצגות עם תכונותמעורבות חיוביות ושליליות ובעצם אין דמות שכולה רעה באופרה. הדמות שעוברת שינוי מהפכני בעלילה היא דמותו של רנטו ההופךמידיד נאמן ומקורב ביותר למושל לאדם שקם נגדו ומוכן להורגו.זה הופך את דמותו למרתקתביותר באופרה.ריקרדו (קאמן צ'אנב) ועמליה (אירה ברטמן) אשתו של רנטו (בועזדניאל) מאוהבים.כאשר רנטו חושד שאשתו בוגדת בו עם ריקרדו, הוא הופך מידיד לאוייבדבר שבסופו מביא לרצח. הרצח מתבצע לא בגלל נקמה בדיקטטור אלא בגלל אהבה, בגלל מחשבהשל בגידת אישה.יש לברך את האופרה על שהעמידה הפקה הנשענת כמעט כולה עלכוחות ישראליים.הם הוכיחו את עצמן ולא אכזבו. אירה ברטמן נפלאה.יש לה קול מקסים והיא שחקנית מעולה.היאהופכת לאחת הזמרות הבולטות שלנו אם לא הבולטת ביותר.היא ריגשה בשירתה ומשחקה.היתהדרמטית ,אוהבת וגם נאמנה לבעלה בדרכה.שמעתי גם את סבטלנה סנדלר בתפקיד מגדת העתידות שהופיעה בקסטהשני .היא היתה נהדרת ובניגוד לדליה שכטר בעלת הקול הטוב גם כן שהופעה באותו תפקידבקאסט הראשון, בגלל בימוי לא נכון וראוותני קולה נבלע במבנה בו היא עמדה בעודסבטלנה הצליחה למצוא את הנקודה ולשיר ממנה מבלי שמיקומה יפריע לקולה.הילה פחימה היתה מעולה בתפקיד "המכנסיים" כאוסקר הגבר .יש להקול מצויין ומשחק נהדר.היא היתה אתנחתא רעננה קומית שובבה בעלילה הדרמטית שלהאופרה. עוד הופיעו הישראלים שירי הרשקוביץ, ולדימיר בראון,נחבריגר,בועז דניאל,עודד רייך,איתן דרורי,מרק שיימר, מירלה גרדינרו ואחרים מי בקאסט"א" ומי בקאסט "ב" וכולם היו טובים מאוד.בלט בקולו היפה ומשחקו הטוב האורח מבולגריה קאמן צ'אנבבתפקיד ריקרדו .הוא היה מאהב טוב וגם רחמן שלא רצה לשפוך דם עד ששפכו אתדמו.הבמאי מיכאל זנאנייצקי השתמש באפקטים חיצויים רבים כגוןוידאו ארט,פסלים ענקיים,תאורה צבעונית ביותר חלקם מגושמים ומיותרים.המנצח דניאל קלגרו הדריך היטב את התזמורת שניגנה מצויין. ראויה לציון מיוחד המקהלה המצויינת לה היה תפקיד רב באופרהזו שהודרכה ע"י מנצחה איתן שמייסר שגם ינצח על חמש ההופעות האחרונות שלהאופרה.שירתה היתה מעולה, אדירה, מגובשת ומרשימה.כרגיל גם התירגום של ישראל אובל"עמד על הגובה" בגובה הבמה.עיצב את התפאורה האימפוזנטית המרשימה בגודלהוצבעוניותה שהחליפה כל הזמן צבעים לואיג'י סקוליו ואת התלבושות היפות ג'ואנהמדינסקה. את התאורה וההקרנות הרבות על קירות התפאורה ,על גגה ובכלמקום עיצב בוגומיל פלביץ.את הכוריאוגרפיה יצרה קתרינה אלכסנדר קמיץ.ניסיתי להתאפק ולא להגיב הפעם על דברים שלא נראו לי אך לאהצלחתי. בזמן האחרון נהוג להזרים לבמה עשן לבן בין אם הדבר נחוץ וביןאם לא.אם משתמשים בו פעם ביובל הוא נסבל כגימיק אך אם השימוש בו שרירותי,בתדירותגבוהה וכמות מופרזת, הוא הופך לטירדה ומפריע.הכוונהבדברי אלו כמובן לעשן העודף עםפתיחת המסך שטשטש ללא צורך את הדמויות על הבמה והפך את כולן לחיוורות.לראות או לא לראות:חוויה הן בגלל הקולות המקסימים,הן בגללהמוסיקה הנהדרת והן בגלל היותה ההפקה ישראלית כמעט בשלמותה.מומלץ ללא הסתיגות כלשהיא.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 21/1/2014 14:02 אלי ליאון[email protected]www.elybikoret.022.co.ilטל03-6856786054-249-34-88עיתונאי-מבקראמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה
אלי ליאון-ELYBIKORET