דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1223דון פסקואלה-דוניצטי-האופרה הישראלית
1223דון פסקואלה-דוניצטי-האופרה הישראלית
ELYBIKORET 21/02/14 |  צפיות: 2298


1223דון פסקואלה-דוניצטי-האופרה הישראלית צילומים-אלי ליאוןשלא כרגיל הפעם שמענו אופרה עם סוף טוב,בלי רציחות ובלישהגיבורה הראשית הסופרנו מתה בסוף או מישהו נרצח.אין הרבה אופרות עם סוף טוב כירובן מבוססות על טרגדיות גדולות. דון פסקואלה הנה אופרה שדוניצטי הלחין בשנת 1842 תוך 11 יוםבלבד.זאת אופרה בופה-קומית והמלחין אמר עליה שאם נכתבה בפרק זמן כה קצר היא חייבתלהיות מצחיקה כי "קצר הוא מצחיק". נכון האופרה מצחיקה אך הצחוק עדין, תרבותי .היא מבוססת עלהקומדיה דל ארטה .דוניצטי שמת בגיל 51 הספיק לכתוב כ70 אופרות אך רק כ-7-6ידועות ומבוצעות היום.למרות שכתב גם מוסיקה אינסטרומנטלית הוא מוכר ככותב אופרותבעיקר.האופרה נכתבה בטכניקת ה"בל קאנטו"השמה  דגש על איכויות הקוליות של הזמרים.אין הגדרה מדוייקת למונח.מקובל להגדירוכטכניקה בה הזמרים שרים בקול מלא ופה פתוח כדי להפיק צליל חזק ורבגווני. יש הטוענים ששירה זו התפתחה במאה ה19 באיטליה כי השפההאיטלקית התאימה לה ביותר. דוניצטי,רוסיני ובליני נחשבים למלחיני הבלקנטו המפורסמיםביותר.שמענו מוסיקת בלקנטו נהדרת. הביצוע היה טוב.היה זה ערב קלילומבדר.המבנה המוסיקלי של האופרה מענין. יש באופרה זו כמה דברים שלאמקובלים באופרות של מלחינים אחרים.דון פסקואלה הוא הדמות המרכזית.הוא נמצא כמעט כלהזמן על הבמה אך יש לו אולי רק אריה מרכזית אחת בהתחלת האופרה.למרות זאת ברור לכולםשהוא המרכז.באופרה יש דואטים,שלישיות וגם רביעיה אך לא כולם שרים ביחדאלא שניים שניים. דוניצטי כתב מוסיקה יפה ביותר לכלים מיוחדים.יש אריה מקסימהשל ארנסטו-המאהב הצעיר כאשר הוא מגורש מבית דודו.הוא שר וחצוצרה  הממוקמת עלהבמה מנגנת קטע נוגה יפה ומרגש. יש סרנדה ששרים לנורינה-בה ארנסטו מאוהב בלווי שתי גיטרותהנמצאות מחוץ לבמה. אפשר לומר על האופרה שהיא בעצם שיחה מושרת  אחת בין האנשיםכאשר לכל אחד מהדמויות המרכזיות אריות יפות מאוד.האופרה בהפקה אחרת הוצגה כאן בפעם האחרונה בשנת1991 מדובר על דון פסקואלה-(ג'ורג'יו סוריאן) אדם מבוגר רווק עשיר וקמצן הרוצה להתחתן.יש לו אחיין(אלסנדרו סקוטו די לוזיו)-ארנסטו המתגורר איתו שהואיורשו היחיד.הוא רוצה להתחתן  עם נורינה-(הילה בג'יו)אלמנה עניה.פסקואלה מתנגדלנשואין אלו מגרש את האחיין מביתו ומנשל אותו מכל ירושה.ד"ר מלטסטה(דייויד אדם מור)רופאו של דון פסקואלה וידידו שלארנסטו רוצה לעזור לאחרון והוא-הרופא כפיגרו  אצל רוסיני מסדר הכל .הוא מציע לדון פסקואלה בחורה צעירה שהיא כביכול אחותו אך בעצם זונורינה ופסקואלה רוצה לראותה מיד.היא מגיעה מציגה את עצמה כתמימה,שקטה,ביישנית,נכנעת.דון פסקואלה מחליט להתחתן איתה מיד. מלטסטה מסדר נוטריון פיקטיבי(עודד רייך) והם"מתחתנים" .באותו הרגע נורינה הופכת את עורה לשתלטנית ואומרת לדוןפסקואלה- אתה אמנם האדון אך בידי השלטון. מיד היא מגדילה את צוות המשרתים,משפצת את הבית,מתנהגת בצורהחוצפנית עם דון פסקואלה ,מבזבזת כספים על ימין ועל שמאל .פסקואלה סובל בשקט עדשאשתו נותנת לו סטירה.הוא גם מוצא מכתב ממאהב שיפגש איתה בחצר הבית.הוא רוצה להפרדממנה בכל מחיר.בסופו של דבר הסוף טוב הוא נותן את הסכמתו לחתונת אחיינו עם נורינהכשהתברר לו שחתונתו לא היתה חתונה .האופרה מסתיימת במשפטים "מוסר השכל עוזר רק לחכם.לעת זיקנהלא צריך לחפש לך צרה.קשיש צריך לקושש לו קשישה".סוריאן היה טוב מאוד הן בשירתו והן במשחקו אם כי בתפקידו הואצריך היה להיות זקן אך התנהג כאדם עם רוח צעירה ומרץ רב.הוא היה זקן חביב ,נחמדואהדת הקהל היתה איתו. לא ברור מדוע עפ"י הליברטו התנהגו איתו כפי שהתנהגו למרותשלא  עשה רע לאף אחד.  רק היה זקן ובסך הכל רצה להתחתן.תנועותיו,הבעות הפנים,כל צעד שלו,הכל היה מחושב.בג'ו היתה נהדרת.קולה נקי ומצויין.במשחקה היא עברה מתמימהלשתלטנית,מנכנעת לנותנת סטירה הכל תוך פרק זמן קצר ביותר .מעבריה מקיצוניות אחדלשניה היו טובים מאוד אם כי לא הורגש שינוי בשירתה אלא בהתנהגותהבלבד. מור הוא בעל קול בריטון טוב.הוא היה תחמן גדול. די לוזיו יש לו קול חזק וטוב אך כאשר הוא שר סולו היה נהדרומעולה וכאשר שר בהרכב כל שהוא כמעט ולא שמעו אותו. עודד רייך בתפקיד אפיזודי קטן כנוטריון שיחק מצויין.קולו טובמאוד .מקוה לראותו בתפקידים גדולים יותר בהמשך. הורגש שהיתה כימיה בין כל המשתתפים. בחירת הקאסט היהטוב, דבר שהשתקף על הבמה.גרישה אסגארוף ביים את האופרה בקצב הנכון,העלילה זרמה,ההעמדהשל השחקנים היתה מעולה. דייויד שטרן היה המנצח.זו כנראה האופרה האחרונה שהוא מנצחעליה כמנהל מוסיקלי של האופרה מאחר והחוזה איתו לא חודש ,לדבריו בגלל התחיבויותקודמות שלו.מעצב התפאורה והתלבושות לואיג'י פרגו השתמש בבמהמסתובבת,התפאורה היתה יפה מאוד, מגוונת ושונה כמעט בכל תמונה.רובה היתה בסגנוןפומפאי.יורגן הופמן עיצב את התאורה הנאה.לראות או לא לראות:אופרה קלילה,מבוצעת ומבויימת היטב,מוסיקהמצויינת.ערב מהנה.מומלץ.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/2/2014 01:15אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI