דף הבית בידור ופנאי בידור תחביבים ופנאי - אחר 1301מאדאם בטרפלי-הבלט הישראלי עם תז האופרה-רשל"צ
1301מאדאם בטרפלי-הבלט הישראלי עם תז האופרה-רשל"צ
ELYBIKORET 15/10/14 |  צפיות: 3317


1301מדם בטרפלי-הבלט הישראלי -האופרה הישראלית צילומים-אלי ליאוןסידרת המחולות של האופרה הישראלית נפתחה עם הבלט "מדםבטרפלי"שיתוף פעולה לרגל 30 שנה ליסוד האופרה בין הבלט הישראלי לבין האופרה ותז האופרה תזרשל"צ. כולם מכירים את מדם בטרפלי כאופרה מאת פוצ'יני על קציןאמריקאי שמתאהב ביפנית בזמן המלחמה חוזר לאמריקה והיא מחכה לו עד שהוא חוזר עם אשתורואה את בנו שלא ידע על קיומו ועד לסוף המר.הבלט נרקד עפ"י הכוריאוגרפיה של מריאנה ריז'קינה עם המוסיקהשל פוצ'יני בעיבודו של ג'ון לונגסטף. ההפקה היתה צנועה.אין בה פאר.אין בה משתתפים רבים.אמנםמשתתפים 16 רקדנים של הבלט הישראלי אך זהו בלט הנשען על הריקוד של הסולנית הראשיתטומוקו טקהאשי שרקדה בתפקיד מאדם בטרפלי הגיישה .הכוריאוגרפיה וההפקה כולה נעשו בעדינות,בצורה קאמרית ביותר.יתכן וכל זאת הנה מגרעת של הכוריאוגרפיה אך מאוד יתכן שהבלט הישראלי היודע אתהנקודות החלשות שלו לא רצה לקחת על עצמו סיכונים רבים והראה בלט של מה שהוא יכוללעשות טוב מבלי לעבור את גבול יכולתו.בכוריאוגרפיה יש הרבה חזרות על סיבובי הגוף,תנועות שיש בהןאלגנטיות מסויימת רוך ועדינות אך לא עד כדי להרשים ולהשאיר אותן בזכרונך.זאת היתהכוריאוגרפיה עדינה,סטנדרטית ביותר,לפעמים משעממת ולא מרשימה במיוחד.זה לא היה ביצועשיזכר בתנועות מאתגרות של חברי הלהקה.זאת היתה כוריאוגרפיה שהתבססה יותר על הרקדנית הראשיתכסולנית ודואטים ולא בהשתתפות הלהקה כולה אותה בעצם ראינו בפתיחהובסיום. בקטעים המעטים שהלהקה כולה רקדה היא היתה טובה אךהכוריאוגרפיה השאירה ללהקה תפקיד מועט.יחד עם כל מה שכתבתי עד כה היה זה בלט יפה,מבוצע היטב,עםסולנית נהדרת שיש בה גמישות ויכולות שלא נוצלו עד תום בגללהכוריאוגרפיה. טקהאשי היתה מסוגלת לתת יותר,להרשים יותר כי הנתונים שהראתההוכיחו שיש באפשרותה ליותר לו הכוריאוגרפיה הרשתה לה זאת.יש לה יכולת טכנית מעולה,היא רוקדת ללא דופי,מביעה אתרגשותיה באמצעות הריקוד.תנועותיה בטוחות,נקיות ובחירתה כמדם בטרפלי היתה מוצלחתביותר. למעשה היא היתה העיקר בבלט כולו.זמרת האופרה אפרת אשכנזי בזמרתה הוסיפה רבותלערב. יש לה קול נהדר,חזק,מלא וחם.טעות במיקומה באריה הראשונה ששרהמעל הגשר גרמה לכך שחלק מהצלילים אבד .מאחר ותופעה זו חוזרת על עצמה יש אולי לחשובלא להעמיד את הזמרים בגובה כזה בעומק הבמה. באריות האחרות כאשר מיקומה היה בקידמת הבמה היא נשמעה אחרת,כובשת בקולה ושירתה.ולדימיר דורוחין כקונסול האמריקאי היה מצויין.הוא היה אציליבהליכתו ובריקודו,מדקדק בכל תנועה שלו. ייגור מנשיקוב בהופעותיו בתחילת האופרה וסופה היה טוב.ריקודוהיה סביר ביותר ,קל בתנועותיו אך הכוריאוגרפיה לא איפשרה לו להראות אתיכולתו.לנה רוזנברג כסוזוקי המשרתת היתה טובה ויקטרינה ברכובה כאשתוהאמריקאית של פינקרטון היתה מאופקת,רצינית,נבוכה כסטטיסטית ללא תפקידיריקוד. גם הפעם התברר שלמגלמי תפקידים ראשיים אסור להופיע עם ילד אוכלב על הבמה כי הם תמיד "יגנבו"את ההצגה.כך קרה גם הפעם כאשר הילד ששמו לא צוייןהיה רק נוכח על הבמה ,לא רקד רק החליף תנוחות ומקומו אך הפך למסמר הערב בצורתהעמידה והתמימות.איתן שמיזר היה מצויין.הוא ניצח בלהט עם תנועות ראותניותרחבות ביותר והצליח לשלב בצורה נהדרת את צלילי התזמורת עם התנועות והמתרחש עלהבמה.הוא היה מרשים ביותר וללא דופי. הכנת ונגינת התזמורת-תז" האופרה תז רשל'צ היומעולים. העיבוד של לונגסטף היה טוב מאוד.הצליח לשמר היטב את פוצ'יניאך לא היה מיותר אם היה מוסיף עוד אריות מפורסמות מתוך האופרה.עיצוב הבמה היה יפה לעין.מגורי בטרפלי שלא נראו מבפניםועיצוב הבמה שעשתה אנה כרושצ'ובה  בצורת גשר דמוי ספינה היה מצויין.אולה שבצובעיצבה בטוב טעם את התלבושות.התאורה שעיצב אבי יונה בואנו(במבי)היתה כרגילמעולה. בלט יפה,מבוצע היטב,סולנית נהדרת. אם שיתוף הפעולה בין האופרה והתזמורת שלה לבין הבלט הישראליימשך שני הצדדים רק ירויחו מכך.לראות או לא לראות:התחלה טובה,ביצוע יפה.כוריאוגרפיה קאמריתשלא איפשרה ללהקת הבלט להראות את כוחה .נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 10/10/2014 09:02 אלי  ליאון
[email protected]
טל03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI