דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1342תז סימפ רשל"צ-מנצח דניאל אורן-ביקורת
1342תז סימפ רשל"צ-מנצח דניאל אורן-ביקורת
ELYBIKORET 06/03/15 |  צפיות: 2499

1342תז סימפ ישראלית רשל"צ-מנצח דניאל אורן צילומים-אלי ליאוןהתזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ הלכה בשני הקונצרטיםהאחרונים שלה משיא אל שיא.שניהם היו בניצוחו של המאסטרו דניאל אורן -המנהל המוסיקלישל האופרה .תזמורת רשל'צ הנה גם התזמורת של האופרה וכך יצאה  שאורן ניצח עליה כברפעמים רבות אך שני קונצרטים אלו היו הפעם הראשונה שאורן מנצח על התזמורת כגוף עצמאיולא כתזמורת של האופרה. אינני זוכר,ויתכן ואני טועה,שהוא ניצח בארץ על תזמורת כלשהיא פרט להופעות שהוא ניצח על האופרה.היתה לי חוויה מיוחדת להיות נוכח בשני הקונצרטים  בסידרתהמינויים של התזמורת בתל אביב ולהתבונן עליו ,על צורת הניצוח על התנועות המיוחדותבהן הוא מביע את המוסיקה ואת הניצוח. אפשר לומר שכל גופו ניצח.היו קפיצות.התכופפויות,הנפת ידייםלכל הצדדים,רקיעות ברגליים,השמעת קולות ועוד. אורן משקיע בניצוח אנרגיה רבה ומקבל בתמורה מהתזמורת נגינהמקסימה,מדוייקת,מלאת גוונים.היא הבינה היטב את תנועותיו ונכנעה כניעה מוחלטתלהוראותיו. הוא חי את המוסיקה.הניצוח יוצא מהלב. זה היה קונצרט בו קרו שני דברים מקבילים.שמעתי באזני אתצלילי המוסיקה וראיתי אותם בעיני באמצעות התנועות של המנצח.בקונצרט הראשון בוצעו שתי יצירות מאת בטהובן.קונצ'רטו לפסנתרמס 5 הקיסר והסימפוניה מס 7.אפשר לומר שהקונצרט התחיל ברגל "חצי שמאלית" אך מיד בהמשךהיה ביצוע מבריק של הקונצרט הן ע"י הסולן הפסנתרן אלכסיי וולודין והן על ידיהתזמורת. מדוע "רגל חצי שמאלית"כי נגינתו של הפסנתרן היתה טובה מאודאך נראתה  לי יותר מדי טכנית ולא מרגשת אולי בגלל אופיו של הפסנתרן שלא הביע את רגשותיו בצורה חיצונית.הנגינה היתה מעולה אך הטכניקההתגברה על הרגש.התזמורת הקפידה לא לכסות ולו לשניה את הסולן. יתכן מאוד שהושפעתי מהמנצח, מתנועות הידיים וההבעות הפניםשלו שכאמור אפשר היה מהן לנחש ולשמוע את נגינת התזמורת רק על ידי התבוננותבו. גם בהדרן שנתן הסולן -פרוקופייב הוא הראה את הוירטואוזיותוהטכניקה שלו.לאחר ההפסקה שמענו ביצוע מעולה של הסימפוניה השביעית מאתבטהובן ,ביצוע כזה שלא שמעתי זמן רב.שבוע לאחר מכן שמענו קונצרט נוסף במסגרת הסידרה בתא -תדירותשלא מתרחשת לעתים קרובות ויתכן והסיבה היתה השהות הקצרה של המאסטרובישראל. הקונצרט התחיל בנגינת אנריקו דינדו של הקונצ'רטו לצ'לו מאתדבוזאק בנגינה יפה ורגשנית מאוד.הסולן הפנה את מבטו למעלה כמעט לאורך כל הנגינההמעולה כאילו והתפלל לשמיים בזמן הנגינה.לדינדו שהנו ממוצא איטלקי צליל מאוד חם,ברור הן בפיאניסימו והן בטונים הנמוכים והגבוהים ביותר.זאת היתה נגינה שירתיתמקסימה.דבוז"אק נסע לארה"ב ובה נשאר כמה שנים.הוא כתב שחיבור מוסיקהרחוק ממולדתו קשה עליו ולמרות מה שכתב שתיים מהיצירות המפורסמות ביותר שלו נכתבובארה"ב. בקונצ'רטו ששמענו שנכתב שם ישנם מוטיבים בוהמייםוסלאביים.הוא כתב אותו בהשפעת צ'לן בוהמי שנהשפיע עליו לכתוב לו קונצ';רטו אךדבוז'אק סירב בטענה שצ'לו אינו מתאים ככלי סולו בתזמורת.לדבריו שניהם לא ישתלבו ביחד יפה. בסופו של דבר השתכנע שהצ'לו יכול להיות סולןבתזמורת. השילוב של הצ'לו היה מקסים.הוא כתב תפקידים רבים בקונצ'רטוגם לכלי נשיפה שונים כגון קלרנית קרן ועוד וכך הפך את הקונצ'רטו ,לדעת רבים,ואנימסכים איתם בהחלט ,לאחד היפים שבקונצ'רטים לצ'לו. הקונצ'רטו יפה מאוד,קשה לביצוע ומצריך טכניקה מעולה שלהנגן.לאחר ההפסקה שמענו שתי יצירות שבדרך כלל מנוגנות בקונצרטיםשל מוסיקה קלאסית קלה.שמענו את אמריקאי בפריז .בתחילת דרכו גרשוין היה ידוע כמלחיןשל יצירות קצרות וקלות.כאשר כתב יצירה זו שארכה כ20 דקות כולם טענו שזו יצירההמהווה בעצם אוסף של קטעים קצרים ואפשר להוציא ממנה קטעים מבלי ששלמותה תפגע ומבלישהדבר יורגש אלא באורכה בלבד.אני לא הרגשתי זאת. נגינת התזמורת היתה מקסימה ואורן הצליח להוציא ממנה את כלהיופי של היצירה.הקונצרט הסתיים בבולרו של רוול.זאת יצירה בה מנגינה אחתחוזרת אין ספור פעמים-למען הדיוק 21 פעם,כאשר השוני הוא בעוצמה,בקצב,בכלים השוניםהמנגנים את היצירה ובתזמור. ביצירה המוטיב החוזר על עצמו לקוח משיר עםספרדי. לא כולם אוהבים לשמוע 17 דקות אותה מנגינה החוזרת על עצמה עדשמגיעה לשיאה בעוצמה ובקצב בסופה. היצירה הצליחה ביותר עם הביצוע הראשון.היא מנוגנת כמוסיקהלמחול,כפס קול לסרט,בביצוע סימפוני,בתיאטרון וכו'. גם בקונצרט זה היא זכתה להצלחה כבירה ול11 דקות של מחיאותכפיים סוערות.שני הקונצרטים היו שונים באופיים אחד מהשני אך היו דומיםבביצוע המדוייק,הטוב והקפדני.לראות או לא לראות:קונצרטים מקסימים.הנאה שלמה לקהל.תענוגלראות ולשמוע את אורן מנצח.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 3/3/2015 00:52אלי  ליאון
[email protected]
טל03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאיותרבות "מוטקה"אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזווחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI