דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1363כלת הצאר-רימסקי קורסקוב-האופרה החדשה מוסקבה-בית האופרה תל אביב
1363כלת הצאר-רימסקי קורסקוב-האופרה החדשה מוסקבה-בית האופרה תל אביב
ELYBIKORET 14/05/15 |  צפיות: 2576
1363כלת הצאר-האופרה החדשה -מוסקוה-האופרה תל אביב צילומים-אלי ליאוןהאופרה החדשה של מוסקוה ע"ש קולובוב נוסדה ב1991 ביזמת המנצח הרוסי יבגניקולובוב.היא נושאת את שמו ומציגה אופרות קלאסיות רוסיות ומערביות וכן אופרות מהמאות20 ו 21. זאת הופעתה השניה של האופרה ממוסקבה בתלאביב. לפני שנים רבות היא הופיעה בהיכל התרבות ברשל"צבמסגרת פסטיבל בינלאומי ובחודש אוקטובר 2013 עם האופרה 'הנסיך איגור' בתל אביב..ביתאופרה זה הנו היום הגדול והמפורסם שברוסיה.יש לו אפשרות להעלות שתי הפקות גדולותשלמות במקביל ובאותו זמן.בית האופרה ממומן ע"י עירית מוסקוה.למרות הכמוות האדירה של אופרות שנכתבות ברוסיהובמזרח אירופה  מעטות מהן בלבד מוצגות היום במערב.אחת הסיבות לכך היא  הפטריוטיות הגודלה שלהם בתוכן.ברוסיה זה היה הבסיס ,עם יוצאים מהכלל מעטים,עד עכשיו.אצל הרוסיםזה היה הבסיס לכל אופרה שם.המקור הפורה ביותר לאופרות אלו היה בנוסף לאגדות עםידועות היה פושקין שהיה המקור לאופרות רוסיות רבות שנכתבו על פייצירותיו.אם ניקח את "כלת הצאר''המוצגת כעת אצלנו בביצועהאופרה ממוסקוה נראה כי זו האופרה הכי פחות רוסית גם מבחינת המבנה ,גם מבחינתהסיגנון,התוכן והכל. יש באופרה זו הרבה מהאופרה האיטלקית.אפשר לומר כיהיא בעצם אופרה כמעט בסגנון הבל קנטו האיטלקי. . מבחינת התוכן  היא נכתבה עפ'י ליברית מאת איליהפיודורוביץ טיומנוב  על פי הדרמה מאת לב אלכסנדרוביץ מיי.זאת אופרה כביכול היסטוריתאך ההסטוריה והדמויות באופרה  אינן זהות.הצאר איבן האיום הנו היחיד  שהוא גם דמותהסטורית וגם דמות באופרה. הצאר מחפש כלה  עושה סקר בין כ 2000 בנות, מצמצםאותן ל12 ובוחר באחת -מרפה. למרפה יש חבר.גריגורי גריזנוי,אחד משומרי ראשו של הצארובויאר-אציל, חושק במרפה ואביה משיב לו בשלילה  כי היא הובטחה  לאהוב ילדותהליקוב. הוא מבקש מרופאו של הצאר-בומליוס-שיקוי אהבה אךאהובתו של גריזנוי  לובשה שומעת זאת ומבינה כי השיקוי אינו עבורה אלא עבור אישהאחרת ונשבעת לנקום ביריבתה..היא מבקשת מבומליוס להחליף את השיקוי ברעל ותמורת זאתהיא מבטיחה  להתמסר לו .הוא מסכים. לא במקרה בומליוס אינו רוסי אלא גרמני וגםחיצוניותו דוחה ומעוותת.על ידי כך לא נפגעת הפטריוטיות שלהאופרה. מרפה ווליקוב עומדים להתחתן אך כל עוד הצאר לא בחר סופית את הכלה אין אפשרותלהתחתן.הוא בוחר במרפה. בינתיים בסתר גריזנוי מוזג לכוסה של מרפה את שיקוי האהבה שהוא בעצם רעל-מבלישידע על ההחלפה..מרפה לאחר ששתתה את הרעל חולה.הצאר מצווה להוציא את ליקוב להורג היא הוא הודהכי התכוון להרוג את כלת הצאר.בשמעה שאהובה מת ,מרפה מתעלפת ומתעוררת מעורערתבנפשה.גרוזנוי  מזועזע מזאת ומודה כי הפליל את ליקוב והרעיל בטעות את מרפה. לובשה מודה שהיא זו שהחליפה את שיקוי האהבה ברעל וגריזנוי הורג אתלובשה. הרחבתי קצת את תאור התוכן כי האופרה לא ידועה לרבים ובהפסקה שמעתי מרבים שלאהבינו מה קורה על הבמה.באופרה זו כאמור יש הרבה אלמנטים מערביים. יש שיקוי אהבה כמו ב"שיקוי האהבה" של דוניצטי שהוצגה לא מזמן באופרה,יש את האהבה בין הסופרן והטנור בעוד זוג שני המצו סופרן והבריטון  מפריעים להם.גם באופרהזו אנו זוכים לארית שגעון.אפשר לומר שאופרה זו דומה במקצת לאופרות השקספיריות  עםדמויות עמוקות ולא מלאכותיות.הדמויות עוברות שינוי מתחילת האופרה לסופה.כאשר השינויהגדול ביותר עוברת מרפה .היא בחורה צעירה ,חמימה ,עליזה ,נערית שהופכתלדרמטית,עוצמתית ביותר הן בשירתה והן במעשיה.הבמאי יורי גרימוב עשה שינויים במבנה האופרה.את הפתיחה שלה הוא העביר למעברבין מערכה למערכה ואת האופרה התחיל במזמור  דתי  שאינו שייך לאופרה ולמיטב ידיעתילא נכתב על ידי רימסקי קורסקוב.התפאורה שעוצבה על ידי ולדימיר מקסימוב אינה משתנה משך כל האופרה.היא מורכבתממבנה  גבוה התופס את כל הבמה , מאוד  פרקטי ושימושי.ניבנה כסוג של לבירינט עםכניסות ויציאות לכל הצדדים ומאפשר כניסות ויציאות מהירות וכן סצינות המתרחשותבחלקים שונים ממנו.שאלה אחרת היא מה הוא מסמל אם מסמל בכלל משהו.. מאחר והעלילה מתרחשת חלקה לפחות בארמון של הצאר מבחינה חיצונית יכול היה להיותמפואר יותר. התלבוושות שעוצבו על ידי מריה דנילובה היו עשירות ונאות . המקהלה בעיקר של הגברים מרשימה מאוד.המנצח ולרי קריצקוב  שלט היטב הן בתזמורת ,הן במקהלה והן בסולנים.התזמורתוהפעם של האופרה החדשה ממוסקוה היתה נהדרת. המוסיקה היתה מקסימה ,מלודית ביותר,כובשת  וערבה לאוזן.יש בה אריות נהדרותכמעט בלתי ידועות לאיש  מערבי ,אך לא כן ברוסיה. הריקודים מצויינים,מגוונים ומבוצעים היטב. הפקה גרנדיוזית  מכל הבחינות כולל מספר המשתתפים בה.הקולות של כל הסולנים בשני הקאסטים  היו נהדרים. השירה הפעם היתה כמובן ברוסית.התרגום של ישראל אובל היה כתמיד ברורוקליט. שמעתי בתפקיד גריזנוי את אנדז'יי בלטסקי ואנדריי ברוס שניהם מעולים וכמעט ואיןלהבדיל ביניהם הן בשירתם והן במשחקם. לשתי המרפות גלינה קורולבה וויקטוריה שבטסובה קולות של זמיר. בתפקיד בומליוס  הופיעו מקסים אוסטרוחוב וסרגי פוליאקוב.התרשמתי יותר ממשחקושל הראשון למרות ששניהם היו מצויינים הן במשחק והן בשירה. את ליקוב גילמו אלכסי נקליודוב ובנימין אגורוב.זאת היתה הפקה מושקעת ומרשימה של אופרה רוסית,כמעט לא ידועה למערביים וישרליםבביצוע מצויין עם פגמים פה ושם עליהם אפשר היה לסלוח לאור הרושם הכללי הטובמאוד.לראות או לא לראו:מוסיקה מקסימה-לא ידועה.ביצוע טוב מאוד.לא כל יום מזדמן לנולראות אופרה רוסית נהדרת.כדאי מאוד לראות להתרשם ולהנות.נכתב על ידי elybikoret-אלי  ליאון , 12/5/2015 08:24אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 טל 0542493488 מבקראמנות חבר אגודתהעתונאים של תל אביב ותא המבקריםשליד האגודה מנהל קהילותהתרבות והפנאי-אתר מוטקה

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI