ביקורת: "המלך שאול" – מחזמר-כיס נושך ובועט – סוזן דלל
מאת חיים נוי
"המלך שאול" הוא מחזמר-כיס מקורי , השזור 11 שירים ועם טקסטים שנונים, המתארים בזוית קומית-טראגית את עלייתו ונפילתו של המלך שאול. המחזמר מלוהק בידי 5 שחקנים וזמרים כישרוניים, המלווים בידי פסנתרן מעולה.
המופע , העולה בסוזן דלל, נווה צדק בתל אביב, מציג פרשנות מודרנית לטרגדיה התנכית של שאול המלך וקורץ לפוליטיקה העכשווית והמציאות שבה אנו חיים. במהלך המחזמר, אנו עדים להכתרתו של שאול, לסיום תפקודו של שמואל ולהמלכת המלך דוד. בין לבין, אנו חוזים בתככים בארמון ובעם, ונהנים מהברקות בימוי .
אלוהים מגולם בידי שחקן המניע מושב על גלגלים ועליו רק חליפה לבנה עם ברדס והוא מדובב אותה.
המחזה והשירים נכתבו בידי אמיר זלוטר, שזהו פרויקט מרכזי בחייו שארך מספר שנים . הטקסט הוא קולח ושנון, שזור בשפה עכשווית וגם מתובל בשפה נכונה ומדויקת. המנהל המוזיקלי ומלחין השירים הוא אושר זיזמסקי. המוסיקה היא מעניינת , תרבותית ולמרות שאין מדובר בלחנים ופזמונים שניתן לזכרם או שקהל הצופים יזמזם אותם, הרי שיש להם משקל מלודי ורמת הלחנה גבוהה.
תום ווליניץ ביים את המחזמר ולצידו סייעו במאים שותפים, עומר שמר וגילי בית הלחמי. המופע מורכב מטקסטים ותמונות המתארות את מהלכי העלילה ובין לבין משובצים השירים, המבוצעים בידי סולנים, דואט או בלווי הלהקה.
היועץ המוזיקלי והפסנתרן הוא עמרי דגן, מוכשר ומקצוען בתחום, התורם להצלחת הערב.
בן פריד המרשים מגלם את הנביא שמואל ויש לו נוכחות בימתית חזקה וכישרון משחק משובח. לבן יש קול עוצמתי וברור ויש לו גם יכולת ווקלית ראויה ויפה.
אסף פרי מגלם את יונתן ואת אבנר ובעיקר הוא מוצלח בגילום המפעיל והמדובב של אלוהים, חליפה לבנה עם ברדס המתנועעת על כסא עם גלגלים. אסף הוא שחקן טוב מאוד ובעל פוטנציאל רב.
גל בן ארצי מגלם את דוד ומשחקו יפה מאוד. גל משמיע שני שירים ויש לו בהחלט פוטנציאל גם במישור זה ואם היה מקבל הדרכה קולית נאותה , היה הדבר תורם לביצוע. גל מצליח להיות דוד השרמנטי, המושך את מיכל שמתאהבת בו, אך בהברקת בימוי אנו עדים באותו קטע לחיבוק העז שלו ושל יונתן.
זוהר בדש מגלם את שאול המלך ומצליח ביכולות המשחק והשירה שלו. זוהר הוא זמר בעל קול ייחודי ומוצלח, רועם ויפה. זוהר משמיע 4 שירים, לבד ובדואט והוא מפליא ביכולות הווקאליות שלו. הדרכה קולית ראויה הייתה מאפשרת לו גם לצלוח טוב יותר על פני הסולמות בתחילת השיר רק רציתי אתון.
אייר שטיימן המצוינת מגלמת את מיכל, בת שאול ויש לה יכולות משחק ושירה מעולים. מיכל היא זמרת נהדרת וברוכת כישרון. היא מסוגלת לעלות ולרדת בסולמות ולרפרף בקלות על פני המנעדים הווקליים והתוצאה היא שירה מוצלחת ומקצועית. אייר היא שחקנית וזמרת מופלאה.
אחת הבעיות במחזמר הזה שלא הוענק לו דגש מספיק להדרכה הקולית. הדרכה קולית למחזמר היא מקצוע בפני עצמו ואין די בייעוץ כזה או אחר. זה חשוב יותר מאשר 3 במאים . הדרכה קולית מתאימה הייתה מאפשרת לחלק מהזמרים לשיר טוב יותר ולדעת כיצד לדלג במקצועיות על פני סולמות בעייתיים וליצור השמעה נאותה וראויה לשירים. אי אפשר לתת לשחקן לשיר מבלי שיש לו מסוגלות או יכולת לשיר וודאי כאשר לא הוענקו לו הכלים המקצועיים הנכונים.
לעיצוב המינימליסטי אך המעניין אחראית מאי ברנע ולתאורה הנאותה נדב ברנע. הסאונד עוצב בהצלחה רבה בידי דורון גולדשמיד.
ראוי לתמוך ביצירה המקורית הזו של צוות היוצרים המוכשר, אך עם זאת יש ללטש אותו , להדקו ולהפכו קולח יותר, להוסיף לו תנועה רבה יותר ובמיוחד לעבוד על ההדרכה הקולית.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים