דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1596טורנדוט-אופרה מאת פוציני-התז הפילהרמונית הישראלית
1596טורנדוט-אופרה מאת פוציני-התז הפילהרמונית הישראלית
ELYBIKORET 26/07/17 |  צפיות: 3266



1596טורנדוט-פוציני-התז הפילהרמונית הישראליתצילומים-אלי ליאוןפוציני הנו מלחין איטלקי שהאופרות שכתב הפכו עם הזמן לנכסי צאן ברזל שלהרפרטואר האופראי בכל אופרה בעולם. בהבטים רבים הוא נחשב ליורשו של ורדי למרות שהסיגנון של שניהם שונה. בתחילת הופעת האופרה לב האופרה היו האריות.אצל מוצרט הן עדיין היו העיקר.בהמשךורדי הבין שאופרה זו דרמה המועברת במוסיקה. וכך קרה שבאותלו יש רצף אחד שלם בלי הפסקה קטנטנה למחיאות כפיים כי הן שוברותאת הדרמה.פוציני המשיך רעיון זה וגם אצלו מעטות האריות.טורנדוט הנה האופרה האחרונה שפוציני כתב .הוא לא הספיק לסיימה כי נפטר ב1924עקב סיבוך סרטני בגרונו.הוא כתב בסך הכל 11 או 12 אופרות והן מהוות עיקריצירותיו.את שתי התמונות האחרונות של האופרה טורנדוט שפוציני לא הצליח לסיים ,סייםפרנקו אלפאנו כאשר ארתורו טוסקניני השגיח על עבודתו.למרות זאת בבכורה כאשר טוסקניניניצח עליה , הוא לא המשיך ולא ניצח על מה שהוסיף אלפאנו אלא הפסיק במקום שפוציניהספיק לכתוב-דהיינו עם מותה של ליו שאהבה את כלף ושמה קץ לחייה כדי שכליףיחיה.בשנת 2001 הופיעה גירסה חדשה של שתי התמונות האחרונות שכתב לוציאנו בריו. הפילהרמונית מבצעת כעת את האופרה עם התוספות של אלפאנו.טורנדוט הנה אופרה שצריך לראות בבימוי מלא עם תפאורה,תלבושות וכל המרכיביםהנוספים של אופרה, אך אמש היתה לי חוויה בלתי רגילה כאשר שמעתי את הביצועהקונצרטנטי של האופרה. התברר לי שבאופרה זו עושר תזמורתי שאי אפשר לקלוט אותו היטב כאשרהתזמורת מנגנת מהפיט . התזמורת הפילהרמונית השמיעה והראתה הפעם היטב תחת ניצוחו המרשים של זוביןמהטה  עושר זה  בביצוע נפלא הן שלה והן של שלוש המקהלות שהשתתפו בביצוע להן תפקידמרכזי באופרה זו. לעומת זאת בביצוע הקונצרטנטי הליריות שבה נפגעה במקצת אך זה לא הפריע להנאההשלמה.האופרה מבוססת על מחוזה מאת קרלו גוצי עפי סיפור מהמאה ה12. העלילה מתרחשת בסין שם טורנדוט-נסיכת הקרח קבעה תנאים לכל המבקש להנשאלה. היא היתה אכזרית,קשוחה, לא אהבה גברים,לא רצתה להנשא וכל המבקש להנשא לה חייבהיה לפי התנאים שהיא קבעה, לפתור 3 חידות ואם אינו פותר אותן דינו היה מוות על ידיעריפת ראשו.נסיך בשם כליף התאהב בה, אינו מרפה מאהבתו ,אינו נכנע לאזהרות שמקבל ומצליחלפתור את החידות. טורנדוט אינה רוצה להנשא לו למרות שהיא קבעה את התנאים.באין ברירה הוא מציע להלגלות את שמו ואם לא תצליח ,תסכים להנשא לו ואם תצליח דינו יהיה מוות. שלא כמו ברוב האופרות הרציניות, סופה של האופרה, שלא נכתב על ידי פוציני ,מסתיים אחרת.כפי שכתבתי החוויה היתה נהדרת  וזאת בזכות הנגינה המעולה של התזמורת,הניצוחהנהדר של מהטה,שלוש המקהלות המקסימות,הסולנים הטובים כמובן באיכויות שונות,המוסיקה הנפלאה של פוציני .הסך הכל  היה איכותיביותר. כל הקולות היו טובים מאוד אך אם היתי צריך לדרג אותם היתי מדרג אותם כך; חן רייס -סופרן בתפקיד ליו המשרתת וליאנג לי-באס -המלך המודח של הטאטאריםואביו של כלף היו מצויינים.קולות נעימים לאוזן,נקיים ביותר,חזקים ומרשימים. רייס כבשה בצדק את אהדת הקהל.פינג ,פנג ופונג--הרמן אולברה-בריטון,רוברטו קובטה-טנור ופבלוגרסיה-לופס-טנור-היו שלישיה נהדרת עליזה,קולות טובים,שיחקו היטב והכניסו רוח קצתשובבה לאופרה הרצינית. גיא מנהיים -אלטום המלך היה טוב מאוד בתפקידו הקטן והתובעני בהתאם להוראותהמלחין בפרטיטורה .הוא התגבר על הכתוב היטב ובצורה מעולה. כלף-גרגורי קונדה-בנו של טימור-שר ושיחק, במידת האפשר בהיכל התרבות, יפה.הואהיה היחיד שנעזר בתוים בזמן ששר בניגוד למהטה שניצח על כל האופרה ללא תוים כשארהסולנים.טורנדוט-ילנה פנקרטובה שרה טוב,היו לה שתי שמלות מרהיבות  אך קולה נשמע ליצעקני בטונים הגבוהים ולא רק. במהלך האופרה היא עוברת מהפך ומאישה אכזרית,קרה כקרח לאישה חמה מלאת תשוקהואהבה. תהליך זה בהתנהגותה ושירתה  לא הורגש כלל.שלוש המקהלות-המקהלה הישראלית ע'ש גארי ברטיני ,הפילהרמונית מפראג ומקהלתהילדות אנקור היו נהדרות. הצליל שלהן היה מגובש,עוצמתי ,מתואם להפליא.התרגום העברי המוקרן של ישראל אובל היה קצר וקולע כתמיד, עם הסברים קצרצריםמעולים בכיתוב בצבע שונה, כאשר היה צורך בכך לאור הביצוע הקונצרטנטי . בכל אופרה ולא חשוב היכן היא מוצגת הוא חוזר ומוכיח שאין שני לו בתרגום אופרהלהקרנה בעברית בארץ.באופרה הרבה קטעים אינסטרומנטליים בלבד והם, כולל הנגינה לאורך כל האופרה שלהתזמורת, היו מקסימים.עוצמה כזו בהיכל התרבות מזמן לא שמעתי ולדעתי זה הוסיף רבותלהצלחת הביצוע. הכנת התזמורת היתה מעולה וניצוצות בשלל צבעים עפו באויר למכביר לאורך הערבכולו.כל הכבוד.לראות או לא לראות:מומלץ בפה מלא ולב שלם גם לאלו שלא אוהבים לשמוע אופרה.לאלותר וללכת.יש עדיין שני ביצועים ב26.7 ו28.7


נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 26/7/2017 08:41אליליאון [email protected] www.elybikoret.022.co.il 03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקראמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן WORD PRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI