1624לה בוהם-פוציני
צילומים-יחצ'ן
האופרה הישראלית פתחה את העונה החדשה שלה עם האופרה "לה בוהם"מאת פוצ'יני.
זאת הפקה של האופרה הישראלית בשיתוף פעולה והפקה משותפת עם האופרה המלכותית של וולוניה-ליאז-בלגיה.
הפקה זו הוצגה בארץ בפעם הראשונה ב23.4.2014 ולאחר שהוצגה לאחר מכן גם בבלגיה חוזרת כעת מחדש לאופרה הישראליתעם הרכב זמרים אחר.
לה בוהם הנה אחת חמש האופרות המבוצעות ביותר בעולם.
ישנן שתי אופרות עם אותו שם ואותו מקור של תמליל .השניה הנה של לאונקוולו שכתב גם את האופרה "פלאצ'י".
לה בוהם שלו אופרה עם מוסיקה יפה אך פוצ'יני גבר עליה והיום היא כמעט ולא מוצגת למרות יופיה.
בביצוע של לאונקוולו השתתף בתפקיד הראשי הזמר המפורסם קארוזו שהופעתו בה סללה את הצלחתו המטאורית והפיכתו למיתוס.
פוציני משוייךלזרם הוריזמו שהתחיל באיטליה במאה ה19 והתפקד בפשוטי העםובדרמות על "אנשים קטנים".
המילה וריזמו פירושו מאיטלקית הוא"אמיתות"ומתאר את הריאליסטי ,המציאותי.
זרם זה היה מקובל תקופה די קצרה ומלחינים מעטים כ4-5 בלבד משוייכים אליו.
סיפור העלילה המקורי מתרחש בפריז בשנות ה30-40 של המאה ה19.
בהפקה הנוכחית העלעילה מתרחשת כ 100 שנה מאוחר יותר.
העלילה לא מסובכת וידועה לכל אוהב אופרה.
יש בה שינוי מסויים בהשואה לטרגדיות האופראיות האחרות בזאת בעוד שבהן הגיבורה מתה ותמיד יש לה "אשמה'כל שהיא כאן ב'לה בוהם' כל הגיבורים אנשים טובים כולל מוזטה שמוכרת את גופה כדי להתקיים כולם נשמות טהורות והסוף בכל זאת טראגי.
כתבו את הליברית לואיג'י איליקה וג'וזפה ג'קוזה עפ'י רומן בשם "תמונות מיי הבוהמים' מאת אנרי מורז'ה.
ביים הפקה זו סטפנו מצוניס די פראלפרה
זאת אופרה שבסופה רבים,גם החזקים ביותר,יוצאים מהאולם כאשר עינייהם רטובות.
פוצ'יני כתב כי רצונו היה שהסוף 'יפגע במיתרי הלב' של הקהל ובזמן כתיבת הסצינה האחרונה בכה בעצמו מרוב צער על הגיבורה.
למרות שהתפאורה שעיצב קרלו סאלה היתה ברוח העלילה ,לא התלהבתי ממנה ביותר אם כי מענין היה לראות איך בונים ומפרקים אותה בין מערכה למערכה לעיני הקהל כאשר המסך לא מורד.
עיצב את התלבושות ברוח התקופה פרננד רואיז והתאורה פרנקו מארי שכעת חודשה על ידי איל לוי שרון
שמעתי את שני הקאסטים כאשר בחלק מהתפקידים הופיעו כמימי נעה דנון,לצערי לא יכולתי לשמוע את אלה וסילביצקי באותו תפקיד שהיא בעלת קול נהדר והופעה מרשימה בדרך כלל מאחר והופיעה בתאריכים אחרים.
כרודןלפו הופיעו אלכסיי דולגוב וארתור אספירטו.כמרצ'לו -ויטוריו ויטלי ויונוץ פאסקו.בתפקיד מוזטה שמעתי רק את הילה בג'יו שהיתה נהדרת.הופיע גם שירי הרשקוביץ באותו תפקיד אך אותה לא שמעתי.
שמחתי מאוד לשמוע זמרים ישראליים רבים בתפקידים הראשיים שרמתם היתה גבוהה ביותר ששרו נהדר.
תזמורת האופרה-הסימפונית הישראלית רשל'צ בניצוחו של פרנצ'סקו צ'ילופו , הסולנים כולם,מקהלת עפרוני הצעירה ומקהלת האופרה בהדרכת מנצחה איתן שמייסר שכאן הופיע בקבוצות היו מצויינים.
לראות או לא לראות:מוסיקה נהדרת,ביצוע מצויין.אופרה מפורסמת ופופולרית ביותר-המלצה שלי לא תשנה את נהירת הקהל אליה.
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-68567860542493488עיתונאי-מבקר אמנותתיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביבותא המבקרים שליד האגודהמנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS
אלי ליאון-ELYBIKORET