1637אסתרית בלצן-סיפורה של סונטה
צילומים-יחצ'ן
שמעתי את הקונצרט מס 2 בסידרה "קלאסיקה במימד אישי" בשם "בטהובן והאפסיונטה-סיפורה של סונטה '' ד"ר אסתרית בלצן עורכת ,סידרה שרצה כבר 27 עונות בהצלחה כבירה.
הפעם היתה זו תכנית מיוחדת,מקסימה ומענינת.היה זה בעצם רסיטל של בלצן בו היא היתה המשתתפת היחידה והמרכז של התכנית ללא מלוים כל שהם -רק היא והפסנתר במרכז.
היא היתה העיקר ומגיע לה להיות פעם לבד ובמרכז כי עם כל הכבוד לאורחים הנהדרים שהיא מביאה לתכניותיה ,היא היא העושה את התכניות היא היא הנותנת את הצבע והתוכן העיקרי בכל תכנית.
הפעם התכנית הוקדשה לבטהובן , חייו והסונטות שלו.
הקונצרט התחיל בסונטה מס 23-האפסיונטה –סונטה הנחשבת לטובה והמגובשת מבין 32 הסונטות שכתב.
בדומה כמעט לסימפוניה מס 5 שלו גם כאן יש שלושה צלילים נמוכים שעוברים לכל אורך הסונטה ומשתלטים על כל הצלילים המקסימים האחרים.
שמענו ביצוע מרגש ומעולה של האפסיונטה שנוגנה על ידי אסתרית בלצן כמובן ולאחר מכן בצורה תמציתית ומרתקת סופר על חייו של בטהובן.
הוא היה נשוי למוסיקה.לא התחתן אף פעם.
בכל יצירותיו מורגשת ההתלבטות שלו בחייו,המשברים ,הסערות,החירשות והגורל שפקד אותו.
לבטהובן כאמור לא היתה משפחה אך מיצירותיו נולדו ילדים,נכדים ונינים.
בהמשך הרצאתה בלווי קטעי פסתר רבים הראתה בדוגמאות שונות איך מלחינים אחרים כתבו יצירות בהשראת בטהובן.
שמענו את סונטת "אור ירח" מס 14 של בטהובן.זאת יצירה שבטהובן עצמו כינה אותה קוזי(מעין) פנטזיה.
היא נכתבה ב1801 ובהרצאתה, במסגרת זו, שמענו על מלחינים אחרים אחריו שקיבלו השראה מהיצירה ,הושפעו ממנה וכתבו יצירות בהשתמשם באלמנטים שביצירה עם שינויים מסויימים ובסגנון אחר.
את השם של היצירה "אור ירח" ניתן כחמש שנים אחרי כתיבתה על ידי מבקר מוסיקלי ידוע בזמנו שכתב עליה שהיא מזכירה לו זוהר הירח על אגם לוצרן.
כבימיו של בטהובן כן גם היום ,זאת יצירה המנוגנת לעתים קרובות ופופופולרית מאוד באולמות הקונצרטים או כמוסיקה לסרטים.
בעת כתיבתה בטהובן היה במשבר גדול.הוא היה מכונס בעצמו והתרחק מאנשים.היה מיואש וחשב להתאבד דבר שלא ביצע.
מספרים כי את הסונטה כתב כאשר בחורה עוורת אמרה לו 'היתי נותנת הכל כדי לראות את אור הירח.'.
בטהובן כתב ביצירה זו התחלה חריגה ,איטית בטונים נמוכים, בסולם חריג.כל זאת לאור העובדה כי הוא התחיל לאבד את חוש השמיעה ולא יכול היה לשמוע את הטונים הגבוהים.
שופן היה אחד המלחינים שכתב בעקבות הסונטה הזו ובהשפעת ג'ורג סאנד .היא רצתה שבטהבן יכתוב יצירה ארוכה ,כי כל יצירותיו היו קצרות,יצירה ארוכה ממשית אך היא נמשכה רק 9 דקות והוא גנז אותה.
בהמשך התברר שזו אחת היצירות היפות שלו.
מלחין אחר קלוד דביוסי הנציג החשוב ביותר של האימפרסיוניזם כתב ב1890 אור ירח משלו. יצירה בה מורגשת הרומנטיקה הצרפתית החמה להבדיל מהרומנטיקה הגרמנית שהיא יבשה וקשה יותר.
אמנם אין נשיקה גרמנית אך אצל דביוסי יש נשיקה צרפתית.לדעת מפורסמים זה בטהובן "הפוך על הפוך"
גם בתקופה מאוחרת יותר ב1958 זמר איטלקי בשם מרינו מריני כותב את השיר "גוורדה קה לונה ".הוא משנה צליל בעקבות יצירתו של בטהובן ,מחבר שיר ההופך מפורסם ביותר .זהו שיר שיש בו חידוש -נגינה על גיטרה חשמלית וכבש את הפסטיבל המפורסם של סן רמו .
הקלאסיקה הפכה לקלאסיקה מסוג אחר וגם פברוטי שר את השיר.
ב1970 הופיע הרוקן רול.מגלגלים את בטהובן לאיצטדיונים –roll over bethoven--כדברי אסתרית בלצן וצוחקים על צ'יקובסקי'.
בהמשך גלגלו את בטהובן והביאו אותו גם לעולם הבלוז.
גון לנון ויוקו אונו משתמשים באור הירח של בטהובן כאשר כתבו את השיר "ביקוז "בהיפוך שלושה צלילים של בטהובן דהיינו מהסוף להתחלה.
היתה זו תכנית מיוחדת , מקסימה ומענינת.היא אמנם עסקה בסונטות של בטהובן ובאור הירח שלו אך יחד עם זאת בחייו ובמלחינים שהושפעו מיצירויו
לראות או לא לראות;כדאי מאוד ומומלץ ביותר ובחום לשמוע סידרה זו של אסתרית בלצן שמתעלה על עצמה מקונצרט לקונצרט.
בקונצרט-הרצאה הבא של הסידרה קונצרט מס 3 בשם "באך הבארוק נשמע " באך והנדל ומה ביניהם".ישתתפו מקהלת גארי ברטיני בניצוחו של רונן בורשבסקי .הקונצרטים יבוצעו 10 פעמים כאשר ההתחלה תיהיה ב23.2.2018 במוזיאון תא
נכתב על ידי -elybikoret-אלי ליאון , 8/2/2018 13:26
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 0542493488 עיתונאי-מבקר אמנות תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב ותא המבקרים שליד האגודה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS
בלי וירוסים. www.avast.com
אלי ליאון-ELYBIKORET