1644התז הפילהרמונית הישראלית- קיריל פטרנקו,יוג'ה ואנג
צילומים-יחצ'ן
הערב שמעתי בפילהרמונית קונצרט עם המנצח קיריל פטרנקו שיהיה המנצח הראשי של תז הפילהרמונית של ברלין בעוד כשנתיים.הקונצרט היה מקסים .הוא ניצח על רוב הקונצרט בצורה מאוד שלווה ללא תנועות מיותרות וללא ראותנות.
לאורך כל הקונצרט הוא הוציא מהתזמורת צלילים נהדרים ונגינתה היתה טובה ביותר.
הקונצרט התחיל עם היצירה "לה פרי או פרח האלמוות" מאת פול דיוקא.היצירה מוגדרת כדרמה מוסיקלית.היא מתארת את חיפוסו של האדם אחרי חי הנצח.
הורגשה במוסיקה המאבק.הקצב היה מהיר ביותר.התזמורת היתה מוגברת בנגנים ,עם הרבה כלי הקשה.
סיפור הפואמה מיתולוגי מהמיתולוגיה הפרסית.
המוסיקה הוזמנה על ידי הבלט הרוסי אך בסופו של דבר הבלט הוצג כהפקה פרטית על ידי הבלרינה שהיתה צריכה לרקוד את התפקיד הראשי בבלט הרוסי וזאת לאחר שלא קיבלה את התפקיד.
היצירה נפתחת בצלילים כמעט חרישים ומסתיימת באותו האופן כאשר ביניהם המוסיקה עוצמתית ומנוגנת בטונים גבוהים ביותר.
זאת מוסיקה תכניתית המתארת סיפור מהאגדה.
יצירה נהדרת בביצוע מלהיב.
לפני ההפסקה נוגן הקונצ'רטו מס 3 לפסנתר מאת פרוקופייב.
.
הביצוע של הסולנית הסינית יוג'ה ואנג היה נפלא.זאת פסנתרנית וירטואוזית להפליא עם טכניקה מעולה.אצבעותיה נעו במהירות מסחררת על הקלידים.
זאת היתה נגינה מקסימה וירטואוזית אך ללא רגש.
היתה זו נגינה טכנית ביותר העושה רושם להפליא על הצופה .
התלהבות הקהל היתה בשיאה.
כל זאת בפרק הראשון של הקונצ'רטו.
בפרק לאחר מכן הליריות חזרה בנגינה אך במנות קטנות וזה הספיק כדי להנות מהביצוע הנפלא של פסנתרנית גדולה.
אי אפשר לא לציין את שימלת המיני הקצרצר בצבע כחול בה הפסנתרנית הופיעה.
הופעה חריגה ביותר בקונצרט קלאסי.
הן המאזין והן הצופה נהנו הנאה מלאה לאורך כל הקונצ'רטו.
היה זה קונצ'רטו ראותני ופסנתרנית ראותנית .שניהם היו נהדרים ומקסימים.
לסיום נוגנה "פטרושה" יצירה שכתב איגור סטרוינסקי והמוגדרת כ"בורלסקה בארבע תמונות".בורלסקה הנה יצירה המוגדרת כיצירה הומוריסטית ופרודיה מוגזמת וגרוטסקית.
זאת מוסיקה שנכתבה כבלט אך מנוגנת לעתים קרובות כיצירה עצמאית ללא רקדנים.
הוא נכתבה כאשר באחת הפגישות בין סטרוינסקי לדיאגילב המפורסם ניגן סטרוינסקי שני קטעים שכתב.דיאגילב התרשם מהקטעים וביקש שסטרוינסקי יחבר יצירה לבלט באותו השם של אחת היצירות שניגן דהיינו "פטרושקה".
פטרושקה הוא ליצן בצורת בובה בה נכנסת רוח חיים.התזמור של היצירה מעולה וסטרוינסקי שהיה תלמידו של רימסקי קורסקוב הלך בעקבות מורו שהיה מתזמר מקסים ובין השאר תזמר גם את תמונות מתערוכה.של מוסורגסקי.
ביצירה יש מוטיבים רבים מהשירים העממיים הרוסים וכן חידושים רבים שלא היו ידועים עד אז.
היצירה נוגנה לראשונה בפריז כאשר בתפקיד הבובה רקד הרקדן המפורסם ניז'ינסקי.ההצלחה היתה גדולה.והיצירה הפכה למפורסמת ביותר ומנוגנת בכל העולם.
ארבע התמונות מתארות את החדווה,הגיחוך ,הפרודיה, והעדנה העצב והרצינות.
ביצוע היצירה על ידי התזמורת הערב היה מרשים ,תזמורת כאמור היתה מתוגברת, התזמור נהדר,מוסיקה נפלאה ,ביצוע מדוייק יפה וטוב.
לראות או לא לראות;קונצרט מקסים.מרשים ביותר הן בגלל היצירות שנוגנו והן בגלל הסולנית והמנצח.
נכתב על ידי elybikoret , 24/2/2018 23:51 -אלי ליאון
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-68567860542493488עיתונאי-מבקר אמנותתיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביבותא המבקרים שליד האגודהמנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS
אלי ליאון-ELYBIKORET