דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1712בוריס איפמן ציקובסקי בעד ונגד,המלט הרוסי
1712בוריס איפמן ציקובסקי בעד ונגד,המלט הרוסי
ELYBIKORET 28/10/18 |  צפיות: 3077
1712בלט בוריס אייפמן-ציקובסקי בעד ונגד,המלט הרוסי צילומים-אלי ליאוןהשבוע ראיתי שתי הפקות שונות של  להקת המחול האורחת מסנטפטרסבורג"בלט בוריס אייפמן". זה לא הביקור הראשון של הלהקה.היא מבקרת בארץ לעתים קרובותמאוד. שמות שתי ההפקות 'צ'יקובסקי בעד ונגד'  ו'המלט הרוסי'. שתי ההפקות שראיתי מעולות וקשה היה לי להחליט מי מהשתיים טובהיותר. בשתי ההפקות יש סיפור שהכוריאוגרפיה מבטאה אותו במחול. הראשונה עוסקת בחייו של צ'יקובסקי כאשר הכוריאוגרף בחר לעסוק בבלטזה בחלק מחייו בלבד. על הפקה זו לא אכתוב בנפרד כי לא הוזמנתי לכתוב עליה ורק אזכיראותה  בכמה דברים המשותפים לשתי ההפקות.בשתי ההפקות מוצג סיפור תיאטרלי המבוצע במחול.צופה שידע את הסיפורמראש יכול היה בקלות לדעת בנרקד את כוונת הכוריאוגרף.אי ידיעת הסיפור מראש לא גרעהבמאומה מההנאה של הצופה.השניה היתה 'המלט הרוס'י והיא עוסקת באירועים והיחסים  שקרו בחצרשל הצאר פיוטר השלישי בין אשתו יקטרינה ובנו פאבל -יורש העצר שיחסיו עם אמו לא היותקינים.שתי ההפקות אינן בלט קלאסי טהור אך אייפמן -הכוריאוגרף ,השתמשבסממנים המאפינים את הבלט הקלאסי וגם מאמץ במידה מסויימת את הסיגנון המודרני. היתי מגדיר בקושי את הסיגנון כבלט ניאו קלאסי -סיגנון אישי מיוחדשל אייפמן.על דבר אחד אין ויכוח.הפקות אלו היו ההפקות המרשימות והטובותביותר שראינו על במותינו בזמן האחרון.מה לא היה שם.היה הכל. ביצוע מרשים של כל הרקדנים החל מהסולנים ועד הקור דה בלט. הביצוע שלהם היה לא יאומן.הם רחפו על הבמה כנוצות.היו בעלי תכונותכמעט אקרובטיות,בעלי כח רב,גמישות יוצאת מהכלל ,סינכרון מקסימלי.תענוג היה לראות אתהקור דה בלט שכלל מעל ל25 איש ,הסולנים וכל שאר הרקדנים  שהיתה להם משמעתקפדנית,דינמיות וקצב לא יאומן.הטכניקה היתה מקסימה. והדיוק נמדד בחלקיק שלשניה.המוסיקה היתה נהדרת כאשר רוב היצירות שנבחרו ורקדו על פיהן היוסימפוניות מאת צ'יקובסקי בהפקה הראשונה  וסימפוניות מאת בטהובן ומהלר בשניה. המוסיקה שנבחרה היתה ברובה מוכרת לקהל הרחב והמעברים בין קטע לקטע מוסיקלי אחר,בהתחשב בנרקד ,היו מקסימים ,לא מורגשים,טבעיים ביותר ועמדו על רמהגבוה מאוד.חבל שלא צויין בתכניה מי ערך קולז זה ,אם כי  בדרך כלל הושמעו פרקיםשלמים של יצירות אם לא היצירה כולה. לו לא הכרת את המושמע יכולת לחשוב שזו יצירה אחת שהלחין ברצף המלחין .התפאורה היתה מרשימה.הדגש היה הקרנת צורות מעגליות  ענקיות ברקעעם או בלי פתחים עם קרניי אור  מסביב ,שונים בכל הפקה. היה זה רקע מרשים לביצוע מרשים בתלבושות נהדרות.בצ'יקובסקי מעצב התפאורה היה זינובי מרגולין ובהמלט כולל התלבושות -וייצ'יסלב אוקונב.התאורה היתה מלאכת מחשבת מלאת אפקטים,ניואנסים ,צבע והמצאות.עיצבואת התאורה לשתי ההפקות אלכסנדר סיוואייב ובוריס אייפמן.בשתי ההפקות היו גם,בביצוע מעולה, המערכות הלבנות המקובלות  כמעטבכל הפקת בלט קלאסי.בציקובסקי הרקדניות הופיעו בתלבושת האופינית הקצרה והרחבהובהמלט בשמלות ארוכות. ההפקות היו עשירות בסצינות בהן הרקדנים יצרו תמונות אנושיותמקסימות בהעמדות שונות של המשתתפים בעיקר בסוף כל קטע אך לא רק.כאשר ב'ציקובסקי 'הוכנסו סצינות מתוך 'אגם הברבורים','מפצחהאגוזים',האופרות יבגני אונגין ודאם פיק,המוסיקה היתה אמנם של צ'יקובסבקי אך לאהמוכרת מהאורגינלים.הסצינות רדפו אחת את השניה ללא הפסקה ביניהן כאשר סצינה אחת יוצאתמתוך האחרת כאילו הכל רצף אחד.בימים שראיתי את שתי ההפקות ,התפקידים הראשיים בוצעו ב'ציקובסקי'על ידי אולג גבישב,סרגי וולובויב,לובוב אנדרייבה ואלינה פטרובסקיה ובהמלט על ידיאלינה פטרובסקיה,גבישב,אנדרייבה,וולבויב ואולג מרקוב.שתי ההפקות מתקיימות בתפוסה מלאה של האולם בבית האופרה בתא כאשראי אפשר היה להשיג כרטיסים עד כדי כך שהמארגנים ביטלו הזמנות שניתנות בדרך כלללאנשים מסוימים כדי לספק את הדרישה לכרטיסים שמחירם לא היה זול.ראיתי כמעט את כל ההפקות של בלט אייפמן שהוצגו בארץ ואם זכרוניאינו מטעה אותי שתים אלו שראיתי השבוע היו הטובות והמרשימות ביותר,בעלי התוכןהרציני ביותר ועם מספר הרקדנים הרב ביותר שהופיעו בהפקה אחת.לא כל יום אפשר לראות בארץ בלט ברמה כזו .מי שלא הלך כיון שלא רצהלראות או לא השיג כרטיסים והוא חובב בלט ,הפסיד בגדול.בוריס אייפמן יסד את הלהקה בשנת 1977 בשם 'הבלט החדש שללנינגרד'.הרעיון היה ליצור תיאטרון מחול של כוריאוגרף אחד.היום הלהקה נקראת 'בלטבוריס אייפמן סנט פטרבורג 'והרעיון עדיין קיים ומתבצע.היסודות של אייפמן בכוריאוגרפיות שלו הם הבלט הקלאסי אך בכלכוריאוגרפיה מרגישים את הסיגנון האופיני והשונה שלו שלא נצמד לקלאסי בלבד אלא מכניסגם אלמנטים של המחול המודרני ואחרים, כאשר בכל כוריאוגרפיה יש דרמה,מתח,קצב,רגש.הלהקה זוכה להצלחה גדולה בכל מקום שהיא מופיעה ונחשבת לאחת הטובותבעולם.לראות או לא לראות;חויה בלתי נשכחת.הפקות מעולות בביצוע מעולה.מחכה לראות את ההפקות בביקור הבא.המלצה שלי-לא להפסיד.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,27/10/2018 08:09אליליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI