דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1731נשף המסכות-ורדי-האופרה הישראלית
1731נשף המסכות-ורדי-האופרה הישראלית
ELYBIKORET 10/02/19 |  צפיות: 3382
1731ורדי-נשף המסכות-האופרה הישראליתצילומחים-יחצ'ןאמש התקיימה בבית האופרה בתל אביב הבכורה של האופרה 'נשף המסכות' מאתורדי. אופרה זו כבר הוצגה בארץ באותה הפקה לפני כחמיש שנים. לראשונה היא הוצגה ברומה בשנת 1859. הליברטו של האופרה נכתב במקורו לאופרה של מלחין אחר ואופרה נקראה 'גוסטבהשלישי'או 'נשף המסכות'.תחילה עלילת האופרה של ורדי התרחשה בשבדיה ועלילתה רציחתושל גוסטב השלישי -מלך שבדיה. הצנזורה באותם הימים לא איפשרה להציג רצח של מלך מעל במה.הצנזורה באיטליה היא עירונית ולא ממלכתית וכל עיר צינזרה מה שנראה לה שצריכהלצנזר.כאשר ורדי לא מצא עיר שתסכים להציג  את האופרה,הוא העביר את העלילה לאמריקהולעיר בוסטון, והנרצח לא היה מלך אלא מושל.ורדי גם אימץ את השם 'נשף המסכות''וכךהתאפשרה הצגת האופרה.בדרך כלל ורדי קרא לכל האופרות שלו על שם הגיבור או הגיבורה.השם 'נשףהמסכות' היה  בו שינוי מהסטנדרט שהקהל האיטלקי היה מורגל.בנוסף היה עוד שינוי לאמקובל באופרה-הנירצח היה הטנור ולא הסופרן.דבר לא מקובל נוסף יש באופרה זו והואשמשרת ממלא תפקיד ראשי,דבר שלא היה נהוג באותם הימים.התוכן של האופרה בקיצור נמרץ הוא כזה;ריקרדו-מושל ורנטו-מזכירו ,חברים וידידיםקרובים הנאמנים אחד לשני.ריקרדו מאוהב באמליה -אישתו של רנאטו חברו. באחת הפגישות בין ריקרדו ואמליה ,חבורת מתנקשים עתידיים  במושל  מתכונניםלהתנקש בו.רנטו בא למקום הפגישה להזהיר את המושל בלי לדעת שהמושל בחברת אשתו ובאיןברירה ריקרדו  עוזב את המקום ומבקש מרנטו ללוות את האישה שבחברתו הביתה מבלי לגלותאת פניה ובלי לשאול מי היא.רנטו הנאמן מסכים ונשבע שיעשה כך  והם מתחלפים בבגדים.המתנקשים שמגיעים פותחים בדו קרב  עם רנטו בחושבם שזה המושל וכדי להציל את המצבאמליה מגלה את פניה.גם הבעל-רנטו וגם המתנקשים המומים.כולם מתפזרים.רנטו רוצה לרצוח את אשתו אך משנה את דעתו ומתחבר עם המתנקשים כדילרצוח את המושל.בהגרלה יוצא שהמתנקש יהי רנטו.הם מנצלים את נשף המסכות שהמושל עורך,אליו הם מוזמנים ,והסוף בנשף טראגי.לאחר שהמושל נרצח ,לרנטו מתברר שאשתו לא בגדה בו וריקרדו לא חילל את כבודה ולאפגע בכבודו.המנצח על ההפקה הפעם היה דניאל אורן שמאז שאיננו מנהל המוסיקלי של האופרה נושאאת התואר רב המנצחים של אופרה. הוא הכין היטב את התזמורת-התזמורת של בית האופרה-תזמורת הסימפונית הישראליתרשל'צ והזמרים. הוא יודע היטב את האופרות האיטלקיות  והציג יחד עם התזמורת ,שהיתה מעולה,ביצוע מרגש,מאוד דרמטי,קיצבי.הוא הוציא מהתזמורת והסולנים צלילים עשיריםומעולים.הפעם,בהשוואה לפעמים קודמות שניצח על האופרה,אורן  המעיט בקפיצות ,בתנועותראוה או הערות קוליות או שירה על דוכן המנצחים,אם כי הם לא נפסקו לגמרי כי זה מהשמאפין ומשביח את הניצוח של אורן.המקהלה בהדרכת מנצחה איתן שמייסר הופיעה כמה פעמים באופרה זו.היא היתהמעולה,מגובשת,עוצמתית ומרשימה.הזמרים שנבחרו לשיר את התפקידים הראשיים בערב הבכורה  היו מעולים כולם. התעלה ובלט מעל כולם ולנטין דיטיוק  בתפקיד ריקרדו הוא בסך הכול בן 28 ומוצאומאוקרינה.הוא בעל קול טנור נעים ביותר,נקי,חם,מרגש,הבעתי . אפשר לומר עליו עוד הרבהסופרלטיבים.תענוג היה לשמוע אותו. דבר אחד הפריע לי -צורתו החיצונית והליכתו שלא התאימו למושל...לו היה משפר אתהופעתו הבימתית במה שנוגע להליכה ותנועה היתי אומר שאין לי מילה אחת לא טובה לומרבמה שנוגע אליו.אמליה היתה אירה בריטמן הישראלית.היא גם היתה מעולה,ריגשה אותנו ברגעיםרבים,הרשימה ביותר בהופעתה וקולה הנפלא לא בגד בה אפילו בחלקיק של שניה.יונוץ פאסקו בתפקיד רנטו היה גם מעולה ושלושתם ביחד היו צוות מעולה ומוכשרשמכבד כל בימת אופרה בעולם.טובים היו גם אוסקר בתפקיד 'המכנסיים'בביצוע הילה בג'יו בתפקיד משרתו שלהמושל,בקול סופרן קולורטורי שלא איפיין את הסופרן הרגיל של ורדי.היא הופיעה כבחורקופצני,נאמן לאדונו שפיו לא תמיד היה סגור.שלושת התפקידים הללו ,מבחינת האופי שלהם הצטיינו בכך שאין אחד שהוא כולו טובאו רע.שלושתם היו אנשים רגילים שאין ביניהם מישהו שהוא כולו רק טוב או כולו רקרע. הדמות של רנטו היא דמות טראגית באופרות האיטלקיות אם לא הטראגית ביותר . המושל ברגעיו האחרונים סולח ומעניק מחילה לכולם.הוא היה מאוהב באשת חברו אך לאפגע בכבודה או בכבוד ידידו.במאי ההפקה הנוכחית היה מיכאל זנאנייצקי.היה זה בימוי מאוד נקי ללא תוספותמיותרות.מצא מאוד חן בעיני חזרה על הרעיון שאם בהצגה מראים אקדח בהתחלה זה סימןשבסופה יהיה רצח כך גם באופרה הבמאי בהתחלה ,ללא כל קשר,מראה פסל בהקמה  ללא ראשומעליו תלוי הראש, רמז  שהסוף יהיה טראגי ודם ישפך.כאשר רואים את שם האופרה יכולים לחשוב שיש בה הרבה ריקודים,שמחה,נשף מפוארשהוא העיקר בה,אך הנשף מופיע כפסיק קטן במערכה האחרונה כנשף שאיננו  נשף עליז אלאמקום לבצע בו מזימה פושעת.המוסיקה המעולה  של ורדי בקטעים רבים בישרה טראגדיה ,אסון העומד להתרחש. אופרה זו מוכיחה לנו כי האהבה חזקה יותר מהמות.לקראת הסוף יש סצינה מרשימה עם פסל ענק שהמושל קשור אליו ודוחף אותו קדימה.לאהצלחתי לקלוט היטב את כוונת הבמאי.גם הפעם כמו בהפקה הקודמת 'סלומה',הוכיחה האופרה הישראלית את איכותה בהפקתאופרות מעולות הזוכות ,בצדק,לקהל שנוהר אליהן וממלא את האולמות ,דבר המאלץ ,בשמחהאני מניח,את האופרה להוסיף מופעים מעל המתוכנן.מעצב התפאורה היה לואיג' סקוליו,התלבושות  היפות שמשום מה לא הוחלפו  עדהמערכה האחרונה-ג'ואנה  מרינטקה,התאורה שהיתה די סטאטית וחד גוונית-בוגומילפלביץ.מחדשת הכוריאוגרפיה רגינה אלכסנדרובסקיה.לראות או לא לראות ;המלצה חמה הן בגלל המוסיקה,הקולות הטובים,הבימוי-הכל.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,08/2/2019 07:51


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI