דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1750הנוסעת -האופרה הישראלית
1750הנוסעת -האופרה הישראלית
ELYBIKORET 04/05/19 |  צפיות: 3549

1750'הנוסעת'-מייצ'יסלב וינברג-האופרה הישראלית צילומים-אלי ליאוןאמש ראיתי את האופרה 'הנוסעת' מאת מייצ'יסלב וינברג , ליברית אלכסנדר מדבדייבלפי רומן באותו שם מאת זופיה פוסמין.ההפקה שראיתי עוסקת בשואה אך לא בצורה שבדרך כלל מציגים אותה.ליזה -הגיבורה הראשית היתה מפקחת אס.אס.היא נוסעת עם בעלה באוניה בדרכם לברזילועל האוניה היא רואה אישה עם פנים מכוסות.היא בטוחה שהנוסעת היא אחת הנשים ממחנההריכוז  איתה היו לה כמה אירועים.שמה היה מרתה. ליזה ובעלה הדיפלומט הגרמני מרגישים סכנה כל שהיא אם הדבר ייודע  שדיפלומטהתחתן עם אישה שהיתה מפקחת באס.אס.ההפקה הזו נמשכת כשלוש שעות כולל הפסקה .היא מאוד מרשימה אך יחד עם זאת מצמררתמהדברים שנאמרים ונראים באופרה. הבמאי דייויד פאונטי לא  חסך מהצופים  מראות קשים,אוירה קודרת,עצובה אך מאודמענינת .המוסיקה של וינברג היתה בהתאם לבימוי . זאת מוסיקה מיוחדת.יש בה עוצמה רבה והוא מרתקת את השומע להמשיך ולשמוע .התזמורנהדר,התזמורת מוגברת.יש הרבה כלי הקשה,מוסיקה דרמטית .יש מצד אחד צלילים שכמעט לאנשמעים ומצד שני נגינה עוצמתית ממש סערה בעוצמה רבה.זאת הפקה גרנדיוזית הן בהיקף שלה והן ברושם שהתפאורה משאירה אצל הצופה.בכל מקום שהאופרה הוצגה היא התקבלה בהתלהבות על ידי הקהל וזכתה להצלחה רבה.עדכה ,אותה הפקה, כבר הוצגה ב12 ארצות שונות העולם. בארץ היא מוצגת בפעם הראשונה.האופרה נחשבת ליצירת מופת והיא עוסקת בשואה אך מזוית מאוד שונה.זוית מיוחדתוחריגה. העלילה מתרחשת בהתחלה על אוניה בה ליזה נוסעת עם בעלה.היא רואה באניה את מרתהשהיתה אסירה תחת פיקודה באושויץ.היא אינה בטוחה אם היא באמת מרתה כי פניה מכוסות אךהעובדה שהיא יכולה להיות האסירה לא נותנת מנוח לבעלה לאחר שנודע לו כי היא היתהמפקחת מטעם האס אס.בעלה הוא  דיפלומט  מערב גרמני שנוסע עם אישתו למקום כהונתוכשגריר ונכנס לפאניקה בגלל עבר אישתו. ליזה אינה בטוחה שזו מרתה כי היא הובילה אותה לחדר המתים ומשם אף אחד לא חזרחי. גם הצופה אינו יודע האם מרתה קיימת במציאות או פרי דמיונה של ליזה שהעבר אינונותן לה מנוח.המפגש הדמיוני מעורר זכרונות העבר והעלילה עוברת מההוה לעבר -חמש עשרה שנהאחורה. מרתה היא אסירה פולניה ודרך הזכרונות של ליזה מעלים באופרה  החיים באושויץואיך זה השפיע על שתי הנשים. ליזה נזכרת על כל מה שהתרחש שם.ראוי לציין שליזה מציעה  למרתה ואהוב ליבה לקבלממנה עזרה  אך האצילות הפולנית לא מאפשרת להם לקבל עזרא זו. הגאוה של הפולנים חזקה יותר מהאהבה  והמות והם מסרבים לקבל את העזרה.המחברת זופיה פוסמיז כתבה סיפור קצר לאחר מכן זה הפך לרומן ולאחר מכן הרומןעובד לאופרה.הבכורה של האופרה היתקימה לפי 9 שנים בפסטיבל ברגנץ ומשם התפרסמה בכלהעולם. וינברג הנו יהודי ממוצא פולני והוא טוען שכתב את האופרה לא בגלל רצון אמנותיתרבותי אלא בגלל  הגורל הטראגי של כל משפחתו. וינברג ברח לבריה'מ וכך ניצל אך כל משפחתו נספתה בשואה. הקשר של וינברג עם האופרה 'הנוסעת' נוצר בעיקבות היכרות וחברות קרובה עםשוסטקוביץ שחשב שאין אדם מתאים יותר מוינברג לכתוב אופרה עפ'י הרומן. לאור זאת ,מאוד יתכן שהיתה ויש השפעה הדדית ביצירות שניהם. וינברג היה מלחין לא ידוע אך בזכות האופרה הזו לאחר שהוצגה בברגנץ זכה להצלחהגדולה ובפולין הוא הוכרז למלחין לאומי. למרות כל זאת הקהל הרחב לא שמע עליו עד כה ,למרות שכתב הרבה יצירות וזכהלהצלחה גדולה בעולם.המוסיקה של"הנוסעת" במידת מה אפשר לכנותה מוסיקה תכניתית כי היא בעצם מתארת אתהטראגדיה של אושויץ. יש בה הרבה כלי הקשה,הרבה מוטיבים,הרבה עוצמה. וינברג לא זכה לראות את האופרה מועלית על במה כל שהיא כי היא הועלתה לראשונהרק 10 שנים לאחר פטירתו.הבמאי ביים הפקה  מענינת,מרגשת בנויה  כמעט כולה על סצינות אינטימיות גם כאשרמסיביב יש קהל ואנשים רבים שלא משתתפים בשירה ועומדים כסטטיסטים ללא כלפעילות.פאונטי שביים גם את הבכורה בשנת 2010 ,ביים אותה בצורה מאוד ריאליסטית נאמןלתקופה אפלה ,תקופה בה לא היה ערך כל שהוא לאדם ביחוד אם הוא היה שייך למיעוט כלשהוא מכל סוג שהוא. מאוד מפליאה העובדה שבסצינות האסירות באושויץ יש רק יהודיה אחת וכל השאר הן אופולניות,או רוסיות או צרפתיות ואחרות כאשר באופרה כל אחת שרה ומדברת בשפתה שלה.אנושומעים שירה ברוסית,צרפתית גם עברית וגם יידיש למרות שאסירה מסלוניקי שם לא מדבריםיידיש שרה בשפה זו.בהעלאת האופרה כעת בישראל אפשר לראות סוג של הנצחה של הזוועה ,אפיק של זכרוןוהנצחה של מה שקרה  ודרך לזכור את מעשי הזוועה בתקופה של מכחישי השואה בעולםמתרבים. מוזר היה לי לראות שמפקחת האס אס הוצגה לא באור שלילי לגמרי אלא כאישה שמילאהאת תפקידה כנאמנה למולדתה.לצפות באופרה זו הנה חוויה אמנותית מיוחדת במינה.נהנתי מהביצוע ,המוסיקהוהמשחק אך היתה זו הנאה אחרת הנאה מלאה בהתרגשות,הנאה יוצאת דופן שהזכירה ימים בהםהאנושית הגיעה לשפל המדרגה כאשר כולנו תקוה שלא נחזור לעולם על העבר הנורא הזה ושלאנסלח לאחראים לעולם. לכל אחד זכות לפתוח במלחמה אך אין זכות לשבח השמדה המונית במטרה למחוק עם שלםמהעולם.לעולם לא נשכח ולא נסלח.המוסיקה של וינברג מקסימה .היא מבשרת אימה,מתח,זועקת ,מאיימת.מוסיקהמרגשת.יש הרבה משתתפים באופרה אך התפקידים הראשיים בעצם מצטמצמים לשלושה ,ארבעהואפילו לפחות.ליזה -גרמניה-בגילומה של דווידה קראנאס  מארה'ב. בערב  הבכורה שהיתי  הופיעהבפעם הראשונה בארץ.קולה מאוד ערב לאוזן,חזק ונקי.התרגשות מורגשת בשירתה ומשחקה שהיהטוב מאוד.היו בו ניואנסים רבים בהתאם לעלילה.נעים היה לשמוע אותה שרה.מרתה -פולניה-היתה אדריין מיקש מהונגריהגם היא היתה  טובה מאוד.בתפקיד של בעלה של ליזה  שיחק דייויד דנהולט שהופיע בהתחלה ובסוף האופרהבתפקיד קטן  וביצע את תפקידו יפה. מורגן סמית היה טוב מאוד כארוסה של מרתה.בתפקידים שונים הופיעו גם זמרי האופרה הישראלית  כולל בוגרי מיתר אופרה סטודיואשר כרגיל ביצעו את תפקידם היטב .ואלה שמותיהם-יאיר פולישוק, דניאלה סקורקה,עינתצרני,זלטה חרשברג,ענת צרני,שי בלוך,אלה וסילביצקי עם קולה הערב והמקסים שביצעה שירנהדר.כן הופיעו בצוות של הבכורה נח בריגר,ולדימיר בראון,לריסה טטוייב ואם שכחתי עודמישהו מצוות הבכורה איתו הסליחה.עודד רייך ואירה ברטמן יופיעו בתאריכיםאחרים.המנצח סטיבן מרקוריו היה מעולה.הוא הכין את תזמורת האופרה-התזמורת הסימפוניתהישראלית רשל'צ מצויין והיא התעלתה על עצמה בביצוע זה.התפאורה היתה מלאכת מחשבת.זזה ונעה ימינה ושמאלה .היא היתה כבדה ומעולה. עיצב יוהן אנגלס,התלבושות האוטנטיות מארי-ז'יאן לקה,התאורה-פאבריס קבור.לטעמי  התאורה לא האירה היטב ומהזוית הנכונה את פני הזמרים בחלק מהסצינות האינטימיות.מקהלת האופרה בניצוחו של איתן שמייסר היתה טובה מאוד אם כי הפעם תפקידה היה יותר סטאטי מאשר שירתי. לא הבנתי את כוונת הבמאי להושיב את מקהלת הגברים על מרפסת  ולראות משם מהמתרחש על הבמה למטה מבלי לקחת באותו הזמן חלק כל שהוא במתרחש על הבמה.בקטעיםמסויימים הם שרו גם בעברית.התרגום של ישראל אובל היה ,כרגיל,מעולה.הוא היה קל לקריאה ,לא מתפלסף,לא היתהבו מילה מיותרת והוא זוכה היום  לתואר הלא רשמי - המתרגם הטוב ביותר של אופרה וסרטכי הוא מבין את החשיבות להיות מדוייק מצד אחד וקל לקריאה  כשהתרגום הוא בכיתוביותהמתחלפות מהר.לראות או לא לראות;אופרה כבדה,מרגשת,מרתקת ,מעוררת זכרונות לא נעימים בחלקמהקהל ,אך מרשימה ביותר ומומלץ מאוד לראותה למרות שההנאה הפעם היא מסוג אחרלגמרי.נכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון ,1/5/19 08 23 -


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהלקהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו

מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן

WORDPRESS


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI