דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית
1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית
ELYBIKORET 05/06/19 |  צפיות: 3129


אלי ליאון

[email protected]

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטלשלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דהמרקר.תפוז.פרשן

Word press

1755כך עושות כולן-מוצרט-האופרה הישראלית. תמונות אלי ליאוןהאופרה בתל אביב מעלה כעת את האופרה 'כך עושות כולן' מאת וולפגןאמדאוס מוצרט.יש המכנים  אותה 'בית ספר לאוהבים'אך משתמשים בשם זה לעתים רחוקותבלבד. הפעם הבימוי של ההפקה הוא כזה שהכל מתרחש בבית ספר. קונספציה מוצלחת ביותר, מעולה, חדשנית,רעננה,מלאת קצב ורוחנעורים.לעומת האופרה הקודמת'הנוסעת' שהוצגה  פעמים מספר בלבד ,כך עושותכולם ,תוצג  לפחות 10 פעמים.זה מראה שכאשר מועלה משהו מוכר ,ההתענינות של הקהל הרבההרבה יותר גדולה.הקהל ,שלא בצדק,מתענין  יותר בדברים מפורסמים וידועים .כך עושות כולן מלאת אהבות,נאמנות לבני או בנותהזוג,בגידות,פרידות,ומצבים קומיים וגם טראגיים. האופרה מוצגת כדרמה קומית בשתי מערכות.הבכורה שלה התקימה בוינה בשנת 1790 ובאופרה הישראלית היא הועלתהכמה פעמים ולראשונה לפני 29 שנים באולם נוגה ביפו.מקור ההפקה הנוכחית הנה של האופרה הקנדית כאשר רוב התפקידיםהראשיים ממלאים זמרים ישראליים ידועים ומשתתפים בה בשני קאסטים נעמה גודלמן,ענתצ'רני,נועה דנון,יעל לויטה,עודד רייך,הילה בג'יו ו דניאלה סקורקה.הפעם שלא כרגיל תשתתף לא תזמורת האופרה-תז הסימפונית הישראליתרשל'צ אלא תזמורת קאמרטה הישראלית ירושלים. ינצחו על האופרה דניאל כהן ואיתן שמיסר בחלק מהתאריכים.הבמאי הנואטום אגואין וחידשה את ההפקה בארץ מרלין גרונדטל. התפאורה יפה ,צבעונית מאוד ,עמוסה בפרטים רבים. בשני צידי הבמהציורי פרפרים כאשר בתמונות מסוימות ישנם שלושה פרפרים ענקיים  תלוים באויר.הכל מאודאסתטי,יפה ומרשים. עיצבה את התפאורה והתלבושות היפות העכשויות  דבורה הנסון והתאורהמייקל וולטון.היא  היתה מעולה,מלאת אור והתחשבות כדי שהתפאורה הצבעונית לא תיראהכקיטש .האופרה מושרת באיטלקית והתרגום המצויין ,כרגיל ,הנו של ישראל אובלשאין שני לו בארץ בתרגום אופרות.האופרה היתה מתוכננת שיחבר אותה אנטוניו סליארי-מלחין יריב שלמוצרט ,לפי מה שמקובל לחשוב,אשר  הספיק להלחין כמה קטעים מהמערכה הראשונה אך הקיסריוסף 2 הפסיק את עבודתו ומסר את ההלחנה למוצרט. הליברית נכתב על ידי לורנצו דה פונטה שכתב כמה ליבריטים למוצרטואחרים.מוצרט היה המלחין הראשון שתוכן האופרות שלו לא עסק ברוזנים ומלכיםאלא  אנשים מהעם רגילים ופשוטים. דבר נוסף אין אצל מוצרט אופרות רציניות עם סוף אכזר אלא יש סוג חדש הנקרא  טראגדיה קומית. כפי שכתבתי כך עושות כולן שייכת לסוג הזה.בגלל תוכנה, האופרה לא הוצגה שנים רבות וכאשר הוצגה חלקים צונזרוכי  התוכן פגע במוסר.היום האופרה פופולרים ומפורסמת ביותר ומוצגת בכל העולם לעתיםקרובות.מאחר ומוצרט אהב את הנשים שלו בכל האופרות שכתב ,יש פרשניםהמפרשים מדוע הנשים כאן מוצגות באור לא חיובי.חלק מהפרשנים טוענים שכאשר נרקמתההתערבות ,שתי הנשים נמצאות בקרבת מקום וישנות אך הן שומעות ,כנראה ,מה מדבריםומשחקות את התפקיד כפי שתוכנן.אחרים מפרשים שהגברים מוצגים באור שלילי כאשר מראיםמה הגבר מסוגל לעשות לאהובתו.תוכן האופרה בקיצור הוא כזה -דון אלפונסו מתערב עם שני נאהבים שכלהנשים כאשר יש להן הזדמנות מוכנות לבגוד באהוביהן כי כך עושות כולן.הם מודיעיםלנשים שהם גויסו ויוצאים לקרב.הנשים בדכאון אך דספינה העוזרת מנסה להרגיע אותן שזהלא סוף העולם ויש בחורים אחרים. הבחורים מתחפשים לאלבנים-ארץ שבזמנו של מוצרט כנראה נחשבה שארץאקזוטית ובאים לבית הנשים.בדירבון דספינה שקיבלה ממון מדון אלפונסו ,היא מעודדתאותן להתחבר עם שני האלבנים. בהתחלה הן לא רוצות לשמוע אפילו אומרות-כסלע אתבצר זקופה ולאאבגוד באהובי -אך בהמשך הפיתוי גדול והסוף טוב.האופרה ארוכה מעל ל3 שעות כולל ההפסקה אך אין סצינותמשעממות.הבמאי ביים את האופרה בקצב הנכון,באופרה שזורות סצינות מעולות מלאותהומור.יש הרבה תעלולים ופעלולים . התזמורת מעולה והמנצח  דניאל כהן שלט היטב על הנעשה בתזמורתוהבמה.כל הזמרים הראשיים  6 במספר היו מעולים הן בשירה והן במשחק. בהפקה שראיתי בבכורה הופיעו נעמה גולדמן כדורבלה.יש לה קולמקסים,עמוק וחם.הוא יודעת לשחק ולהתנועע  בקלילות  ובחן.דון אלפונסו-יונץ פאסקוהמוכר אצלנו היה כרגיל טוב מאוד.נועה דנון -כפיורדיליג'י העושה חיל בחול כנעמהגולדמן ,מקפידות מפעם לפעם לחזור ולשיר כאן.תענוג היה לשמוע את הדואט של שתיהן.עודדרייך כגליילמו היה נהדר.יש לו קול שהוא משתמש בו היטב ומופיע לא רק באופרות אלאבהרבה הזדמנויות אחרות בקונצרטים ,מיסות ועוד.כאן הוא צריך היה ריגושים וקיבל והראהאותן היטב.. פרננדו-אלאסדיר קנט כמו כולם היה טוב מאוד.האופי שלו שונה מחברולכן גם התנהגותו היתה שונה.הוא היה שובב,נמרץ ומילא את תפקידו על הצד הטובביותר. מוצרט אוהב סוג מסויים של קולות בעיקר גבריים  נמוכים ומזניחבמקצת את הקולות הגבריים הגבוהים.לכן גם כאן גוליילמו קיבל  יותר אריות ותפקיד גדוליותר.דספינה-בביצוע הנהדר של הילה בג'יו  היה מעולה.כל מה שמצפיםמעוזרת שובבה תחמנית,האוהבת מתנות  היה לה במנות גדולות.תענוג גדול היה לראות אותהולשמוע את שירתה המעולה.הפעם תפקיד המקהלה היה קטן ולא משמעותי  אך בקטעים שהמקהלה שרההיא עשתה זאת היטב.הפקה מעולה,תפאורה נהדרת,קולות מקומיים טובים מאוד.לראות או לא לראות;ערב מעולה ,נעים,מבדר ומומלץ ביותרנכתבעל ידי elybikoret-אלי ליאון,3/6/2019 23:49

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI