דף הבית בידור ופנאי מוסיקה תגלית: פיוטים נשכחים ממזרח אירופה נחשפו וכונסו באלבום ייחודי בביצוע שלומי הוניג
תגלית: פיוטים נשכחים ממזרח אירופה נחשפו וכונסו באלבום ייחודי בביצוע שלומי הוניג
חיים נוי 26/11/19 |  צפיות: 3139

תגלית: פיוטים נשכחים ממזרח אירופה נחשפו וכונסו באלבום ייחודי בביצוע שלומי הוניג

רוב הניגונים והפיוטים שאבדו מההיסטוריה היהודית זכו לעדנה ולחיים חדשים

מאת חיים נוי

פיוטים וניגונים מההיסטוריה היהודית שנשכחו ואבדו, נחשפו בידי בעל תפילה תל אביבי, שלומי הוניג שכינס חלק מהם לאלבום ייחודי " זיכרונות מגרמניה" והם זכו לעדנה ולחיים חדשים באלבום הבכורה שלו .

האלבום בסגנון מוזיקה יהודית, מסורתית, קלאסית, נוצר בעקבות תווים שנמצאו במשפחתו של הוניג מודפסים באנציקלופדיה גרמנית ישנה על יהדות.

הייחוד של האלבום בכך שהוניג ליקט את הפיוטים והניגונים נוסח אשכנז שפחות נפוצים ומקבלים כאן והעניק להם צבע מוזיקלי וירטואוזי חדש.

מתוך המניע של חקר ההיסטוריה והמורשת של משפחתו, שואב הוניג את ההשראה

מהמקורות, התפילה והניגון היהודי שיכול לדבר לכל העדות, והעניק חשיפה לחשיבות שימור המורשת של עמנו.

הגילויים אירעו כבר בשנות ה-90 כאשר הוניג הגיע לסבו וסבתו מרדכי ומרים הוניג, כדי לעזור להם בניקיון לפסח. עיקר עזרתו הייתה בניקיון הספרים הרבים והעתיקים.

במהלך הניקיון, נתקל בסדרת ספרים ישנים ועבי כרס. הסתבר כי הייתה זו סדרת ספרים מלקסיקון גרמני עתיק אודות פיוטים יהודיים נשכחים. כשפתח אחד מהם ראה שהם כתובים בגרמנית והיה להם מראה גרפי של אנציקלופדיה בת חמישה כרכים – הדפים היו עבים והכיתוב בו מודפס בשני טורים. תמונות רבות משובצות לאורך כל האנציקלופדיה, חלקן מופרדות מהדפים הכתובים עם נייר פרגמנט. בחלקם ישנם תווים המודפסים כמספר שורות ובדפים שלמים. בדיקה העלתה כי הכרך הראשון הודפס ב-1927.

סבו סיפר לו טרם מותו כי זאת אנציקלופדיה על יהדות שהייתה בבית הוריו בהמבורג, גרמניה.

לאחר שגם סבתו נפטרה, הגיע שלומי הוניג עם חבר מוזיקאי לנחם את אביו. הוא הציגבפני המוזיקאי את אחד הכרכים וביקש שיזמזם את התווים. כיוון שלא הכיר רבות מן המנגינות. צילם את כל התווים המודפסים וכך נחשפו הניגונים העתיקים שסללו את הדרך ליצירת האלבום המוזיקלי.

יחד עם המוזיקאי גל פייזר, בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים, שהביע עניין רב והתלהבות, החלו ההקלטות. כבר בתחילת הדרך, קיבלו השניים פרגון רב ממגוון רחב של אנשים. הן חילונים והן דתיים ומעדות שונות.

שלומי הוניג, 44, בעל תפילה שנים רבות. נולד בקיבוץ חפץ חיים וכיום גר בתל אביב.

באלבום ישנם 10 פיוטים וזמירות. שלומי הוניג שר בלויי מקהלה ושזר בדפי האלבום את ההיסטוריה של הלחנים העתיקים. הוא הוסיף פרטים על המחברים ועל המעבדים המוזיקליים מהמאה ה-18. בין היתר כלול באלבום הפיוט "הושע נא" בלחן עתיק שמקורו בפולין, ברח דודי- פיוט מזרח אירופי עתיק, השיר חד גדיא בלחן מסורתי עתיק מדרום גרמניה, ועוד שירים כמו ריקוד החתן, לכה דודי, פורים שמח ועוד.

יש לציין את קולו הברור והצלול של שלומי הוניג המקפיד להגות כהלכה וברהיטות את המילים ולשיר באורח מרגש את השירים העתיקים. המקהלה המלווה היא משובחת והליווי התזמורתי מוצלח. גל פייזר אחראי לעיבוד ולהפקה המוזיקלית של האלבום..

מאסטרינג – נדב כץ. צילום- רומן חנוכייב.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים. מבקר מופעים ומוזיקה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
EBC Financial Group (Cayman) Limited קיבלה רישיון רגולטורי מלא מהרשות המוניטרית של איי קיימן (CIMA)
EBC Financial Group מחזקת את נוכחותה הגלובלית עם רישיון CIMA מלא, ומדגישה את מחויבות הקבוצה לתקנים רגולטוריים גלובליים מחמירים

נפתחה עכשיו למועמדויות: המהדורה הראשונה של פרסי Stevie® למצוינות טכנולוגית
המהדורה החדשה ביותר של פרסי העסקים המובילים בעולם תחגוג הישגים הקשורים לטכנולוגיה ברחבי העולם

Fetch.ai, Ocean Protocol ו-SingularityNET מתאחדות ליצירת ברית הבינה המלאכותית
חלוצות הבינה המלאכותית מאחדות כוחות ליצירת חלופה מבוזרת לפרויקטים קיימים של בינה מלאכותית הנשלטים על ידי חברות ה-Big Tech

MidOcean Energy מבית EIG משלימה את רכישת הזכויות של Tokyo Gas בפורטפוליו פרויקטי LNG משולב באוסטרליה
MidOcean Energy ("MidOcean"), חברת גז טבעי נוזלי (LNG) שהוקמה ומנוהלת על ידי EIG, משקיעה מוסדית מובילה במגזרי האנרגיה והתשתיות העולמיים, הודיעה היום על השלמת ההסכם שהוכרז בעבר לרכישת הזכויות של Tokyo Gas Co., Ltd ("Tokyo Gas") בפורטפוליו של פרויקטי LNG משולבים באוסטרליה.

Corpay Cross-Border ממנה את אוליבר מוריס לתפקיד המנהל החדש של מחלקת שירותי הקרנות המוסדיות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה
Corpay1 NYSE: CPAY)), מובילה עולמית בתחום התשלומים התאגידיים, שמחה להודיע כי חטיבת Cross-Border של Corpay מינתה את ותיק ענף ההון הפרטי וניהול הקרנות אוליבר (אולי) מוריס לתפקיד המנהל החדש של שירותי המחלקות המוסדיות שלה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

ExaGrid זוכה בדירוג של 5 כוכבים במדריך CRN® Partner Program Guide לשנת 2024
תוכנית שותפי השיווק של ExaGridנבחרה בזכות מחויבותה לקידום שותפויות ערוץ חזקות, רווחיות ומצליחות

Falcon’s Creative Groupחושפת את תפקיד המפתח שלה בפארק השעשועים דרגון בול הראשון מסוגו
חברת ההשקעות קידיה (Qiddiya Investment Company) וטואי אנימציה (Toei Animation) בחרו בקבוצת הקריאייטיב של פלקון (Falcon’s Creative Group) כדי להפיח חיים בתופעת המנגה והאנימה העולמית בפארק שעשועים סוחף למעריצים

Ambiq Apollo510 מספק שיפור פי 30 ביעילות הספק כדי לשחרר את עוצמת הבינה המלאכותית בנקודת הקצה
הדור הבא של Apollo משלב תאוצה וקטורית עם יעילות אנרגטית ללא תחרות כדי לאפשר ביצועי היסק מבוססי בינה מלאכותית במכשיר עצמו ללא NPU ייעודי

התמחות הליבה מובילה את הדרך בחדשנות עם פתרונות התוכנה כשירות מבוססי ענן של Duck Creek שמוצעים ב-Microsoft Azure Marketplace
באמצעות מערכת היחסים שלהם עם Microsoft, Duck Creek מגדירה מחדש את חווית הלקוח ומפשטת עסקאות עבור חברות ביטוח ממוקדות טכנולוגיה כמו Core Specialty

O’Reilly הוכרזה כמתמודדת עיקרית ב-™2024Fosway 9-Grid בזכות התוכן המוביל וקידום הלקוחות המוכח שלה
O’Reilly, המקור העיקרי ללמידה מבוססת תבונות בנושאי טכנולוגיה ועסקים, הכריזה היום כי דורגה כמתמודדת עיקרית בתחום הלמידה הדיגיטלית במסגרת מודל ™Fosway 9-Grid היוקרתי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI