דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: הסודות – בהשראת הסרט – עולמן של חרדיות במדרשה– הצגה נוקבת ובועטת – בית צבי
ביקורת: הסודות – בהשראת הסרט – עולמן של חרדיות במדרשה– הצגה נוקבת ובועטת – בית צבי
חיים נוי 01/06/24 |  צפיות: 168

ביקורת: הסודות – בהשראת הסרט – עולמן של חרדיות במדרשה– הצגה נוקבת ובועטת – בית צבי

מאת חיים נוי

"הסודות" העולה בבית צבי היא הצגה כובשת ונוקבת, המסירה את הלוט מעל חייהן של בחורות חרדיות במדרשה בצפת. הדר גלרון כתבה את המחזה בהשראת תסריט הסרט שלה ושל אבי נשר. המחזה עוסק בצעירות חרדיות הכבולות לחוקי הדת השמרנים, נתונות למרות הדין והגברים , אהבותיהן הכמוסות יצריהן וסיפור התבגרותן בעולם שבו אסור לחלום מחוץ לחוקי הדת והמסורת.

הבמאית אלמה דישי פלאוטהצליחה ללהטט עם להקת שחקנים מוכשרת והתוצאה היא הצגה מרתקת, קולחתומפתיעה .

העלילה עוסקת בנעמי הס, בתו של דיין חרדי, המצליחה לשכנע את אביה לדחות חתונתה ולאפשר לה ללמוד במדרשה לבנות בצפת. חלומה החתרני הוא ללמוד בפרויקט סודי שיזמה בסתר ראש המדרשה ולהיות רב-אישה אורתודוקסית. נעמי היא עילוי תורני ומנהלת המדרשה, הרבנית דבורי, מסכימה לצרפה לתכנית. היא מפרה הבטחתה לאביה של נעמי, הדיין הס, להכין את הבת לחיי נישואין, לאחר פטירת אימה. היא מתנה זאת בכך שנעמי תהיה החונכת (החברותא) של מישל, נערה סוררת מצרפת שנכשלת בכול ומאחוריה סוד אפל שגרם לה להגיע למדרשה. הקשר בין הבנות מוביל אותן למחוזות אסורים, עיסוק בתורת הנסתר ואפילו ליחסים ביניהן.

ההצגה שונה מן הסרט הנודע, נמוגה דמותה של הצרפתייה המסתורית וגם הסיום אינו זהה במיהות הדמויות הנישאות. כל זאת נוכח האופי התיאטרלי השונה מהסיפור הקולנועי. עם זאת, מדובר במחזה החושף את חיי הנשים הצעירות ואת עולמן הכמוס והגלוי.

גל מדמוני המוצלחת מגלמת את נעמי הס, בתו של הדיין, עילוי בתורה ובגמרא, פיקחית וסקרנית. גל מגישה לצופים דמות נפלאה ומרגשת.

אופיר סול שבבו מגלמת נפלא את מישל הנערה המרדנית הגוררת את נעמי למחוזות אסורים. אופיר גונבת את ההצגה ומשחקה הוא מהפנט ומוצלח במיוחד.

יובל רייס מצוינת בתפקיד הרבנית דבורי הלברשטטומשחקה מכובד ומדוד, מקצועי ותואם את התפקיד.

שגיא פומרנץ מגלם את ינקי מייזליש , כלי זמר וגם עוזר רוקח המתאהב במישל . משחקו של יניב הוא קולח ומשובח , בהחלט ראוי לתשבחות.

יובל פישפלד נוסן מגלם להפליא את הדיין הס ומשחקו משכנע וגם מרגש.

נועה באיער נהדרת בתפקיד שיינה, תלמידה במדרשה, הבולסת חטיפים, תוססת, מארגנת ועוזרת ומייחלת לאביר לבבה. הביצוע שלה לתפקיד מוצלח מאוד.

בר בנימין מגלם את מיכאל, ארוסה של נעמי ומשחקו הוא יפה מאוד , מגלם באורח מעולה את הארוס הדחוי והקטע בו הוא תוקף את ארוסתו תואם לחלוטין את מהות התפקיד, שבו דעת הגברים היא השלטת.

לי בלישה טובה מאוד כמירי כהן, הנערה שחוזרת בתשובה ומגיעה למדרשה לספוג אורח חיים חרדי. משחקה הוא יפה מאוד ומרטיט במיוחד בקטע שבו היא פוגעת בעצמה.

ניצן ליבוביץ' מגלמת היטב את ברכה הלמדנית ומגישה משחק ראוי ומשובח .

הבמאית אלמה דישי פלאוט הצליחה לארוג הצגה מרשימה , שזורה בקטעים מקוריים ומיוחדים. כל השחקנים נמצאים כל הזמן על הבמה ולצידה,ממתינים לתורם להציג וגם מתערבים בברכות הקולקטיביות הנאמרות לפי הצורך.

רועי ואטורי עיצב אתהתפאורה הפרקטית והמקסימה והמאופיינת בארון ספרי קודש ענק ובו טמונים מעברים ודלתות . זהר אלמליח עצבה את התלבושות המסורתיות והיפות. אפי שושני אחראי למוזיקה הקסומה. דניה זמר עצבה את התאורה הראויה. גילי גבל אחראית לתנועה היפהפייה.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום- יוסי צבקר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
רמות המתח הנפשי צונחות ברחבי העולם, אך היקף החוויות השליליות עולה בארצות הנמצאות במשבר
בשנת 2023 העולם היה נגוע בסכסוכים - המלחמה בין אוקראינה לרוסיה נמשכה בזמן שמלחמה חדשה פרצה בין ישראל לחמאס - אך העולם היה גם במקום טוב יותר מבחינה רגשית לעומת שיא מגיפת הקורונה.

סקר של חברת FreedomPay וחברת Toast חושף את סדרי העדיפויות המובילים של אנשי אירוח ארגוניים: אבטחת נתונים, אינטגרציה והפעלת צמיחה
אינטגרציה ותמיכת לקוחות מופיעים כגורמים מכריעים בהעדפות בתי העסק עבור פתרונות תשלום

פסגת FII PRIORITY ריו דה ז'ניירו הסתיימה עם דיונים מרכזיים על צמיחה כלכלית גלובלית וקיימות
היום השלישי והאחרון של פסגת FII PRIORITY בריו דה ז'ניירו הסתיים בדיונים מרכזיים על צמיחה כלכלית גלובלית וקיימות. הפסגה, שאורגנה על ידי מכון FII, משכה כמעט 1,500 מנהיגים, יזמים ויזמים גלובליים שהשתתפו ביותר מ-65 מפגשים

נשיא ברזיל לולה פותח את פסגת FII PRIORITY הראשונה בריו דה ז'ניירו, פסגה לבחינת בניית סדר עולמי חדש תוך מתן עדיפות לכבוד לכולם
פסגת FII PRIORITY בת שלושת הימים באמריקה הלטינית, המופעלת על ידי מכון FII, החלה ביום שלישי במלון קופקבנה פאלאס בריו דה ז'ניירו. האירוע, שיכנס בכירים גלובליים, יחד עם מנהיגים עסקיים ממגזרים שונים, יתמודד עם סוגיות בוערות תחת הנושא "השקיעו בכבוד".

Allecra Therapeutics ו-Acino חתמו על הסכם רישוי ואספקה ​​בלעדיים עבור EXBLIFEP®, האנטיביוטיקה החדשנית
Allecra Therapeutics ו-Acino חתמו על הסכם רישוי ואספקה ​​בלעדיים עבור EXBLIFEP®, האנטיביוטיקה החדשנית של Allecra באזור מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ ודרום אפריקה

OPEN Health ו-fusion מכריזות על שותפות לאספקת תקשורת מבוססת בינה מלאכותית בתחום הבריאות
OPEN Health, ספקית גלובלית מובילה של תקשורת מדעית, HEOR וגישה לשוק, מעורבות מטופלים וייעוץ, הודיעה היום על שותפות עם fusion, ספקית פתרונות חדשניים של בינה מלאכותית ולימוד מכונה שתעבוד באופן בלעדי עם OPEN Health

מועד סופי למשקיעי LNC: רוזן, משרד עורכי דין מהשורה הראשונה, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation להבטיח ייעוץ
מועד סופי למשקיעי LNC: רוזן, משרד עורכי דין מהשורה הראשונה, מעודד את משקיעי Lincoln National Corporation להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב של 24 ביוני בתביעה ייצוגית בניירות ערך – LNC

הודעה על הצעת הסדר ותוכנית הקצאה הכוללת רוכשי מניות רגילות של Perrigo מ-21 באפריל 2015 עד 2 במאי 2017
הודעה על הצעת הסדר ותוכנית הקצאה הכוללת רוכשי מניות רגילות של Perrigo מ-21 באפריל 2015 עד 2 במאי 2017 ובעלי מניות רגילות של Perrigo מיום 12 בנובמבר 2015

Kolmar BNH מחזקת את יכולת התחרות הגלובלית באמצעות פונקציונליות כפולה של HemoHIM
Kolmar BNH (KOSDAQ: 200130), יצרנית פיתוח מקורי (ODM) של מוצרי מזון פונקציונליים ובריאותיים, מחזקת את מיצובה בשוק באמצעות קבלת אישור לפונקציונליות נוספת של HemoHIM, תוסף בריאות מוכר בקוריאה.

Mary Kay Inc מציגה ממצאים חדשים בתחום טיפוח העור והשימוש בכלי חישוב לזיהוי רגישות העור
מרי קיי Mary Kay Inc., חברה גלובלית ומובילה בתחום החדשנות של טיפוח העור, חשפה לאחרונה את התוצאות של שני מחקרים פורצי דרך: טיפול נוגד חמצון בעל יכולת לטשטש את ההשפעה הגלויה של זיהום אוויר ושל הזדקנות על עור האדם; וכן התמקדות ביישומי כלי חישוב לצורך ניבוי מדוייק של הבטיחות ושל התגובה הפוטנציאלית של עור האדם לחומרים קוסמטיים שונים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI