ביקורת: גלנגרי גלן רוס – כרישי נדלן בעבודה – משחק משובח החושף את מכונת הכסף – תיאטרון חיפה
נכתב על ידי: חיים נוי
תאריך: 07/07/16

ביקורת: גלנגרי גלן רוס – כרישי נדלן בעבודה – משחק משובח החושף את מכונת הכסף – תיאטרון חיפה

מאת חיים נוי

אם אתם בעיצומה של עסקת נדל"ן או מתכננים כזו, לא בטוח שכדאי לכם לצפות בהצגה החדשה " גלנגרי גלן רוס – מכונת הכסף" מאת דיוויד מאמט, שגרפה פרסי טוני ופוליצר והעולה בתיאטרון חיפה. מצד שני, אם אתם בעיצומה של עסקת נדל"ן או מתכננים כזו, יתכן מאוד שדווקא כדאי מאוד שתחושו ואף רצוי שתצפו בה ושם, ודאי, תפגשו לצידכם, עוד כרישי נדל"ן מחייכים בהנאה. שכן, המדובר במחזה מריר-מתוק הלוקח אותנו לגיחה קצרה ואימתנית אל מאחורי הקלעים של עולם העסקאות בנדל"ן וחושף כמה אמיתות או סודות מבפנים. לא בטוח שתאהבו אותם, אבל כדאי מאוד שתדעו את כל האפשרויות.

המחזאי דיוויד מאמט עבד בעצמו במשרד נדלן בשנות ה-60 המאוחרות. הוא כתב את המחזה ב-1982 והפרמיירה בלונדון הייתה ב-1983 ושנה אחר כך בברודווי. ההצגה רצה שם שנה ובדרך קטפה מספר פרסי טוני. לפני 8 שנים לערך חזרה לשם ההפקה והפעם עם השחקן הידוע אלן אלדה ושוב זכתה בטוני, בפוליצר, בפרס אוליבייה ועוד פרסים.

המחזה שבכלל אינו משקף את עולם הנדלן המוסרי והישר בארצנו, למשל, מציג את המציאות האכזרית של הכלכלה החופשית באור ביקורתי .מאמט עיבד בשעתו את המחזה גם לסרט מצליח עם ג'ק למון, אל פצ'ינו, קווין ספייסי , אלק בולדווין ועוד.

אנשי הנדלן שעל הבמה הם שועלים ותיקים וחלקלקים. הם לובשים חליפות ועונדים שעונים יוקרתיים, מצוידים באופניים ומקווים לבונוס של קדילק.

הבמאי משה נאור, שהוא גם המנהל האמנותי של התיאטרון, היטב ללהטט עם חבורת השחקנים הותיקה והמוצלחת והתוצאה היא הצגה קולחת ומותחת, חביבה, עניינית ולא מסורבלת, הפוקחת אור על עסקאות נדלן ושיווק בכלל.

קטעי הפתיחה קצת איטיים ואולם בחלק המתרחש במשרד הנדלן – הקצב הוא זורם ושוצף.

שמות הגיבורים על הבמה ובתכנייה מעט שונים וייתכן כי הם קרואים בשמות הפרטיים, אולם אין הם מוזכרים בתכנייה.

רמי הויברגר כרומה, איש הנדלן הותיק, הרואה כיצד מתפוגגת לה עסקת מקרקעין שהוא עמל עליה בשכנוע גבר צנום וכנוע לאשתו, מפגין משחק מעולה. רמי כאיש המכירות השנון והמשופשף הוא שחקן מדהים. משחקו הוא מצוין והוא שוחה על הבמה בכישרון רב ואין ספק שהוא אחד מהמעולים בשחקנים.

דב גליקמן כביילן גונב את ההצגה בזכות משחק מופלא ומשובח. גליקמן מדגים כשרון רב בתורת השכנוע מהסוג המנג'ס וסופו של עניין ראוי לצפייה בלבד.

ישי גולן, כלקוח התמים, מרשים בדמות האפיזודית שהוא מגלם. אין לו הרבה טקסט, אבל ההתנהלות שלו היא מיוחדת במינה. ניסיונו העקר לבטל את העסקה, "כי ככה האישה אמרה", נוגע ללב. תוך 3 ימי עסקים הוא יוכל כמובן לבטל את הצ'ק, אך הבעיה היא שהצ'ק כבר נפדה או שימי העסקים הפכו כבר מזמן לשבוע עסקים.

יעקב דניאל כוויליאמסון מנהל המשרד מוצלח והוא משחק כהלכה.

יואב בר לב כחוקר המשטרה ביילן מגלם את הדמות כהלכה ובצורה טובה מאוד. החוקר מגיע כדי לחקור מי פרץ למשרד וגנב את תיקי הלקוחות שעימם היו אמורים לערוך הסכמי רכישה.

מוריס כהן כארונוב איש הנדלן מגלם את התפקיד בכישרון רב ונעים.

דביר בנדק מגלם את מוס כנדלניסט המפתה את עמיתו לביצוע פשע, מצליח לעורר אמון בדמות שהוא מגלם. הוא חלקלק ומשחק טוב מאוד. דביר מגיש בית ספר למשחק משובח.

דורון אשכנזי אחראי לתלבושות הגברים האלגנטיות או העסקיות .יוסף אל דרור תרגם בהצלחה את המחזה ושזר בו את ניבולי הפה במידה ולפי העניין. כנרת קיש הציבה תפאורה פרקטית ומוצלחת של משרד וסביבתו .חני ורדי עצבהאת התאורה שבזקה אור במקומות הראויים וכהלכה. אלדד לידור אחראי למוזיקה המוצלחת.

גלנגרי גלן רוס הוא מחזה המאיר פינה מעולם אנשי התיווך והמכירות של הנדל"ן וכדאי שנכיר גם זווית זו, שהיא בהחלט לא מייצגת, אבל מבדרת מאוד.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 


 
אודות המחבר

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article49097.aspx