דף הבית חוק ומשפט נזיקין עו"ד לתאונות דרכים על חוק פיצויי תאונות דרכים
עו"ד לתאונות דרכים על חוק פיצויי תאונות דרכים
ליאור לויט 18/08/10 |  צפיות: 3393


מאת : עורך דין לתאונות דרכים ליאור לויט

מדי יום אנו שומעים לצערינו הרב על הקטל בדרכים ותאונות הן כאמורדבר שכיח. אולם לא רבים יודעים שהיום, לפי חוק, המעורבים בתאונות דרכיםזכאים לפיצויים.

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


עד שנת 1975 הפיצויים היוכפופים לדיני הנזיקין המסורתיים. זה הקשה על הנפגעים שכן הם נדרשו להוכיחכי הנתבע התרשל בכדי לזכות בתביעת הפיצויים. במידה והגורם לתאונה לא התרשל,או לא נמצא נזק, או אם הנזק נגרם ע"י הנפגע עצמו - מכאן שהנפגע לא היהרשאי לפיצויים.

ב 1975 נחקק עבור הנפגעים חוק פיצויים לתאונות דרכים,שהביא לרפורמה בנושא ונועד להבטיח כי כל מי שנפגע בתאונת דרכים - יפוצה.במקרה שכזה, הוטלה כל האחריות על הנהג המעורב בתאונה כלפי הנפגעים.
הרציונאלשעמד ביסוד החוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא פיצוי מהיר על כל נזקגוף שנגרם בתאונת דרכים, מתוך העיקרון של "לא הכול אך לכל".

איך מוגדרת תאונת דרכים על פי חוק?

תאונתדרכים מוגדרת בסעיף אחד של חוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים כך: "תאונת דרכיםהיא מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה;יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמובשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעועל-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסורלחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימושכאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי"

מה אינו מוגדר תאונת דרכים על פי החוק?

אםתאונת הדרכים התרחשה כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגוף אולרכוש של אותו אדם, והנזק נגרם ע"י המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשהעל השימוש ברכב המנועי - אין היא מוגדרת בחוק תאונת דרכים.

מי לא זכאי לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים  לפי החוק?

(1) מי שגרם לתאונת דרכים במתכוון.

(2)מי שנהג ברכב  תוך הפרת החוק לתיקון דיני העונשין (שימוש ברכב ללא רשות)ומי שהיה מצוי ברכב  תוך שהוא יודע שנוהגים בו בעת הפרת חוק.

(3) מי שנהג ברכב כשאין ללארשיון לנהוג בו, זאת לא כולל רשיון שפקע מחמת אי-תשלום אגרה.

(4) מי שהרכב שימש או סייע לו לביצוע פשע.

(5) מי שנהג ברכב ללא ביטוח או כשהביטוח שהיה לו לא כיסה את השימוש שלו ברכב.

(6)בעל או מחזיק רכב שהתיר לאחר לנהוג בו ללא ביטוח או כשהביטוח שיש לו אינומכסה את החבות הנדונה ושנפגע בתאונת דרכים שאירעה באותה נהיגה, בין בהיותוברכב ובין מחוצה לו.

חריגות -מקרים יוצאי דופן

* על זכאות נוהג בהיתר לתבוע פיצויים : סעיף 7א' - על אףהאמור בסעיף 7(5), מי שנפגע כשנהג ברכב בהיתר מאת בעליו או מאת המחזיק בו,ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח אינו מכסה את שימושו ברכב, והואלא ידע על כך ובנסיבות הענין גם לא היה סביר שיידע, יהא זכאי לתבוע פיצוייםמן הקרן כפי שזכאי לכך נפגע לפי סעיף 12(ב).

* על זכאות אילוהתלויים לתבוע פיצויים : סעיף 7ב'- תלויים בנפגע יהיו זכאים לתבוע פיצוייםלפי חוק זה גם אם הנפגע עצמו לא היה זכאי לכך לפי סעיף 7, ואם היו תלוייםבמי שנפגע כשנהג ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח או כשהביטוח אינו מכסה אתהחבות הנדונה, יהיו זכאים לתבוע כאמור מן הקרן.


הכותב הוא  עו"ד לנזיקין - ליאור לויט


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ליאור לויט

ליאור לויט - עורך דין לדיני נזיקין ונזקי גוף
הכל על דיני נזיקין ורשלנות רפואית
http://liorlevit.com



 


מאמרים נוספים מאת ליאור לויט
 
סקירת נושא פיצויים עונשיים ברשלנות רפואית
15/10/10 | נזיקין
אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתחום הניזיקין הוא גובה וסוג הפיצויים. יש להפריד בצורה ברורה בין פיצויים רגילים הניתנים על פי העיקרון התרופתי, שמטרתם לפצות את הנפגע על פי הנזק הישיר שנקבע לו, לבין פיצויים עונשיים, שנקבעים לא רק על פי הנזק, אלא גם על פי היבטים אחרים – ועל כך ארחיב במאמר זה.

תביעת לשון הרע תשובות ושאלות
09/10/10 | נזיקין
לשון הרע עשויה לפגוע במשרתו של אדם, בין אם היא ציבורית או אחרת, בעסק, משלח יד או מקצוע. כמו כן, לשון הרע מבזה אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו או נטייתו המינית.

ביטוח תלמידים בבית הספר
30/09/10 | נזיקין
לצערי, אלימות נוער תמיד בכותרות: ב- YNET דווח על שתי תקריות אלימות שאירעו בבתי ספר בארץ. הורים ששולחים את ילדיהם לבית הספר בתחושה כי הם מופקדים בידיים טובות, עשויים למצוא את עצמם עם הילד בחדר מיון לאחר שזה נפגע במקום שבו הוא אמור להיות בטוח.

עו"ד לתאונות דרכים על חוק פיצויי תאונות דרכים
18/08/10 | נזיקין
מדי יום אנו שומעים לצערינו הרב על הקטל בדרכים ותאונות הן כאמור דבר שכיח. אולם לא רבים יודעים שהיום, לפי חוק, המעורבים בתאונות דרכים זכאים לפיצויים.

תביעות לביטוח לאומי - מתי יש עילה לתביעה על התקף לב שנגרם בשל העבודה?
10/08/10 | נזיקין
לחץ ומתח בעבודה הם דבר המוכר לכולנו, כמו גם העובדה שרבים מאיתנו לוקחים את זה ללב - ותרתי משמע. אירוע לב במהלך העבודה הוא מתאונות העבודה השכיחות ביותר, גם אם לעיתים נדמה שאין קשר הדוק בין האירוע עצמו לפעילות בעבודה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI