דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דתות זמני היום בהלכה - כניסת שבת ויהדות
זמני היום בהלכה - כניסת שבת ויהדות
דוד כהן 14/10/10 |  צפיות: 4204

כל אדם יהודי וודאי מכיר את ההמתנה בכל שנה לתקיעת השופר בסיום הצום ביום כיפור, או את ההכנות לקראת כניסת השבת ויציאת השבת בכל סוף שבוע ואלו המקפידים על אורח חיים דתי וודאי מכירים את ההקפדה על זמני תפילות בכל יום וכך גם אם צריך לעצור בצד בדרך, ישנה חשיבות למילוי מצוות בשעות וזמנים מדויקים כולל תפילות שחרית, מנחה וערבית, כאשר כל אילו מתבססים למעשה על זמני היום בהלכה.

זמני היום שהוגדרו על פי ההלכה עוד בימים בהם עוד לא היו קיימות דרכי התקשורת ההמוניות של היום כמו רדיו, טלוויזיה או אינטרנט, מהווים עד היום את הבסיס למילוי מצוות רבות בהלכה, כאשר הזמנים השונים מתבססים באופן עקרוני על הזריחה והשקיעה. הזמנים השונים מגדירים את השעות המדויקות בהן יש לבצע מצוות מסוימות כמו סיום צום, הדלקת נרות וכדומה והן מגדירות גם את פרקי הזמן שבהם יש לבצע מצוות אחרות, כלומר את החלק ביממה שבו יש להשלים מצוות אחרות כמו זמן תפילה.

בדומה לתחומים אחרים ביהדות ובהלכה, גם כאשר זה מגיע לזמני היום ניתן למצוא פרשנויות שונות ומסורות שונות וכך למשל לשאלה מתי יודעים כי התרחש הנץ החמה יש שתי גישות. הראשונה זריחה אסטרונומית והיא זריחה הנחשפת אלינו בגובה פני הים מבלי להתייחס לדברים העלולים להסתיר את האופק כמו הרים וגבעות ואילו זריחה אחרת היא זריחה נראית וזו למעשה זריחה שבה אנו רואים בפועל גם חלק קטן מן השמש מעל לקו האופק בהתאם למקום שבו אנו עומדים וכך ניתן לדעת כי זהו הנץ החמה.

מעבר לזריחה או להנץ החמה גם לשקיעת החמה ישנה חשיבות בהלכה, כאשר גם בנוגע לשקיעה ישנן גישות אסטרונומיות ואחרות, אבל כך או כך מיד לאחר השקיעה מתחיל הזמן ההלכתי המוכר כזמן בין השמשות. זהו למעשה פרק הזמן שבין שקיעת החמה לבין הנץ הכוכבים, למעשה מין זמן ביניים כזה שיש לגביו לא מעט מחלוקות האם הוא שייך ליום שעבר או ליום שמתחיל.

על פי ההלכה השקיעה היא המעבר בין היום ללילה ומבחינת המצוות זהו זמן יציאת שבת וגם הזמן שבו מסתיים הצום ולכן ישנה חשיבות לדיוק בזמן על מנת שלא לשבור את הצום או לחלל שבת. מהסיבה הזו נהוג להחמיר על פי ההלכה וכך זמן בין השמשות תמיד יחשב לזמן של שבת או חג בו יש איסור מלאכה ומכאן גם נולד המנהג לחפש שלושה כוכבים צמודים בשמים לאחר השקיעה ורק כך ניתן לדעת כי זהו אכן הנץ הכוכבים וכי יצאה שבת או חג.

אחד מהזמנים החשובים בהלכה ובניהול זמני היום הוא חצות היום או חצות הלילה וזאת משום שלא מעט דיני הלכה תלויים בו. חצות היום או הלילה זו בעצם החלוקה של היממה על פי ההלכה ל- 12 שעות של יום מהנץ החמה ועד לשקיעת החמה ולאחר מכן עוד 12 שעות של לילה עד לזריחה הבאה. נקודת האמצע של כל אחד מן החצאים, כלומר סוף השעה השישית הן נקודת הזמן המוכרת כחצות היום או חצות הלילה.

חצות היום לדוגמא זהו הזמן אשר ממנו ניתן להתפלל תפילת מנחה ובימי שבת או חג החל מחצות היום מתחיל איסור המלאכה וזהו גם הזמן שבו מסתיימים חלק ממנהגי האבלות של תשעה באב. גם במקרה הזה מתוך החשש כי רבים לא ידעו את הזמן המדויק נהוג להמתין כ- 30 דקות נוספות לפני קביעת חצות היום, כאשר מן הצד השני חצות הלילה הוא הזמן שבו אומרים את תיקון חצות ועד לחצות הלילה צריך להתפלל תפילת ערבית.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דוד כהן

מיזם גרופ בניית אתרי מכירות באינטרנט עם שיווק באינטרנט להצלחת המכירות.



 


מאמרים נוספים מאת דוד כהן
 
מדריך מקיף לגיוס כישרונות ביוטק
26/04/24 | ניהול
תעשיית הביוטכנולוגיה מתפתחת ובגדול ובחברות ביוטק רבות נדרשים עובדים למשרות ותפקידים ראשיים וחשובים. המאמר להלן יעשה לכם סדר באופן גיוס עובדים חכם לביוטק כדי שתצליחו עם תהליך ההשמה בארגון.

על שעוני מייקל קורס לגברים ולנשים וההבדלים ביניהם
23/07/23 | אופנה
גם לגבר וגם לאישה, שעוני מייקל קורס אופנתיים ואלגנטיים עם פונקציונאליות מתקדמת. בואו לבחור את השעון שלכם.

ככה תבחרו שעון יד לכל אירוע ולכל סביבה
18/06/23 | אופנה
זהב או כסף, מחוגים או דיגיטלי, אלגנטי או ספורטיבי? ככה תתאימו את שעון היד שלכם לאירוע הקרוב.

גיוס עובדים בעסקים קטנים ובינוניים כחלק מהצלחת החברה
בעסק קטן ובינוני, הליך גיוס העובדים חשוב במיוחד. גיוס נכון יביא לעובדים מסורים שישארו בעסק לאורך זמן והצלחת העסק תגדל. קיראו כיצד לעשות את זה נכון.

גיוס עובדים שנעשה בצורה חכמה ומחזיק לאורך זמן
מהו גיוס עובדים, איך עושים השמה בצורה נכונה שתחזיק לאורך זמן ומדוע גיוס חשוב להצלחת העסק.

הכל על חנות וירטואלית באינטרנט - מהי חנות מקוונת, היתרונות שלה וטיפים להצלחה
כל מה שחשוב לדעת על חנות אינטרנטית. מהי בכלל חנות מקוונת? מה היתרונות שלה על פני חנות פיסית? איך להצליח במכירות בחנות הווירטואלית? הכנסו לקריאה.

תאורה לבית ובחירת מנורות לפי חדרים
ככה תשלבו תאורה לבית ולחדרים השונים בצורה חכמה, כדי ליצור אווירה נעימה, חמה ומלטפת.

מה אפשר למכור בחנות וירטואלית באינטרנט
האם כל מוצר ניתן למכור באינטרנט? האם המעבר מהעולם הפיסי לעולם הווירטואלי הוא פשוט יחסית? כיצד לעשות את המכירות באינטרנט לממירות יותר? למען הצלחת העסק שלכם בדיגיטל, הכנסו למאמר שמסכם את הנושא.

כל הדברים שצריך לקחת בחשבון בעת בניית חנות וירטואלית באינטרנט
קראו מדוע הקמת חנות וירטואלית הינה הכרח המציאות וחובה שבית העסק יקים אותה, ואיך להקים חנות אינטרנטית מצליחה.

רעיונות לפירסום עסקים באינטרנט
השלב הבא לאחר בניית חנות וירטואלית לעסק או אתר כלשהו, זה שיווק. השיווק יכול להתבצע באמצעות קידום אורגני, העלאת פודקאסטים, הפצת מאמרים, קמפיינים ממומנים ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI