דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר מערכת המשפט הצבאי
מערכת המשפט הצבאי
יעל בקר 20/10/10 |  צפיות: 2573

ניתן להגיד שבמדינת ישראל יש שתי מערכות משפט נפרדות, האחת אזרחית והשנייה צבאית. לכל אחת מהן יש את החוקים המיוחדים לה ואת אנשי המקצוע שלה. עברה שבוצעה בתוך המערכת הצבאית תיבדק על ידי מצ"ח והעבריין יישפט על ידי עורך דין צבאי. השאלה הנשאלת היא מי הוא אותו עורך דין צבאי?

עורך דין צבאי הוא אדם שעבר הכשרה והסמכה לעבוד בתחום. חשוב לציין שאדם העומד לדין צבאי רשאי לבחור את עורך הדין שלו בהתאם להשקפותיו, כל עוד לאותו עורך דין יש רישיון של עורך דין צבאי. הנאשם יקבל ייצוג מטעם הסנגוריה הציבורית או לחילופין סנגור הממונה על ידי הצבא. במקביל, לכל נאשם עומדת גם האפשרות לבחור בעורך דין צבאי פרטי. עורכי דין צבאיים מקבלים את הסמכתם מטעם ועדה מיוחדת המאשרת להם לפעול בתחום.

יש לזכור שצה"ל הוא צבא העם, ולכן הפשעים בהם מואשמים חיילים, נגדים וקצינים אינם שונים בהרבה מקרים מפשעים שבהם היו מואשמים בתור אזרחים. כאלו הם פשעים כגון עברות רכוש, אלימות מין וכד'. האישומים עלולים להיות קשים מאוד, והענישה בהתאם. מסיבה זו חשוב ביותר לקבל ייעוץ וייצוג של עורך דין צבאי טוב, בדיוק כמו שחשוב לקבל סיוע של עורך דין פלילי טוב במהלך משפט פלילי.

יש לזכור שלחיילים ישנה מערכת חוקים המיוחסת לביטחון המדינה, ואי שמירה על החוקים הללו יכולה להוביל אף היא למשפט צבאי ולעונש חמור ביותר. אולי הדוגמה הבולטת ביותר מהתקופה האחרונה למשפט שכזה היא הפרשייה של ענת קם.

חיילים אמונים לשמור על ביטחון מדינת ישראל ואסור להם בשום פנים ואופן לחשוף מידע סודי לגורמים לא מורשים, בין אם במודע ובין אם ללא כוונה לעשות זאת. כל חשיפה שכזו עלולה להוביל לשנים ארוכות של מאסר. יש לזכור שמדובר בסך הכול באנשים צעירים מאוד, שלא תמיד מודעים למעשיהם ולכן מעורבות של עורך דין צבאי טוב ומנוסה בהליך משפטי בתחום יכולה להציל את החיים של הילדים הללו.

עורך דין צבאי מלווה בעצם את מרשו לאורך כל הדרך, החל מייעוץ לפני חקירה ועד להליכי הסיום של המשפט. ייעוץ נכון לפני חקירה יאפשר לנאשם להגיע למשפטו עם עמדות מפתח טובות יותר. חשוב ביותר לפנות לעורך דין צבאי מנוסה בין היתר משום שאיש מקצוע טוב ידאג למנוע זליגה של רישום פלילי לא רלוונטי מהמערכת הצבאית למערכת האזרחית. כך למשל, אם חיילת הצטלמה עם אסיר כפות, היא יכולה להישפט על עברת משמעת צבאית, אך מבחינת המערכת האזרחית היא לא עברה על החוק. נכון, המעשה שלה אינו עולה בקנה אחד עם ערכי המוסר המקובלים, אך לחלופין היא לא צריכה לסבול בחייה המבוגרים על שטות שעשתה בצבא, ותפקידו של עורך דין צבאי לדאוג שזה לא יקרה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל בקר


 


מאמרים נוספים מאת יעל בקר
 
שירותי הסעות ציבוריים ופרטיים
האסוציאציות שמעלה המילה "אוטובוסים" הן לא תמיד בהכרח חיוביות. אולם איזו תהום רחבה פעורה בין האוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית לאלו שמסופקים על ידי חברת הסעות פרטית! אין כלל וכלל מקום להשוואה בין השניים.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

אפשרויות לחימום הבית
הקיץ כבר מאחורינו והחור, אוטוטו כבר כאן. זה בדיוק הזמן לחשוב על פתרונות לחימום הבית. חימום תת רצפתי הוא אופציה נהדרת, אך אינה זולה. על כך במאמר הבא.

קצת על לידה
אחד מהתהליכים המדהימים ביותר הוא הלידה. אין דבר שיכול להשתוות לזה. עם זאת, מדובר בתהליך מפחיד מאוד וכואב. הכל על לידה במאמר הבא.

טיפול בחיות מחמד
16/10/11 | חיות מחמד
אם יש לכם חיית מחמד בבית, ולא משנה אם מדובר בכלב, בחתול, באוגר או באיגואנה, מומלץ מאוד שיהיה לכם גם במקום נגיש שכולם יכירו גם מספר טלפון של וטרינר חירום. על תפקידו של וטרינר חירום במאמר הבא.

קצת על פלדות
מהי פלדה? הפלדה היא מתכת חזקה המיוצרת מברזל היציקה. פלדות נבדלות מברזל בתכולת הפחמן הנמוכה שיש בהן (בין 0.5% ל- 1.5%), עובדה אשר הופכת את הפלדות לעמידות יותר בפני מכות וזעזועים בהשוואה לברזל. לכן, אנו עדים ליותר ויותר מוצרים המיוצרים מפלדות ובאים לידי שימוש במגוון רחב של תעשיות ותחומים.

פטנטים שהומצאו על ידי נשים
המצאות פטנטים הם עולם גברי? לאו דווקא? במאמר שלפניכם המצאות ופטנטים שהומצאו על ידי נשים.

אפשרויות חימום הבית
לקראת החורף מאמר הסוקר את אופציות חימום הבית

קצת על מלגזות
על סוגי מלגזות ושימושיהם במאמר הבא
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI