דף הבית בידור ופנאי ספרות עריכה לשונית ודוברי השפה העברית
עריכה לשונית ודוברי השפה העברית
לאה חובל 28/02/11 |  צפיות: 3371

עריכה לשונית  ודוברי השפה העברית

כאשר אנו רוצים להופיע בפני אנשים, או כאשר אנו רוצים לכתוב משהו שאחרים יקראו, אנו צריכים ייעוץ לשוני. העניין הוא שאנו לא תמיד מבינים את החשיבות שיש ליועץ לשוני, משום שאנו הרי יודעים לדבר בעברית. הבעיה היא שהעברית אותה אנו דוברים היא אינה עברית תקנית לחלוטין, ואם אנו רוצים להישמע באוזני אחרים, אנו צריכים הכוונה על מנת שנוכל לדבר בשפה תקנית יותר, עם דגשים על הבעיות שיש לנו בשפה.

ייעוץ לשוני, שירה, ומה שביניהם

אחד התחומים שבהם יועץ לשוני הוא עניין נדרש, זהו תחם הזמר.

כאשר אנו מבקשים לשיר, אנו צריכם לדעת שהקהל שמאזין לנו לא אוהב רק את הלחן, אלא גם את המילים ועלינו כזמרים לדעת כיצד להגות את המילים כמו שצריך.

לשם כך אנו חייבים עורך לשוני שיבהיר לנו איך מבטאים מילים מסוימות.

ההיסטוריה של הזמר העברי מלאה בשירים שלא עברו עריכה לשונית ולא קיבלו ייעוץ לשוני ועד היום אנו שומעים את ההקלטות של השירים עם טעויות ההגייה של הזמרים.

ייעוץ לשוני חייב להיות מקובל על זמרים מפורסמים כמו על זמרים בתחילת דרכם. אולי זמרים יודעים לשיר, אך להגות מילים הרבה מהם בהחלט צריכים ללמוד...

ייעוץ לשוני למען הביטחון העצמי

ללמוד שפה חדשה זהו עניין לא קל ואם ישנם עולים חדשים שלמדים את השפה העברית, הם צריכים ללמוד את המילים בהגייה הנכונה שלהם, ולכן ייעוץ לשוני נכון לשימוש גם באולפני הקליטה. כאשר מורה לעברית מלמד את תלמידיו מילים שלא נהגות כמו שצריך, ללא ייעוץ לשוני נכון ומתאים, הוא יכול להשאיר את העולים כאזרחי המדינה עם שפה קלוקלת משהו. נכון שבעיות השפה אינן רק בהגיית המילים, אך ייעוץ לשוני נכון הוא גם עניין חינוכי לכל דבר ועניין.

לחקור את הנושא של ייעוץ לשוני

רבים מדברים על שימור המסורת היהודית ועל מקומו של עם ישראל כעם הספר בין אומות העולם, והמחשבה על המעמד מחייבת רבים מאיתנו כן לחשוב על ייעוץ לשוני כעל נושא שיש לחקור אותו. אמנם רבים מאיתנו מסתמכים על היחידים בכל דור שימשיכו לשמר את המסורת, ולעומת זאת אף פעם אי אפשר לדעת כיצד תיראה ותישמע השפה העברית עוד שנים רבות מעכשיו.רוח הזמן יכולה לשנות גם את העברית, לאחר אלפי שנים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 לאה חובל


 


מאמרים נוספים מאת לאה חובל
 
עריכה לשונית במקביל לכתיבה
28/02/11 | ספרות
כאשר כותב מנסח את דבריו על הדף בצורה ייחודית ביותר שלו, הוא לא תמיד שם לב לעובדה שהוא כותב בצורה שיכולה להתפרש בדרך מסוימת, או השימוש במילים במקומות מסוימים יכול להיות בעייתי ועוד.

עריכה לשונית
28/02/11 | ספרות
כאשר אנו מדברים על עריכת תוכן אנו מתכוונים לכך שהעורך לוקח טקסט קיים ועורך אותו מחדש. עריכת תוכן שונה משכתוב תוכן. המילה שכתוב מורכבת בעיקרון משתי מילים – שינוי+ כתוב

עריכת מאמרים בעידן האינטרנט
כיום יש רבים שכותבים מאמרים לאינטרנט. הרשת מוצפת בטקסטים חדשים שעולים בכל רגע נתון ומחליפים טקסטים. במקביל לכתיבת מאמרים, חייבת גם להיות עריכה לשונית למאמרים.

עריכה לשונית ודוברי השפה העברית
28/02/11 | ספרות
כאשר אנו רוצים להופיע בפני אנשים, או כאשר אנו רוצים לכתוב משהו שאחרים יקראו, אנו צריכים ייעוץ לשוני. העניין הוא שאנו לא תמיד מבינים את החשיבות שיש ליועץ לשוני, משום שאנו הרי יודעים לדבר בעברית.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI