דף הבית רפואה ובריאות רפואה אירוע מוחי והשינויים בתפקוד האדם כתוצאה ממנו
אירוע מוחי והשינויים בתפקוד האדם כתוצאה ממנו
אביב יועצים 08/04/13 |  צפיות: 3269

אירוע מוחי (הקרוי גם שבץ מוחי) יכול להתרחש אצל אנשים אשר נמצאים בקבוצות הסיכון כגון אלה החולים ביתר לחץ דם, חולי סכרת, בעלי כולסטרול גבוה, אנשים שמעשנים ועוד. נמצא כי בעלי יתר לחץ דם הם אלה השייכים לגורם הסיכון העיקרי.

האדם שחווה שבץ מוחי יכול למצוא את עצמו עובר שינויים בתפקוד, בהתאם לאזור שנפגע במוח. השינויים עלולים להשפיע משמעותית על חייו ועל חיי משפחתו וחבריו. רבים מהשינויים ניתנים לטיפול ארוך טווח שיכול לשפר את מצבם. אבל יחד עם זאת חשוב לדעת כי לרוב, השינוי הוא בלתי הפיך ועלול להיגרם נזק לכל החיים.

אירוע מוחי עלול לגרום לשישה שינויים עיקריים שרצוי להכיר אותם:

1. שינוי בתנועה: האדם עלול לקבל שיתוק במקרה הגרוע, והוא יכול לחוות רפיון או חולשה בשרירים לעיתים רק בצד אחד של הגוף. דבר זה עלול להוביל לקושי בהליכה, בקורדינציה בישיבה וביציבות הגוף. לעיתים יתכן גם קושי באכילה.

2. היכולת לתקשר עם הסביבה: המוח עובד בצורה מוצלבת. כאשר יש פגיעה בצד השמאלי של המוח היא תתבטא בצד הימני של הגוף ולהיפך. במקרים של פגיעה בצד השמאלי של המוח תתכן פגיעה ביכולת לתקשר ולהבין את הנשמע. האדם שחווה את האירוע לעיתים לא יבין מילים מוכרות ובסיסיות, יתקשה בשמותיהם של הסובבים אותו והמוכרים לו, יתקשה בקריאה ובכתיבה ולמעשה כל יכולת התקשורת שלו תפגע.

3. ירידה בתחושת חלקי הגוף: אם האזור שנפגע באירוע הוא זה האחראי על רמות התחושה בגוף, האדם עלול להרגיש כאבים, תחושות של חום או קור בלתי מוסברות, תחושות נימול ועוד.

4. פגיעה בהתמצאות: אירוע מוחי עלול לגרום לקושי בהתמצאות. האדם שחווה את האירוע יתכן ולא ידע מהי תקופת הזמן בה הוא נמצא, לא ידע לזהות את ימי השבוע או את השעה. בנוסף, יכולת ביצוע הפעולות הפשוטות היומיומיות יכולה להיפגע.

5. פגיעה רגשית: אדם שחווה אירוע מוחי ימצא את עצמו עם סימנים ברורים של דיכאון וחרדה. הוא עלול לחוות התפרצויות בכי, עצב רב, ירידה במשקל ובתיאבון, חוסר עניין לביצוע פעולות יומיומיות מאחר והקושי לבטא את עצמו באופן בו הוא ידע קודם הוא גדול והוא איננו יודע כיצד להתמודד איתו.

6. איבוד ה"אני": יש להבין כי אדם שחלה וחווה אירוע מוחי עובר משבר נפשי גדול מאד. מאדם פעיל ואנרגטי לרוב, הוא הופך לאדם בלי יכולות חברתיות, יכולת התקשור הסביבתי שלו נפגעת, הוא מאבד את מקום העבודה שלו מאחר ואיננו יכול לעסוק בה עוד, הוא הופך לאדם תלותי בסביבה הנזקק לעזרה סיעודית. לכן אדם זה יחווה תחושת אבל קשה, רגשות כעס ולעיתים איבוד עשתונות.

לסיכום, אדם שחווה אירוע מוחי יכול להיפגע בצורה בלתי הפיכה במספר אזורים בגוף. חשוב לקבל עזרה מקצועית על מנת שמצבו של החולה לא יחמיר הן גופנית והן נפשית, ולנסות ולשפר ככל שניתן את מצבו על מנת להקל עליו ועל הסובבים אותו.

***

מוגש בחסות ביונס - החופש לנוע. המערכות המתקדמות בעולם לשיקום התנועה


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אביב יועצים


 


מאמרים נוספים מאת אביב יועצים
 
אירוע מוחי: איך מוצאים עניין מחודש בחיים אחרי שבץ?
מה עושים כאשר אדם אהוב עליכם, שעבר שבץ מוחי, מרים ידיים לחלוטין ושוקע בחוסר אונים ובדיכאון? איך אתם, קרובי המשפחה הדואגים, אמורים לעודד אותו להמשיך במלוא המוטיבציה בתהליך השיקום?

עורך דין תעבורה: בני נוער ותאונות
בשעה טובה הילד שלכם קיבל רישיון. אתם שמחים בשבילו, אבל עמוק בלב מלאים בחששות. אתם לא לגמרי פרנואידים. מחקרים מראים כי בני נוער מעורבים בהמון תאונות קשות. מדוע? בואו ונבחן את הסיבות לכך.

עורך דין תעבורה: אילו הסחות דעת עלולות לסכן אתכם בנהיגה?
אחד הגורמים לתאונות דרכים הוא נהיגה בהיסח דעת. ומה נחשב לגורם מסיח דעת? כל מה שמונע מכם לתפעל את המכונית ולהתרכז בנהיגה. לפניכם כמה גורמים שפוגעים בריכוז שלכם בזמן נהיגה.

עורך דין תעבורה: איך מזהים נהג שיכור?
למרות האכיפה הנוקשה של המשטרה, עדיין יש נהגים שיכורים רבים שעולים על כבישי ישראל בלילות. איך תזהו נהג שיכור? הסימנים הבאים יסייעו לכם לזהות אותו, כך שתוכלו להתרחק ממנו.

קירות גבס: מדוע כדאי לשפץ את הבית?
02/07/13 | שיפוצים
שיפוצים הם עניין שכרוך, בהרבה מקרים, באי נוחות ובהוצאה כלכלית לא קטנה. במידה ואתם מתלבטים אם לשפץ את הבית או לא, ריכזנו לכם מספר סיבות שבגללן בכל-זאת שווה לשפץ.

חסרונות של הרכב מוסיקלי לעומת תקליטן
עומדים להתחתן? מזל טוב! מתלבטים לגבי המוסיקה שתשמיעו בחתונה? משתעשעים ברעיון לקחת הרכב מוסיקלי? לפניכם שלוש אופציות מוסיקליות של מוסיקה לאירועים, שתוכלו לבחור מביניהן.

טיסות וטיולים: איך חוסכים בהוצאות בחופשה בחו"ל?
ברגע שהילדים יוצאים לחופש הגדול, כל המשפחות מתחילות לתכנן את חופשת הקיץ בחו"ל. חשוב לזכור שחופשה לחו"ל היא הוצאה גבוהה. מה תוכלו לעשות כדי לחסוך בעלות החופשה שלכם בחו"ל?

דיאטה: מדוע רוב הדיאטות נכשלות?
מחקרים מראים שרוב הדיאטות - סופן להיכשל. מסתבר שלאנשים קשה להתמיד בדיאטה לאורך זמן. מה רוב האנשים מתקשים להחזיק מעמד בדיאטה?

אירוע מוחי: איך מתמודדים עם הדיכאון
דיכאון אחרי אירוע מוחי (אפילו אירוע מוחי קל) הוא תופעה שכיחה למדי. במידה וגם אתם מנסים להתמודד עם דיכאון אחרי שעברתם אירוע מוחי, או שאחד מאהוביכם סובל מדיכאון, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים.

גירושין: חמישה דברים שלא כדאי לעשות כאשר מתגרשים
זה לא מפתיע בכלל שאנשים רבים עושים אינספור טעויות כשהם מתגרשים. לפניכם כמה טיפים לדברים שכדאי להימנע מהם כשאתם מתגרשים. טיפים אלו יחסכו לכם הרבה כאבי ראש, ייסורי מצפון וחרטות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI