דף הבית אימון אישי התמודדות עם מצבי לחץ 5 מיתוסים על חרדת בחינות
5 מיתוסים על חרדת בחינות
אתי בר לב 02/06/13 |  צפיות: 13405

מיתוס מס' 1. חרדת בחינות היא בעיה של תלמידים בלבד (כלומר, ברגע שאתם מחוץ לבית ספר, חרדת המבחנים כבר אינה רלוונטית אלייכם).

טעות: למרות שחרדת בחינות משפיעה על פי ההערכות רק כ-30% מהילדים בגיל בית הספר ובני הנוער, ועל אחוז דומה בקרב תלמידי המכללות, גם אלו שאינם תלמידים אינם חסינים מפני ההשפעות שלה.  למעשה, חרדת מבחנים יכולה לגלות כמה מההשלכות ההרסניות ביותר שלה דווקא אחרי שתסיימו את הלימודים. אנשי מקצוע רבים בתחום הרופאה, המשפטים, המדעים ואחרים יודעים זאת ממקור ראשון. למעשה, אנשים רבים שלא טיפלו בחרדת הבחינות מצאו את עצמם מוותרים על הקריירה לה הם שאפו, ומצאו את עצמם עוסקים בקרירות פשוטות יותר שדרשו מהם פחות.

אחרים דווקא המשיכו בנתיב הקריירה הנבחרת שלהם, אבל בסופו של דבר מצאו קושי להתקדם במקצועות שלהם. הם עשויים למצוא את עצמם נאבקים עם ראיונות עבודה חשובים שעשויים להוביל לקידום הקריירה, או שהם עלולים להיכשל בבחינות חובה (למשל, בחינות לשכה, בחינות רישוי וכו'). בנוסף למבוכה המקצועית, כשלים אלה יכולים גם להשאיר צלקות אישיות לאורך זמן.

מיתוס 2. חרדת בחינות אינה משפיעה על אנשים עם רמת משכל גבוהה.

טעות: גם אנשים מבריקים עלולים ללקות בחרדת בחינות. עם זאת, אנשים עם חרדת בחינות נמצאים בעמדת נחיתות משמעותית בהשוואה לבני גילם שאינם לוקים בחרדת בחינות. מחקר שנערך בשנת 1988 מצא, כי  חרדת מבחנים משפיעה על ביצועים אקדמיים אצל כל רמות התלמידים. מחקר נוסף שנערך בשנת 2005 מצא, כי שני שליש מהתלמידים שסובלים מרמה נמוכה של חרדת בחינות קיבלו תוצאות טובות יותר מתלמידים הסובלים מחרדת מבחנים ברמה גבוהה. באופן ברור, בנוף התחרותי של היום, חרדת מבחנים שאינה מטופלת יכולה לעכב את ההצלחה באופן משמעותי.

מיתוס 3. חרדת בחינות היא בעיה אינדיבידואלית שדורשת פתרון אינדיבידואלי.

טעות: למרות שטיפול בחרדת בחינות מתנהל לרוב באופן אישי, אפשר לעיתים למצוא תועלות רבות דווקא בטיפולים מבוססי קבוצה. התערבויות מבוססות התנהגותית הכוללות למשל בחינות דמה יכולות להיות יעילות במיוחד. גם שיתוף פעולה עם חברים ובני משפחה הסובלים מחרדת בחינות יכול לעזור לפתרון הבעיה.

מיתוס 4. חרדת בחינות היא רק "בראש שלך".

טעות: למרות שחרדת בחינות מתקיימת בראש שלך, יש לה מרכיב פיסיולוגי חזק המשפיע על הגוף כולו. תסמינים נפוצים כוללים בחילות, כאבי בטן, שלשולים, הזעת יתר, קשיי נשימה, סחרחורת, דופק מהיר,  כאבי ראש ויובש בפה. סימפטומים אלו יכולים להידמות (או להיות קשורים) להתקפי חרדה במלוא מובן המילה. סימפטומים קוגניטיביים של חרדת בחינות הם לא נעימים באותה המידה וכוללים פחד מכישלון, חוסר יכולת להתרכז, חשיבה פסימית ובלק-אאוט.

מיתוס 5. אי אפשר להתגבר על חרדת בחינות.

טעות: ניתן לטפל בחרדת בחינות באמצעות טיפול מתאים, אבל אם היא אינה זוכה לטפול מתאים היא תעלם לעיתים נדירות בלבד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אתי בר לב

אתי בר לב, מנכ"לית Naturax.co.il - ערכה לטיפול בלחץ וחרדת בחינות



 


מאמרים נוספים מאת אתי בר לב
 
מחקר: אם תכיר את הלחץ הוא יוכל לעזור לך
מחקר חדש קובע כי תופעות פיזיולוגיות של לחץ דווקא יכולות להקל על אנשים שנושאים נאום או נותנים הרצאה

גם הזמרת שר סבלה מפחד במה
02/06/13 | מוסיקה
מסתבר, כי גם הזמרים והשחקנים המפורסמים ביותר עשויים לסבול לעיתים תכופות מפחד במה וחרדת ביצועים. לאחרונה, ג'ונתן נייט, סולן להקמת הבנים "ניו קידס און דה בלוק", נטש את הבמה באמצע הופעה ולאחר מכן צייץ בטוויטר שלו כי גם הוא סובל מהתופעה.

10 טיפים לטיפול בפחד במה
מיליוני אנשים מסביב לעולם סובלים מחרדת ביצוע, הידועה גם בכינוי האחר שלה "פחד במה". להלן 10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על הפחדים שלך ולזרוח על הבמה, על המגרש, או על דוכן הנואמים.

האם אפשר לטפל בחרדת בחינות?
דוקטור דניאל הול מהמרכז הרפואי המוערך, מאיו קליניק, מספק מספר עצות שעשויות לעזור לך להתגבר על חרדת בחינות.

5 מיתוסים על חרדת בחינות
היא פוגעת רק בסטודנטים, ומאיימת רק על תלמידים שאינם חכמים. חמישה מיתוסים על חרדת בחינות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI