דף הבית חוק ומשפט ירושה המדריך המקוצר למינוי בן ממשיך במשקים
המדריך המקוצר למינוי בן ממשיך במשקים
רגב אלקיים 03/12/14 |  צפיות: 12725

ברבות מהאגודות השיתופיות בארץ, הזכויות במשקים במושבים/אגודות חקלאיות מוסדרות במסגרת של חוזה שכירות (משבצת תלת-צדדי) {להלן: "החוזה המשולש"}, כאשר הצדדים לחוזה הנם מנהל מקרקעי ישראל (הבעלים של המקרקעין), הסוכנות היהודית (הגוף המיישב מטעם המנהל) והאגודה החקלאית בכל מושב.
החוזה המשולש מתחדש אחת לשלוש שנים ומסדיר את היחסים בין הצדדים לו, ובין היתר קובע, כי זכויות המתיישבים במשקים הנן זכויות "בר רשות" בלבד, ואינן זכויות בעלות או חכירה.

בסמוך לקום המדינה, החקלאות היתה ערך לאומי, והמוסדות המיישבים גיבשו את התנאים באשר להעברת הזכויות במשק במטרה להשאיר את המשק החקלאי כיחידה משקית אחת שאינה ניתנת לחלוקה או לפיצול.

המוסדות המיישבים קבעו עוד, כי הזכויות במשקים יעברו אך ורק מכוח החוזה המשולש, וכי על המתיישבים/ברי הרשות לקבוע עוד בחייהם מי מילדיהם יירש את המשק בבוא היום. בן זה זכה לכינוי הרשמי של המוסדות המיישבים "בן ממשיך".

על פי כללי המנהל, הבאים לידי ביטוי גם בחוזה המשולש, כאשר נפטר הורה שהוא בר רשות ואין לו בן זוג, הזכויות עוברות לבן ממשיך (!)

לצורך מינוי 'בן ממשיך', על ההורים (בעלי הזכויות במשק) והבן הממשיך המיועד לפנות לאגודה החקלאית, ולבקש את מינוי הבן כ-'בן ממשיך', כאשר מינוי הבן הממשיך חייב לקבל את אישור האגודה בכתב.

לאחר קבלת אישור האגודה, על בעלי המשק והבן הממשיך לפנות לסוכנות היהודית בבקשה למנות את הבן כ-'בן ממשיך', ועליהם להמציא לסוכנות היהודית את המסמכים הבאים:

·  צילום תעודת זהות של הבן הממשיך.
·  פרוטוקול האגודה המאשר את קבלת הבן הממשיך.
על הפרוטוקול להיות חתום בחותמת אגודה מקורית בצירוף שתי חתימות מקוריות של מורשי חתימה באגודה. תשומת לב, כי תוקף אישור האגודה הנו לחצי שנה בלבד.
·  מכתב ממזכירות האגודה המאשר את הנאמר בפרוטוקול.
גם במקרה זה תוקף אישור המזכירות הנו לחצי שנה בלבד.
·  ככל וקיים צו מניעה של המנהלה להסדרים חקלאיים (המשקם) – חובה להציג אישור המשקם על ביטול צו המניעה.
·  חתימה על מסמכים המסופקים ע"י הסוכנות היהודית כדוגמת : הצהרה והתחייבות המתיישבים לבן ממשיך, הצהרת הבן הממשיך ומינוי בן ממשיך.
·  התחייבות להעביר את ההסבר על משמעות המינוי לבעלי הזכויות, מאומת על ידי עורך דין – מסמך המסופק ע"י הסוכנות.
·  מילוי שאלון למועמדים – שאלון המסופק ע"י הסוכנות.
·  תשלום לסוכנות בגין דמי טיפול בבקשה.

לאחר השלמת המצאת המסמכים חתומים ומאומתים כנדרש לידי הסוכנות, קיים מסמך נוסף (בן עמוד אחד) שכותרתו "הצהרה והתחייבות המתיישבים" המסופק ע"י הסוכנות היהודית ועליו חותמים כל הגורמים הרלוונטיים למינוי בן ממשיך: בעלי המשק, הבן הממשיך, האגודה, הסוכנות היהודית והמנהל.

המנהל חותם על המסמך הנ"ל רק לאחר חתימות כל יתר הצדדים, ועם חתימת המנהל, מינויו של ה-'בן הממשיך' נכנס לתוקף על כל הזכויות והחובות.

ראוי להדגיש, כי ללא אישור כל הגופים המצוינים לעיל, ל"בן הממשיך" אין מעמד משפטי ואין זכויות של בן ממשיך.

משמעות הדבר, כי לאחר פטירת בעלי המשק, הזכויות במשק לא יעברו לידי הבן הממשיך מתוקף היותו בן ממשיך, אלא הזכויות במשק עוברות בהתאם לעקרונות הקבועים בסעיף 114 לחוק הירושה התשכ"ה – 1965.

לסיכום מאמר זה יצוין, כי הליך מינוי בן ממשיך טומן בחובו בעיות רבות כדוגמת: אי קבלת אישורים מכל הגופים הנזכרים, אי חתימת הורה אחד על ההצהרות, פטירת אחד ההורים במהלך המינוי ועוד, ועל כן רצוי, כי הליך מינוי 'בן ימשיך' ילווה ע"י עורך דין הבקיא באגודות שיתופיות ובדיני מושבים.

נכתב ונערך ע"י עו"ד רגב אלקיים ממשרד עורכי דין: שרף, אלקיים ושות'.

מאמר זה הנו למידע כללי וראשוני בלבד, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רגב אלקיים


 


מאמרים נוספים מאת רגב אלקיים
 
המדריך המקוצר למינוי בן ממשיך במשקים
03/12/14 | ירושה
הליך מינוי בן ממשיך טומן בחובו בעיות רבות כדוגמת: אי קבלת אישורים מכל הגופים הנזכרים, אי חתימת הורה אחד על ההצהרות, פטירת אחד ההורים במהלך המינוי ועוד, ועל כן רצוי, כי הליך מינוי 'בן ימשיך' ילווה ע"י עורך דין הבקיא באגודות שיתופיות ובדיני מושבים.

בן ממשיך אינו חייב לפצות את אחיו היורשים
בית המשפט קבע, כי בן ממשיך אינו מפצה את אחיו היורשים, אלא אם כן זכות זו נקבעה כחלק מהסכם המשבצת. ומאחר ואין מחלוקת, כי הסכם המשבצת אינו כולל חובת פיצוי על הבן הממשיך, הרי שהבן הממשיך אינו חב בפיצוי אחיו. לסיכום מאמר זה אציין, כי דעת רבים אינה נוחה מהמצב המשפטי הקיים בכל הנוגע לירושת המשק החקלאי. לדידי, רצוי יהיה, כי נבחרי הציבור ישוו את מעמד המשקים החקלאים למעמד נכסי נדל"ן שבבעלות פרטית, מאחר והמשק מהווה, כיום, נכס נדל"ן לכל דבר ועניין.

חובת הסכמת ההורים, שניהם, כתנאי לתקפות מינוי הבן הממשיך
מינוי "בן ממשיך" -עליך לוודא חתימת שני ההורים על מסמכי המינוי (גם אם המשק רשום על שם הורה אחד בלבד). חתימת הורה אחד עלולה לגרום לבטלות המינוי.

מינוי בן ממשיך כהסכם למראית עין
"בחוזה למראית עין מסכימים ביניהם הצדדים, כלפי חוץ, על סדר משפטי מסוים, בעוד שכוונתם האמיתית שונה. נמצא כי מתקיימות בעניין זה שתי מערכות משפטיות. המערכת האחת, החיצונית והגלויה, הקובעת הסדר מסוים המסוכם על הצדדים, והמערכת השנייה, הפנימית והנסתרת, המבטלת בהסכמה הסדר זה או משנה אותו…"

מונית לבן ממשיך? – בדוק סיום הליכי הרישום כל עוד הוריך בחיים
02/12/14 | ירושה
מינוי ה'בן ממשיך' נכנס לתוקף, כלפי כולי עלמא, רק עם קבלת אישור מנהל מקרקעי ישראל בדבר מינוי ה-בן ממשיך'. ככל ומינוי ה-' בן ממשיך' לא אושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים :בעל המשק, האגודה החקלאית , הסוכנות היהודית ומנהל מקרקעי ישראל, אין משמעות משפטית למינוי הבן כ'בן ממשיך', וה"בן ממשיך" הנ"ל לא יקבל את המשק לאחר פטירת ההורים מתוקף היותו 'בן ממשיך' . הדבר נכון גם אם "הבן ממשיך" הנ"ל מונה ע"י חלק מהגורמים ו/ או אם הוא בנה את ביתו בתחומי הנחלה מכוח אישור שניתן לו ע"י האגודה כבן ממשיך .
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI