דף הבית רפואה ובריאות רפואה ניתוח ושט
ניתוח ושט
Dan Sade 18/02/15 |  צפיות: 3789

הנסיבות השונות לניתוח ושט

ניתוח בושט יכול להיות ניתוח יחסית מורכב, שכן מדובר באיבר רגיש למדי. אצל אדם מבוגר מדובר על צינור באורך 25 ס"מ, המחבר בין הלוע ובין הקיבה, ודרכו עוברים כל מוצרי הצריכה של האדם, שמיועדים להגיע לבסוף אל הקיבה ומשם אל שאר הגוף. אחת הסיבות הנפוצות ביותר כיום לניתוח היא בעיית ריפלוקס. בקצה התחתון של הצינור ישנו שריר שנסגר מיד לאחר שהאוכל או השתייה נכנסים לקיבה, וכך בעצם נמנעת חזרה של הרכיבים הללו אל הלוע. מדי שנה מתגלים יותר ויותר אנשים שהשריר הטבעתי המדובר אינו פועל אצלם כראוי, ועקב כך חוזרת חומצה קיבתית כלפי מעלה, ובמקרים קיצוניים יכולה לגרום לכוויות בושט. הניתוח הינו אנדוסקופי, כלומר זעיר עם מינימום נזקים פוטנציאליים.

היכרות עם אכלזיה והיצרות הקנה

אכלזיה היא מצב שבו השרירים האחראים על כניסת המרכיבים התזונתיים אל הקיבה אינם נפתחים או נסגרים, ובעצםקיים קושי גדול לאכול או לשתות. בתור התחלה, מנסים תרופות ייעודיות להרפיית השרירים, וברגע שהדבר אינו עוזר, נדרשת התערבות כירורגית שיכולה לבוא לידי ביטוי באחת משתי דרכים:

  • החדרה של בלון אל איזור השרירים דרך הלוע, כאשר הבלון יתרחב וירחיב גם את השרירים.

  • חיתוך השרירים הבעייתיים כדי שהנפח שלהם ירד.

היצרות הושט לכל האורך היא תופעה שיכולה להיווצר מסיבות מגוונות, החל מהריפלוקס שהוזכר, דרך שתיית חומרי אקונומיקה קאוסטיים ואף דליות. הטיפול בהם גם כן דורש התערבות הכוללת את הבלון המרחיב.

התערבות עקב גידולים ממאירים

הושט הוא איבר פעיל למדי וכמו כל איבר אחר, הוא נמצא בסכנה של גידולים ממאירים. אורח חיים נכון יכול להקטין סיכונים ובעיות, אך ברגע שמאבחנים גידולים ממאירים, הדבר דורש התערבות כירורגית מיידית, שכן ההתפתחות הסרטנית יכולה להיות מהירה למדי וכמובן שהבעיה המדוברת גורמת לאי נוחות במקרה הטוב ולסבל במקרה הפחות טוב. כמובן שיכולים להיווצר גם גידולים שפירים. ההתערבות ביחס אליהם היא חלק מקבלת ההחלטות של הרופא המטפל, אולם את הגידולים הממאירים יש להסיר. אם צריך לנתח בעקבות מצב שכזה, הדרך היעילה ביותר להתמודד עימו היא על ידי כריתה של האיבר. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בכריתה חלקית או כריתה מלאה, אך אין דרך טובה יותר ברפואה המודרנית לשלוט בהמשך התפתחות הגידולים עצמם. המשתנים שיכולים להשפיע על אופי הניתוח הם מיקום הגידולים הבעייתיים והסכנה שלהם למטופל וכמובן שגם הגודל שלהם ממלא תפקיד משמעותי. יש לציין שסרטן באשר הוא יכול לשלוח גרורות לאזורים אחרים וגם כאן טמונה הבעיה. הניתוח יכול להיעשות בכמה דרכים, הבטן, החזה ואף הצוואר. כמובן שמדובר בניתוח בהרדמה מלאה, שיכול להימשך 3 עד 5 שעות. מדובר בהליך מורכב עם החלמה ארוכה, וכמובן שצריך לוודא כי מערכת העיכול לא נפגעה.

 

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Dan Sade


 


מאמרים נוספים מאת Dan Sade
 
ניתוח ושט
18/02/15 | רפואה
המאמר סוקר את הבעיות השונות שיכולות להיווצר בשט ואת דרכי הטיפול בהן.

גורמי סיכון למחלות לבביות
19/12/14 | מחלות לב
קיימים מספר גורמי סיכון עיקריים למחלות לבביות. חשוב להכיר את הגורמים הללו כדי להקטין את הסיכון לחלות במחלות לבביות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI