דף הבית רפואה ובריאות בריאות עיניים מהו קטרקט ?
מהו קטרקט ?
bartender 08/11/15 |  צפיות: 2383

כיצד אפשר למנוע קטרקט? מה זה קטרקט בעצם? מדובר בהתפתחות טבעית שעשויה להתרחש כחלק מהזדקנות עדשת העין. גורמים רבים עשויים להאיץ את תהליך הזדקנות העדשה, כמו – גורמים תזונתיים וחשיפה לשמש.

על אף האמור, מדובר בגורמים שוליים יחסית, וחריגה מאורח החיים הנורמאלי אינו אמרו להוות גורם להתפתחות קטקרט. במרבית המקרים, מופיע הקטרקט באופן טבעי, ללא הכוונה כלשהי של מעשה האדם; מסיבה זו, נוכל להמשיך בחיינו, תוך מעקב אצל רופא עיניים. לבני 60 פלוס מומלץ להיבדק אחת לשנה.

הרכבת משקפי שמש בקביעות עשויה להאט התפתחות קטרקט. באירופה נפוצים טיפולים תרופתיים של שימוש בטיפות המאטות התפתחות קטרקט, זאת על אף שמחקרים מדעיים לא הציגו יעילות.

ניתוח קטרקט – מתי כדאי לעבור?

התפתחות קטרקט מובילה לרוב להפחתה באיכות הראייה ובחדותה. העיתוי המומלץ לביצוע ניתוח קטרקט משתנה ממטופל אחד לשני. ההחלטה בנוגע לניתוח תלויה בהערכת אופי הפגיעה בחיי היומיום באופן אישי; היא תלויה גם ביחס הקים בין הסיכונים לתועלת הכרוכים בניתוח זה.

רופא עיניים ידע לייעץ למטופל ולהעריך עבורו את השפעת הקטרקט על חיי היומיום שלו. סוגי קטרקט מסוימים כדאי לנתח בהקדם, על מנת לא לעודד החמרה של המצב ולמנוע סיכונים נוספים.

אנשי מקצוע מסוימים זקוקים לראייה איכותית וטובה ובמקרים אלו, יהיה לגיטימי להחליט לנתח במועד המוקדם האפשרי.

ההחלטה האם לעבור את הניתוח, מסתמכת על השפעת עכירות העדשה על תפקוד העין, רשתית העין וכו' ולוקחת בחשבון גם את צורכי הראייה של המטופל.

מטרות ניתוח קטרקט

לניתוח קטרקט יש מספר מטרות:

- השבת השקיפות באמצעות הסרת העדשה העכורה.

- תיקון אפקאקיה, באמצעות השתלה של עדשה מלאכותית

- עצירת התפתחות קטרקט משני, המכונה "עכירות קופסית העדשה".

- רפרקציה אופטימאלית שלאחר-ניתוח, הווה אומר – ראייה מרחוק מבלי הצורך במשקפיים.

אודות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר עבור ניתוח קטרקט

בשנים האחרונות, מבצע מנתח קטרקט את הניתוח באמצעות הרדמה מקומית בלבד ("שיטת הפאקו"). טכניקה זו מבוססת על פתיחה מזערית הנסגרת בעצמה, ללא תפרים, עם הכנסת עדשה מתקפלת. הניתוח מתבצע עם אשפוז יום, כאשר ההחלמה ממנו מהירה למדי. במרבית המקרים, ניתן לשוב לחיים היומיומיים שלפני הניתוח, ללא הגבלות מיוחדות כלשהן, מלבד מניעת חבלה. לאחר כשלושה שבועות, ייקבע מרשם מקפיים עם תקון חדש לראייה לקרוב ולרחוק.

קיימות שיטות ניתוח חדשות, המשלבות אולטרא-סאונד, ומאפשרות קיצור זמן החלמת הקרנית והורדת רמת התגובה של הדלקת התוך-עינית.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 bartender

קטרקט



 


מאמרים נוספים מאת bartender
 
מהו קטרקט ?
כיצד אפשר למנוע קטרקט? מה זה קטרקט בעצם? מדובר בהתפתחות טבעית שעשויה להתרחש כחלק מהזדקנות עדשת העין. גורמים רבים עשויים להאיץ את תהליך הזדקנות העדשה, כמו – גורמים תזונתיים וחשיפה לשמש.

זיקוק אלכוהול - שיטת הזיקוק הדודי
שיטת הזיקוק הדודי משמשת בייצור רוב התזקיקים: וודקה, ג'ין פשוט, רום בהיר, וויסקי דגנים (Grain Whisky) וכו'. מאחר ושיטת הזיקוק הדודי לא עמדה בקצב הייצור הנדרש, החלו
בעלי המזקקות בחיפוש אחר טכניקת זיקוק מהירה וזולה יותר.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI