דף הבית עסקים יזמות עסקית 5 עקרונות חשובים לגיוס משקיעים למיזם שלך
5 עקרונות חשובים לגיוס משקיעים למיזם שלך
שי באטון 13/06/08 |  צפיות: 2996

מאת שי באטון, רו"ח *

זה עלול לקחת שנים של עבודה קשה, ריצות אינסופיות והוצאות ניכרות למצוא משקיע שיעזור לקחת את העסק שלך משלב התכנון לשלב הביצוע. אבל, מה אם לא היית צריך לחכות? מה אם לא היית צריך לחפש משקיעים אלא להיפך, הם היו מגיעים אליך?

זוהי אינה פנטזיה – זה למעשה קורה בכל יום. קבוצות משקיעים פרטיות וקרנות הון-סיכון נמצאות בחיפוש מתמיד אחרי חברות ומיזמים בעלי פוטנציאל להוות השקעה מצויינת. למעשה, רוב המשקיעים אינם יושבים סתם כך ומחכים ליזמים שיתקשרו אליהם ויבקשו כסף. במקום זאת, הם מחפשים באופן פעיל אחר חברות ויזמים שנמצאים במיקום טוב לקראת פריצה עסקית.

יזמים ומשקיעים אינם תמיד תמימים בדיעותיהם, אולם ישנם 5 עקרונות בסיסיים שיכולים להציב את המיזם שלך בשורה הקדמית של ההשקעות המעניינות:

מוצר/ים נהדר/ים
כל המשקיעים רוצים לשים את כספם על מוצרים מנצחים. בכדי לברר אם המוצר שלך הינו ייחודי ותחרותי, היה מוכן להשוות את המוצר שלך לכל הסוגים של המתחרים והתחליפים. סימן אחד לכך שהינך על המסלול הנכון הינו שולי רווח גבוהים. חברות שפועלות בשוק תחרותי מתמיד יתקשו להציג שולי רווח גבוהים לאורך זמן.

שוק גדול והנמצא במגמת התרחבות
יש מקום קטן לצמיחה אם יש לך מוצר נישה בשוק נישה. משקיעים רוצים לדעת שיש לך, או שתוכל לתפוס, עמדה בכירה בשוק צומח. תראה למשקיע איך תוכל להכפיל ולהכפיל שוב את העסק ע"י תפיסה (או רכישה) של מובילות בשוק. רוח גבית מצד השוק תשפיע נפלאות לא רק על העניין הכללי של המשקיע במימון המיזם שלך, אלא גם על הערך אותו ידביק המשקיע לעסק. משקיעים מעוניינים לדעת שהמיזם יפעל בשוק הצומח במהירות. הם רוצים לדעת כמה גדול השוק, מהו הנתח הצפוי של המיזם שלך בשוק, והאם יש הזדמנויות התרחבות נוספות.

תחזיות פיננסיות ברורות
משקיעים שונים אחד מהשני בנכונותם לממן מיזמים ללא רווח מיידי, אולם כולם דומים בדבר אחד: על היזם להבין היטב את היסודות הפיננסיים של המודל העסקי, ולדעת לנתח היטב את הביצועים הפיננסיים העתידיים שהוא מציג.

ניהול חכם
לעתים קרובות נאמר שהכסף הולך אחרי הנהלה טובה. כמובן, שבשלב גיוס ההון למיזם שלך ייתכן ועדיין לא הרכבת את מלוא נבחרת ההנהלה שלך, אולם היזם והצוות שסביבו מוכרחים להציג יכולת עבודה משותפת והיכרות טובה עם התעשייה בה המיזם מתעתד לפעול. הבנה מעמיקה של מגמות בתעשייה וצרכי הלקוחות היא הכרחית. הבנה כזו יוצרת ביטחון אצל המשקיעים שהינם בדרך-כלל פחות מעורבים בצדדים התפעוליים של המיזם. המשקיעים לא צריכים לדעת הכל על השוק והתעשייה, אבל הם צריכים לדעת שהיזם יודע.

משקיעים נמשכים לחברות ומנכ"לים עם חזון לעתיד, ועם צוות ההנהלה המתאים ליישם אותו. יזם חכם יידע לאיזה כיוון השוק זז ויניע את החברה לכיוון הנכון בהתאם.

יש עסקה או אין עסקה?
בסופו של דבר, כאשר משקיע ומתקשר ומבקש לקנות חלק או את כל המיזם, היזם שואל את עצמו את השאלה החשובה ביותר: האם אני מוכן לעשות את העסקה?
ישנם דברים רבים שכיזם עליך לשקול לפני הסכמה: האם תוכל לקבל מחיר הוגן? האם תוכל לעמוד בתנאים והמגבלות שתציב כניסתו של משקיע למיזם? האם תוכל להסתדר עם המשקיע על בסיס אישי?

עסקה טובה הינה עסקה בה שני הצדדים מרוצים אולם אף אחד מהם אינו שמח באמת... חלק חשוב מתהליך סגירת העסקה הינו להיעזר ביועצים משפטיים וחשבונאיים טובים. הם יכולים לעזור לך לסגור פינות ולהימנע מטעויות במהלך הסגירה.

לסיכום
המשקיעים מחפשים השקעה טובה, לא פחות מאשר יזמים מחפשים את ההון שלהם. מרביתם פועלים באופן אקטיבי כדי לצוד את ההשקעות הטובות. כיזם, עליך ליישם באדיקות את חמשת העקרונות שהוצגו במאמר זה, ותגלה שהמשקיעים עשויים להתחיל לחפש גם אותך פתאום... והחשוב ביותר: כאשר ההזדמנות מתדפקת, עליך להיות מוכן לפתוח את הדלת.



* הכותב הוא מנכ"ל cashflow club israel

רוצה ללמוד עוד על גיוס משקיעים?

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שי באטון

הכותב הינו רואה חשבון, בוגר כלכלה וחשבונאות מאונ' בן-גוריון. מנכ"ל ומייסד משותף של cash flow israel, המרכז הישראלי ליזמים ומשקיעים המפעיל מכללה ובה קורסים מגוונים בתחומים הפיננסיים והעסקיים: נדל"ן עסקים שוק ההון כסף באינטרנט .



 


מאמרים נוספים מאת שי באטון
 
רכישת נדל"ן מושכר: מה לבדוק?
16/06/08 | נדל"ן
השתמש ברשימה להלן לצורך בדיקת נאותות לפני שאתה רוכש נכס נדל"ן מניב ומושכר – בין אם בנין, דירה או נכס מסחרי. הוא יסייע בידך להימנע מהפתעות של "היום שאחרי" הרכישה.

רכישה או השקעה בעסק: מה לבדוק?
16/06/08 | השקעות
קיבלת החלטה עקרונית להשקיע או לרכוש עסק? ללא קשר למהות החלפת הנכסים או איך מתבצעת העסקה, בין אם רכישת מניות, מיזוג, רכישת פעילות עסקית, רכישת ציוד ונכסים וכו', כדאי לוודא שאתה יודע למה אתה נכנס באמצעות השגת מידע מפורט מהמוכר אודות מצבו העסקי והפיננסי של העסק. להלן רשימת תיוג (צ'קליסט) הכוללת את המידע והמסמכים שעליך לאסוף ולבדוק:

משכיר לעצמאי – המדריך למעבר
העבודה שלך משעממת והיא כבר לא "מה שהיה פעם"? הבוס שלך שולט בסדרי העדיפויות שלך ובזמנך, ואתה לא מצליח למצוא כר פורה להתלהבות והיצירתיות המפעמים בך – אתה משתוקק לצרוח "אני שונא את העבודה שלי!!!"? ובכן, אולי הגיע הזמן שתכיר בעובדה: אתה מתנודד על סולם הקריירה שלך, ואתה רוצה לקפוץ ממנו!

7 צעדים לעצמאות כלכלית באמצעות האינטרנט
מה אם להגיע לעצמאות כלכלית היה קל כמו לקחת את הרכב ולהגיע לכל מקום אחר בארץ? מה היית אומר לו היתה דרך טובה וקלה להפוך לחופשי מבחינה כלכלית? אם יש לך חלום להגיע לחופש כלכלי, כדאי שתדע שהמעצמה הגדולה בעולם – ארצות הברית של אמריקה – נוסדה על בסיס החלום לחופש.

עבודה מהבית: טיפים להקמת עסק אינטרנט ביתי מצליח
הכנסה נוספת הפכה לכורח המציאות
עם העלייה המתמדת בהוצאות המחיה של משק הבית, יצירת הכנסות נוספות מעבר לעיסוק היומיומי הפכה לצורך כמעט הכרחי במשפחות רבות. רבים ממשקי הבית בימינו אינם יכולים להסתמך רק על משכורתם בכדי להתקיים ברמת-חיים סבירה, לכן רבים מהם פונים לאינטרנט בתקווה להקים עסק ביתי מצליח משלהם שיעזור לכסות את הוצאות המחיה ואולי אף להגיע לעצמאות כלכלית בשלב כלשהו בעתיד


משקיע? השתמש באינטליגנציה הרגשית שלך
16/06/08 | השקעות
חושב שהמשקיעים המצליחים ביותר הם אלו שהינם החכמים ביותר? תחשוב שוב. השקעה קשורה יותר ל- אינטליגנציה רגשית (EQ) מאשר למנת משכל (IQ). רוצה דוגמא? בבקשה.

4 צעדים לשמירה על משמעת עצמית בשוק תנודתי
16/06/08 | שוק ההון
האם אי פעם האשמת את עצמך בכך שאין לך משמעת עצמית מספקת בכדי לעקוב אחרי תוכנית המסחר שלך?

למה צריך תוכנית מסחר?
16/06/08 | שוק ההון
תוכנית מסחר הינה אחד הרכיבים החשובים של "משחק" המסחר. תוכנית המסחר שלך אמורה להגיד לך במה להתרכז: קריטריונים לכניסה, קריטריונים ליציאה, ניהול כספי ועוד. לרוע המזל, סוחרים רבים מתעלמים מאלמנט חשוב זה בעסק המסחר שלהם.

מה מניע משקיעים, והאם הם באמת שונאי סיכון?
16/06/08 | השקעות
במאמר זה נדון כיצד לצמצם מכות כואבות שעלולות לבצע "סיכול ממוקד" לתיק ההשקעות שלך, ונראה עד כמה לעשות את מה שנראה "טבעי" עלול בעצם להיות נתיב בטוח להתרסקות.

עבודה מהבית: האם עסק ביתי הוא בשבילך?
מה נדרש בכדי להצליח בעסק מהבית? אמביציה, יכולת הנעה אישית, מוטיבציה, תשוקה ויכולת התמדה עיקשת הן תכונות סף. ללא אלו, כל הקשרים והכישורים שבעולם לא יעזרו לך להצליח. ברם, אם תשלב אותן עם כישוריך האישיים, ניסיונך וקשריך, סביר להניח שיהיה לך מה שנדרש.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI