דף הבית בניין ואחזקה נדל"ן פינוי בינוי – למה זה לא מתרומם?
פינוי בינוי – למה זה לא מתרומם?
טל ויתקין | פינוי בינוי 08/12/13 |  צפיות: 3178

כידוע, השטחים הפתוחים המיועדים להקמת מתחמי מגורים מחוץ לערים הולכים ופוחתים בשנים האחרונות, דבר המחייב את הרשויות המקומיות לעודד הליכי פינוי בינוי בשטחן, וזאת מתוך מטרה להוביל להתחדשות עירונית, ולהחליף את מתחמי המגורים הישנים, שבחלקם משתערים על שטח עצום, למתחמי מגורים מודרניים, שרוב בנייתם מתבססת על בנייה לגובה, כלומר מגדלי מגורים שיאפשרו הקצאת שטחים ירוקים מסביב למתחם.
למרות שהליך הפינוי ובינוי נמצא בראש מעייניהם של הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה השונים בכל הקשור לפתרון מצוקת הדיור בישראל, פרויקטים של פינוי ובינוי בקושי מיושמים בארץ, ואת אלו שכבר בוצעו ניתן למנות על כף יד אחת ועוד יוותרו בידיכם אצבעות.
פינוי ובינוי –כל הבעיות
פינוי בינוי הינו הליך המחייב את הסכמתם של מרבית דיירי המתחם המיועד לפינוי, ומצד שני, מחייב את הקבלן למתן מגוון נרחב של התחייבות כספיות כלפי הדיירים המפונים, דבר המקשה על הוצאתו לפועל של הפרויקט.
אומנם יזם הפרויקט זכאי למספר הטבות מטעם המדינה, לרבות, פטור מהיטל השבחה, פטור מתשלום מחיר הקרקע למינהל ומגוון נרחב של זכויות בנייה במתחם, אך ההוצאות הכספיות הגבוהות של היזם בכל הנוגע להריסת המבנים ונשיאת נטל שכר הדירה לדיירים המפונים, וזאת בנוסף להתחייבות הקבלן לספק לדיירים המפונים דירת מגורים חדשה תוך שלוש שנים, מונעות מיזמים רבים להיכנס להליכי פינוי ובינוי באזורים הנחשבים לפחות אטרקטיביים מבחינת שווי ערך הדירות החדשות אשר ישווקו בפרויקט.
בעיה נוספת מתקשרת לחשש הטבעי של דיירי המקום בכל הקשור להפסקת עבודות הבנייה בשלב כזה או אחר, דבר אשר יותיר אותם ללא דירה בבעולתם. עד היום, הושלם פרויקט פינוי ובינוי אחד בישראל, ובשלוש השנים האחרונות הצטרפו לפרויקט עוד שני מתחמי מגורים ברחבי הארץ.
הנתונים המזעריים מחייבים את כנסת ישראל לפעול ביתר שאת לעידוד היזמים והדיירים כאחד בכל הקשור ליישום הליכי פינוי בינוי, וזאת על מנת לפתור את מצוקת הדיור ההולכת ומחריפה עם השנים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 טל ויתקין | פינוי בינוי

מאת טל ויתקין | פינוי בינוי



 


מאמרים נוספים מאת טל ויתקין | פינוי בינוי
 
פינוי בינוי – למה זה לא מתרומם?
08/12/13 | נדל"ן
הליכי פינוי ובינוי הינם הליכים שנועדו להוביל הליך של התחדשות עירונית כחלק מפתרון מצוקת הדיור במדינת ישראל
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI