דף הבית בידור ופנאי תיאטרון 1419אני דון קיחוטה-רועי חן-תיאטרון גשר
1419אני דון קיחוטה-רועי חן-תיאטרון גשר
ELYBIKORET 18/09/15 |  צפיות: 2757
1419אני דון קיחוטה-רועי חן-גשר צילומים-אלי ליאוןמיגל דה סרוונטס כתב ב1605 ו 1615 רומן ששמוהמלא"האביר החכם דון קיחוט די לה-מנשה".הרומן נכתב בשני חלקים בהפרש של 10 שנים ביןהחלקים. במרוצת השנים בעקבות הרומן "דון קיחוט"הפך לסמל שלאדם לא מציאותי החולם והמחשיב את חלומותיו למציאות. הוא נלחם כביכול מלחמות למען הצדק שאין כל אפשרותלנצח בהן.ממלחמותיו אלו בא הביטוי "דון קישוטיות"דהיינו מלחמה בטחנות רוח כאשרהכשלון בסוף ידוע מראש.הספר זכה לפופולריות רבה בכל העולם ותורגם לשפותרבות. בעברית תורגם כמה פעמים כאשר התרגום המפורסם והמקובל ביותר הנו שלביאליק.רועי חן כתב מחזה שאינו דומה כלל לרומן של סרוונטס.חןקיבל רק השראה מהרומן. תיאטרון גשר מציג כעת את המחזה של חן הנקרא"אני דוןקיחוטה" זאת הפקה מושקעת ביותר ובתפקיד הראשי מופיעים לסרוגיןשני שחקנים מפורסמים ישראל דמידוב ודורון תבורי כאשר לביקורת ניתנה אפשרות לראות אתההפקה פעמיים ערב אחרי ערב ולהשוות בין שני השחקנים. לצערי לא יכולתי לראות את דורון תבורי ואתיחס כאן רקלסשה דמידוב.המחזה של חן ,בין השאר,מעורר את השאלה מה זה חופש.מתיהאדם חופשי.האם כאשר הוא מרגיש חופשי בלי להתחשב במצבו,האם בתא בבית סהרועוד. הסוהר בבית הסהר מרגיש חופשי למרות שבעצם הוא 'אסיר'מרצון. החיים מתאכזרים לאדם.כל החיים הוא נלחם בטחנות רוחולמרות זאת הן ממשיכות להסתובב.המחזה שחן כתב מרתק,מענין ומעולה לא פחות מהרומןהמפורסם. דון קיחוטה והמלווה שלו סנצ'ו פנסה עוברים הרפתקאותשונות במסעם.הרעיונות של חן מקסימים. אדם חייב לשאוף למשהו.האדם חייב שיהיה לו חלום.החלוםנותן לו כח להמשיך ולעבור את חייו הלא שמחים בתקוה ובסבלנות.במחזה מוזכרת דולציניה.היא אינה מופיעה לכל אורךהמחזה.האהבה אליה היא בחלום.היא אינה במציאות.קיחוטה חולם על דולציניה אך אינו מגיעאליה לא ברומן ולא במחזה.הרומן והמחזה שונים.המחזה הנו על שני אסירים עבריניםכאשר קיחוטה מקריא כל הזמן את הרומן לשני שאינו יודע לקרוא ובעקבותיו הםחולמים. יש גבול לחלום.טוב לחלום כל עוד אתה מבדיל בין חלוםלמציאות.כאשר אתה מאבד את ההבחנה בין חלום למציאות אתה בבעיה כי אתה מתחיל להיות לאחולם אלא מטורף-חולה במחלת נפש המביאה אותך לניתוק מוחלט מהמציאות ואינה מאפשרת לךלהמשיך ולתפקד. בחלום אתה חופשי,אתה יכול להשיג את הבלתי אפשרי,אתהעושה מה שבא לך. אין גבול לכח וליכולת שלך לעשות כרצונך.התמליל של רועי חן מעולה.הוא שופעחן,הרפתקאות,המצאות,חרות.כל האלמנטים הללו נוצלו היטב על ידי יבגני אריה שבייםהצגה מעולה ,מלאת קצב,ענין,הפתעות,סצינות מרהיבות ותנועה בלתי פוסקת עלהבמה. זהו בימוי מלא אפקטים,המצאות,תעלולים ופעלוליםהגובלים לפעמים בספקטקל מרהיב.הבמאי התעכב על כל פרט ופרט ,הכל מוקפד,הכלמדוייק,הכל סופר מקצועי. לאריה היו שני עוזרי במאי שרון בורשטיין-ביצ'יצ'יודניאל סטיופין המוכשר ביותר. יש במחזה סצינות מקסימות כגון הסצינה עםהכבשים,בספינת העבדים,הסצינה בפונדק עם 8 הנשים,השלג ועוד.עוזר נאמן לבמאי הנו התפאורן סמיון פסטוך שיצר תא כלארחב ידיים עם קירות ברזל חלוד הנפתחים ונסגרים ובו שרותים,ברז מים,מיטה דו קומתיתשהנה בעצם הסוס מהרומן וכן מאוורר ענק היורד מהתקרה והמוחלף בהמשך עם מאוורר דומהאך קטן ביותר אולי הקבלה לקיחוטה הענק ומלוהו הגוץ כי שניהם מרחפיםבאויר...איגור קפוסטין עיצב תאורה נהדרת המדגישה אלמנטיםמסויימים בכל סצינה וכן את החלום. מלאכת מחשבת היתה גם המוסיקה שערך אבי בנימין שמצאלנכון להכניס בסצינה המתאימה גם את מקהלת העבדים מתוך האופרה "נבוקו" מאתורדי.סטפניה  גראורוגקייטה עיצבה את התלבושות.ראויות לציון מיוחד התלבושות המקסימותשל הכבשים. המשחק של כל הצוות הגדול החל במגלמי התפקידים הראשייםוכל האחרים המחליפים תפקידים רבים כאסירים,כבסים,סוהרים,שומרים,זונות,מתמחיםועוד-16 במספר ששמותיהם מופיעים בתכניה המעוצבת בפורמט מיוחד,היה טובמאוד.בהקשר זה יש לציין שגשר הנו התיאטרון היחיד בארץ שבכלהצגה הוא מוציא תכניה בפורמט שונה,בעיצוב שונה,בגודל שונה ועל ניירשונה. הדבר נהדר אך אספנים השומרים את התכניות בארון הספריםיתקשו לסדר אותם בגלל הגודל השונה כל פעם.ישראל דמידוב היה דון קיחוטה אציל המחזיק מעצמו.הואחולם את חלומו במציאות שעל הבמה בצורה נהדרת.לא ראיתי את דורון תבורי ובטוחני שיששוני רב בגילום הדמות על ידי שניהם כי צורת המשחק של שניהם שונה,הבעות הפנים שלשניהם שונות,התנועה ואופן הדיבור שונים. אלכסנדר סנדרוביץ-סנצ'ו- מקסים ונהדר.הוא כנוע עם לבטוב.הוא ביצע את תפקידו בעדינות וחן מירבי.מוכןלשרת ולהיות מספר שניים למען קיחוטה. לעתים קרובות הוא 'גנב ' את תשומת לב הקהל המסתכל אלדון קיחוטה. השתתפו עוד בתפקידים השונים יובל ינאי כסוהר,סוחרורופא,נטשה מנור כאחות,מדאם וסוהרת וקארין סרויה כאשתו של סנצ'ו.למחזה שני חלקים. הראשון תא בבית סהר והשני בביתחולים לחולי רוח.אם משווים את שני החלקים הראשון חזק יותר,מגובש יותר,מעניןיותר. בשני החלקים האדם מרגיש חופשי כי בבית הסהר אין לודאגות העיקר להעביר את הזמן ובשני הוא חופשי כי יכול לעשות הכל מבלי שיודע מה הואעושה ואינו אחראי למעשיו.ההצגה ארוכה מהמקובל היום, אך אתה אינך מרגיש איךהזמן עובר ואתה רוצה לראות עוד ועוד. המחזה של רועי חן נהדר.הוא מראה אמנם פן חדש נוסףלרומן של סרוונטס אך יחד עם זאת עומד בפני עצמו כיצירה עצמאית מעולה ,מענינת,מרתקתומלאת רעיונות. אתה רואה את ההצגה ולרגע אינך יודע אם אתה חולם אורואה הצגה במציאות.זאת ההרגשה הנפלאה שלך בתום ההצגה המקסימה.לראות או לא לראות:חוויה גדולה.מחזה מעולה.בימוימקסים.משחק מרתק.המלצה חמה ביותר לראות פעמיים עם שני השחקנים ולהשוות ובטוחני שזהרק יוסיף.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 04/9/2015 10:14ליאון אלי
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקראמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבותוהפנאי-אתר מוטקה

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI