דף הבית בידור ופנאי מוסיקה 1503דולי הפנינים-אופרה מאת ביזה
1503דולי הפנינים-אופרה מאת ביזה
ELYBIKORET 08/07/16 |  צפיות: 2812
1503דולי הפנינים-ביזה-האופרה הישראליתצילומים-אלי ליאוןהאופרה' דולי הפנינים' נכתבה על ידי ביזה בשנת 1863 כתולדה של תקציבקטן.תיאטרון בפריז הזמין מלחינים שקיבלו פרס רומה  לכתוב אופרה עם תקציבמועט. בסופו של דבר היא הוצגה  במתכונת הרגילה בתיאטרון אחר ולא זכתה להצלחהגדולה. בארץ היא הוצגה באופרה של אדיס דה פיליפ לפני למעלה מ50 שנה כאשר השתתף בהפלסידו דומינגו אז זמר צעיר לא מפורסם ששהה בישראל ושר תקופה מסויימת באופרהשלה.האופרה הישראלית מסיימת את עונת 2016 עם אופרה זו  שהיא הרבה פחות ידועה מכרמןוכמעט לא מוצגת היום בעולם.המוסיקה יפה ,העלילה סטנדרטית.שני חברים מילדות מתאהבים באותה בחורה שהיא גםכהנת דת באי ציילון. כדי לא להפר את החברות הם נשבעים להתרחק מהבחורה ולשמור על החברות.אחדמהם-נדיר שמו בוגד בשבועה והשני-זורגה הופך למנהיג המקום ועל פי החוק הדתי הקייםחייב לדון  למיתה כי פגע בערכי הדת כשהתקרב אל כהנת הדת ועשה אהבה איתה על גגהמקדש.כולם רוצים שפסק הדין יהיה מות למחלל הדת .המנהיג בראותו שהבחור הנו חברומילדות משחרר את הזוג לחופשי וכאן נכנס הבימוי המענין ,המוזר ולפעמים מרתק שלהבמאית ההולנדית לוטה  דה ביר.אוסיף ואומר כי הבימוי נטה לפופוליזם ואקטואליה שזובעצם היתה כוונתו.ההפקה המקורית היא של תיאטרון דר וין מוינה. הבימוי משלב בין ריאליטי ואופרה.התפאורה שעוצבה על ידי מארושה לוי מראה רובהזמן עיגול ענק המחולק לקומות ולריבועים(13? )בהם ממוקמת המקהלה המשחקת תפקיד שלצופי טלויזיה כאשר עלילת האופרה מתרחשת כאילו לפניהם.במערכה השניה היתה תפאורה מאודיפה של מקדש עם פסלים מעוצבים היטב. הטלויזיה צריכה ריגושים והבימוי סיפק זאת היטב.הטלויזיה הנה מדיום עממי.הוא חייב אקשן.הטלויזיה מספקת מה שהקהל רוצה ודורשלראות,הוא רוצה מתח,דם,אכזריות,ענין.כאן מתגלים הפנים המכוערות של הטלויזיה. כאשר המנהיג משחרר את זוג הנאהבים הוא עדיין אינו רואה את פני הבחורה כי פניהמכוסות בצעיף. הם הולכים וכמעט עוזבים את הבמה ואז במאי הטלויזיה המצלמת כביכול אתהאופרה שהוא גם הכהן הגדול  עוצר את הזוג, אומר רגע הקהל רוצה  וחייב לראות את פניהבחורה ,מושך בצעיף וכולם כולל המנהיג רואים את פני הכהנת.המנהיג אינו יכול כברלסלוח לחברו ודן אותו למות.כאן מתגלה האכזריות של הטלויזיה ועד כמה רחוק היא יכולה ללכת עבור הריטינגמבלי להתחשב בחיי האדם כדי לספק את סקרנות הצופים ודרישתם לפעילות ודם. המנהיג דן את הזוג למות.האשמה על מותם נופלת על הטלויזיה.אין לי ספק בימוי אוריגנלי אך יחד עם זאת הוא לא עזר לאוהבי האופרה להנות כפישצריך מהמוסיקה היפה של ביזה. צוות הטלויזיה המצלם לפי הבימוי את האופרה מתערבבים עם הזמרים ושאר משתתפ]יהאופרה דבר היוצר ערבוביה ורק קהל מתוחכם יכול היה לעתים להבין מה מתרחש עלהבמה.מבחינה אופראית הבימוי כפי שנעשה היה מיותר .מבחינת הפיכת האופרה לעממיתיותר,מקורבת יותר אלינו  הוא הצליח. נהנתי מההמצאות הרבות של הבמאית,הקונספציה המיוחדת,מהחדשנות,ממסכי הוידאוהענקיים עליהם הוקרנה עבודתו שעיצב פיין רוס ומהאתנחתא בצורת ראיונות עם האנשיםשהטלויזיה פגשה  בחזית האופרה ושאלה מה דעתם האים צריך להיות פסק דיןמות או חופש. זכינו גם בקטע זה לראות את מנהלת האופרה חנה מוניץ המסתירה בידה אתהקאמרה ומגנה, אולי, על ידי כך על האופרה בצורתה המקורית .גימיק יפה מלא הומור אךמיותר.ניצח על תז הסימפונית רשל'צ סטיבן סלואן יליד ארה'ב שעלה לארץ אך בהמשך החליטלחזור ולעשות קריירה ענפה בחול וכעת מגיע כאורח .הניצוח ונגינת התזמורת היומצויינים.המהלה למרות שהיתה מפוצלת בכל התאים, היתה טובה מאוד.אחידה ,חזקה ובאופרהזו היה לה תפקיד נכבד ביותר.ניצח עליה איתן שמיסר שינצח גם על חלק מההופעות שלהאופרה. למרות שהמקהלה חולקה לקבוצות בחדרים השונים שירתה היתה מלוכדת,מדוייקת וטובהמאוד. התלבושות עוצבו על ידי ז'ורין ון בק והתאורה היפה עיצב אלכס ברוק. תרגם את האופרה כרגיל ישראל אובל בצורה מעולה.החידוש שמקרינים את התרגום הןמעל הבמה והן לצידי הבמה עוזר הרבה לראותו בקלות על ידי כולם.שמעתי את שני הקאסטים.המלהק לקח את הזמרים הטובים יותר והטובים פחות וחילקאותם שווה בשווה בין שני הקאסטים. לטעמי הקאסט השני דווקא שלא הופיע בבכורה היה מוצלח יותר אם כי שניהם היוטובים מאוד. הטנור בתפקיד נדיר -רוברט מקפירסון היה טוב מאוד.באריה המפורסמת שלו במערכההראשונה ריגש את הקהל עד דמעות. אלה וסילביצקי הישראלית בתפקיד ליילה הכהנת היתה מעולה הן בקולה המקסים והןבמשחקה.יתכן ובקסט השני בו שרה כריסטינה פאסארויו בתפקיד זה חלק מהקהל התרשם יותרמקולה הקולורטורי הטוב.לראות או לא לראות;מוסיקה יפה,קולות יפים,בימוי שונה מיוחד  וחריג שימצא חןבעיני אוהבי חידושים ומודרניזם.אני נהנתיוכנראה גם רוב הקהל.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 30/6/2016 08:44

ליאוןאלי
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקראמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבותוהפנאי-אתר מוטקה



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ELYBIKORET

אלי ליאון-ELYBIKORET



 


מאמרים נוספים מאת ELYBIKORET
 
1822דב נבון-תיאטרון תמונע
12/07/20 | תיאטרון
הצגת יחיד

1823 הכוזרי-תיאטרון תמונע
10/07/20 | תיאטרון
עפי ספר של יהודה הלוי

1821 הבן- תיאטרון הקאמרי
27/06/20 | תיאטרון
מחזה מרגש ביותר

1818אלף לילה ולילה-תיאטרון יפו
30/05/20 | תיאטרון
4 מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

1816אורית וולף דוד דאור-מסע בשניים
24/03/20 | מוסיקה
שירים מאלבום ובכלל

1813שבילי הזמן
01/03/20 | מוסיקה
סולן פסנתרן צעיר מעולה

1811אורית וולף-לימור עובד
15/02/20 | מוסיקה
קונצרט נפלא

1810ג'נטלי-מחזמר בתיאטרון חיפה
13/02/20 | מוסיקה
מחזמר על הפליה .רוב השחקנים כההי עור

1809חלבה בטעם מלבי-אחוה
09/02/20 | עיצוב
טעם שלא קיים בעולם בחלבה יחודי לאחוה

1808רומאו ויוליה-בלט מוסיקה פרוקופייב
08/02/20 | מוסיקה
ביצוע בולשוי בלט
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI