דף הבית
אינדקס עסקים
הכותבים הפעילים ביותר
המאמרים הניצפים ביותר
תגיות פופולריות
תנאי שימוש
צור קשר
דף הבית
יהדות
כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ?
פרסום המאמר באתרך
פרסום המאמר באתרך
באפשרותך לפרסם את המאמר הזה באתרך בכפוף
לתנאי השימוש
.בפרסום המאמר עליך להקפיד על הכללים הבאים: יש לפרסם את כותרת המאמר, תוכנו,
וכן פרטים אודות כותב המאמר
. כמו כן יש לכלול
קישור לאתר
מאמרים עסקיים ומקצועיים (http://www.portal-asakim.com)
.
בחזרה למאמר
כותרת המאמר:
תקציר המאמר:
כיצד מעבירים ביקורת ? איך צריך להוכיח ולקיים את מצוות תוכחה ? אף - על - פי שתוכחה הוא דבר גדול, ומטל על כל אחד מישראל להוכיח את חברו, כשרואה בו שאינו מתנהג כשורה, כמו שכתוב (ויקרא י"ט) : "הוכח תוכיח את עמיתך", אף - על - פי - כן לאו כל אדם ראוי להוכיח כמו שאמר רבי עקיבא (ערכין טז:) : 'תמה אני, אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח' ואם רבי עקיבא אמר זאת בדורו, כל - שכן בדור הזה של עכשיו. כי כשהמוכיח אינו ראוי להוכיח, אזי לא די שאינו מועיל בתוכחתו, אף גם ה
מילות מפתח:
קישור ישיר למאמר:
גירסת HTML:
<html> <head> <title>כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ?</title> <meta name="description" content="כיצד מעבירים ביקורת ? איך צריך להוכיח ולקיים את מצוות תוכחה ? אף - על - פי שתוכחה הוא דבר גדול, ומטל על כל אחד מישראל להוכיח את חברו, כשרואה בו שאינו מתנהג כשורה, כמו שכתוב (ויקרא י"ט) : "הוכח תוכיח את עמיתך", אף - על - פי - כן לאו כל אדם ראוי להוכיח כמו שאמר רבי עקיבא (ערכין טז:) : 'תמה אני, אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח' ואם רבי עקיבא אמר זאת בדורו, כל - שכן בדור הזה של עכשיו. כי כשהמוכיח אינו ראוי להוכיח, אזי לא די שאינו מועיל בתוכחתו, אף גם ה"> <meta name="keywords" content="לדון לכף זכות,רחמנות,תוכחה,רחמים,עצבות,כעס,שמחה,אהבה,ביקורת,אימון אישי,יעוץ אישי,יהדות,ברסלב,רוחניות"> <meta name="expires" CONTENT="never"> <meta name="language" CONTENT="hebrew"> <meta name="distribution" CONTENT="Global"> <meta name="robots" content="index, follow"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1255"> </title> <body dir="rtl"> <h1>כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ?</h1><br/> <br/><strong>נכתב על ידי: <a title="כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ?" href="http://www.portal-asakim.com/Authors//Author53.aspx ">אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il</a></strong><br/> <br/><div style="font-family:Arial;" dir="rtl"><a href="http://breslev.eip.co.il/?key=7"><strong>כיצד מעבירים ביקורת ? איך צריך להוכיח ולקיים את מצוות תוכחה ?</strong></a><br /><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אַף - עַל - פִּי שֶׁתּוֹכָחָה הוּא דָּבָר גָּדוֹל, וּמֻטָּל עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְהוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ, כְּשֶׁרוֹאֶה בּוֹ שֶׁאֵינוֹ מִתְנַהֵג כַּשּׁוּרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (וַיִּקְרָא י"ט) : "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ", אַף - עַל - פִּי - כֵן לָאו כָּל אָדָם רָאוּי לְהוֹכִיחַ כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי עֲקִיבָא (עֵרְכִין טז:) : 'תָּמֵהַּ אֲנִי, אִם יֵשׁ בַּדּוֹר הַזֶּה מִי שֶׁיָּכוֹל לְהוֹכִיחַ' וְאִם רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר זאת בְּדוֹרוֹ, כָּל - שֶׁכֵּן בַּדּוֹר הַזֶּה שֶׁל עַכְשָׁיו. כִּי כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ אֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, אֲזַי לא דַּי שֶׁאֵינוֹ מוֹעִיל בְּתוֹכַחְתּוֹ, אַף גַּם הוּא מַבְאִישׁ רֵיחַ שֶׁל הַנְּשָׁמוֹת הַשּׁוֹמְעִים תּוֹכַחְתּוֹ כִּי עַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ הוּא מְעוֹרֵר הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁהוּא מוֹכִיחָם כְּמוֹ כְּשֶׁמֻּנָּח אֵיזֶה דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ רֵיחַ שֶׁאֵינוֹ טוֹב, כָּל זְמַן שֶׁאֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֵין מַרְגִּישִׁין הָרֵיחַ רַע, אֲבָל כְּשֶׁמַּתְחִילִין לְהָזִיז אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֲזַי מְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע; כְּמוֹ - כֵן עַל - יְדֵי תּוֹכָחָה שֶׁל מִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, עַל - יְדֵי - זֶה מְזִיזִין וּמְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁמּוֹכִיחָם, וְעַל - כֵּן הוּא מַבְאִישׁ רֵיחָם ... אֲבָל כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, אֲזַי אַדְּרַבָּא, הוּא מוֹסִיף וְנוֹתֵן רֵיחַ טוֹב בְּהַנְּשָׁמוֹת עַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ כִּי הַתּוֹכָחָה צְרִיכָה לִהְיוֹת בִּבְחִינַת הַתּוֹכָחָה שֶׁל משֶׁה, שֶׁהוֹכִיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל, שֶׁעַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ נָתַן בָּהֶם רֵיחַ טוֹב ...</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אז ראשית יש להבהיר, כי דברי רבנו לגבי תוכחה שאדם מוכיח את חברו, רלוונטיים לחלוטין גם לגבי תוכחה שאדם מוכיח את עצמו. כי כאשר האדם מעביר ביקורת על עצמו ומוכיח את עצמו, או מעורר ומחזק את עצמו, הרי שגם זו בחינת תוכחה. וכל מה שנכון לגבי תוכחה שאדם מוכיח את חברו, נכון גם לגבי תוכחה שאדם מוכיח את עצמו.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">כמו כן יש להוסיף, כי תוכחת משה היא בחינת רחמים, כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם (יְשַׁעְיָה מ"ט) - הַיְנוּ מִי שֶׁהוּא רַחֲמָן, הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג ... וְרַחֲמָן כָּזֶה הוּא רַק משֶׁה רַבֵּנוּ ... כִּי משֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה לוֹ רַחֲמָנוּת בֶּאֱמֶת עַל יִשְׂרָאֵל, וּמָסַר נַפְשׁוֹ בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל, וְהִשְׁלִיךְ נַפְשׁוֹ מִנֶּגֶד, וְלא הָיָה חוֹשֵׁשׁ עַל עַצְמוֹ כְּלָל (שְׁמוֹת ל"ב) : ותוכחה שנעשית מתוך רחמים היא דווקא תוכחה טובה.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">כי לפעמים האדם מוכיח את חברו לא מחמת שהוא מרחם על חברו, על כך שנשמתו רחוקה מהקב"ה, אלא מחמת שחברו עושה נגד רצונו / פוגע בכבודו וכיו"ב.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אם אחרי שהוכחת מישהו הוא כעס עליך, הרי שהבאשת את ריחו, כי לא רק שלא תיקן את עצמו, אלא שעכשיו גרמת לו גם לכעוס.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אם אחרי שהוכחת מישהו אתה כועס עליו אפילו בלבך על כך שלא שמע לך, הרי שהתוכחה אינה מרחמים רוחניים שלך עליו, אל מחמת גאוותך. כי אילו ריחמת עליו קודם התוכחה, הרי שלאחר שלא שמע את דבריך היית צריך לרחם עליו עוד יותר אך בכל מקרה לא לכעוס עליו.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אם אחרי שהוכחת מישהו זה גרם לו לכעוס על עצמו, הרי שגם זו תוכחה שעוררה כעס ולא רחמים.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אם כאשר אתה מעביר על עצמך ביקורת זה גורם לך להיות בעצבות ולא בשמחה, הרי שגם זו תוכחה לא חיובית. דהיינו אם התוכחה שאתה מוכיח את עצמך גורמת לך לעצבות הרי שהיא לא תקינה ועליך להפוך את הכעס שלך על עצמך לרחמים. ואל לך לכעוס על עצמך מכך שאינך … אלא עליך להיות כן שמח מכך שאתה עכשיו חוזר בתשובה ומתקרב לקב"ה.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">תֵּכֶף כְּשֶׁאָדָם רוֹצֶה לִכְנס בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ אָז תֵּכֶף הוּא עֲבֵרָה גְּדוֹלָה כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ עַצְבוּת חַס וְשָׁלוֹם. כִּי עַצְבוּת הוּא סִטְרָא אַחֲרָא וְהַקָּדוֹשׁ - בָּרוּךְ - הוּא שׂנֵא אוֹתָהּ … מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, כִּי כְּשֵׁם שֶׁעַצְבוּת הִיא עֲבֵרָה גְּדוֹלָה כֵּן לְהֵפֶךְ שִׂמְחָה הִיא מִצְוָה גְּדוֹלָה. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד כִּי הוּא רְפוּאָה לְהָאָדָם בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת:</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">כי מי שחוזר בתשובה באמת, הרי שהוא לא יכול שלא להיות שמח ולבטל מעצמו כל סוג של עצבות באשר הוא. כי עיקר התשובה היא שתהיה מאהבה שבה עוונותיו נהפכים לזכויות, וא"כ אל לך להיות מוטרד מהעבר או מהעתיד, כי העיקר הוא הרגע הזה בלבד.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">וכמ"ש וְאַחַר כָּךְ אָמַר לִי: עַתָּה יְהֵא לְךָ מִמַּה לִּהְיוֹת בְּמָרָה שְׁחוֹרָה. כַּוָּנָתוֹ, כִּי מֵאַחַר שֶׁהוֹכִיחַ אוֹתִי הַרְבֵּה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁאֶהְיֶה חַס וְשָׁלוֹם, בְּמָרָה שְׁחוֹרָה בְּיוֹתֵר מִזֶּה בְּעַצְמוֹ, מֵחֲמַת שֶׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת וְאֵינִי זוֹכֶה לָזֶה (וּבֶאֱמֶת כִּוֵּן מְאד לְמַחֲשַׁבְתִּי בָּזֶה כִּי תֵּכֶף בְּעֵת אֲמִירָתוֹ כָּל הַנִּזְכָּר לְעֵיל הִתְחִיל לַעֲלוֹת עַל מַחֲשַׁבְתִּי דְּאָגוֹת אֵיךְ זוֹכִין לְשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת) וּבָזֶה שֶׁאָמַר דִּבּוּרָיו הַקְּדוֹשִׁים הָאֵלּוּ "עַתָּה יִהְיֶה לְךָ" וְכוּ' בָּזֶה נִחֵם וְחִזֵּק אוֹתִי הַרְבֵּה שֶׁעַל כָּל פָּנִים לא יִהְיֶה לִי מָרָה שְׁחוֹרָה מִזֶּה בְּעַצְמוֹ שֶׁאֲנִי מְחֻיָּב לִשְׂמחַ בְּשַׁבָּת וְכַנַּ"ל:</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">אך מהי תוכחה טובה וכיצד היא צריכה להיאמר ?</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">על כך אמר רבנו דַּע כִּי צָרִיךְ לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת, וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר, צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע, וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, עַל - יְדֵי - זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת, וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה , דהיינו כי עיקר התוכחה צריכה להיות מתוך כך שאתה גורם לאדם שאותו אתה מוכיח, גם אם זה את עצמך, להאמין בעצמו ולראות את הטוב שבו ולרחם על עצמו ולהיות טוב יותר.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">והכלל הוא כי תוכחה אמיתית נאמרת מתוך רחמנות ואהבה וגורמת לשומע לאהוב את עצמו עוד יותר ולרחם על עצמו ולחזור בתשובה.</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">קרא עוד על <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%9f+%d7%9c%d7%9b%d7%a3+%d7%96%d7%9b%d7%95%d7%aa">לדון לכף זכות</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%a8%d7%97%d7%9e%d7%a0%d7%95%d7%aa">רחמנות</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%aa%d7%95%d7%9b%d7%97%d7%94">תוכחה</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%a8%d7%97%d7%9e%d7%99%d7%9d">רחמים</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%a2%d7%a6%d7%91%d7%95%d7%aa">עצבות</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%9b%d7%a2%d7%a1">כעס</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%a9%d7%9e%d7%97%d7%94">שמחה</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%90%d7%94%d7%91%d7%94">אהבה</a> , <a href="http://breslev.eip.co.il/?ftag=%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%aa">ביקורת</a> <a href="http://breslev.eip.co.il/">ועוד</a> ...</p><br /> <p style="font-size:11pt; line-height: 150%;">מאת <a href="http://breslev.eip.co.il/"><strong>להצליח בכח המחשבה breslev.eip.co.il</strong></a></p><br /></div> <br/><br/> <strong><u>פרטים אודות כותב המאמר</u></strong> <br/> <p>מאת <a href="http://www.eip.co.il/"><strong>אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים</strong></a> ועוד</p> <p>מחבר <a href="http://www.eip.co.il/book/"><strong>הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה</strong></a> ועוד</p> <p>הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...</p> <p><a href="http://www.eip.co.il/">מאמן אימון אישי</a> <a href="http://anxiety-treatment.eip.co.il/">חרדה פחד דיכאון</a> <a href="http://decision-making.eip.co.il/">קבלת החלטות</a> <a href="http://relationship.eip.co.il/">זוגיות ויחסים</a> <a href="http://self-confidence.eip.co.il/">ביטחון והערכה עצמית</a> <a href="http://love.eip.co.il/">אהבה</a> <a href="http://happiness.eip.co.il/">אושר</a> <a href="http://coping.eip.co.il/">להתמודד עם בעיות</a> <a href="http://success.eip.co.il/">הצלחה מוטיבציה</a> <a href="http://money.eip.co.il/">כסף והצלחה</a> <a href="http://education-of-children.eip.co.il/">לחנך חינוך ילדים</a> <a href="http://convincing.eip.co.il/">לשכנע מכירות שכנוע</a> <a href="http://meaning-of-life.eip.co.il/">משמעות החיים</a> <a href="http://free-will.eip.co.il/">בחירה חופשית</a> <a href="http://positive-thinking.eip.co.il/">חשיבה חיובית לחשוב חיובי</a> <a href="http://yeda.eip.co.il/">ידע</a> <a href="http://spirituality.eip.co.il/">רוחניות מודעות</a> <a href="http://enlightenment.eip.co.il/">הארה</a> <a href="http://god.eip.co.il/">אלוהים</a> <a href="http://being-god.eip.co.il/">להיות אלוהים</a> <a href="http://the-creation.eip.co.il/">בריאת העולם</a> <a href="http://breslev.eip.co.il/">ברסלב רבי נחמן מברסלב</a> <a href="http://forum.eip.co.il/">פורום ברסלב</a> <a href="http://www.eip.co.il/consultation-and-coaching/">אימון טיפול ייעוץ אישי</a></p> <p>תכנסו ותהנו ...</p> <br/><a href="http://www.portal-asakim.com"> מקור המאמר: אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים</a>
גירסת טקסט:
כיצד לזכות לכך שלא יהיה אצל רצונו של האדם הבדל בין מוות לחיים ? כיצד מעבירים ביקורת ? איך צריך להוכיח ולקיים את מצוות תוכחה ? אַף - עַל - פִּי שֶׁתּוֹכָחָה הוּא דָּבָר גָּדוֹל, וּמֻטָּל עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְהוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ, כְּשֶׁרוֹאֶה בּוֹ שֶׁאֵינוֹ מִתְנַהֵג כַּשּׁוּרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (וַיִּקְרָא י"ט) : "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ", אַף - עַל - פִּי - כֵן לָאו כָּל אָדָם רָאוּי לְהוֹכִיחַ כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי עֲקִיבָא (עֵרְכִין טז:) : 'תָּמֵהַּ אֲנִי, אִם יֵשׁ בַּדּוֹר הַזֶּה מִי שֶׁיָּכוֹל לְהוֹכִיחַ' וְאִם רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר זאת בְּדוֹרוֹ, כָּל - שֶׁכֵּן בַּדּוֹר הַזֶּה שֶׁל עַכְשָׁיו. כִּי כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ אֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, אֲזַי לא דַּי שֶׁאֵינוֹ מוֹעִיל בְּתוֹכַחְתּוֹ, אַף גַּם הוּא מַבְאִישׁ רֵיחַ שֶׁל הַנְּשָׁמוֹת הַשּׁוֹמְעִים תּוֹכַחְתּוֹ כִּי עַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ הוּא מְעוֹרֵר הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁהוּא מוֹכִיחָם כְּמוֹ כְּשֶׁמֻּנָּח אֵיזֶה דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ רֵיחַ שֶׁאֵינוֹ טוֹב, כָּל זְמַן שֶׁאֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֵין מַרְגִּישִׁין הָרֵיחַ רַע, אֲבָל כְּשֶׁמַּתְחִילִין לְהָזִיז אוֹתוֹ הַדָּבָר, אֲזַי מְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע; כְּמוֹ - כֵן עַל - יְדֵי תּוֹכָחָה שֶׁל מִי שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, עַל - יְדֵי - זֶה מְזִיזִין וּמְעוֹרְרִין הָרֵיחַ רַע שֶׁל הַמַּעֲשִׂים רָעִים וּמִדּוֹת רָעוֹת שֶׁל הָאֲנָשִׁים שֶׁמּוֹכִיחָם, וְעַל - כֵּן הוּא מַבְאִישׁ רֵיחָם ... אֲבָל כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ רָאוּי לְהוֹכִיחַ, אֲזַי אַדְּרַבָּא, הוּא מוֹסִיף וְנוֹתֵן רֵיחַ טוֹב בְּהַנְּשָׁמוֹת עַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ כִּי הַתּוֹכָחָה צְרִיכָה לִהְיוֹת בִּבְחִינַת הַתּוֹכָחָה שֶׁל משֶׁה, שֶׁהוֹכִיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל, שֶׁעַל - יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ נָתַן בָּהֶם רֵיחַ טוֹב ... אז ראשית יש להבהיר, כי דברי רבנו לגבי תוכחה שאדם מוכיח את חברו, רלוונטיים לחלוטין גם לגבי תוכחה שאדם מוכיח את עצמו. כי כאשר האדם מעביר ביקורת על עצמו ומוכיח את עצמו, או מעורר ומחזק את עצמו, הרי שגם זו בחינת תוכחה. וכל מה שנכון לגבי תוכחה שאדם מוכיח את חברו, נכון גם לגבי תוכחה שאדם מוכיח את עצמו. כמו כן יש להוסיף, כי תוכחת משה היא בחינת רחמים, כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם (יְשַׁעְיָה מ"ט) - הַיְנוּ מִי שֶׁהוּא רַחֲמָן, הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג ... וְרַחֲמָן כָּזֶה הוּא רַק משֶׁה רַבֵּנוּ ... כִּי משֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה לוֹ רַחֲמָנוּת בֶּאֱמֶת עַל יִשְׂרָאֵל, וּמָסַר נַפְשׁוֹ בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל, וְהִשְׁלִיךְ נַפְשׁוֹ מִנֶּגֶד, וְלא הָיָה חוֹשֵׁשׁ עַל עַצְמוֹ כְּלָל (שְׁמוֹת ל"ב) : ותוכחה שנעשית מתוך רחמים היא דווקא תוכחה טובה. כי לפעמים האדם מוכיח את חברו לא מחמת שהוא מרחם על חברו, על כך שנשמתו רחוקה מהקב"ה, אלא מחמת שחברו עושה נגד רצונו / פוגע בכבודו וכיו"ב. אם אחרי שהוכחת מישהו הוא כעס עליך, הרי שהבאשת את ריחו, כי לא רק שלא תיקן את עצמו, אלא שעכשיו גרמת לו גם לכעוס. אם אחרי שהוכחת מישהו אתה כועס עליו אפילו בלבך על כך שלא שמע לך, הרי שהתוכחה אינה מרחמים רוחניים שלך עליו, אל מחמת גאוותך. כי אילו ריחמת עליו קודם התוכחה, הרי שלאחר שלא שמע את דבריך היית צריך לרחם עליו עוד יותר אך בכל מקרה לא לכעוס עליו. אם אחרי שהוכחת מישהו זה גרם לו לכעוס על עצמו, הרי שגם זו תוכחה שעוררה כעס ולא רחמים. אם כאשר אתה מעביר על עצמך ביקורת זה גורם לך להיות בעצבות ולא בשמחה, הרי שגם זו תוכחה לא חיובית. דהיינו אם התוכחה שאתה מוכיח את עצמך גורמת לך לעצבות הרי שהיא לא תקינה ועליך להפוך את הכעס שלך על עצמך לרחמים. ואל לך לכעוס על עצמך מכך שאינך … אלא עליך להיות כן שמח מכך שאתה עכשיו חוזר בתשובה ומתקרב לקב"ה. תֵּכֶף כְּשֶׁאָדָם רוֹצֶה לִכְנס בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ אָז תֵּכֶף הוּא עֲבֵרָה גְּדוֹלָה כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ עַצְבוּת חַס וְשָׁלוֹם. כִּי עַצְבוּת הוּא סִטְרָא אַחֲרָא וְהַקָּדוֹשׁ - בָּרוּךְ - הוּא שׂנֵא אוֹתָהּ … מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, כִּי כְּשֵׁם שֶׁעַצְבוּת הִיא עֲבֵרָה גְּדוֹלָה כֵּן לְהֵפֶךְ שִׂמְחָה הִיא מִצְוָה גְּדוֹלָה. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד כִּי הוּא רְפוּאָה לְהָאָדָם בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת: כי מי שחוזר בתשובה באמת, הרי שהוא לא יכול שלא להיות שמח ולבטל מעצמו כל סוג של עצבות באשר הוא. כי עיקר התשובה היא שתהיה מאהבה שבה עוונותיו נהפכים לזכויות, וא"כ אל לך להיות מוטרד מהעבר או מהעתיד, כי העיקר הוא הרגע הזה בלבד. וכמ"ש וְאַחַר כָּךְ אָמַר לִי: עַתָּה יְהֵא לְךָ מִמַּה לִּהְיוֹת בְּמָרָה שְׁחוֹרָה. כַּוָּנָתוֹ, כִּי מֵאַחַר שֶׁהוֹכִיחַ אוֹתִי הַרְבֵּה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁאֶהְיֶה חַס וְשָׁלוֹם, בְּמָרָה שְׁחוֹרָה בְּיוֹתֵר מִזֶּה בְּעַצְמוֹ, מֵחֲמַת שֶׁצְּרִיכִין לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת וְאֵינִי זוֹכֶה לָזֶה (וּבֶאֱמֶת כִּוֵּן מְאד לְמַחֲשַׁבְתִּי בָּזֶה כִּי תֵּכֶף בְּעֵת אֲמִירָתוֹ כָּל הַנִּזְכָּר לְעֵיל הִתְחִיל לַעֲלוֹת עַל מַחֲשַׁבְתִּי דְּאָגוֹת אֵיךְ זוֹכִין לְשִׂמְחָה בְּשַׁבָּת) וּבָזֶה שֶׁאָמַר דִּבּוּרָיו הַקְּדוֹשִׁים הָאֵלּוּ "עַתָּה יִהְיֶה לְךָ" וְכוּ' בָּזֶה נִחֵם וְחִזֵּק אוֹתִי הַרְבֵּה שֶׁעַל כָּל פָּנִים לא יִהְיֶה לִי מָרָה שְׁחוֹרָה מִזֶּה בְּעַצְמוֹ שֶׁאֲנִי מְחֻיָּב לִשְׂמחַ בְּשַׁבָּת וְכַנַּ"ל: אך מהי תוכחה טובה וכיצד היא צריכה להיאמר ? על כך אמר רבנו דַּע כִּי צָרִיךְ לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת, וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר, צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע, וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, עַל - יְדֵי - זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת, וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה , דהיינו כי עיקר התוכחה צריכה להיות מתוך כך שאתה גורם לאדם שאותו אתה מוכיח, גם אם זה את עצמך, להאמין בעצמו ולראות את הטוב שבו ולרחם על עצמו ולהיות טוב יותר. והכלל הוא כי תוכחה אמיתית נאמרת מתוך רחמנות ואהבה וגורמת לשומע לאהוב את עצמו עוד יותר ולרחם על עצמו ולחזור בתשובה. קרא עוד על לדון לכף זכות , רחמנות , תוכחה , רחמים , עצבות , כעס , שמחה , אהבה , ביקורת ועוד ... מאת להצליח בכח המחשבה breslev.eip.co.il נכתב על ידי מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ... מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי תכנסו ותהנו ... מקור המאמר:אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים http://www.portal-asakim.com
בחזרה למאמר
לכותבי מאמרים
התחבר
הרשמה למערכת
שחזור סיסמה
מאמרים בקטגוריות
אימון אישי
אינטרנט והחיים ברשת
בידור ופנאי
ביטוח
בית משפחה וזוגיות
בניין ואחזקה
הודעות לעיתונות
חברה, פוליטיקה ומדינה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
מדעי החברה
מדעי הטבע
מדעי הרוח
מחשבים וטכנולוגיה
מיסים
מתכונים ואוכל
נשים
ספורט וכושר גופני
עבודה וקריירה
עיצוב ואדריכלות
עסקים
פיננסים וכספים
קניות וצרכנות
רוחניות
רפואה ובריאות
תחבורה ורכב
תיירות ונופש
© כל הזכויות שמורות לאתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
שיווק באינטרנט
על ידי WSI