דף הבית
אינדקס עסקים
הכותבים הפעילים ביותר
המאמרים הניצפים ביותר
תגיות פופולריות
תנאי שימוש
צור קשר
דף הבית
אימון אישי - אחר
מיתוס כיסוד מעצב
פרסום המאמר באתרך
פרסום המאמר באתרך
באפשרותך לפרסם את המאמר הזה באתרך בכפוף
לתנאי השימוש
.בפרסום המאמר עליך להקפיד על הכללים הבאים: יש לפרסם את כותרת המאמר, תוכנו,
וכן פרטים אודות כותב המאמר
. כמו כן יש לכלול
קישור לאתר
מאמרים עסקיים ומקצועיים (http://www.portal-asakim.com)
.
בחזרה למאמר
כותרת המאמר:
תקציר המאמר:
בחרתי להקדיש מאמר לנושא המיתוס, שכן פגשתי בעבודתי אנשים רבים שמיתוסים שונים מכוננים את חייהם וכשהם מתנפצים מסיבה זו או אחרת, יש המרגישים משוחררים ויש המרגישים שאיבדו דרכם.
מילות מפתח:
קישור ישיר למאמר:
גירסת HTML:
<html> <head> <title>מיתוס כיסוד מעצב</title> <meta name="description" content="בחרתי להקדיש מאמר לנושא המיתוס, שכן פגשתי בעבודתי אנשים רבים שמיתוסים שונים מכוננים את חייהם וכשהם מתנפצים מסיבה זו או אחרת, יש המרגישים משוחררים ויש המרגישים שאיבדו דרכם."> <meta name="keywords" content="אימון אישי,אימון עסקי,מאמן,אימון,אימון אישי,אמיר הלמר,קורס אימון אישי,אבחון בכף היד,אבחון בתווי פנים,קריאה בכף היד,קריאה בתווי פנים,חזון,מטרה,חכמת הפנים,העצמה אישית,מגדלור,מגלור אימון אישי ועסקי,כירוקוצינג,אימון אישי ועסקי,מיגדלור,מאמן אישי,"> <meta name="expires" CONTENT="never"> <meta name="language" CONTENT="hebrew"> <meta name="distribution" CONTENT="Global"> <meta name="robots" content="index, follow"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1255"> </title> <body dir="rtl"> <h1>מיתוס כיסוד מעצב</h1><br/> <br/><strong>נכתב על ידי: <a title="מיתוס כיסוד מעצב" href="http://www.portal-asakim.com/Authors//Author82.aspx ">אמיר הלמר</a></strong><br/> <br/><div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" ">מיתוס כיסוד מעצב</span></span></strong></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "><span style="font-size: x-small;">מיתוס ושיברו והצמא למיתוס</span></span></span></strong></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בחרתי להקדיש מאמר לנושא המיתוס, שכן פגשתי בעבודתי אנשים רבים שמיתוסים שונים מכוננים את חייהם וכשהם מתנפצים מסיבה זו או אחרת, יש המרגישים משוחררים ויש המרגישים שאיבדו דרכם.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בי אישית עורר תמיד המושג "מיתוס", יראת כבוד. ראיתי בו מין התרחשות קדומים מלאת הוד.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">כיום, בעידן <strong>הרלטיביסטי</strong>, כאשר אין אמת אחת וכל אחד והאמת שלו, גם המיתוסים הפכו להיות שבירים מאד. והתוצאה מחד, מחסור במיתוסים מספקים ומאידך, צמא למיתוסים.</span></div> <div dir="rtl"></div> <div dir="rtl"><strong><span style=" "><span style="">מהו מיתוס?</span></span></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> מיתוס הוא יסוד מעצב קבוע של תרבות, חברה ואומה. הוא נוצר ע"י תרבות ובה בעת גם יוצר תרבות. תפקידו לפרש את מציאות החברה, למקם את ההווה שלה ברצף ההיסטורי ולתת בידה מושגים להבנת המציאות של ההווה, של העבר או של העתיד. המיתוס ממלא תפקידו לא בדרך של דיון רציונאלי, אלא ע"י פניה לרובד הרגשי של ההוויה האנושית.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> מיתוסים מעצבים את הזיכרון הקיבוצי ומכוננים תודעה תרבותית. אין מבנה חברתי יכול להתקיים מבלי שלחברה יהיו סיפורי יסוד משותפים מוסכמים.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> מיתוס הוא סיפור אידיאלי שאינו מציג שאלות, ובאמצעותו חברה מספרת על עצמה, מאין היא באה ולאן היא הולכת. (מתוך "מיתוס וזיכרון" בעריכת דוד אוחנה ורוברט ויסטריק).</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>*</strong> מיתוסים הם גרעינים של זיכרונות היסטוריים, ממשיים שנמסרו באמת מדור לדור". (מרטין בובר).</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> המיתוס הוא בריאת העבר לשם עיצוב ההווה. (תומאס מאן).</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> מיתוסים הם דפוסים נרטיביים המעניקים משמעות לעצם קיומנו. (רולו מיי – הזעקה למיתוס).</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> מיתוסים כמוהם כקורות הבניין אשר מבלי להיות גלויות לעין, הן השלד המחזק את הבית, כדי שאנשים יוכלו להתגורר בו. (כנ"ל)</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> ...הם הסיפורים שסביבם החברה שלנו מתלכדת... (כנ"ל)</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>* </strong> למיתוס יש תכלית אופרטיבית – לעצב את ההתנהגות האישית והקיבוצית ובהשגתה נבחנת הצלחתו. (עמנואל סיוון).</span></div> <div dir="rtl"> </div> <div dir="rtl"><span style=" "><span style="">כפי שכתבתי בראשית דברי, קיימת בימינו מגמה של הטלת ספק באמיתות המיתוסים שהיו בעבר אבני יסוד של החברה והתרבות.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""> </span></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "><span style="">דוגמאות למיתוסים :</span></span></span></strong></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "></span></span></strong></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" ">טרומפלדור ומיתוס תל-חי</span></span></strong><strong><span style=" "> </span></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" "> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בסיפור זה כרוכים מספר מיתוסים: המשפט המפורסם – <strong>"טוב למות בעד ארצנו"</strong> . יש הטוענים כיום שטרומפלדור פלט קללה עסיסית ולא משפט זה.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">ומסר נוסף – אין נוטשים ישובים עבריים – מיתוס שנשבר במלחמת יום הכיפורים ועם תהליך ההתנתקות.</span></div> <div dir="rtl"><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "><strong>מיתוס מצדה</strong></span></span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong> </strong></span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">נבנה על גבי הסיפור היסטורי. מיתוס של גבורה וחירוף נפש. דורות רבים בישראל ביססו על רקע מיתוס מצדה זהות קיבוצית – אישית ולאומית – זקופת ראש, נטועה היטב בעברה ומוכנה להלחם על אדמתה עד הסוף. התנועה הציונית בראשית דרכה הייתה זקוקה לסיפורים כאלה.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">אך עפ"י סיפורו של יוספוס פלביוס על מצדה, מדובר במרד שנדון מראש לכישלון ולא בסיפור גבורה. כשלון שהתבטא בהרס בית המקדש השני וירושלים ובהרג המוני יהודים בידי החיילים הרומיים.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">מיתוס זה היה אפוא, סטייה מהאמת ההיסטורית, שהתאים לזמנו ובא כאמור לשרת את צרכי החברה הישראלית הנבנית. דעיכתו החלה אחר מלחמת ששת הימים ופתיחת אתרים חדשים בפני מבקרים, כמו הכותל המערבי, גמלא ועוד.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">מצדה איבדה מאז משמעותה כאתר קדוש והפכה יותר לאתר תיירותי.</span></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" ">המיתוס הקולקטיביסטי של החברה הישראלית</span></span><span style=" "> </span></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong> </strong></span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">החברה הישראלית רואה עצמה עדיין כחברה קולקטיביסטית, חברה בעלת סולידריות חברתית.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בשנת ה-60 של המאה הקודמת, היתה מדינת ישראל בשיא השיוויוניות. אך בתקופתנו שולט בה האינדיבידואליזם ונשבר המיתוס הקולקטיבסטי.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">מיתוסים נסדקים כאשר האתוס – הערך הנורמטיבי – משתנה.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">החברה הישראלית עברה מאתוס של חברה חלוצית והרואית לאתוס של חברה צרכנית ותקשורתית. בהתאם לכך השתנו גם חלק מהמיתוסים.</span></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "><strong>מיתוס יציאת מצרים</strong></span></span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong> </strong></span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">מיתוס מכונן בחברה הישראלית. לסיפור הפסח מסר אוניברסאלי עתידי. מיתוס העומד על ערכים, שמזה 3000 שנה רוצה החברה לקיים ורוצה להעביר לדורות הבאים.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">כדבריו של ברל כצנלסון: "הישנה יצירה ספרותית מחנכת יותר לתעוב העבדות, לאהבת החרות – כסיפור השעבוד ליציאת מצרים? הישנו עוד זיכרון עתיק כזה, שכולו מופנה לקראת העתיד, שכולו סמל להווה ולעתידנו כזכר ליציאת מצרים? איזה יצר חרות עמוק טבוע בלב עם, שיכול היה באביב ימיו ליצור יצירה גאונית כזאת ולמסור אותה מדור לדור".</span></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><strong><span style="text-decoration: underline;"><span style=" ">מיתוס "החלום האמריקני", בחברה האמריקאית </span></span><span style=" "> </span></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong> </strong> </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">לפיו כל אחד יכול להתעשר בארצות הברית. מבוסס על אידיולוגיית ההזדמנות השווה לכל אחד ועל האמונה בכוחו של הפרט להגשים את עצמו ולהגיע לרווחה.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">מיתוס זה משפיע עד היום על התנהגותם של מיליוני בני אדם ובכך הוא אמיתי.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><span style="">יש המשתמשים במושג "מיתוס" כביטוי לאמונות שהיו מקובלות בעבר והכתיבו בכך נורמות ודרכי התנהגות וכיום באים ומנפצים אותן.</span></span></div> <div dir="rtl"></div> <div dir="rtl"><span style=" ">דוגמה מעניינת לכך ניתן למצוא בספר <strong>"לנצח נבנו"</strong>. בו מציגים מחבריו קולינס ופוראס, שנים עשר מיתוסים לגבי יחודיותן של חברות בעלות-חזון, כמו למשל:</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- דרוש רעיון כביר כדי לייסד חברה כבירה.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- לחברות בעלות חזון דרושים מנהיגים כאריזמטיים.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- כחברות המעולות ביותר "הולכות" על בטוח.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- חברות בעלות חזון הן מקום עבודה נפלא לכל אחד ואחד.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">והם מנפצים מיתוסים אלו אחד לאחד ומוכיחים כיצד במציאות, לא עומדים מיתוסים אלו במבחן.</span></div> <div dir="rtl"><span style="text-decoration: underline;"><span style=" "><span style=""><strong>הצמא למיתוס</strong></span></span></span></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" ">רולו מיי שהיה פסיכולוג אמריקאי בן המאה ה-20,כתב בספרו - <strong>"הזעקה למיתוס":</strong></span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">"הצמא למיתוסים והאכזבה לנוכח המחסור במיתוסים מספקים, מתבטאים בשימוש בסמים.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">אם איננו יכולים למצוא הגיון בחיינו, אנחנו יכולים, לפחות זמנית לחרוג מן השגרה המשעממת שלנו, באמצעות חוויות "חוץ גופיות", בבחינת אם גורלנו נחרץ ממילא להיכתב, פחות משפיל להסתלק מן העולם בפיצוץ ולא בציוץ. לכתות יש עוצמה של מיתוסים ללא המגבלות החברתיות שלנו, ללא הבלמים, ללא האחריות החברתית. יש להקשיב לזעקה למיתוסים, כי בהעדר מיתוסים אותנטיים, החברה שלנו תמלא את הריק במיתוסי דמה, באמונות ובכשפים".</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בספרו <strong>"הישראלים האחרונים"</strong> מעלה ד"ר דוד אוחנה הצעה לדיון על אתוס ישראלי חדש.</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">בעוד שייעודם של ה"ישראלים האחרונים", שהיו מגשימי האידיאולוגיה החלוצית, אלה שנטשו בית הוריהם והיגרו מתבנית נוף מולדתם, על מנת לייצר ישראליות חדשה, שיצרו דיאלוג פעיל בין עבר של עם להתהוות של חברה – היכן אנו עומדים היום מול הצהרת הכוונות שלהם?</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">יש להעלות את הנושא לשיח ציבורי: "לא עוד אתוס הנישא בידי אליטה. תם עידן הנפילים ועמו דין התנועה ויישור הקו ומיתוסים מגויסים מלמעלה. עכשיו מתחיל הדיבור בין הישראלים החדשים, דיבור בתוך ובין חברות, דיבור בלתי אמצעי. זוהי שעת הדיאלוג".</span></div> <div dir="rtl"><span style=" "><strong>אוחנה מציג דיון על אתוס ישראלי חדש שבסופו חמישה נדבכים:</strong></span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">תודעה דמוקרטית; </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">חינוך לשלום; </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">ערך מוסף יהודי;</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">זיקה ים תיכונית; </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">סולידאריות חברתית.</span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span><strong>ומה הקשר לכל אחד מאתנו?</strong></span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><strong> </strong> </span></div> <div dir="rtl"><span style="">כאמור, <span style="">המיתוסים עוסקים בדרך כלל במאפייני תרבות. הם מציגים את האופן בו בני תרבות מסוימת רואים את העולם. מציגים את הערכים שלהם, את המוסר שלהם ואת ההתנהגויות שלהם.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">יש, אפוא, לנסות להבין את המיתוס בקונספט התרבותי-חברתי שלו. </span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">דהיינו: במקרה שלי – להכיר את אפיוני המתאמן המגיע אלי, כדי שאדע כיצד לסייע לו לקבל, או להתמודד, או לנפץ את המיתוס שהוא מעלה.</span></span></div> <div dir="rtl"></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;"><strong>דוגמאות למיתוסים בהם עסקתי:</strong></span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><strong><span style="font-size: x-small;"> </span></strong></span></div> <div dir="rtl"> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">* אנחנו שני בני זוג כ"כ שונים אחד מהשני, לא יתכן בינינו קשר טוב.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">* אנחנו שני בני זוג כ"כ דומים באופי, כך שבטוח שהזיווג שלנו יעלה יפה.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">* אשה דתית – כבודה בביתה. נועדה לגדל ילדים ולדאוג להליכות ביתה.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">* לעולם לא אתאהב במישהו שאינו משיב לי אהבה.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;">* רשע וטוב לו צדיק ורע לו.</span></span></div> <div dir="rtl"><span style=""><span style="font-size: x-small;"> </span></span></div></div> <div dir="rtl"></div> <div dir="rtl"><span style=" "><span style=""><strong>בבואנו להבין משמעותם של מיתוסים בחיינו אנו, עלינו לשאול את עצמנו:</strong></span></span></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- על אלו צרכים ניסו המיתוסים המוכרים לנו לענות?</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- מהו מוסר ההשכל של מיתוסים אלו?</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- אלו מיתוסים ניפצנו בחיינו?</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- אלו מיתוסים אנו מוכנים לנפץ כיום ומדוע?</span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- אלו מיתוסים קדומים משפיעים עלינו ומלווים את חיינו? </span></div> <div dir="rtl"><span style=" ">- במה הם משפיעים? מה המסר שלהם?</span></div> <div dir="rtl"><strong> <a href="http://articles.portal-asakim.com/87479/אימון-אישי--שאלות-ותשובות"><span style="">אימון אישי</span></a></strong></div> <div dir="rtl"><strong> </strong></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><strong>עבודת חקר נעימה,</strong></div> <div dir="rtl"><strong> </strong></div> <div dir="rtl"><strong>שלכם,</strong></div> <div dir="rtl"><strong> </strong></div> <div dir="rtl"><strong>אמיר הלמר</strong></div> <div dir="rtl"><strong>מאמן אישי ועסקי<br />מאבחן בכף היד ותווי פנים</strong></div> <div dir="rtl"><a href="mailto:amir@migdalor.biz"><span dir="ltr"><strong><span style="">amir@migdalor.biz</span></strong></span></a></div> <div dir="rtl"><strong>050-2250225 , 077-5531550</strong></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <div dir="rtl"><strong></strong></div> <br/><br/> <strong><u>פרטים אודות כותב המאמר</u></strong> <br/> <div><span>אמיר הלמר (m.b.a)<br />מאמן אישי ועסקי,<br />מאבחן בכף היד ותווי פנים<br /><a href="http://www.migdalor.biz/">www.migdalor.biz</a><br /><a href="http://www.icoach.org.il">www.icoach.org.il</a><br /><a href="http://www.5dakot.co.il">www.5dakot.co.il</a><br />050-2250225 , 077-5531550<br />לך בעקבות הכוח היוצר שבך והגשם חלומותיך...<br /><a href="http://www.migdalor.biz" target="_blank">אימון אישי</a><br /><a href="http://www.icoach.org.il/"><strong><span style=" ">אימון אישי</span></strong></a><br /><a href="http://www.bcoach.co.il/"><strong>אימון אישי</strong></a></span></div> <br/><a href="http://www.portal-asakim.com"> מקור המאמר: אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים</a>
גירסת טקסט:
מיתוס כיסוד מעצב מיתוס כיסוד מעצב מיתוס ושיברו והצמא למיתוס בחרתי להקדיש מאמר לנושא המיתוס, שכן פגשתי בעבודתי אנשים רבים שמיתוסים שונים מכוננים את חייהם וכשהם מתנפצים מסיבה זו או אחרת, יש המרגישים משוחררים ויש המרגישים שאיבדו דרכם. בי אישית עורר תמיד המושג "מיתוס", יראת כבוד. ראיתי בו מין התרחשות קדומים מלאת הוד. כיום, בעידן הרלטיביסטי, כאשר אין אמת אחת וכל אחד והאמת שלו, גם המיתוסים הפכו להיות שבירים מאד. והתוצאה מחד, מחסור במיתוסים מספקים ומאידך, צמא למיתוסים. מהו מיתוס? * מיתוס הוא יסוד מעצב קבוע של תרבות, חברה ואומה. הוא נוצר ע"י תרבות ובה בעת גם יוצר תרבות. תפקידו לפרש את מציאות החברה, למקם את ההווה שלה ברצף ההיסטורי ולתת בידה מושגים להבנת המציאות של ההווה, של העבר או של העתיד. המיתוס ממלא תפקידו לא בדרך של דיון רציונאלי, אלא ע"י פניה לרובד הרגשי של ההוויה האנושית. * מיתוסים מעצבים את הזיכרון הקיבוצי ומכוננים תודעה תרבותית. אין מבנה חברתי יכול להתקיים מבלי שלחברה יהיו סיפורי יסוד משותפים מוסכמים. * מיתוס הוא סיפור אידיאלי שאינו מציג שאלות, ובאמצעותו חברה מספרת על עצמה, מאין היא באה ולאן היא הולכת. (מתוך "מיתוס וזיכרון" בעריכת דוד אוחנה ורוברט ויסטריק). * מיתוסים הם גרעינים של זיכרונות היסטוריים, ממשיים שנמסרו באמת מדור לדור". (מרטין בובר). * המיתוס הוא בריאת העבר לשם עיצוב ההווה. (תומאס מאן). * מיתוסים הם דפוסים נרטיביים המעניקים משמעות לעצם קיומנו. (רולו מיי – הזעקה למיתוס). * מיתוסים כמוהם כקורות הבניין אשר מבלי להיות גלויות לעין, הן השלד המחזק את הבית, כדי שאנשים יוכלו להתגורר בו. (כנ"ל) * ...הם הסיפורים שסביבם החברה שלנו מתלכדת... (כנ"ל) * למיתוס יש תכלית אופרטיבית – לעצב את ההתנהגות האישית והקיבוצית ובהשגתה נבחנת הצלחתו. (עמנואל סיוון). כפי שכתבתי בראשית דברי, קיימת בימינו מגמה של הטלת ספק באמיתות המיתוסים שהיו בעבר אבני יסוד של החברה והתרבות. דוגמאות למיתוסים : טרומפלדור ומיתוס תל-חי בסיפור זה כרוכים מספר מיתוסים: המשפט המפורסם – "טוב למות בעד ארצנו" . יש הטוענים כיום שטרומפלדור פלט קללה עסיסית ולא משפט זה. ומסר נוסף – אין נוטשים ישובים עבריים – מיתוס שנשבר במלחמת יום הכיפורים ועם תהליך ההתנתקות. מיתוס מצדה נבנה על גבי הסיפור היסטורי. מיתוס של גבורה וחירוף נפש. דורות רבים בישראל ביססו על רקע מיתוס מצדה זהות קיבוצית – אישית ולאומית – זקופת ראש, נטועה היטב בעברה ומוכנה להלחם על אדמתה עד הסוף. התנועה הציונית בראשית דרכה הייתה זקוקה לסיפורים כאלה. אך עפ"י סיפורו של יוספוס פלביוס על מצדה, מדובר במרד שנדון מראש לכישלון ולא בסיפור גבורה. כשלון שהתבטא בהרס בית המקדש השני וירושלים ובהרג המוני יהודים בידי החיילים הרומיים. מיתוס זה היה אפוא, סטייה מהאמת ההיסטורית, שהתאים לזמנו ובא כאמור לשרת את צרכי החברה הישראלית הנבנית. דעיכתו החלה אחר מלחמת ששת הימים ופתיחת אתרים חדשים בפני מבקרים, כמו הכותל המערבי, גמלא ועוד. מצדה איבדה מאז משמעותה כאתר קדוש והפכה יותר לאתר תיירותי. המיתוס הקולקטיביסטי של החברה הישראלית החברה הישראלית רואה עצמה עדיין כחברה קולקטיביסטית, חברה בעלת סולידריות חברתית. בשנת ה-60 של המאה הקודמת, היתה מדינת ישראל בשיא השיוויוניות. אך בתקופתנו שולט בה האינדיבידואליזם ונשבר המיתוס הקולקטיבסטי. מיתוסים נסדקים כאשר האתוס – הערך הנורמטיבי – משתנה. החברה הישראלית עברה מאתוס של חברה חלוצית והרואית לאתוס של חברה צרכנית ותקשורתית. בהתאם לכך השתנו גם חלק מהמיתוסים. מיתוס יציאת מצרים מיתוס מכונן בחברה הישראלית. לסיפור הפסח מסר אוניברסאלי עתידי. מיתוס העומד על ערכים, שמזה 3000 שנה רוצה החברה לקיים ורוצה להעביר לדורות הבאים. כדבריו של ברל כצנלסון: "הישנה יצירה ספרותית מחנכת יותר לתעוב העבדות, לאהבת החרות – כסיפור השעבוד ליציאת מצרים? הישנו עוד זיכרון עתיק כזה, שכולו מופנה לקראת העתיד, שכולו סמל להווה ולעתידנו כזכר ליציאת מצרים? איזה יצר חרות עמוק טבוע בלב עם, שיכול היה באביב ימיו ליצור יצירה גאונית כזאת ולמסור אותה מדור לדור". מיתוס "החלום האמריקני", בחברה האמריקאית לפיו כל אחד יכול להתעשר בארצות הברית. מבוסס על אידיולוגיית ההזדמנות השווה לכל אחד ועל האמונה בכוחו של הפרט להגשים את עצמו ולהגיע לרווחה. מיתוס זה משפיע עד היום על התנהגותם של מיליוני בני אדם ובכך הוא אמיתי. יש המשתמשים במושג "מיתוס" כביטוי לאמונות שהיו מקובלות בעבר והכתיבו בכך נורמות ודרכי התנהגות וכיום באים ומנפצים אותן. דוגמה מעניינת לכך ניתן למצוא בספר "לנצח נבנו". בו מציגים מחבריו קולינס ופוראס, שנים עשר מיתוסים לגבי יחודיותן של חברות בעלות-חזון, כמו למשל: - דרוש רעיון כביר כדי לייסד חברה כבירה. - לחברות בעלות חזון דרושים מנהיגים כאריזמטיים. - כחברות המעולות ביותר "הולכות" על בטוח. - חברות בעלות חזון הן מקום עבודה נפלא לכל אחד ואחד. והם מנפצים מיתוסים אלו אחד לאחד ומוכיחים כיצד במציאות, לא עומדים מיתוסים אלו במבחן. הצמא למיתוס רולו מיי שהיה פסיכולוג אמריקאי בן המאה ה-20,כתב בספרו - "הזעקה למיתוס": "הצמא למיתוסים והאכזבה לנוכח המחסור במיתוסים מספקים, מתבטאים בשימוש בסמים. אם איננו יכולים למצוא הגיון בחיינו, אנחנו יכולים, לפחות זמנית לחרוג מן השגרה המשעממת שלנו, באמצעות חוויות "חוץ גופיות", בבחינת אם גורלנו נחרץ ממילא להיכתב, פחות משפיל להסתלק מן העולם בפיצוץ ולא בציוץ. לכתות יש עוצמה של מיתוסים ללא המגבלות החברתיות שלנו, ללא הבלמים, ללא האחריות החברתית. יש להקשיב לזעקה למיתוסים, כי בהעדר מיתוסים אותנטיים, החברה שלנו תמלא את הריק במיתוסי דמה, באמונות ובכשפים". בספרו "הישראלים האחרונים" מעלה ד"ר דוד אוחנה הצעה לדיון על אתוס ישראלי חדש. בעוד שייעודם של ה"ישראלים האחרונים", שהיו מגשימי האידיאולוגיה החלוצית, אלה שנטשו בית הוריהם והיגרו מתבנית נוף מולדתם, על מנת לייצר ישראליות חדשה, שיצרו דיאלוג פעיל בין עבר של עם להתהוות של חברה – היכן אנו עומדים היום מול הצהרת הכוונות שלהם? יש להעלות את הנושא לשיח ציבורי: "לא עוד אתוס הנישא בידי אליטה. תם עידן הנפילים ועמו דין התנועה ויישור הקו ומיתוסים מגויסים מלמעלה. עכשיו מתחיל הדיבור בין הישראלים החדשים, דיבור בתוך ובין חברות, דיבור בלתי אמצעי. זוהי שעת הדיאלוג". אוחנה מציג דיון על אתוס ישראלי חדש שבסופו חמישה נדבכים: תודעה דמוקרטית; חינוך לשלום; ערך מוסף יהודי; זיקה ים תיכונית; סולידאריות חברתית. ומה הקשר לכל אחד מאתנו? כאמור, המיתוסים עוסקים בדרך כלל במאפייני תרבות. הם מציגים את האופן בו בני תרבות מסוימת רואים את העולם. מציגים את הערכים שלהם, את המוסר שלהם ואת ההתנהגויות שלהם. יש, אפוא, לנסות להבין את המיתוס בקונספט התרבותי-חברתי שלו. דהיינו: במקרה שלי – להכיר את אפיוני המתאמן המגיע אלי, כדי שאדע כיצד לסייע לו לקבל, או להתמודד, או לנפץ את המיתוס שהוא מעלה. דוגמאות למיתוסים בהם עסקתי: * אנחנו שני בני זוג כ"כ שונים אחד מהשני, לא יתכן בינינו קשר טוב. * אנחנו שני בני זוג כ"כ דומים באופי, כך שבטוח שהזיווג שלנו יעלה יפה. * אשה דתית – כבודה בביתה. נועדה לגדל ילדים ולדאוג להליכות ביתה. * לעולם לא אתאהב במישהו שאינו משיב לי אהבה. * רשע וטוב לו צדיק ורע לו. בבואנו להבין משמעותם של מיתוסים בחיינו אנו, עלינו לשאול את עצמנו: - על אלו צרכים ניסו המיתוסים המוכרים לנו לענות? - מהו מוסר ההשכל של מיתוסים אלו? - אלו מיתוסים ניפצנו בחיינו? - אלו מיתוסים אנו מוכנים לנפץ כיום ומדוע? - אלו מיתוסים קדומים משפיעים עלינו ומלווים את חיינו? - במה הם משפיעים? מה המסר שלהם? אימון אישי עבודת חקר נעימה, שלכם, אמיר הלמר מאמן אישי ועסקי מאבחן בכף היד ותווי פנים amir@migdalor.biz 050-2250225 , 077-5531550 נכתב על ידי אמיר הלמר (m.b.a) מאמן אישי ועסקי, מאבחן בכף היד ותווי פנים www.migdalor.biz www.icoach.org.il www.5dakot.co.il 050-2250225 , 077-5531550 לך בעקבות הכוח היוצר שבך והגשם חלומותיך... אימון אישי אימון אישי אימון אישי מקור המאמר:אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים http://www.portal-asakim.com
בחזרה למאמר
לכותבי מאמרים
התחבר
הרשמה למערכת
שחזור סיסמה
מאמרים בקטגוריות
אימון אישי
אינטרנט והחיים ברשת
בידור ופנאי
ביטוח
בית משפחה וזוגיות
בניין ואחזקה
הודעות לעיתונות
חברה, פוליטיקה ומדינה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
מדעי החברה
מדעי הטבע
מדעי הרוח
מחשבים וטכנולוגיה
מיסים
מתכונים ואוכל
נשים
ספורט וכושר גופני
עבודה וקריירה
עיצוב ואדריכלות
עסקים
פיננסים וכספים
קניות וצרכנות
רוחניות
רפואה ובריאות
תחבורה ורכב
תיירות ונופש
© כל הזכויות שמורות לאתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
שיווק באינטרנט
על ידי WSI