דף הבית
אינדקס עסקים
הכותבים הפעילים ביותר
המאמרים הניצפים ביותר
תגיות פופולריות
תנאי שימוש
צור קשר
דף הבית
אימון אישי
מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ?
פרסום המאמר באתרך
פרסום המאמר באתרך
באפשרותך לפרסם את המאמר הזה באתרך בכפוף
לתנאי השימוש
.בפרסום המאמר עליך להקפיד על הכללים הבאים: יש לפרסם את כותרת המאמר, תוכנו,
וכן פרטים אודות כותב המאמר
. כמו כן יש לכלול
קישור לאתר
מאמרים עסקיים ומקצועיים (http://www.portal-asakim.com)
.
בחזרה למאמר
כותרת המאמר:
תקציר המאמר:
אם נציג למספר אנשים אדם המבצע פעולה מסוימת או אומר דבר מסוים ונבקש מהם להסביר מה לדעתם עבר לאותו אדם בראש ומה היו המניעים שלו, כנראה שיהיו לנו יותר הסברים אפשריים מאשר כמות האנשים המפרשים. בחיים אנחנו כל הזמן מפרשים ומנסים להבין את האנשים שסביבנו ושיש להם קשר אלינו. מה המטרות שלהם ? מה הם רוצים להשיג ? למה באמת הם מתכוונים ? מה באמת הם חושבים ומה באמת עובר להם בראש ? ועוד. מאחר שאנחנו רואים שלכל אדם יש פירוש אחר על אותה פעולה בודדת ומאחר שגם לנו בעצמנו יש לעיתים די קרובות מספר אפשרויות לפרש את האדם והאירוע שמולנו, נמצא אם כן כי התהליך שבו אנחנו ...
מילות מפתח:
קישור ישיר למאמר:
גירסת HTML:
<html> <head> <title>מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ?</title> <meta name="description" content="אם נציג למספר אנשים אדם המבצע פעולה מסוימת או אומר דבר מסוים ונבקש מהם להסביר מה לדעתם עבר לאותו אדם בראש ומה היו המניעים שלו, כנראה שיהיו לנו יותר הסברים אפשריים מאשר כמות האנשים המפרשים. בחיים אנחנו כל הזמן מפרשים ומנסים להבין את האנשים שסביבנו ושיש להם קשר אלינו. מה המטרות שלהם ? מה הם רוצים להשיג ? למה באמת הם מתכוונים ? מה באמת הם חושבים ומה באמת עובר להם בראש ? ועוד. מאחר שאנחנו רואים שלכל אדם יש פירוש אחר על אותה פעולה בודדת ומאחר שגם לנו בעצמנו יש לעיתים די קרובות מספר אפשרויות לפרש את האדם והאירוע שמולנו, נמצא אם כן כי התהליך שבו אנחנו ..."> <meta name="keywords" content="חשיבה חיובית,אימון,אושר,הצלחה,יעוץ,פחדים,תת מודע,לקרוא אנשים,מודעות,אהבה,אינטואיציה,יכולת,אינסטינקטים,מציאות,דמיון,דפוסי התנהגות,סובייקטיביות,עין הרע,החלטות,זוגיות,טיפול באנשים,כעס,לוגיקה,לימוד מנסיון,אובייקטיביות"> <meta name="expires" CONTENT="never"> <meta name="language" CONTENT="hebrew"> <meta name="distribution" CONTENT="Global"> <meta name="robots" content="index, follow"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1255"> </title> <body dir="rtl"> <h1>מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ?</h1><br/> <br/><strong>נכתב על ידי: <a title="מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ?" href="http://www.portal-asakim.com/Authors//Author53.aspx ">אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il</a></strong><br/> <br/><div style="font-family:Arial;" dir="rtl"><a href="http://www.eip.co.il/?key=250"><strong>מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ?</strong></a><br /><br /> <p>אם נציג למספר אנשים אדם המבצע פעולה מסוימת או אומר דבר מסוים ונבקש מהם להסביר מה לדעתם עבר לאותו אדם בראש ומה היו המניעים שלו, כנראה שיהיו לנו יותר הסברים אפשריים מאשר כמות האנשים המפרשים. בחיים אנחנו כל הזמן מפרשים ומנסים להבין את האנשים שסביבנו ושיש להם קשר אלינו. מה המטרות שלהם ? מה הם רוצים להשיג ? למה באמת הם מתכוונים ? מה באמת הם חושבים ומה באמת עובר להם בראש ? ועוד.</p> <p>מאחר שאנחנו רואים שלכל אדם יש פירוש אחר על אותה פעולה בודדת ומאחר שגם לנו בעצמנו יש לעיתים די קרובות מספר אפשרויות לפרש את האדם והאירוע שמולנו, נמצא אם כן כי התהליך שבו אנחנו מנתחים את האדם שמולנו אינו ע"פ נוסחא לוגית ומדויקת, כי אילו התהליך היה כזה, אם כן היינו יודעים מה בדיוק עובר בראשו של זה שמולנו. ולמרות שיתכן כי אפילו אותו אדם שמולנו לא ממש מודע לעצמו, עדיין היינו אמורים לדעת גם את המידע הזה עצמו על האדם שמולנו.</p> <p>בטרם ננסה לדעת כיצד ניתן לקרוא אנשים טוב יותר וכיצד ניתן לפתח את האינטואיציה שלנו כדי להבין אנשים אחרים, קודם כל רצוי שנבין מה גורם לנו לפרש את האנשים והאירועים שסביבנו בצורה כזו או אחרת. וכאן יש מספר גורמים ואפשרויות שמשפעים על הצורה שבה אנחנו מפרשים את האדם שמולנו בפרט ואת הדברים שקורים סביבנו בכלל. אין משקל קבוע למספר האחוזים של כל גורם בתהליך שלנו אבל בדרך כלל אנחנו מושפעים מ 3 גורמים שונים כדלהלן:</p> <p>גורם אחד והראשון שמשפיע עלינו זו כמובן האמת האובייקטיבית של מה שבאמת קורה בפועל, דהיינו שלפחות חלק מהפירוש שלנו את המציאות של האדם שמולנו הוא אכן אמיתי ונובע ממה שבאמת קורה במציאות. לגורם הזה נקרא "גורם המציאות".</p> <p>גורם נוסף שמשפיע על הצורה שבה אנחנו מפרשים דברים הוא ההשתקפות שלנו באדם ובאירועים שמולנו. כפי שכבר התבאר במאמר <a href="http://www.eip.co.il/?key=94" target="_blank">כיצד תפתח את היכולת להבין ולהרגיש תחושות ומחשבות של אנשים אחרים ?</a> אנחנו לעיתים די קרובות רואים באדם שמולנו את ההשתקפות שלנו. וזה בעיקר משום שאנחנו מפרשים את המעשים של האחר לפי קווי החשיבה שלנו על ידי לימוד מהנסיון האישי של עצמנו. לגורם הזה נקרא "גורם ההשתקפות".</p> <p>להלן מספר דוגמאות ל"גורם ההשתקפות". נניח שאתה רגיל להשתמש בצורת דיבור מסוימת כדי להביע רגש כזה או אחר. ברגע שאתה תשמע אדם אחר שמשתמש באותה צורת דיבור, אתה אינסטינקטיבית תחשוב שהוא רוצה להביע את אותו הרגש שאתה רגיל להביע כאשר אתה מתבטא באותה הצורה. למה ? כי אוטומאטית תהיה לך אסוציאציה של עצמך במקרה דומה ואתה תפרש את זה שמולך כאילו דפוס ההתנהגות שלו זהה לשלך. דוגמא נוספת אדם שרגיל לשקר יחשוד באחרים שהם משקרים לו גם אם הם אומרים לו את האמת וכן להפך אמין לא יחשוד באחרים שהם משקרים לו גם אם לעיתים זה מה שבאמת קורה.</p> <p>גורם נוסף שמשפיע על הצורה שבה אנחנו מפרשים את זה שמולנו, הוא הרצון הפנימי שלנו ומה שאנחנו רוצים (לעיתים בצורה בלתי מודעת) שיקרה. לדוגמא אתה מאוד רוצה/חושש שמישהו יאמר לך דבר כלשהו. גם אם הוא יאמר לך את אותו הדבר בציניות ובצחוק חלק בך יפרש אותו ברצינות, למה ? כי אתה רוצה להאמין שזה נאמר ברצינות. אתה מנסה לפרש את המציאות שסביבך כפי שאתה רוצה/חושש שהיא תהיה גם אם בפועל היא איננה כזאת. לגורם הזה נקרא "גורם הדמיון".</p> <p>הגורם הזה "גורם הדמיון" נפוץ מאוד בכל מה שקשור למערכות יחסים. אם אתה רוצה שמישהו יאהב אותך אז כל פעולה שהוא יעשה שיכולה להתפרש כאילו היא נעשית בגלל אהבה, אתה תפרש אותה ככזו בגלל שזה מה שאתה רוצה שיקרה. וכן להפך כמובן, אם אתה חושב שמישהו מנסה להציק או להרע לך לדוגמא, אז כל פעולה וכל דבר תמים שהוא יגיד אתה תפרש אותו בצורה שלילית. למה ? כי אתה מלביש את הרצונות והחששות של התת מודע שלך על המציאות שלך גם אם היא אינה כזו בפועל. דוגמא נוספת, <a href="http://www.eip.co.il/?key=228" target="_blank">אדם שמאמין באמונות טפלות ובעין הרע</a> והוא מאמין שאם הוא יעשה X זה יגרום ל Y, אז אם הוא עושה את X ואז קורה Y, אז גם אם אין שום קשר בין הדברים ו Y קרה בלי שום קשר ל X ואולי אפילו "למרות" X, לא רק שהוא יראה את הקשר החיובי בין X ל Y, יתרה על כך, הוא אפילו יהפוך את האירוע להוכחה ש X גורר את Y למרות שאין לכך שום קשר למציאות וזה כמובן בגלל "גורם הדמיון" שלו. כי הוא מלביש את הדמיון שלו על המציאות האמיתית עד שלעיתים "גורם הדמיון" דוחה גם את "גורם המציאות".</p> <p>א"כ יש לנו 3 גורמים שיוצרים את הפרשנות שלנו למציאות שמולנו, 1 - "גורם המציאות" המבוסס על המציאות עצמה בצורה אובייקטיבית ואמיתית, 2 - "גורם ההשתקפות" המבוסס על ההשתקפות שלנו שאנחנו רואים בדברים שקורים סביבנו, 3 - "גורם הדמיון" המבוסס על הרצונות/חששות שיש לנו גם בצורה בלתי מודעת ושאנחנו מלבישים אותם על המציאות שקורת לנו.</p> <p>עכשיו נעצור לרגע ונחשוב עד כמה כל גורם כזה אכן הגיוני שנפרש לפיו את המציאות ומה ההשלכות של כל זה לגבינו ? הגורם הראשון "גורם המציאות" כמובן הוא האידיאלי ביותר הוא הגורם שבו אנחנו מפרשים את האירוע על פי העובדות שאנחנו יודעים שקרו בפועל. אילו הוא היה הגורם היחיד הקיים, ממילא היו הרבה פחות אפשרויות לפרש אירוע בודד, כי הכל היה תלוי אך ורק במה הצופה יודע שקרה באירוע באמת. אך בפועל קיימים עוד גורמים של פרשנות סובייקטיבית שלנו את האירוע, מה שיוצר את מגוון האפשרויות בגלל שאר הגורמים.</p> <p>הגורם השני "גורם ההשתקפות" הוא גורם פחות טוב אך עדיין יש הגיון בשימוש בו. כאשר אנחנו רואים שקורה X ואנחנו מנסים להבין את אירוע X, הגיוני הוא שאם אין לנו דרך להבין את X בגלל העובדות עצמן ובגלל שחסר לנו מידע, אז הגיוני הוא שננסה לפרש את X ממה שכן ידוע לנו מהנסיון האישי שלנו. הניסיון האישי שלנו בעצם הופך לחלק מהעובדות שעל פיהן אנחנו מפרשים את מה שקרה. ולמרות שהעובדות האלו קרו רק אצלנו ולא במקרה הספציפי שאותו אנחנו מפרשים אצל האחר (או אפילו אצלנו – ראה להלן) , בכל זאת באם אין לנו מידע אחר, אז אך טבעי הוא הדבר להשתמש במידע שיש לנו מעצמנו של מקרים דומים ולפרש על פיהם את מה שקורה כרגע ע"פ צורת החשיבה האישית שלנו והניסיון האישי שלנו.</p> <p>אם לדוגמא מישהו אומר X ולא ניתן להבין את כוונתו בצורה ברורה על ידי "גורם המציאות", זה הגיוני לנסות להבין את כוונתו על ידי "גורם ההשתקפות" שבו אנחנו מניחים שהוא מתכוון למה שאנחנו היינו מתכוונים אילו אמרנו את אותו הדבר באותה הסיטואציה ובאותו ההקשר. אנחנו שמים את עצמנו במקום הדובר ודרך זה מנסים להיכנס לראש שלו על ידי שימוש ב"גורם ההשתקפות".</p> <p>בעת שימוש ב"גורם ההשתקפות" עלינו להיות מודעים כי כאן חלק זה של הפרשנות שלנו היא כבר סובייקטיבית והיא נובעת בגלל "גורם ההשתקפות" ולא בגלל "גורם המציאות", מה שאמור לגרום לנו להיות זהירים יותר בהסקת מסקנות על סמך הפירוש שלנו, מאחר והפירוש לא נובע בוודאות רק מ"גורם המציאות" אלא גם או אפילו "רק" בגלל "גורם ההשתקפות" שהוא הגיוני אך פחות וודאי.</p> <p>לעומת זאת הגורם השלישי שבו אנחנו מלבישים את החלומות והרצונות שלנו על המציאות, הוא אומנם נחמד מאוד כדי לגרום לנו לתחושה טובה / רעה שנוצרת מכך שאנחנו מפרשים את המציאות בהתאם לרצונות והחששות האישיים שלנו, אך מצד שני הגורם הזה הוא מסוכן ביותר, כי אין לו שום קשר למציאות. הגורם הזה גורם לבני אדם לשבש את יכולת השיפוט שלהם. כפי שכבר התבאר <a href="http://www.eip.co.il/?key=54" target="_blank">המציאות שקורת לנו, היא הצורה שבה אנחנו מפרשים אותה בראש שלנו</a> ובלי שום קשר למה שבאמת קורה סביבנו. ולכן בעצם ברגע שאנחנו מלבישים בצורה בלתי מודעת את הרצונות שבתת מודע שלנו על מה שקורה סביבנו, אז אנחנו בעצם "אונסים" את המציאות להיות כפי שאנחנו רוצים, אבל אז אנחנו מאבדים את יכולת השיפוט האובייקטיבית שלנו.</p> <p>כולנו רוצים כמובן שמערכת השיפוט שלנו תהיה הטובה ביותר, כולנו רוצים שמנגנון קבלת ההחלטות שלנו יהיה המשובח ביותר. ולכן עלינו לנסות כל הזמן להבין את עצמנו טוב יותר ולגלות מה גורם לנו לפרש את X בצורה כזו או אחרת.</p> <p>נניח שאתה מנהל משא ומתן עם מישהו שמנסה לרמות אותך והוא במסגרת זה שהוא מנסה לרמות אותך אומר לך כל מיני דברים שאתה רוצה לשמוע. אתה לתומך חושב שאכן כוונותיו חיוביות וזה למה בגלל 3 הסיבות הנ"ל, 1 במציאות עצמה הוא אמר דברים חיוביים (גורם המציאות) , 2 אתה מפרש את הדברים שלו בצורה חיובית כי אתה יודע מעצמך שאילו אתה היית אומר את אותם הדברים אז אתה בוודאי היית מתכוון לחיובי (גורם ההשתקפות) , 3 אתה מאוד רוצה שיקרה מה שהוא אומר ולכן אתה נוטה להאמין למה שהוא אומר (גורם ההשתקפות) . ואז מה קורה ? אתה כמובן נפלת בפח בצורה הגרועה ביותר. כי הנוכל באמת (גורם המציאות) אמר דברים שאתה רוצה לשמוע (גורם הדמיון) והוא אפילו אמר אותם בצורה שבה אתה היית אומר אותם (גורם ההשתקפות) , מה שגרם לך לחשוב כי אכן כוונותיו חיוביות וליפול בפח.</p> <p>דוגמא נוספת מתחום של זוגיות, אישה שבעלה בוגד בה ולא אוהב אותה (הדוגמא כמובן מתאימה גם להפך) . האישה מאוד רוצה שלום בית והבעל אין לו שום עניין בכך. הבעל הבוגד אומר לאשתו שהוא אוהב אותה, קונה לה מתנות והולך לבגוד בה. מה קורה אז ? המון פעמים בגלל שלאישה יש רצון בתוך תוכה בשלום בית ובגלל שהיא מאוד לא רוצה לדעת שהוא בוגד בה, זה גורם לכך שהיא מפרשת את הדברים שלו בצורה חיובית ולא כחלק מתרמית. ולמה ? כי הנוחות שלה לפרש את המציאות כפי שנוח לה וכפי שהיא רוצה שהיא תהיה, גורמת לכך שהיא תתעלם מדברים אחרי שקורים מול עיניה וזה כמובן שילוב של 3 הגורמים הנ"ל.</p> <p>אם ברצוננו לשפר את מנגנון קבלת ההחלטות שלנו, אחד מהדברים שעלינו לעשות זה לדעת עד כמה הפרשנות שלנו היא אכן אובייקטיבית ואמינה. נניח ש X עושה פעולה מסוימת ואנחנו מניחים שהוא עשה את X בגלל Y ובגלל זה אנחנו רוצים להסיק את Z. עלינו לשאול את עצמנו, עד כמה הפרשנות Y נובעת מעובדות שקרו בפועל על ידי X ? כמה אפשרויות קיימות ללמה X קרה ? כיצד ובאלו עוד דרכים היה ניתן לפרש את X ? עד כמה הפירוש Y שלנו ל X הוא אכן לוגי ? עד כמה הפירוש שלנו Y נובע מעובדות חד משמעיות שיש לנו עליהן את כל המידע ? על כמה "השלמות" של העובדות שקרו במקומות שאין לנו את כל המידע, אנחנו מתבססים ? ננסה לנטרל את כל הפרשנות האישית הסובייקטיבית שלנו וננסה לראות בעין האמת בצורה אובייקטיבית עד כמה הפרשנו תשלנו לאירוע אכן מחויבת המציאות ? עד כמה היא אמינה ? וכמובן שאין צורך לומר שננסה להיות בטוחים שאנחנו לא מפרשים את המציאות בהתאם למשאלות הלב שלנו ובהתאם לדמיון שלנו. אנחנו חייבים לעשות הפרדה בין הדמיון לבין המציאות, בין "גורם הדמיון" לבין "גורם המציאות".</p> <p>אם נגלה שאכן העובדות בשטח (גורם המציאות) תואמות ומצביעות על הפרשנות הסובייקטיבית שלנו (גורם ההשתקפות) שבמקרה היא גם עולה בקנה אחד עם הרצונות שלנו (גורם הדמיון) , במקרה כזה הרווחנו. אך אם נגלה כי הפרשנות שלנו כמעט ולא מבוססת על עובדות אלא על פרשנות סובייקטיבית של העובדות (גורם ההשתקפות) ועל הרצונות שלנו שברצוננו שהמציאות שלנו תאשר לנו אותם (גורם הדמיון) , אז עלינו באופן מיידי להיות ערניים יותר, כי גילינו בעצם שאנחנו נגועים בנגיעות אישיות ואז מאוד יכול להיות שאנחנו טועים גם בהסתכלות על העובדות עצמן (גורם המציאות) , אולי אפילו יש עובדות שהתעלמנו מהן בטעות ולכן עלינו לחזור לנקודת ההתחלה של תהליך הניתוח שלנו ולנסות לבסס את הפרשנות Y שלנו כמה שיותר רק על העובדות בפועל.</p> <p>נקודה נוספת למחשבה, נניח לדוגמא שאכן כל הפרשנות והמסקנות שלנו אכן מבוססות על עובדות בלבד. עלינו לטובת עצמנו לנסות לפרק את כל האירוע עצמו ואת רצף העובדות עצמן לתת עובדות ולראות עד כמה כל דבר תומך בפרשנות ובמסקנות שלנו. נניח שקרו רצף של אירועים שמהם בלבד (גורם המציאות) אנחנו מסיקים משהו. על פניו כלפי חוץ האירועים אכן תומכים במסקנה שלנו. אך עלינו לנסות ולבודד כל חלק ברצף האירועים. יתכן לדוגמא כי מאחר שהאירוע הראשון ברצף גורם לנו להניח ש X אז אנחנו מפרשים גם את האירועים שאחריו על פי אותו X ואותו פירוש, כך שבפועל כל המסקנה שלנו מבוססת רק על האירוע הראשון אך לא על כל הרצף שהוא לעיתים יכול להתפרש בצורות שונות.</p> <p>ניתן דוגמא מהחיים, קוסם בזריזות ידיים עושה קסם ארוך של כמה דקות שבו הוא חותך בן אדם לשניים ומחבר אותו חזרה. על פניו ניתן להסיק כי אכן ניתן לחתוך בן אדם ולחבר אותו מחדש כי רצף האירועים אכן קרה ואכן בסוף התהליך קרה משהו שנוגד את ההיגיון הפשוט שלנו. אך כמובן שהפרשנות הנכונה לאירוע היא כי מהמופע עצמו ניתן להוכיח רק דבר אחד, ניתן להוכיח לדוגמא כי הקוסם יכול לגרום לנו להאמין שהבן אדם נמצא בקופסא למרות שאינו שם. כל מה שקורה לאחר מכן אלו כבר דברים שנובעים מהנחת היסוד הראשונה ואולי מוטעית שלנו.</p> <p>חובה עלינו לנסות לבודד ולפרק את האירוע כולו לחלקים קטנים ולהבין מה בדיוק באירוע מוכיח ש X ומהם שאר הדברים שאותם אנחנו מפרשים ע"פ X בגלל אותו אירוע בודד. וזה למה ? כי ככה אנחנו יכולים טוב יותר לדעת על מה מבוססות ההנחות שלנו ועד כמה הן יציבות.</p> <p>אתן דוגמא נוספת מאדם שניחן באינטואיציה טובה מאוד שאולי הוא עצמו אפילו לא מודע אליה. נניח לדוגמא שהגיעה אליו ידיעה מסוימת על X שהוא עצמו לא זוכר או לא שם לב שהידיעה הגיעה אליו. לאחר מכן על סמך אותה הידיעה הוא מסיק 1 ו 2 בגלל יכולת הניתוח והאינטואיציה שלו שהוא לא מודע אליה. במקרה כזה לדוגמא, יכול אותו אדם לומר שכל המידע כולו כולל X 1 ו 2 הגיעו אליו בצורה לא ידועה, כי הוא גם לא מודע לתהליך שבו הוא הסיק את 1 מ X ואת 2 מ 1 וגם אין לו מושג מהיכן הגיעה אליו הידיעה על X ואז הוא יכול לטעות ולחשוב שכאילו יש לו אולי איזה כוח על בלתי ברור שגילה לו את X 1 ו 2. אך באמת הדבר היחיד שעליו לנסות לעשות זה לבדוק איך הוא יודע על X, כי את 1 ו 2 הוא הסיק מ X.</p> <p>נמצא אם כן שצריך לפרק כל אירוע גדול להמון אירועים קטנים ולראות עד כמה אנחנו משתמשים בכל גורם מה 3 הנ"ל, כדי לפרש כל חלק באירוע. וכמובן שאם ברצוננו להגיע למסקנות טובות ונכונות, עלינו להיתמך רק בדברים שהם נכונים ברמה גבוהה של וודאות ובגלל דברים שקרו באמת ולא בגלל פרשנות שלנו.</p> <p>הדברים נכונים כמובן גם לצורה שבה אדם מפרש גם את ההתנהגות של עצמו. לדוגמא אתה עושה X ואתה מפרש את ההתנהגות שלך שהיא נובעת מאי אלו מניעים. עליך לשים לב כי לעיתים הפרשנות שלך את עצמך יכולה לנבוע מתוך אמונות שלך (גורם הדמיון) ולא בגלל מה שקרה בפועל (גורם המציאות) או גם בגלל ניסיונך האישי בעבר (גורם ההשתקפות) למרות שבהווה המצב היה שונה (גורם המציאות) . גם כשאתה בא לנתח פעולה שעשית, תנסה לוודא שהניתוח מתבסס רק על עובדות של דברים שעשית ושהרגשת באמת ולא על דברים שאתה רוצה להאמין שאתה כזה או על דברים דומים שפעם עשית.</p> <p>נניח לדוגמא שטעית שלא באשמתך. על פי "גורם המציאות" הפירוש יהיה שהטעות לא קרתה בגללך, על פי "גורם ההשתקפות" הפירוש יכול להיות שאתה טעית בגלל X , כאשר X זאת הסיבה שגרמה לך בפעם הקודמת להיכשל במקרים דומים למרות שהפעם לא היה לה שום קשר לכאן. ועל פי "גורם הדמיון" האירוע יכול להתפרש כאישור והוכחה לכך שאתה כישלון, בגלל שאתה באיזה שהוא מקום חושב כך על עצמך. כאשר בפועל על פי "גורם המציאות" האירוע קרה בכלל שלא בגללך. לכן עליך לנסות לפרש את עצמך ולהסיק מסקנות גם לגבי עצמך ע"פ הכללים הנ"ל.</p> <p>נקודה נוספת למחשבה, בעת משא ומתן עסקי או בכל קשר אישי שלך עם X כאשר ברצונך להבין את הראש של X באפשרותך לנתח את הגורם שמולך על פי הצורה שבה הוא מפרש את הפעולות שלך או של אחרים.</p> <p>נניח שאתה אומר / עושה פעולה X כלשהי בתמימות מתוך כוונה חיובית, אך זה שמולך תוקף אותך כאילו היתה לך כוונה רעה. עליך לבדוק את 3 הגורמים הנ"ל ולראות עד כמה הפרשנות של היריב שלך אותך (או אדם אחר) נבעה מכל אחד מהגורמים. על פי "גורם המציאות" בדוק האם באמת משהו בדבריך גרם לפירוש שבו הם התפרשו. אם כן תקן את עצמך, אך אם לא (וגם אן כן) בדוק האם ועד כמה הפרשנות של האדם שמולך אותך נבעה אולי מ"גורם ההשתקפות". מאוד יתכן שבגלל ש X מנסה לרמות אותך לכן הוא חושש שאתה מרמה אותו. שים לב לכך שלמרות שאולי משהו בדבריך יכול היה להתפרש בצורה שלילית ואם כן על פניו נראה כאילו התגובה שלו נובעת מ"גורם המציאות", זכור כי הוא בחר לפרש את דבריך בצורה שלילית ובחר להגיב לדבריך בצורה מסוימת כמי שנשכו נחש. וזה יכול להעיד בפניך על כוונותיו הנסתרים, בפרט במקרים שבהם אתה יודע שעל פי "גורם המציאות" דווקא היית בסדר גמור ואז זה יכול ללמד אותך על מה שזה שמולך אולי זומם. וכמובן שיש גם את "גורם הדמיון" שאתה יכול ללמוד על האדם שמולך על הדברים שהוא חושש מהם או רוצה שהם יקרו.</p> <p>נניח לדוגמא שאמרת למישהו משהו שיכול להתפרש בצורה מאוד חיובית והוא פתאום מודה לך ומגיב בצורה חיובית כזו שנובעת מכך שהוא פירש את הפעולות שלך בצורה חיובית הרבה מעבר למה שאתה באמת התכוונת. לדוגמא, אמרת למישהו איזה משפט שגרם לו לשמוח מאוד והוא משום מה חושב שהייתה לך כוונה מודעת לנסות לשמח אותו מאוד. כאן לדוגמא אתה יודע כי "גורם המציאות" לא תומך בעוצמת התגובה החיובית שלו או אפילו אולי גם לא בתוכן התגובה עצמה. מכאן אתה יכול ללמוד על כוונותיו ורצונותיו החיוביים של זה שמולך, על כך שהוא מנסה באמצעות "גורם הדמיון" שלו לפרש את המציאות הפושרת שקרתה בצורה מאוד חמה וטובה כדי להגשים לעצמו בצורה בלתי מודעת את הרצונות שלו כלפיך. ואם כן מכאן אתה יכול ללמוד על הרצונות של זה שמולך, רצונות שאולי אפילו הוא לא מודע אליהם.</p> <p>בגדול אפשר לומר כי ניתן די בקלות ללמוד על צורת המחשבה של אנשים על פי הצורה שבה הם מפרשים את מה שקורה סביבם. מי שמפרש דברים תמימים בצורה שלילית או מי שמגיב בעודף כעס לאירועים מסוימים בצורה שאינה הגיונית ושאינה תואמת את "גורם המציאות", דבר זה יותר מכל מלמד אותנו על האישיות שלו, כי התגובות שלו נובעות מגורמי "ההשתקפות והדמיון" שלו על המציאות ואם הוא מפרש משהו שניתן לפרשנות חיובית בצורה שלילית וכל שכן אם הוא עושה את זה בלי בדיקה מקדימה, זה מעיד על האישיות השלילית שלו וכן להפך כמובן על צד החיובי. מי שמפרש ומתאמץ לפרש כל דבר בצורה חיובית, זה מעיד על האישיות החיובית ועל צורת המחשבה החיובית שלו.</p> <p>מאוד יכול להיות שאתה כרגע שואל את עצמך, איך אתה יכול לדעת ולנתח בזמן אמת את המניעים של האדם שמולך, איך אתה יכול תוך כדי שיחה עם בן אדם לנתח את הפרשנות שלו של הדברים שלך. התשובה על כך היא כזו, אתה בעצם רוצה להיות מסוגל לפרש את הפרשנות של האחר. וכאן כמובן צריך 2 גורמים 1 זה את "גורם המציאות" ו 2 זה את "גורם ההשתקפות" מה זה אומר ? גורם המציאות לדוגמא נותן לנו הנחות יסוד בסיסיות שהן כמעט ברמת מציאות וודאית שעל פיה אנחנו יכולים לפרש את זה שמולנו. לדוגמא, אם מישהו מפרש משהו שהוא חיובי בעליל בצורה שלילית בעליל בלי אפילו לנסות לבדוק אולי הכוונה היא כן חיובית, אדם כזה ניתן להניח כמעט בוודאות כי הוא שלילי. דפוס ההתנהגות הזה הוא כמעט עובדתי וכמעט נכון בכל מקרה. זה בעצם דוגמא לשימוש ב"גורם המציאות" כדי לפרש את הפרשנות של האחר.</p> <p>אך כמובן שברצונך לחדד את החושים שלך לרמה כזאת שתדע להבחין מה בדיוק גורם למישהו לפרש אותך או אדם אחר בצורה כזו או אחרת, ואת זה ניתן לעשות רק באמצעות "גורם ההשתקפות" דהיינו שרק על ידי זה שאתה תהיה מודע לעצמך בצורה מצוינת ורק על ידי זה שאתה תדע לנתח את הפעולות שלך בדיעבד וגם בזמן אמת ביחס לכל אחד מהגורמים הנ"ל, רק על ידי זה תוכל להביא את עצמך אל היכולת <a href="http://www.eip.co.il/?key=94" target="_blank">לקרוא אנשים</a>, כי אתה תוכל לנסות לשקף את ההתנהגות ואת צורת הפרשנות של זה שמולך מהנסיון האישי שלך. ובכל מקרה כמובן עליך לזכור שלא לפרש את הפירוש שלו בגלל "גורם הדמיון" שלך, דהיינו שלא בגלל שאתה רוצה להאמין שהוא חושב בצורה מסוימת, שלא בגלל זה תפרש את הפרשנות שלו את הדברים שלך בצורה מסוימת.</p> <p>בכל הנ"ל ניתן להשתמש גם לצורך טיפול באנשים. כאשר אתה רוצה לעזור לבן אדם כלפי עצמו או כלפי סביבתו, באפשרותך ללמוד עליו מתוך הצורה שבה הוא מפרש את הדברים שקורים סביבו. לדוגמא באפשרותך ללמוד על האישיות של הבעל מהצורה שבה הוא מפרש את הפעולות של אשתו ולהפך, או ללמוד מהצורה שבה ילד מפרש את הפעולות של חברו לכיתה, על צורת החשיבה של הילד עצמו שאתה מסייע לו. ניתן אפילו להרחיק לכת ולשאול את X במה Y האשים אותו ועל ידי זה להבין את Y מה הוא באמת חושב על X (דברים ש X עצמו לא מודע אליהם) ועל ידי זה לעזור ל X במערכת היחסים שלו מול Y גם בלי לפגוש את Y.</p> <p>לסיכום עלינו להיות מודעים לעצמנו ולבדוק באילו גורמים אנחנו משתמשים כדי לפרש את הדברים שסביבנו, עלינו לנסות לוודא שההחלטות שלנו אכן מבוססות כמה שיותר על "גורם המציאות" בצורה אובייקטיבית וכמה שפחות על "גורם הדמיון" בצורה סובייקטיבית. עלינו גם לנסות לפרק כל אירוע לתת אירועים ולראות עד כמה כל חלק באירוע תומך בפרשנות שלנו את האירוע, מהי המציאות האמיתית שעל פיה אנחנו אמורים לקבל החלטות נכונות וטובות יותר ומהו הדמיון. רק על ידי מודעות עצמית כלפי עצמנו, רק על ידי זה נשפר את יכולת האינטואיציה שלנו לקרוא ולהבין אנשים אחרים.</p> <p>קרא עוד על <a href="http://www.eip.co.il/?ftag=%D7%94%D7%A6%D7%9C%D7%97%D7%94">הצלחה</a> , <a href="http://www.eip.co.il/?ftag=%D7%93%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%9F">דמיון</a> , <a href="http://www.eip.co.il">אהבה , אינטואיציה , אובייקטיביות , חשיבה חיובית , אינסטינקטים</a> ועוד ...</p></div> <br/><br/> <strong><u>פרטים אודות כותב המאמר</u></strong> <br/> <p>מאת <a href="http://www.eip.co.il/"><strong>אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים</strong></a> ועוד</p> <p>מחבר <a href="http://www.eip.co.il/book/"><strong>הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה</strong></a> ועוד</p> <p>הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...</p> <p><a href="http://www.eip.co.il/">מאמן אימון אישי</a> <a href="http://anxiety-treatment.eip.co.il/">חרדה פחד דיכאון</a> <a href="http://decision-making.eip.co.il/">קבלת החלטות</a> <a href="http://relationship.eip.co.il/">זוגיות ויחסים</a> <a href="http://self-confidence.eip.co.il/">ביטחון והערכה עצמית</a> <a href="http://love.eip.co.il/">אהבה</a> <a href="http://happiness.eip.co.il/">אושר</a> <a href="http://coping.eip.co.il/">להתמודד עם בעיות</a> <a href="http://success.eip.co.il/">הצלחה מוטיבציה</a> <a href="http://money.eip.co.il/">כסף והצלחה</a> <a href="http://education-of-children.eip.co.il/">לחנך חינוך ילדים</a> <a href="http://convincing.eip.co.il/">לשכנע מכירות שכנוע</a> <a href="http://meaning-of-life.eip.co.il/">משמעות החיים</a> <a href="http://free-will.eip.co.il/">בחירה חופשית</a> <a href="http://positive-thinking.eip.co.il/">חשיבה חיובית לחשוב חיובי</a> <a href="http://yeda.eip.co.il/">ידע</a> <a href="http://spirituality.eip.co.il/">רוחניות מודעות</a> <a href="http://enlightenment.eip.co.il/">הארה</a> <a href="http://god.eip.co.il/">אלוהים</a> <a href="http://being-god.eip.co.il/">להיות אלוהים</a> <a href="http://the-creation.eip.co.il/">בריאת העולם</a> <a href="http://breslev.eip.co.il/">ברסלב רבי נחמן מברסלב</a> <a href="http://forum.eip.co.il/">פורום ברסלב</a> <a href="http://www.eip.co.il/consultation-and-coaching/">אימון טיפול ייעוץ אישי</a></p> <p>תכנסו ותהנו ...</p> <br/><a href="http://www.portal-asakim.com"> מקור המאמר: אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים</a>
גירסת טקסט:
מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ? מה גורם לנו לנתח ולהבין אנשים בצורה מסויימת ? כיצד נקבל החלטות טובות יותר ? אם נציג למספר אנשים אדם המבצע פעולה מסוימת או אומר דבר מסוים ונבקש מהם להסביר מה לדעתם עבר לאותו אדם בראש ומה היו המניעים שלו, כנראה שיהיו לנו יותר הסברים אפשריים מאשר כמות האנשים המפרשים. בחיים אנחנו כל הזמן מפרשים ומנסים להבין את האנשים שסביבנו ושיש להם קשר אלינו. מה המטרות שלהם ? מה הם רוצים להשיג ? למה באמת הם מתכוונים ? מה באמת הם חושבים ומה באמת עובר להם בראש ? ועוד. מאחר שאנחנו רואים שלכל אדם יש פירוש אחר על אותה פעולה בודדת ומאחר שגם לנו בעצמנו יש לעיתים די קרובות מספר אפשרויות לפרש את האדם והאירוע שמולנו, נמצא אם כן כי התהליך שבו אנחנו מנתחים את האדם שמולנו אינו ע"פ נוסחא לוגית ומדויקת, כי אילו התהליך היה כזה, אם כן היינו יודעים מה בדיוק עובר בראשו של זה שמולנו. ולמרות שיתכן כי אפילו אותו אדם שמולנו לא ממש מודע לעצמו, עדיין היינו אמורים לדעת גם את המידע הזה עצמו על האדם שמולנו. בטרם ננסה לדעת כיצד ניתן לקרוא אנשים טוב יותר וכיצד ניתן לפתח את האינטואיציה שלנו כדי להבין אנשים אחרים, קודם כל רצוי שנבין מה גורם לנו לפרש את האנשים והאירועים שסביבנו בצורה כזו או אחרת. וכאן יש מספר גורמים ואפשרויות שמשפעים על הצורה שבה אנחנו מפרשים את האדם שמולנו בפרט ואת הדברים שקורים סביבנו בכלל. אין משקל קבוע למספר האחוזים של כל גורם בתהליך שלנו אבל בדרך כלל אנחנו מושפעים מ 3 גורמים שונים כדלהלן: גורם אחד והראשון שמשפיע עלינו זו כמובן האמת האובייקטיבית של מה שבאמת קורה בפועל, דהיינו שלפחות חלק מהפירוש שלנו את המציאות של האדם שמולנו הוא אכן אמיתי ונובע ממה שבאמת קורה במציאות. לגורם הזה נקרא "גורם המציאות". גורם נוסף שמשפיע על הצורה שבה אנחנו מפרשים דברים הוא ההשתקפות שלנו באדם ובאירועים שמולנו. כפי שכבר התבאר במאמר כיצד תפתח את היכולת להבין ולהרגיש תחושות ומחשבות של אנשים אחרים ? אנחנו לעיתים די קרובות רואים באדם שמולנו את ההשתקפות שלנו. וזה בעיקר משום שאנחנו מפרשים את המעשים של האחר לפי קווי החשיבה שלנו על ידי לימוד מהנסיון האישי של עצמנו. לגורם הזה נקרא "גורם ההשתקפות". להלן מספר דוגמאות ל"גורם ההשתקפות". נניח שאתה רגיל להשתמש בצורת דיבור מסוימת כדי להביע רגש כזה או אחר. ברגע שאתה תשמע אדם אחר שמשתמש באותה צורת דיבור, אתה אינסטינקטיבית תחשוב שהוא רוצה להביע את אותו הרגש שאתה רגיל להביע כאשר אתה מתבטא באותה הצורה. למה ? כי אוטומאטית תהיה לך אסוציאציה של עצמך במקרה דומה ואתה תפרש את זה שמולך כאילו דפוס ההתנהגות שלו זהה לשלך. דוגמא נוספת אדם שרגיל לשקר יחשוד באחרים שהם משקרים לו גם אם הם אומרים לו את האמת וכן להפך אמין לא יחשוד באחרים שהם משקרים לו גם אם לעיתים זה מה שבאמת קורה. גורם נוסף שמשפיע על הצורה שבה אנחנו מפרשים את זה שמולנו, הוא הרצון הפנימי שלנו ומה שאנחנו רוצים (לעיתים בצורה בלתי מודעת) שיקרה. לדוגמא אתה מאוד רוצה/חושש שמישהו יאמר לך דבר כלשהו. גם אם הוא יאמר לך את אותו הדבר בציניות ובצחוק חלק בך יפרש אותו ברצינות, למה ? כי אתה רוצה להאמין שזה נאמר ברצינות. אתה מנסה לפרש את המציאות שסביבך כפי שאתה רוצה/חושש שהיא תהיה גם אם בפועל היא איננה כזאת. לגורם הזה נקרא "גורם הדמיון". הגורם הזה "גורם הדמיון" נפוץ מאוד בכל מה שקשור למערכות יחסים. אם אתה רוצה שמישהו יאהב אותך אז כל פעולה שהוא יעשה שיכולה להתפרש כאילו היא נעשית בגלל אהבה, אתה תפרש אותה ככזו בגלל שזה מה שאתה רוצה שיקרה. וכן להפך כמובן, אם אתה חושב שמישהו מנסה להציק או להרע לך לדוגמא, אז כל פעולה וכל דבר תמים שהוא יגיד אתה תפרש אותו בצורה שלילית. למה ? כי אתה מלביש את הרצונות והחששות של התת מודע שלך על המציאות שלך גם אם היא אינה כזו בפועל. דוגמא נוספת, אדם שמאמין באמונות טפלות ובעין הרע והוא מאמין שאם הוא יעשה X זה יגרום ל Y, אז אם הוא עושה את X ואז קורה Y, אז גם אם אין שום קשר בין הדברים ו Y קרה בלי שום קשר ל X ואולי אפילו "למרות" X, לא רק שהוא יראה את הקשר החיובי בין X ל Y, יתרה על כך, הוא אפילו יהפוך את האירוע להוכחה ש X גורר את Y למרות שאין לכך שום קשר למציאות וזה כמובן בגלל "גורם הדמיון" שלו. כי הוא מלביש את הדמיון שלו על המציאות האמיתית עד שלעיתים "גורם הדמיון" דוחה גם את "גורם המציאות". א"כ יש לנו 3 גורמים שיוצרים את הפרשנות שלנו למציאות שמולנו, 1 - "גורם המציאות" המבוסס על המציאות עצמה בצורה אובייקטיבית ואמיתית, 2 - "גורם ההשתקפות" המבוסס על ההשתקפות שלנו שאנחנו רואים בדברים שקורים סביבנו, 3 - "גורם הדמיון" המבוסס על הרצונות/חששות שיש לנו גם בצורה בלתי מודעת ושאנחנו מלבישים אותם על המציאות שקורת לנו. עכשיו נעצור לרגע ונחשוב עד כמה כל גורם כזה אכן הגיוני שנפרש לפיו את המציאות ומה ההשלכות של כל זה לגבינו ? הגורם הראשון "גורם המציאות" כמובן הוא האידיאלי ביותר הוא הגורם שבו אנחנו מפרשים את האירוע על פי העובדות שאנחנו יודעים שקרו בפועל. אילו הוא היה הגורם היחיד הקיים, ממילא היו הרבה פחות אפשרויות לפרש אירוע בודד, כי הכל היה תלוי אך ורק במה הצופה יודע שקרה באירוע באמת. אך בפועל קיימים עוד גורמים של פרשנות סובייקטיבית שלנו את האירוע, מה שיוצר את מגוון האפשרויות בגלל שאר הגורמים. הגורם השני "גורם ההשתקפות" הוא גורם פחות טוב אך עדיין יש הגיון בשימוש בו. כאשר אנחנו רואים שקורה X ואנחנו מנסים להבין את אירוע X, הגיוני הוא שאם אין לנו דרך להבין את X בגלל העובדות עצמן ובגלל שחסר לנו מידע, אז הגיוני הוא שננסה לפרש את X ממה שכן ידוע לנו מהנסיון האישי שלנו. הניסיון האישי שלנו בעצם הופך לחלק מהעובדות שעל פיהן אנחנו מפרשים את מה שקרה. ולמרות שהעובדות האלו קרו רק אצלנו ולא במקרה הספציפי שאותו אנחנו מפרשים אצל האחר (או אפילו אצלנו – ראה להלן) , בכל זאת באם אין לנו מידע אחר, אז אך טבעי הוא הדבר להשתמש במידע שיש לנו מעצמנו של מקרים דומים ולפרש על פיהם את מה שקורה כרגע ע"פ צורת החשיבה האישית שלנו והניסיון האישי שלנו. אם לדוגמא מישהו אומר X ולא ניתן להבין את כוונתו בצורה ברורה על ידי "גורם המציאות", זה הגיוני לנסות להבין את כוונתו על ידי "גורם ההשתקפות" שבו אנחנו מניחים שהוא מתכוון למה שאנחנו היינו מתכוונים אילו אמרנו את אותו הדבר באותה הסיטואציה ובאותו ההקשר. אנחנו שמים את עצמנו במקום הדובר ודרך זה מנסים להיכנס לראש שלו על ידי שימוש ב"גורם ההשתקפות". בעת שימוש ב"גורם ההשתקפות" עלינו להיות מודעים כי כאן חלק זה של הפרשנות שלנו היא כבר סובייקטיבית והיא נובעת בגלל "גורם ההשתקפות" ולא בגלל "גורם המציאות", מה שאמור לגרום לנו להיות זהירים יותר בהסקת מסקנות על סמך הפירוש שלנו, מאחר והפירוש לא נובע בוודאות רק מ"גורם המציאות" אלא גם או אפילו "רק" בגלל "גורם ההשתקפות" שהוא הגיוני אך פחות וודאי. לעומת זאת הגורם השלישי שבו אנחנו מלבישים את החלומות והרצונות שלנו על המציאות, הוא אומנם נחמד מאוד כדי לגרום לנו לתחושה טובה / רעה שנוצרת מכך שאנחנו מפרשים את המציאות בהתאם לרצונות והחששות האישיים שלנו, אך מצד שני הגורם הזה הוא מסוכן ביותר, כי אין לו שום קשר למציאות. הגורם הזה גורם לבני אדם לשבש את יכולת השיפוט שלהם. כפי שכבר התבאר המציאות שקורת לנו, היא הצורה שבה אנחנו מפרשים אותה בראש שלנו ובלי שום קשר למה שבאמת קורה סביבנו. ולכן בעצם ברגע שאנחנו מלבישים בצורה בלתי מודעת את הרצונות שבתת מודע שלנו על מה שקורה סביבנו, אז אנחנו בעצם "אונסים" את המציאות להיות כפי שאנחנו רוצים, אבל אז אנחנו מאבדים את יכולת השיפוט האובייקטיבית שלנו. כולנו רוצים כמובן שמערכת השיפוט שלנו תהיה הטובה ביותר, כולנו רוצים שמנגנון קבלת ההחלטות שלנו יהיה המשובח ביותר. ולכן עלינו לנסות כל הזמן להבין את עצמנו טוב יותר ולגלות מה גורם לנו לפרש את X בצורה כזו או אחרת. נניח שאתה מנהל משא ומתן עם מישהו שמנסה לרמות אותך והוא במסגרת זה שהוא מנסה לרמות אותך אומר לך כל מיני דברים שאתה רוצה לשמוע. אתה לתומך חושב שאכן כוונותיו חיוביות וזה למה בגלל 3 הסיבות הנ"ל, 1 במציאות עצמה הוא אמר דברים חיוביים (גורם המציאות) , 2 אתה מפרש את הדברים שלו בצורה חיובית כי אתה יודע מעצמך שאילו אתה היית אומר את אותם הדברים אז אתה בוודאי היית מתכוון לחיובי (גורם ההשתקפות) , 3 אתה מאוד רוצה שיקרה מה שהוא אומר ולכן אתה נוטה להאמין למה שהוא אומר (גורם ההשתקפות) . ואז מה קורה ? אתה כמובן נפלת בפח בצורה הגרועה ביותר. כי הנוכל באמת (גורם המציאות) אמר דברים שאתה רוצה לשמוע (גורם הדמיון) והוא אפילו אמר אותם בצורה שבה אתה היית אומר אותם (גורם ההשתקפות) , מה שגרם לך לחשוב כי אכן כוונותיו חיוביות וליפול בפח. דוגמא נוספת מתחום של זוגיות, אישה שבעלה בוגד בה ולא אוהב אותה (הדוגמא כמובן מתאימה גם להפך) . האישה מאוד רוצה שלום בית והבעל אין לו שום עניין בכך. הבעל הבוגד אומר לאשתו שהוא אוהב אותה, קונה לה מתנות והולך לבגוד בה. מה קורה אז ? המון פעמים בגלל שלאישה יש רצון בתוך תוכה בשלום בית ובגלל שהיא מאוד לא רוצה לדעת שהוא בוגד בה, זה גורם לכך שהיא מפרשת את הדברים שלו בצורה חיובית ולא כחלק מתרמית. ולמה ? כי הנוחות שלה לפרש את המציאות כפי שנוח לה וכפי שהיא רוצה שהיא תהיה, גורמת לכך שהיא תתעלם מדברים אחרי שקורים מול עיניה וזה כמובן שילוב של 3 הגורמים הנ"ל. אם ברצוננו לשפר את מנגנון קבלת ההחלטות שלנו, אחד מהדברים שעלינו לעשות זה לדעת עד כמה הפרשנות שלנו היא אכן אובייקטיבית ואמינה. נניח ש X עושה פעולה מסוימת ואנחנו מניחים שהוא עשה את X בגלל Y ובגלל זה אנחנו רוצים להסיק את Z. עלינו לשאול את עצמנו, עד כמה הפרשנות Y נובעת מעובדות שקרו בפועל על ידי X ? כמה אפשרויות קיימות ללמה X קרה ? כיצד ובאלו עוד דרכים היה ניתן לפרש את X ? עד כמה הפירוש Y שלנו ל X הוא אכן לוגי ? עד כמה הפירוש שלנו Y נובע מעובדות חד משמעיות שיש לנו עליהן את כל המידע ? על כמה "השלמות" של העובדות שקרו במקומות שאין לנו את כל המידע, אנחנו מתבססים ? ננסה לנטרל את כל הפרשנות האישית הסובייקטיבית שלנו וננסה לראות בעין האמת בצורה אובייקטיבית עד כמה הפרשנו תשלנו לאירוע אכן מחויבת המציאות ? עד כמה היא אמינה ? וכמובן שאין צורך לומר שננסה להיות בטוחים שאנחנו לא מפרשים את המציאות בהתאם למשאלות הלב שלנו ובהתאם לדמיון שלנו. אנחנו חייבים לעשות הפרדה בין הדמיון לבין המציאות, בין "גורם הדמיון" לבין "גורם המציאות". אם נגלה שאכן העובדות בשטח (גורם המציאות) תואמות ומצביעות על הפרשנות הסובייקטיבית שלנו (גורם ההשתקפות) שבמקרה היא גם עולה בקנה אחד עם הרצונות שלנו (גורם הדמיון) , במקרה כזה הרווחנו. אך אם נגלה כי הפרשנות שלנו כמעט ולא מבוססת על עובדות אלא על פרשנות סובייקטיבית של העובדות (גורם ההשתקפות) ועל הרצונות שלנו שברצוננו שהמציאות שלנו תאשר לנו אותם (גורם הדמיון) , אז עלינו באופן מיידי להיות ערניים יותר, כי גילינו בעצם שאנחנו נגועים בנגיעות אישיות ואז מאוד יכול להיות שאנחנו טועים גם בהסתכלות על העובדות עצמן (גורם המציאות) , אולי אפילו יש עובדות שהתעלמנו מהן בטעות ולכן עלינו לחזור לנקודת ההתחלה של תהליך הניתוח שלנו ולנסות לבסס את הפרשנות Y שלנו כמה שיותר רק על העובדות בפועל. נקודה נוספת למחשבה, נניח לדוגמא שאכן כל הפרשנות והמסקנות שלנו אכן מבוססות על עובדות בלבד. עלינו לטובת עצמנו לנסות לפרק את כל האירוע עצמו ואת רצף העובדות עצמן לתת עובדות ולראות עד כמה כל דבר תומך בפרשנות ובמסקנות שלנו. נניח שקרו רצף של אירועים שמהם בלבד (גורם המציאות) אנחנו מסיקים משהו. על פניו כלפי חוץ האירועים אכן תומכים במסקנה שלנו. אך עלינו לנסות ולבודד כל חלק ברצף האירועים. יתכן לדוגמא כי מאחר שהאירוע הראשון ברצף גורם לנו להניח ש X אז אנחנו מפרשים גם את האירועים שאחריו על פי אותו X ואותו פירוש, כך שבפועל כל המסקנה שלנו מבוססת רק על האירוע הראשון אך לא על כל הרצף שהוא לעיתים יכול להתפרש בצורות שונות. ניתן דוגמא מהחיים, קוסם בזריזות ידיים עושה קסם ארוך של כמה דקות שבו הוא חותך בן אדם לשניים ומחבר אותו חזרה. על פניו ניתן להסיק כי אכן ניתן לחתוך בן אדם ולחבר אותו מחדש כי רצף האירועים אכן קרה ואכן בסוף התהליך קרה משהו שנוגד את ההיגיון הפשוט שלנו. אך כמובן שהפרשנות הנכונה לאירוע היא כי מהמופע עצמו ניתן להוכיח רק דבר אחד, ניתן להוכיח לדוגמא כי הקוסם יכול לגרום לנו להאמין שהבן אדם נמצא בקופסא למרות שאינו שם. כל מה שקורה לאחר מכן אלו כבר דברים שנובעים מהנחת היסוד הראשונה ואולי מוטעית שלנו. חובה עלינו לנסות לבודד ולפרק את האירוע כולו לחלקים קטנים ולהבין מה בדיוק באירוע מוכיח ש X ומהם שאר הדברים שאותם אנחנו מפרשים ע"פ X בגלל אותו אירוע בודד. וזה למה ? כי ככה אנחנו יכולים טוב יותר לדעת על מה מבוססות ההנחות שלנו ועד כמה הן יציבות. אתן דוגמא נוספת מאדם שניחן באינטואיציה טובה מאוד שאולי הוא עצמו אפילו לא מודע אליה. נניח לדוגמא שהגיעה אליו ידיעה מסוימת על X שהוא עצמו לא זוכר או לא שם לב שהידיעה הגיעה אליו. לאחר מכן על סמך אותה הידיעה הוא מסיק 1 ו 2 בגלל יכולת הניתוח והאינטואיציה שלו שהוא לא מודע אליה. במקרה כזה לדוגמא, יכול אותו אדם לומר שכל המידע כולו כולל X 1 ו 2 הגיעו אליו בצורה לא ידועה, כי הוא גם לא מודע לתהליך שבו הוא הסיק את 1 מ X ואת 2 מ 1 וגם אין לו מושג מהיכן הגיעה אליו הידיעה על X ואז הוא יכול לטעות ולחשוב שכאילו יש לו אולי איזה כוח על בלתי ברור שגילה לו את X 1 ו 2. אך באמת הדבר היחיד שעליו לנסות לעשות זה לבדוק איך הוא יודע על X, כי את 1 ו 2 הוא הסיק מ X. נמצא אם כן שצריך לפרק כל אירוע גדול להמון אירועים קטנים ולראות עד כמה אנחנו משתמשים בכל גורם מה 3 הנ"ל, כדי לפרש כל חלק באירוע. וכמובן שאם ברצוננו להגיע למסקנות טובות ונכונות, עלינו להיתמך רק בדברים שהם נכונים ברמה גבוהה של וודאות ובגלל דברים שקרו באמת ולא בגלל פרשנות שלנו. הדברים נכונים כמובן גם לצורה שבה אדם מפרש גם את ההתנהגות של עצמו. לדוגמא אתה עושה X ואתה מפרש את ההתנהגות שלך שהיא נובעת מאי אלו מניעים. עליך לשים לב כי לעיתים הפרשנות שלך את עצמך יכולה לנבוע מתוך אמונות שלך (גורם הדמיון) ולא בגלל מה שקרה בפועל (גורם המציאות) או גם בגלל ניסיונך האישי בעבר (גורם ההשתקפות) למרות שבהווה המצב היה שונה (גורם המציאות) . גם כשאתה בא לנתח פעולה שעשית, תנסה לוודא שהניתוח מתבסס רק על עובדות של דברים שעשית ושהרגשת באמת ולא על דברים שאתה רוצה להאמין שאתה כזה או על דברים דומים שפעם עשית. נניח לדוגמא שטעית שלא באשמתך. על פי "גורם המציאות" הפירוש יהיה שהטעות לא קרתה בגללך, על פי "גורם ההשתקפות" הפירוש יכול להיות שאתה טעית בגלל X , כאשר X זאת הסיבה שגרמה לך בפעם הקודמת להיכשל במקרים דומים למרות שהפעם לא היה לה שום קשר לכאן. ועל פי "גורם הדמיון" האירוע יכול להתפרש כאישור והוכחה לכך שאתה כישלון, בגלל שאתה באיזה שהוא מקום חושב כך על עצמך. כאשר בפועל על פי "גורם המציאות" האירוע קרה בכלל שלא בגללך. לכן עליך לנסות לפרש את עצמך ולהסיק מסקנות גם לגבי עצמך ע"פ הכללים הנ"ל. נקודה נוספת למחשבה, בעת משא ומתן עסקי או בכל קשר אישי שלך עם X כאשר ברצונך להבין את הראש של X באפשרותך לנתח את הגורם שמולך על פי הצורה שבה הוא מפרש את הפעולות שלך או של אחרים. נניח שאתה אומר / עושה פעולה X כלשהי בתמימות מתוך כוונה חיובית, אך זה שמולך תוקף אותך כאילו היתה לך כוונה רעה. עליך לבדוק את 3 הגורמים הנ"ל ולראות עד כמה הפרשנות של היריב שלך אותך (או אדם אחר) נבעה מכל אחד מהגורמים. על פי "גורם המציאות" בדוק האם באמת משהו בדבריך גרם לפירוש שבו הם התפרשו. אם כן תקן את עצמך, אך אם לא (וגם אן כן) בדוק האם ועד כמה הפרשנות של האדם שמולך אותך נבעה אולי מ"גורם ההשתקפות". מאוד יתכן שבגלל ש X מנסה לרמות אותך לכן הוא חושש שאתה מרמה אותו. שים לב לכך שלמרות שאולי משהו בדבריך יכול היה להתפרש בצורה שלילית ואם כן על פניו נראה כאילו התגובה שלו נובעת מ"גורם המציאות", זכור כי הוא בחר לפרש את דבריך בצורה שלילית ובחר להגיב לדבריך בצורה מסוימת כמי שנשכו נחש. וזה יכול להעיד בפניך על כוונותיו הנסתרים, בפרט במקרים שבהם אתה יודע שעל פי "גורם המציאות" דווקא היית בסדר גמור ואז זה יכול ללמד אותך על מה שזה שמולך אולי זומם. וכמובן שיש גם את "גורם הדמיון" שאתה יכול ללמוד על האדם שמולך על הדברים שהוא חושש מהם או רוצה שהם יקרו. נניח לדוגמא שאמרת למישהו משהו שיכול להתפרש בצורה מאוד חיובית והוא פתאום מודה לך ומגיב בצורה חיובית כזו שנובעת מכך שהוא פירש את הפעולות שלך בצורה חיובית הרבה מעבר למה שאתה באמת התכוונת. לדוגמא, אמרת למישהו איזה משפט שגרם לו לשמוח מאוד והוא משום מה חושב שהייתה לך כוונה מודעת לנסות לשמח אותו מאוד. כאן לדוגמא אתה יודע כי "גורם המציאות" לא תומך בעוצמת התגובה החיובית שלו או אפילו אולי גם לא בתוכן התגובה עצמה. מכאן אתה יכול ללמוד על כוונותיו ורצונותיו החיוביים של זה שמולך, על כך שהוא מנסה באמצעות "גורם הדמיון" שלו לפרש את המציאות הפושרת שקרתה בצורה מאוד חמה וטובה כדי להגשים לעצמו בצורה בלתי מודעת את הרצונות שלו כלפיך. ואם כן מכאן אתה יכול ללמוד על הרצונות של זה שמולך, רצונות שאולי אפילו הוא לא מודע אליהם. בגדול אפשר לומר כי ניתן די בקלות ללמוד על צורת המחשבה של אנשים על פי הצורה שבה הם מפרשים את מה שקורה סביבם. מי שמפרש דברים תמימים בצורה שלילית או מי שמגיב בעודף כעס לאירועים מסוימים בצורה שאינה הגיונית ושאינה תואמת את "גורם המציאות", דבר זה יותר מכל מלמד אותנו על האישיות שלו, כי התגובות שלו נובעות מגורמי "ההשתקפות והדמיון" שלו על המציאות ואם הוא מפרש משהו שניתן לפרשנות חיובית בצורה שלילית וכל שכן אם הוא עושה את זה בלי בדיקה מקדימה, זה מעיד על האישיות השלילית שלו וכן להפך כמובן על צד החיובי. מי שמפרש ומתאמץ לפרש כל דבר בצורה חיובית, זה מעיד על האישיות החיובית ועל צורת המחשבה החיובית שלו. מאוד יכול להיות שאתה כרגע שואל את עצמך, איך אתה יכול לדעת ולנתח בזמן אמת את המניעים של האדם שמולך, איך אתה יכול תוך כדי שיחה עם בן אדם לנתח את הפרשנות שלו של הדברים שלך. התשובה על כך היא כזו, אתה בעצם רוצה להיות מסוגל לפרש את הפרשנות של האחר. וכאן כמובן צריך 2 גורמים 1 זה את "גורם המציאות" ו 2 זה את "גורם ההשתקפות" מה זה אומר ? גורם המציאות לדוגמא נותן לנו הנחות יסוד בסיסיות שהן כמעט ברמת מציאות וודאית שעל פיה אנחנו יכולים לפרש את זה שמולנו. לדוגמא, אם מישהו מפרש משהו שהוא חיובי בעליל בצורה שלילית בעליל בלי אפילו לנסות לבדוק אולי הכוונה היא כן חיובית, אדם כזה ניתן להניח כמעט בוודאות כי הוא שלילי. דפוס ההתנהגות הזה הוא כמעט עובדתי וכמעט נכון בכל מקרה. זה בעצם דוגמא לשימוש ב"גורם המציאות" כדי לפרש את הפרשנות של האחר. אך כמובן שברצונך לחדד את החושים שלך לרמה כזאת שתדע להבחין מה בדיוק גורם למישהו לפרש אותך או אדם אחר בצורה כזו או אחרת, ואת זה ניתן לעשות רק באמצעות "גורם ההשתקפות" דהיינו שרק על ידי זה שאתה תהיה מודע לעצמך בצורה מצוינת ורק על ידי זה שאתה תדע לנתח את הפעולות שלך בדיעבד וגם בזמן אמת ביחס לכל אחד מהגורמים הנ"ל, רק על ידי זה תוכל להביא את עצמך אל היכולת לקרוא אנשים, כי אתה תוכל לנסות לשקף את ההתנהגות ואת צורת הפרשנות של זה שמולך מהנסיון האישי שלך. ובכל מקרה כמובן עליך לזכור שלא לפרש את הפירוש שלו בגלל "גורם הדמיון" שלך, דהיינו שלא בגלל שאתה רוצה להאמין שהוא חושב בצורה מסוימת, שלא בגלל זה תפרש את הפרשנות שלו את הדברים שלך בצורה מסוימת. בכל הנ"ל ניתן להשתמש גם לצורך טיפול באנשים. כאשר אתה רוצה לעזור לבן אדם כלפי עצמו או כלפי סביבתו, באפשרותך ללמוד עליו מתוך הצורה שבה הוא מפרש את הדברים שקורים סביבו. לדוגמא באפשרותך ללמוד על האישיות של הבעל מהצורה שבה הוא מפרש את הפעולות של אשתו ולהפך, או ללמוד מהצורה שבה ילד מפרש את הפעולות של חברו לכיתה, על צורת החשיבה של הילד עצמו שאתה מסייע לו. ניתן אפילו להרחיק לכת ולשאול את X במה Y האשים אותו ועל ידי זה להבין את Y מה הוא באמת חושב על X (דברים ש X עצמו לא מודע אליהם) ועל ידי זה לעזור ל X במערכת היחסים שלו מול Y גם בלי לפגוש את Y. לסיכום עלינו להיות מודעים לעצמנו ולבדוק באילו גורמים אנחנו משתמשים כדי לפרש את הדברים שסביבנו, עלינו לנסות לוודא שההחלטות שלנו אכן מבוססות כמה שיותר על "גורם המציאות" בצורה אובייקטיבית וכמה שפחות על "גורם הדמיון" בצורה סובייקטיבית. עלינו גם לנסות לפרק כל אירוע לתת אירועים ולראות עד כמה כל חלק באירוע תומך בפרשנות שלנו את האירוע, מהי המציאות האמיתית שעל פיה אנחנו אמורים לקבל החלטות נכונות וטובות יותר ומהו הדמיון. רק על ידי מודעות עצמית כלפי עצמנו, רק על ידי זה נשפר את יכולת האינטואיציה שלנו לקרוא ולהבין אנשים אחרים. קרא עוד על הצלחה , דמיון , אהבה , אינטואיציה , אובייקטיביות , חשיבה חיובית , אינסטינקטים ועוד ... נכתב על ידי מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ... מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי תכנסו ותהנו ... מקור המאמר:אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים http://www.portal-asakim.com
בחזרה למאמר
לכותבי מאמרים
התחבר
הרשמה למערכת
שחזור סיסמה
מאמרים בקטגוריות
אימון אישי
אינטרנט והחיים ברשת
בידור ופנאי
ביטוח
בית משפחה וזוגיות
בניין ואחזקה
הודעות לעיתונות
חברה, פוליטיקה ומדינה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
מדעי החברה
מדעי הטבע
מדעי הרוח
מחשבים וטכנולוגיה
מיסים
מתכונים ואוכל
נשים
ספורט וכושר גופני
עבודה וקריירה
עיצוב ואדריכלות
עסקים
פיננסים וכספים
קניות וצרכנות
רוחניות
רפואה ובריאות
תחבורה ורכב
תיירות ונופש
© כל הזכויות שמורות לאתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
שיווק באינטרנט
על ידי WSI